Zijspan kraam

Erikmulder

Rookie
5 apr 2014
22
0
Utrecht
Goedemorgen,

Ik ben me aan het oriënteren op een (patisserie)kraampje in de vorm van een zijspan. Na wat spitten op internet heb ik een aantal ideeën over gehouden namelijk

- een motor met zijspan kopen en de bak vervangen voor iets eigenbouw
- een motor kopen en daar een zijspanframe bij vinden en aan (laten) bouwen
- Watsonian heeft het''Mule'' model. Deze is wat laag voor een kraam maar zou als basis kunnen dienen.

Kwa motoren heb ik een aantal overwegingen te maken. Het moet natuurlijk een leuke uitstraling hebben dus zo min mogelijk kappen ed. Het liefst een retro motor want dat is blijkbaar hip.
Omdat ik de motor in eerste instantie naar de locaties ga rijden is het belangrijk dat de motor een beetje vermogen heeft. Het hoeft geen enorme snelheid, dat gaat toch niet gebeuren met een blokvormig zijspan. Maar wat trekkracht is wel prettig om alles in beweging te krijgen.

Ik twijfel zelf tussen een aantal type motoren.

- Een nieuwe Royal enfield 500cc. Nadeel is het vermogen. Voordeel is de prijs en de looks
- Een Honda/Yamaha/Suzuki chopper rond de 1000cc Meer trekkracht, minder opvallend.
- BMW r80/r100. Dit lijkt mij de gulde middenweg tussen uiterlijk, betrouwbaarheid en vermogen.
- Urals vind ik prachtig maar de kraam moet wel aankomen zonder ANWB hulp. En ik heb geen tijd om elke week in de keuken en de garage tegelijk te zijn ;(

Ik ben erg benieuwd wat jullie ideeën hierover zijn! Ik ben nog niet zo ervaren met zijspannen, heb er bijvoorbeeld nog nooit een aangebouwd. Dus ik ga hier vast een hoop van leren.

Groeten Erik
full
 
Er zijn op internet wel plaatjes te vinden van Hot Dog, koffie en andere eetkraampjes op een zijspan. Allemaal op basis van een box. Hans Wurtz heeft een veldkeuken aan een K100 Ik zou me over de aerodynamica niet al te veel zorgen maken, dat is voor elk zijspan dramatisch.
Ik zou een trekker nemen met meer als 50 pk Een Japanse chopper is een prima trekker maar heeft een afschuwelijke naloop, dan moet je altijd de voorvork aanpassen. Mijn voorkeur zou uitgaan naar een BMW K-serie. Als je langere tijd stilstaat zoals de wintermaanden zou ik carburateurs vermijden tenzij je er goed bij kan zoals bij een BMW of een Guzzi. Een FJ1100 is een prachtige trekker maar je wil niet de carburateurs reinigen.
Als zijspan zou ik een Ural of Dnepr onderstel nemen en daar een box op bouwen. Onderin een groot vak voor tentstokken en luifel, bovenop display en voorraad.
 
Laatst bewerkt:
Leuk idee! Doet me terugdenken aan de tijd dat ik in Thailand werkzaam was als duikinstructeur, daar haalden we vaak pannenkoeken bij een zijspankraampje. Zat een complete keuken in. Er reden daar veel van dat soort dingen rond, ook kraampjes voor sap en soep.

Als je gaat voor looks én betrouwbaarheid kom je wat mij betreft uit op Guzzi of BMW twins. BMW K serie is bewezen betrouwbaar, maar wat betreft de looks...
 
Ik heb er inderdaad een aantal gevonden.
Sommige ook op basis van een standaard ural bak met een soort opbouw.
Mij lijkt een box opbouwen inderdaad handiger. Ik heb eerder een Ural gekocht uit Letland. Zij doen ook in onderdelen. Misschien hebben ze ook een mooi span met nieuwe lagers.

Ik ben zelf niet echt een staalwerker en heb helaas ook geen mooie grote garage. Wie zou zoiets aan kunnen bouwen?

Een Ural bak aan een Guzzi lijkt me ook een prima combi. Ik weet niet zo veel over Guzzi's maar zal me daar eens op inlezen. In DE zie je veel V1000's met zijspan. Ziet er ook stoer uit alleen ik heb geen idee of die erg betrouwbaar zijn.

Het span van Hans Wurtz ziet er ook erg gaaf uit
 
Een Guzzi is een pima idee, prima zijspantrekker. Mechanisch oersterk alleen de elektra is een zorgenkindje.
Voor aanbouw moet je even kijken of Enigma tijd kan vrijmaken.
 
Laatst bewerkt:
Oké! Nu nog even proberen of ik wel op zo’n guzzi pas met m’n 2 meter. Anders wordt het een R100.

Op het zijspan onderstel moet natuurlijk een frame komen voor de box. Ik zou hem van buizen kunnen maken of een frame lassen van stalen L profielen. Volgens mij scheelt het gewicht niet veel in gewicht.

Zitten er gewichtslimieten aan een zijspan? Als niet wettelijk dan wel technisch. Een bakje is natuurlijk niet zo zwaar.
Maar een frame voor een kist is wel wat zwaarder.
 
Oké! Nu nog even proberen of ik wel op zo’n guzzi pas met m’n 2 meter. Anders wordt het een R100.


Zitten er gewichtslimieten aan een zijspan? Als niet wettelijk dan wel technisch. Een bakje is natuurlijk niet zo zwaar.
Maar een frame voor een kist is wel wat zwaarder.
Voor een R100 moet je een subframe maken, het BMW frame is heel dunwandig en kan eigenlijk geen zijspan trekken. Een Guzzi is qua afmetingen niet veel anders als een BMW maar heeft wel een solide frame. Bovendien kan je voor een Guzzi bij elke zijspanbouwer standaard aansluitstukken kopen.
Gewicht is geen eis, maar ga uit van nominaal 80kg. Je mag alleen niet breder als 2 meter, maar met een BMW/Guzzi en ijsco bakje kan dat wel.
 
Bedankt voor de tips! r100 is dus geen makkelijke basis. De k100 heeft ook een hele ombouw rond het blok nodig zag ik. En is daarbij ook niet heel erg mooi naar mijn idee.

De moto guzzi zal ik eens moeten proberen. Naast dat het functioneel moet zijn als kraam en er goed uit moet zien moet ik er natuurlijk ook nog op kunnen rijden!

Ik ben bijna 2 meter dus dat is niet altijd makkelijk. Even op zoek naar een california bij een motorzaak in de buurt.
 
Dan zou een Laverda RGS GOED bij je passen en daar een span aan bouwen maar een Guzzi is zeker goed als span
Bedankt voor de tips! r100 is dus geen makkelijke basis. De k100 heeft ook een hele ombouw rond het blok nodig zag ik. En is daarbij ook niet heel erg mooi naar mijn idee.

De moto guzzi zal ik eens moeten proberen. Naast dat het functioneel moet zijn als kraam en er goed uit moet zien moet ik er natuurlijk ook nog op kunnen rijden!

Ik ben bijna 2 meter dus dat is niet altijd makkelijk. Even op zoek naar een california bij een motorzaak in de buurt.
 
Het benodigde vermogen is ook maar relatief, De reeds genoemde Thaise opties hangen aan een 110-125 cc, vaak zelfs aan een 100cc of een 2-takt variant.

Of je dan met het westerse verkeer mee komt, is weer een ander verhaal.
Maar als ik zie hoe simpel daar de "bak" in elkaar steekt...... (f op google zoeken, stelt niet veel voor.

thaise zijspan - Google zoeken

Swingarm zit er al in, enkel een wiel en een (dubbele) schokdemper toevoegen en klaar.

Succes met ideen en je project. Maak er een draadje van, leuk om te volgen.
 
Subframe aan de BMW kost maar een beetje extra en verder is een R100 een prima basis. Aan mijn R100RT monoshock hangt al jaren een Russische zijspanbak met een subframe, geen centje pijn.

als je met losse klemmetjes aan een standaardframe gaat klooien kun je net zo goed blijven autorijden, is een stuk veiliger

Benno
 
Laatst bewerkt:
Het benodigde vermogen is ook maar relatief, De reeds genoemde Thaise opties hangen aan een 110-125 cc, vaak zelfs aan een 100cc of een 2-takt variant.

Of je dan met het westerse verkeer mee komt, is weer een ander verhaal.
Maar als ik zie hoe simpel daar de "bak" in elkaar steekt...... (f op google zoeken, stelt niet veel voor.

thaise zijspan - Google zoeken

Swingarm zit er al in, enkel een wiel en een (dubbele) schokdemper toevoegen en klaar.

Succes met ideen en je project. Maak er een draadje van, leuk om te volgen.

Dat zijn inderdaad lichte motoren. Maar ik weet ook dat daar het verkeer niet erg snel gaat. Een 600cc vonden ze in Indonesie een super zware motor!
Het verkeer gaat hier een stuk harder. Mijn jawa 350 heeft er al moeite mee om op 80 wegen mee te komen en dan moet je wel heel vroeg weg.
Een beetje vermogen dat alles iets meer vooruit gaat is wel lekker.

Het idee van deze meneer ga ik er wel in meenemen. Een ''werkblad'' die over de wielkast heen loopt geeft een hoop extra ruimte.
full
 
Omdat ik de motor in eerste instantie naar de locaties ga rijden is het belangrijk dat de motor een beetje vermogen heeft. Het hoeft geen enorme snelheid, dat gaat toch niet gebeuren met een blokvormig zijspan. Maar wat trekkracht is wel prettig om alles in beweging te krijgen.
Vergeet ook niet om zelf eerst een cursus te doen voor je met je hele zaak op pad gaat. Ongeluk is gebeurd voor je het weet

large
 
Subframe aan de BMW kost maar een beetje extra en verder is een R100 een prima basis. Aan mijn R100RT monoshock hangt al jaren een Russische zijspanbak met een subframe, geen centje pijn.

als je met losse klemmetjes aan een standaardframe gaat klooien kun je net zo goed blijven autorijden, is een stuk veiliger

Benno
Volgens mij kost een Bauhs/Peikert hulpframe ongeveer 800 euro.

HilfsrahmenBMW.jpg


Voor een Guzzi met standaard een veel beter frame ben je ongeveer de helft kwijt. Dan heb je geen klemmetjes maar solide koppelingen.

Voor een K100 hoef je geen EML frame te bouwen. De motor is veel stijver als ze in Neede denken. Enigma heeft daar voldoende ervaring mee.
 
In aanvulling op Halflife;

Een Guzzi met Tonti Frame (jaren 70-80-90) zijn af fabriek voorzien van zijspan goedkeuring , dat wil zeggen dat de fabriek het frame sterk genoeg acht om zonder verdere fratsen een zijspan aan te hangen. Enige wat je dan nodig hebt is een fatsoenlijke set aanbouwklemmen en schoorstangen. Vanaf de Centauro en de 1100 Sport gaat het mis, Guzzi stapt dan af vabn het Tonti dubbel wiegframe en gaat over op een brugframe met centrale bovenbuis voor een deel van de motoren (alle sport versies etc).
De California's uit de latere periode hebben nog wel een Tonti frame, heb alleen geen idee of daar in de moderne regelgeving ook nog steeds een zijspan goedkeuring aan zit.

Maar alle Guzzi's uit de jaren 70 en 80, kunnen en mogen een zijspan sleuren en dat doen ze ook vrij aardig door het forse koppel wat de twin eruit blaft.
 
Voor een BMW R100 was ik 350 euro kwijt voor een compleet subframe voor een monoshock versie, zelfde variant die de linkse en rechtse framebuizen koppelt. die was niet van Peikert maar van andere duitser, het duurste exemplaar is TUV gekeurd, de andere identieke niet en kost minder dan de helfr.

Daarnaast is dit prima zelf te maken. zo moeilijk is het niet. Aan een K moet je een klein subframe monteren maar dat is ook niet onoverkomelijk.

de R is een stuk klassieker om te zien dan een K, dat dan weer wel,

benno
 
Benno, je bedoelt zeker het frame van Bauhms. Ik heb er een tijdje zo één gehad ( nooit gebruikt). Zijn wel te vinden en kunnen prima aan de BMW 2v's.
 
Oké aan beide zitten dus voor en nadelen. Guzzi is van zichzelf wat steviger maar niet allemaal.

Ik vind de R100 wel mooier en ik weet zeker dat ik er op pas. Maar de Guzzi's zijn ook zeker een goede optie.

BMW heeft een hulpframe nodig. Ik heb ze gevonden van Bauhs op deze website http://www.ef-tech.de/T-Shirts_u_u_u_/t-shirts_u_u_u_.html
Heeft er iemand een officieel linkje? Van de duurdere en goedkopere als je er goede ervaringen mee hebt.
 
Je kan ook overwegen een complete rijdende combinatie aan te schaffen en daar de bak afhalen en er je kraampje op schroeven.(alleen de bak uiteraard, niet het onderstel)
Lijkt me een stuk simpeler dan eerst een geschikte trekker zoeken, daar een bijpassend zijspan bij, aansluitstukken, etc. Het geheel gaat beslist niet licht worden dus een aangepaste voorvork is wenselijk en uiteindelijk kan je dan eens aan je kraampje beginnen.
 
Je kan ook overwegen een complete rijdende combinatie aan te schaffen en daar de bak afhalen en er je kraampje op schroeven.(alleen de bak uiteraard, niet het onderstel)
Lijkt me een stuk simpeler dan eerst een geschikte trekker zoeken, daar een bijpassend zijspan bij, aansluitstukken, etc. Het geheel gaat beslist niet licht worden dus een aangepaste voorvork is wenselijk en uiteindelijk kan je dan eens aan je kraampje beginnen.

Dat is ook zeker een mogelijkheid. Van de Ural spannen weet ik dat ze stevig zijn. Maar wanneer je een motor op marktplaats ziet is het merk van het span niet altijd bekend.

Zou bijvoorbeeld velorex ook sterk genoeg zijn om hetzelfde gewicht te dragen als een Ural/Dnepr bak?
 
Je wordt natuurlijk beperkt in je keuze. Velorex zou mijn keuze niet zijn, is oorspronkelijk gemaakt om aan een Jawa 350 te hangen. De as van het zijspanwiel is dun, de hele constructie is aan de lichte kant. Watsonian en Squire lijken me ook minder geschikt omdat bij deze spannen het chassis om de bak heen gebogen is en zodoende te hoog wordt. Ural, EML, EZS, v.d.Born, Moturist hebben een chassis waar de bak op staat en zijn stevig. Er is dus keuze genoeg en er staan regelmatig combinaties op Marktplaats en Speurders te koop die voor jouw doel prima geschikt zouden zijn, zeker omdat je niet gebonden bent aan één bepaald merk.
Mocht je iets zien waar je interesse in hebt maar je bent er niet zeker van of het ding in orde is en bruikbaar voor je plannen zijn er vast wel mensen van hier bereid een kijkje te nemen (ik wel i.i.g. binnen redelijke grenzen)
 
Laatst bewerkt:
Benno, je bedoelt zeker het frame van Bauhms. Ik heb er een tijdje zo één gehad ( nooit gebruikt). Zijn wel te vinden en kunnen prima aan de BMW 2v's.


klopt. Eftech idd is het bedrijf. Prima verzorgd hulpframe met alle montagedelen. toendertijd was ik bij elkaar nett 350 euro kwijt voor een bijna plug en play oplossing.

Heb de voorste steun van de Dnepr intact gelaten en de achterste aangepast om de bak wat meer naar voren te krijgen naast de motor. Vind ik mooier staan en rijdt ook beter. span stuurt prima en rijdt lekker..

Benno
 
Terug
Bovenaan Onderaan