De Nieuwe Ducati Scrambler

1. Uitlaat (+luchtfilter, maar die zie je niet)
2. Windschermpje
3. OSCO-smeerpompje

P.S. Ik ben geloof ik iets meer van de praktische dingen, hoewel ik al die rode extratjes wél mooi vind, maar dan zou ik ook meer moeten poetsen ............

Je hebt natuurlijk ook de classic spatborden en nummerplaat houder gemonteerd.
Ik ben op zich ook wel van de praktische zaken maar het oog wil ook wat natuurlijk. ;)
 
...
Ben eigenlijk nog steeds verbaasd wat zo’n veerpotje al niet kan doen.
Heb het ook met hem nog gehad over de voorvork. Deze vind ik nogal springerig. Met een Andreani vulling moet dit minder zijn, maar ik vindt het nu al minder storend dan gisteren.

Misschien wel leuk om te vragen wat jullie top drie mods aan jullie Scramblers zijn?

Ja de voorvork functioneert eigenlijk vrij goed. Hij is mischien wat hard(vind ik persoonlijk fijner dan slap afgeveerd) maar hij deint of stuiterd op zich niet. Hij geeft wel oneffenheden vrij pittig door maar dat merk je alleen in het stuur een beetje.

Favoriete mods:

1:Smartphone houder
2:SW Motech zijtassen
3:Schokdemper

1 en 2 waren toch verantwoordelijk voor een hele gave motorreis en diverse trips.
 
Laatst bewerkt:
Ja de voorvork functioneert eigenlijk vrij goed. Hij is mischien wat hard(vind ik persoonlijk fijner dan slap afgeveerd) maar hij deint of stuiterd op zich niet. Hij geeft wel oneffenheden vrij pittig door maar dat merk je alleen in het stuur een beetje.

.....

Nou, ik doe als het mooi weer is regelmatig een rondje ‘t Gooi. Dat is trouwens schitterend.
Maar daar liggen heel veel wegen met klinkers, en na verloop van tijd ga ik dat voelen in mijn polsen en onderarmen. Op een strak stukkie asfalt rijdt het prima, meer dan zelfs. Ik ben het met je eens dat hard beter is dan te zacht. Nu heb je toch een beetje een sportief onderstel. En ja, sportief en comfortabel schijnen tegenpolen te zijn... })
Rijdt eerst maar eens een tijdje met deze setting rond en ga daarna nog wat spelen met instellingen van de achtervering. In het voorjaar zien wel verder.

Heeft iemand van jullie wel eens zelf de remolie ververst? Het ziet er op YT niet moeilijk uit. Na de winterslaap wil ik deze ook ververst hebben. Veiligheid boven alles...
 
Laatst bewerkt:
Heeft iemand van jullie wel eens zelf de remolie ververst? Het ziet er op YT niet moeilijk uit. Na de winterslaap wil ik deze ook ververst hebben. Veiligheid boven alles...

Met een ABS systeem is remolie vervangen volgens mij vaak verre van eenvoudig. Vooral het ontluchten kan lastig zijn maar ik weet het niet voor dit specifieke systeem.
Ik zou me niet al te druk maken over die remolie op zich. Door het toenemende vocht wordt het kookpunt lager maar onder normale (lees niet sessies op het circuit) zal je niet heel snel last krijgen van kokende remolie of fading.
Maar iedere 2 jaar verversen kan geen kwaad en dan zit er vaak al redelijk wat vocht in bij een meting.
 
Ja natuurlijk: Ook de classic spatborden met nummerplaathouder, maar dat was al binnen een maand (ruim meer dan 2 jaar geleden). Helemaal vergeten; ik ken mijn motor niet meer anders :t
Je hebt natuurlijk ook de classic spatborden en nummerplaat houder gemonteerd.
Ik ben op zich ook wel van de praktische zaken maar het oog wil ook wat natuurlijk. ;)
 
Verversen kan nooit kwaad, maar 2 jaar? Er zijn genoeg (goede) monteurs die er om lachen, tenzij je op het circuit komt.
Bij auto's staat het vervangen na 2 jaar bij SAAB voorgeschreven als veiligheidsvoorschrift. De garage die extra geld wil verdienen doet het; een andere niet.
Met een ABS systeem is remolie vervangen volgens mij vaak verre van eenvoudig. Vooral het ontluchten kan lastig zijn maar ik weet het niet voor dit specifieke systeem.
Ik zou me niet al te druk maken over die remolie op zich. Door het toenemende vocht wordt het kookpunt lager maar onder normale (lees niet sessies op het circuit) zal je niet heel snel last krijgen van kokende remolie of fading.
Maar iedere 2 jaar verversen kan geen kwaad en dan zit er vaak al redelijk wat vocht in bij een meting.
 
Verversen kan nooit kwaad, maar 2 jaar? Er zijn genoeg (goede) monteurs die er om lachen, tenzij je op het circuit komt.
Bij auto's staat het vervangen na 2 jaar bij SAAB voorgeschreven als veiligheidsvoorschrift. De garage die extra geld wil verdienen doet het; een andere niet.

Toen ik mijn BMW R1200R verkocht van krap 2 jaar oud wilde de koper een aankoopkeuring laten doen. Uiteraard ging ik akkoord want voor beide partijen is dit natuurlijk ideaal.
Die keuring werd uitgevoerd door Erik van Lent die ook stukjes schrijft in de Promotor over aankoopkeuringen en die doet dit echt heel serieus(ondanks dat mijn motor zo goed als nieuw was en even goed schoongehouden als mijn huidige Scrambler). Na ruim 2 uur onderzoek, meten en luisteren was het enige dat hij kon vinden een iets te hoog water gehalte in het achterste remreservoir. Dit zal in de praktijk nauwelijks de prestaties beinvloeden want het vocht gehalte in de reservoirs is vaak ook iets hoger dan dat in de leidingen zelf maar toch.
Neemt niet weg dat het op zich geen overdreven verhaal is als het over de veroudering van moderne remvloeistoffen gaat maar het is ook niet gelijk reden voor zorg voor normaal straat gebruik.
 
De modificatie,s op mijn classic: Uitlaat, carter beschermplaat en navi (lekker makkelijk met standaard USB aansluiting).
Een windschermpje lijkt me ook wel zinvol maar ik wil eerst zien hoe dat er in het echt uitziet (en welke type,s er zijn).
Voor degene die hun schokbreker hebben vervangen: hoe zit het met de balans van de motor, ik bedoel jullie hebben alleen de achterzijde aangepast maar aan de voorzijde niets veranderd?
Ik heb jarenlang superbikes gereden (en mee geraced)en de totale wegligging is toch wel afhankelijk van de combinatie voor/achterzijde.
Maar ja, met een Scrambler rij je ook geen knie aan de grond. (tenminste ik niet).
 
Ik heb (nog) niets aan de voorkant veranderd. Maar vindt het verschil met de standaard schokbreker best groot. Zoals Skippy dat hier eerder beschrijft over zijn Hypertje heb ik ongeveer dezelfde belevenis over mijn Ohlins. Ja, tuurlijk is de totale wegligging afhankelijk van de combinatie voor / achter. De keten is zo sterk als de zwakste schakel. Wil eerst met deze setup het seizoen uitrijden en dan in de loop van het voorjaar bekijken of ik de voorpoten ga aanpakken.

De fiets geeft nu super veel vertrouwen en rijdt prima. Misschien ga ik volgend jaar de voorvork vullen met een Andreani set. Verder nog wat optische kleinigheden en dan vindt ik het zo onderhand wel best.
Laatst een lijstje gemaakt met extra's, en daar schrok ik ondertussen best wel van...
Moet wel kunnen hoor, knietje aan de grond... })
 
Laatst bewerkt:
De modificatie,s op mijn classic: Uitlaat, carter beschermplaat en navi (lekker makkelijk met standaard USB aansluiting)
Een windschermpje lijkt me ook wel zinvol maar ik wil eerst zien hoe dat er in het echt uitziet (en welke type,s er zijn).
Voor degene die hun schokbreker hebben vervangen: hoe zit het met de balans van de motor, ik bedoel jullie hebben alleen de achterzijde aangepast maar aan de voorzijde niets veranderd?
Ik heb jarenlang superbikes gereden (en mee geraced)en de totale wegligging is toch wel afhankelijk van de combinatie voor/achterzijde.
Maar ja, met een Scrambler rij je ook geen knie aan de grond. (tenminste ik niet).

Ja de balans is natuurlijk ook voor een groot deel afhankelijk van de bereider denk ik. Ik ben behoorlijk zwaar en daardoor was de Scrambler in mijn geval behoorlijk te weing gedempt bij de ingaande slag en teveel bij uitgaand. Hierdoor was constant de geometrie van slag omdat de achterkant vaak te langzaam weer oo hoogte kwam.Ook kreeg ik hierdoor oneffenheden behoorlijk hard door. De veer op zich van de staandaard schokdemper voldeed wel redelijk met wat extra voorspanning want dit is een progressieve veer die stugger word naarmate hij meer wordt belast.
Met de Hyperpro kan ik ingaand(hoge en lage snelheid) en uitgaand zelf afstellen en nu blijft de motor achter veel beter op de "juiste" hoogte. Na iedere hobbel keert hij weer snel terug naar hetzelde niveau en blijft de geometrie dus redelijk constant hetzelfde. Ook bij accelereren blijft de motor veel vlakker en stabieler waardoor het ook net lijkt of de motor netter loopt(door de deinende achterkant ging mijn gashand blijkbaar ook meer op en neer hetgeen gelijk merkbaar was icm het gevoelige gas hendel).
Van de voorveren heb ik niet het idee dat ze veel te slap zijn(weet niet of deze standaard ook progressief gewonden zijn). Waarschijnlijk zou de demping in en uitgaand wel beter en gecontroleerder kunnen maar dit heeft een stuk minder invloed in mijn geval op het rijden dan achter. Ik denk dat een wat dikkere vorkolie daar al wat zou kunnen brengen zodat hij ingaand net wat meer wordt gedempt waardoor het voor iets minder stoterig word op de hobbels.

Wat betreft dat knietje aan de grond vermoed ik door je race ervaring dat dat voor jou geen probleem mag zijn(ook in standaard trim). Ik heb echter nog een hoop te leren kwa bochten snelheid en hellingshoek ;). Hier een filmpje van iemand die het even voordoet..
 
Laatst bewerkt:
Knietje aan de grond met pijp in de mond! Mooi filmpje gevonden Skippy. De berijder denkt blijkbaar geen beschermende kleding nodig te hebben.

 
Volgend weekend is het laatste motor weekend Duitsland gepland met mijn motor matties. Drie dagen Luxemburg en Duitsland. Met een beetje geluk blijft het droog. En zo niet (meestal niet als we een weekend gaan rijden overigens) dan regent het. Dat overleven we ook wel weer.

1 van de mannen heeft twee weken geleden zijn Yamaha 1600 chopper ingeruild voor een BMW GS. Het is dus een soort van een BMW epidemie geworden bij de mannen. Inmiddels rijden we dus met 3 BMW GS'en, 1 BMW K1300S en ik op de Scrambler dus. Ik hou de eer hoog! :).

Een paar jaar geleden waren het twee Honda's, een BMW K, een Yamaha en ik op een Ducati. Inmiddels is het iets minder gevarieerd met al die BMW's. Ik heb nog even gechecked of de K1300S man toevallig ook nog GS plannen had, maar dat heeft hij niet. Bij vind de 175pk (!!) veel te leuk om te rijden.

Desalnietteplus hebben we er weer veel zin in en ik sluit de kans niet uit dat we weer 1.000+ kilometers wegtikken dat weekend. Altijd goed. :]
 
Knietje aan de grond met pijp in de mond! Mooi filmpje gevonden Skippy. De berijder denkt blijkbaar geen beschermende kleding nodig te hebben.


Het is inderdaad niet helemaal super veilig, maar het ziet er wel naar uit dat hij dit vaker doet op dit afgesloten circuit. In elk geval is het toch knap stuurwerk van deze beste man. En zeker ook complimenten voor de pijp inderdaad, erg leuk gedaan.

Als je overigens je been zo wijd uitzet en gaat verzitten in combinatie met die korte bochten dan moet dat best te doen zijn om je knie aan de grond te krijgen.

Het lijkt erop zijn hoek hetzelfde is als dat je een bocht maakt dat je stepje de straat raakt. Zo'n hoek is goed te maken als je een mooie bocht hebt is mijn ervaring.
 
Laatst bewerkt:
[~[url="https://s26.postimg.org/w85o3ufsp/0_F7_D437_C-_CE6_B-463_C-_B5_C6-8_A05_EDA8_EB35.jpg"]afbeelding~][/url]

Begint aardig wat te worden...

Op de terugweg weer een paar thumps-up gehad, blijft leuk op deze fiets...
Dat gebeurt mij op de Triumph nooit...

Mijn complimenten voor je upgrades. Mooi en stijlvol gekozen. :}

En iedere keer als ik je fiets en die van Skippy zie schaam ik mij altijd een beetje voor de mijne. Die van jullie twee staan er altijd zo strak bij. Niets dan respect daarvoor mannen.

Met groot genoegen kijk ik altijd naar jullie goedgekozen upgrades. Heel erg ok.
 
Volgend weekend is het laatste motor weekend Duitsland gepland met mijn motor matties. Drie dagen Luxemburg en Duitsland...
...1 van de mannen heeft twee weken geleden zijn Yamaha 1600 chopper ingeruild voor een BMW GS. Het is dus een soort van een BMW epidemie geworden bij de mannen. Inmiddels rijden we dus met 3 BMW GS'en, 1 BMW K1300S en ik op de Scrambler dus. Ik hou de eer hoog! :).
...

Gaaf hoor, weer lekker de bergen in. Ik hoop dat het weer meewerkt voor jullie.

Soms lijkt het wel dat als je maar lang genoeg motorrijd je vanzelf op een GS beland ;) Ook ikzelf heb er op papier 1,5 week 1 gehad(een jong gebruikte R1150GS) maar dat ging uiteindelijk niet door na een fikse ruzie met de toenmalige lokale BMW dealer en eindigde met een excuus brief van BMW Nederland ondanks dat ik die zelf nooit benaderd had in dit proces.Was echt een bizar verhaal dat veel weg had van een slechte soap serie Heb dat wel altijd jammer gevonden want het reed geweldig.
 
Als ik het goed begrijp is die BMW dealer geen BMW dealer meer...

Tja, und Der Sonko...
Die ouwe knar gaat met 2 vingers in zijn neus de hoek om.
Kende dit filmpje al, maar altijd leuk om nog een keer te kijken.
Blijft een goed kanaal, dat 1000PS, goede testen en informatief.
 
Laatst bewerkt:
Als ik het goed begrijp is die BMW dealer geen BMW dealer meer...

Tja, und Der Sonko...
Die ouwe knar gaat met 2 vingers in zijn neus de hoek om.
Kende dit filmpje al, maar altijd leuk om nog een keer te kijken.
Blijft een goed kanaal, dat 1000PS, goede testen en informatief.

Dat heb je inderdaad goed begrepen(wat de motorfietsen betreft, ze zijn nog wel officieel BMW autodealer). Dat heeft echter geen direct verband met mijn verhaal hoor, de toenmalige verkoper was wel vrij kort daarna vertrokken en ik heb later nog wel zaken met ze gedaan. Het interesantste aan die ervaring is dat ik nu weet dat de term Huisselectie niet veel voorsteld en heb ook mijn bedenkingen bij soortgelijke kwalificaties van andere merken.

Ja 1000PS is 1 van de beste online magazines met verreweg de meeste informatieve filmpjes en testen.
 
Dan graag ook een filmpje van jou, maar wél met pijp! :]
Het is inderdaad niet helemaal super veilig, maar het ziet er wel naar uit dat hij dit vaker doet op dit afgesloten circuit. In elk geval is het toch knap stuurwerk van deze beste man. En zeker ook complimenten voor de pijp inderdaad, erg leuk gedaan.

Als je overigens je been zo wijd uitzet en gaat verzitten in combinatie met die korte bochten dan moet dat best te doen zijn om je knie aan de grond te krijgen.

Het lijkt erop zijn hoek hetzelfde is als dat je een bocht maakt dat je stepje de straat raakt. Zo'n hoek is goed te maken als je een mooie bocht hebt is mijn ervaring.
 
Het kwik gaat weer zakken. Wordt weer tijd de motor in het vet te zetten... Helaas.
Kijk nu al uit naar het voorjaar...
 
Dat is maar net hoe je het bekijkt. Als je je goed kleed is het op zonnige middagen in de komende maanden ook goed vertoeven.;)

Tot de temperatuur onder een graad of 5 duikt is het prima te doen. Ik stop pas als ze pekel gaan strooien en wacht dan tot dat weer een beetje weggespoeld is na wat flinke regenbuien. Herfst is juist prachtig om te rijden.
 
Inderdaad, maar net hoe je het bekijkt. Ik rijd alleen niet op dagen dat er ijs op de weg ligt, maar ik weet dan ook dat het zo onmogelijk is om je motor in nieuwstaat te houden. Och, het is tenslotte ook een prima vervoersmiddel in fileland.
Het kwik gaat weer zakken. Wordt weer tijd de motor in het vet te zetten... Helaas.
Kijk nu al uit naar het voorjaar...
 
Ja jongens, hij komt, en dan heb ik het niet over Sinterklaas....

Was vanmiddag ff naar Bodegraven gereden om een K&N filter te bestellen.
Daarnaast ff buurten natuurlijk met de verkopers.

Ik heb dus een nieuwe prijslijst in mogen zien van Ducati.
En wat staat daar in:

Jawel, de Scrambler 1100.
Kleuren zijn nog niet bekend, maar wel dat er drie types in staan.
1 daarvan heb ik onthouden en heet Sport.
De prijs ligt zo rond 15.190 euro.
Dat is een hoop geld, maar weet niet of dat duur is.
Heb ‘m immers nog niet gezien.

Wellicht het snoepje van de aankomende EICMA...?
Of misschien wordt 5 november al wel het doek er vanaf getrokken.
Ben heel benieuwd.
 
Laatst bewerkt:
Ja jongens, hij komt, en dan heb ik het niet over Sinterklaas....

Was vanmiddag ff naar Bodegraven gereden om een K&N filter te bestellen.
Daarnaast ff buurten natuurlijk met de verkopers.

Ik heb dus een nieuwe prijslijst in mogen zien van Ducati.
En wat staat daar in:

Jawel, de Scrambler 1100.
Kleuren zijn nog niet bekend, maar wel dat er drie types in staan.
1 daarvan heb ik onthouden en heet Sport.
De prijs ligt zo rond 15.190 euro.
Dat is een hoop geld, maar weet niet of dat duur is.
Heb ‘m immers nog niet gezien.

Wellicht het snoepje van de aankomende EICMA...?
Of misschien wordt 5 november al wel het doek er vanaf getrokken.
Ben heel benieuwd.

Zo dat is wel echt een primeur!
Na lang zoeken maar 1 bericht kunnen vinden en die zeggen dat hij inderdaad op de Eicma onthuld gaat worden.Het zou dan gaan over een opgewaardeerde versie van het luchtgekoelde 1078cc blok. Ook zou het nieuwe model fysiek een stukje groter zijn.
Zonder het uiteraard gezien te hebben vind ik de prijsstelling wel pittig eerlijk gezegd omdat het haast op het niveau zit van de 1200 monster maar we wachten af.
Ben wel super benieuwd en hoop dat het net zo'n gaaf ding gaat wirden als onze huidige Scrambler.
Ducati Scrambler 1100 Set to Debut at EICMA
 
Terug
Bovenaan Onderaan