sparta SL250 blok zit vast

66FLH

Rookie
5 apr 2017
11
0
kan iemand mij tips geven hoe ik het blok van een sparta sl250 los kan krijgen. het gaat hier om een 1 cilinder 2takt blok.
 
Los uit het frame of krijg je de krukas niet rond? Eerst maar eens de boel demonteren lijkt mij om te kijken wat het probleem is.
 
Blok waarschijnlijk vastgelopen/vastgerot. Ik zou in ieder geval de cilinderkop+cilinder er eens aftrekken om te kijken wat je daar aantreft.
 
heeft minimaal 20 jaar stil gestaan dus ik denk vast geroest
 
cilinder volzetten met kruipolie en na een paar dagen het nog eens proberen.
Ik zou wel de kop er even vanaf halen, dan kan je zien wat de schade is.
Groet
Sebas
 
Hoe dan ook, een motorblok dat 20 jaar heeft stilgestaan moet je zoiezo uit elkaar trekken.

Starten en rijden is, als je blok al vast heeft gezeten, al uitgesloten.

Alle boutjes in de Imal zetten, dagje laten staan, en lekker uit elkaar trekken.

Handig om er ook de bouwtekeningen bij te hebben, dan weet je hoe iets in elkaar zit en hoe je het uit elkaar kan/moet halen. :)
En zorg voor goed, en passend gereedschap.
 
Zonde van je tijd. Geef je adres maar dan verlos ik je van dat stuk roest.

Maar serieus. Het hele blok moet uit elkaar. Je moet op zijn minst de krukaskeerringen vervangen. Maar waarschijnlijk ook de krukas lagers en big end lager.
Met een beetje geluk kan je de zuiger redden maar de kans is groot dat de zuigerveren vastgerot zitten aan de cilinderwand. Dan wordt het boren en een overmaat zuiger.
 
Ik had al rekening gehouden met het feit dat hij uit elkaar moet en een aantal lagers vervangen moest worden.
@ Halflive dat zou je wel willen, maar ik vindt het wel aardig dat je mij van mijn oud ijzer af wil helpen, maar ik hou hem toch maar zelf. Ik ben het trouwens eens met je quote
 
Is dat een sachs blok?
luchtgekoelde 2 tact blokken zijn doorgaans niet zo complex,behalve de schakel(klokken)/versnellingsbakken die kunnen knap lastig in elkaar steken.
 
Laatst bewerkt:
kan iemand mij tips geven hoe ik het blok van een sparta sl250 los kan krijgen. het gaat hier om een 1 cilinder 2takt blok.

Maar terugkomend op je vraag.
De kruipolie optie,met de kop eraf en veel geduld is de beste.
Bij geen geduld : kruipolie i.c.m.iets van een houten botte "beitel" maken,op de zuiger zetten (stukje bezemsteel) en een hamer en rammen maar.
Niet echt gezond voor zuiger,zuigerveren,cilinderwand en bigend lager maar waarschijnlijk effectief })
Werkt niet/slecht als zuiger op onderste of bovenste "dode punt" staat .

P.s. misschien dat de cilinder warm stoken ook wat helpt
 
Laatst bewerkt:
Op de plek van de voetpakking een steeds dikker stuk hout plaatsen tot de zuiger eruit is. Zorg wel dat de cilinder zo recht mogelijk staat tov het pasvlak van het blok, hout met een zo groot mogelijk oppervlak geeft minder kans op schade. Veel olie gebruiken kan geen kwaad btw.
1952.jpg
 
Laatst bewerkt:
Inlaat en uitlaat kant vloeistof dicht maken en dan vervolgens via het bougiegat remvloeistof er in doen.
Dit weekt roest vele malen beter los als welke kruipolie dan ook.

Met dieselolie gaat het vrijwel net zo goed.

En vooral geduld hebben.
 
Geduld ja, niet gaan beunen.

Als kruipolie niet werkt zou je de boel ook nog kunnen verhitten en af laten koelen, dat een paar keer. Dat kan ook wel eens werken, in ieder geval helpt het.

En maak is plaatjes :+
 
Inlaat en uitlaat kant vloeistof dicht maken en dan vervolgens via het bougiegat remvloeistof er in doen.
Dit weekt roest vele malen beter los als welke kruipolie dan ook.

Met dieselolie gaat het vrijwel net zo goed.

En vooral geduld hebben.
Dan moet het wel heel veel zijn want via de spoelpoorten loopt alles het carter in.
 
Ja en? :?

Daar kan het verder geen kant op. Kan het gelijk de eventueel vastzittende krukaslagers en bigend lager losweken. })
En als de zuiger boven de spoelpoorten staat kan de remvloeistof sowieso verder nergens heen. 8-)

De cilinderinhoud is 250cc en de carterinhoud hooguit 1,5 keer zo groot dus waar hebben we het over.
Litertje remvloeistof of diesel kost de wereld ook niet.
 
Laatst bewerkt:
Er wordt te moeilijk gedacht.
Gewoon een grote bak vullen met diesel en het complete blok er een paar dagen in laten dobberen.
 
Hallo George, in mijn bezit zijn nog enkele motorblok ken die bruikbaar zijn.Ook heb ik nog een cylinder gehoond/ geboord met een nieuwe zuiger.
Intressante ? Bel 0615126788
Groet Philip.
 
Terug
Bovenaan Onderaan