JAWA MENGSMERING & PLZEŇSKÝ PRAZDROJ, ČÁST DESET

Het is Marktplaats, iedereen kan een bod uitbrengen. Ik denk dat ik straks 1200 ga bieden. Kopen is een ander verhaal.
 
Mogguh!

Na wat spuit- en stickerwerk gister de 634 weer even in elkaar geschroefd.
Nieuwe koolborstels erin (oude waren afgebrokkeld).

Jawa aangetrapt en laadspanning gemeten, 9V. Is dat niet wat hoog voor een 6v systeem?

Linker uitlaat walmt ook flink, zal straks de bakolie peilen maar ik heb het vermoeden dat de linker krukaskeerring uitgedroogd is..

22519856_1473986349353043_7389708267183177699_o.jpg
 
Mogguh!

Na wat spuit- en stickerwerk gister de 634 weer even in elkaar geschroefd.
Nieuwe koolborstels erin (oude waren afgebrokkeld).

Jawa aangetrapt en laadspanning gemeten, 9V. Is dat niet wat hoog voor een 6v systeem?

Linker uitlaat walmt ook flink, zal straks de bakolie peilen maar ik heb het vermoeden dat de linker krukaskeerring uitgedroogd is..
Ziet er fraai uit ! Laadspanning mag bij loodaccu's niet meer zijn dan 2,3 volt per cel, dus bij een 6 Volt accu niet meer dan 6,9 volt. Dat moet de spanningsregelaar regelen. In "Alles over uw motor" staat wel hoe je die kunt doormeten. Stuur maar een pm als je die niet hebt.
 
Ik zal vd week eerst eens bougiedoppen met weerstand monteren, zowel de bougies als doppen zijn nu weerstandsloos. Goed voor de vonk maar verder niet echt bevorderlijk volgens mij.

De multimeter heeft er in elk geval moeite mee, die begint al gek te doen als ik hem naast de motor houd O-)
 
Ik zal vd week eerst eens bougiedoppen met weerstand monteren, zowel de bougies als doppen zijn nu weerstandsloos. Goed voor de vonk maar verder niet echt bevorderlijk volgens mij.

De multimeter heeft er in elk geval moeite mee, die begint al gek te doen als ik hem naast de motor houd O-)
Waarom ontstoorde bougie EN ontstoorde bougiedoppen. Ga je een autoradio inbouwen? Gewoon weerstandsloos houden, lijkt mij. Des te beter de vonk.
 
Waarom ontstoorde bougie EN ontstoorde bougiedoppen. Ga je een autoradio inbouwen? Gewoon weerstandsloos houden, lijkt mij. Des te beter de vonk.
En/en is niet goed maar je hebt wel weerstand nodig om de bobines te laten laden. Tegenwoordig zit de weerstand vrijwel altijd in de bougiedop, de bougie moet dus weerstandsloos zijn.
 
Sebas gaat ook alleen de doppen vervangen....

Ik heb weinig te melden op Jawa gebied, vooral rijden... :]
Oja, ik heb de stalen knipperlichtpootjes op nieuw gespoten vorige week. Die waren lelijk en roestig
 
En/en is niet goed maar je hebt wel weerstand nodig om de bobines te laten laden. Tegenwoordig zit de weerstand vrijwel altijd in de bougiedop, de bougie moet dus weerstandsloos zijn.
Bobines "laden" niet. Het zijn hoogspannings trafo's. De hoogspanning wordt opgewekt in de secundaire wikkeling. De spanning wordt zo hoog, dat er een vonk ontstaat tussen de electroden van de bougie. Door hoogspanning, die bij vonk weer wegvalt, ontstaat een pulserend veld, dat voor electronische storing zorgt, vooral op AM radio's maar ook andere apparatuur. De weerstand in de bougiekoppen dempt dat effect. Bij zo'n motor van bijna 30 jaar oud volstaat een enkele weerstand van 5k om het storende veld te dempen. Maar al of niet aanwezig zijn van die weerstand heeft geen enkel invloed op het al of niet werken van onze bijna 30 jaar oude 634. En wie luistert er tegenwoordig nou nog naar AM ;)
 
Bij een Suzuki gs 500 had er iemand bougiekappen met 10 kilo ohm op gezet gevolg op 1 cilinder lopen en bij veel gas er op moeizaam en weinig vermogen.
kreeg eerst het idee dat er een bobine defect was.
Andere gekocht , voor niets.
Weerstanden er uit en deze liep veel mooier en hed spontaan erg veel vermogen voor een 500.
Verdere ervaringen met weerstand kappen.
Deze er elke keer uit gehaald, resultaat veel mooier en beter presteren.
Zelfs met ducati st2 veel betere resultaten .
ook met bmw 323 i met een lucas 70000 volt bobine ( goudkleurig voor de dradracing op metanol)3 punts bougies en 7 mm kabel
fiat panda 34 zelfde resultaat met de 850 motor met onderliggende nokkenas.
Wel gelijk een nieuwe bougiekabel met rvs kern gemonteerd.
Wil je nog meer er uit halen een zwaardere bobine met 7 mm kabel met rvs kern geeft goede resultaten
 
Punt nu vooral is dat ik dus de laadspanning niet goed kan meten door t elektromagnetische veld.. Vandaar de 5k doppen.
Led stadslicht en achterlicht hebben t al begeven dus eerst even de focus op de laadspanning
 
Punt nu vooral is dat ik dus de laadspanning niet goed kan meten door t elektromagnetische veld.. Vandaar de 5k doppen.
Led stadslicht en achterlicht hebben t al begeven dus eerst even de focus op de laadspanning
Heb je de spanningsregelaar al nagekeken? Zijn de contactpuntjes onder het kapje OK? (bij 1 van mijn 634's was kortgeleden een contactpuntje afgevallen). Zijn de afstanden tussen de contactpuntjes OK? Is de weerstand onderin OK? Dat kun je allemaal nakijken zonder voltmeter.
 
Vreemd, ik wilde andere banden voor de 6538 bestellen..
Iets wat goed gript op nat wegdek.. banden voor een lichte motor zou't moeten worden..(zachter rubber, betere grip)
wilde de pirelli city demon set proberen, maar kan de 3.25-18 niet in de voorband-versie(er is verschil tussen voor en achter bij deze dingen?) vinden?
 
Als t een diagonaalband is maakt de draairichting niet uit. Als je een radiaal achterband voor wil gebruiken moet je hem andersom monteren.
De city demon is volgens mij trouwens niet echt een topper..
Hieronder wellicht een nuttig lijstje
full
 
Als t een diagonaalband is maakt de draairichting niet uit. Als je een radiaal achterband voor wil gebruiken moet je hem andersom monteren.
Dat zag ik ook voor de voorband van de zwarte ja (dat die andersom moest). Kun je mij ook vertellen waarom dat is?
De banden van mijn rode staan niet in jouw lijstje :(
 
Dat zag ik ook voor de voorband van de zwarte ja (dat die andersom moest). Kun je mij ook vertellen waarom dat is?
De banden van mijn rode staan niet in jouw lijstje :(

Ik ben geen banden expert, maar ik heb gehoord dat het te maken heeft met de belasting vd band.
Een achterband vangt de grootste krachten op bij accelereren, als je diezelfde band gebruikt aan de voorkant zijn de krachten bij remmen precies andersom.

Ik heb op m'n caferacer een heidenau K34 voor liggen, fijne band met veel profiel.
70cd979f7035b324fe075e855053cca33b742363.jpg


Achter ligt er een K33 op, die begint al aardig vierkant te worden en valt wat smaller uit dan de K34. Voor m'n gevoel is de K34 3.25 net zo breed als de K33 3.50.
Als dr een nieuw bandje op gaat ga ik achter ook voor de K34 in elk geval 3.50 of 4.0 breed
heidenau-k36-325-16-tt-55-p.jpg
 
Ik vind de k34 niet al te best grippen op nat wegdek..
De city demon(staat niet in die test Sebas?) voor heeft een groef over het midden.. ze zouden goed grippen op natwegdek i.v.m andere banden over een aantal tests/reviews gelezen(blijft moelijk/zit een gisfactor in)
(Ik zie trouwnes niet het verschil tussen de K33 en K34?)
Ik heb nu voor een BT45 band.. die heeft wellicht ook een andere maataanduiding dan 3.25. Ik zal eens kijken of ik in die nieuwere maataanduiding een city demon front kan vinden..

EDIT de BT45 aan voorzijde duidt 90/90 18m/c 51H
Eens kijken of we daar wat verder mee komen.
Ehm, in deze maat is hij er dus wel 'front'
Pirelli band City Demon Front 90/90 -18 TT 51 H – verkoop banden motorfietsen touring
 
Laatst bewerkt:
Ik ben geen banden expert, maar ik heb gehoord dat het te maken heeft met de belasting vd band.
Een achterband vangt de grootste krachten op bij accelereren, als je diezelfde band gebruikt aan de voorkant zijn de krachten bij remmen precies andersom.
Ach ja, lijkt me logisch :Y
 
In het schema van de 638 staat in rode de accu plus leiding een zekering. Heeft iemand een idee hoeveel amperre deze is? Ik denk redelijk veel, want alles loopt over deze ene zekering.
 
In het schema van de 638 staat in rode de accu plus leiding een zekering. Heeft iemand een idee hoeveel amperre deze is? Ik denk redelijk veel, want alles loopt over deze ene zekering.
Ik heb er een 15 of 20 A zekering in.. gaat prima..10 zal denk ik ook geen probleem zijn.
 
Bedankt Sammie, 10 A is 120 Watt, 1 x achterlicht, 1 x stoplicht, 2 richtingaanwijzers, 1 x groot/dimlicht, 1x stadslicht is 5W+20W+40W+45W+2W=113W:12=9,5A Dus 10A is wat krap, dan maar 12A of15A
 
Terug
Bovenaan Onderaan