Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

700 € onderhoudskosten per jaar? Hoe krijg je dat voor elkaar? In verschil dan nog? Dat is wel heel "gauw" gerekend :) Ik heb niet eens voor 700 € onderhoudsfacturen op een jaar (en ik rij 10.000 - 15.000 km/jaar). Een standaard onderhoud kost exact 132 € (bij een officiële dealer).
De MIA als dusdanig bestaat in België niet en al zeker niet voor particulieren.
Wegenbelasting? Die 54,78 €/jaar verschil (een e-bike is vrijgesteld) gaan nogal doorwegen.
Die worden al ruimschoots teniet gedaan door de meerkost van een verzekering voor een e-bike tov een atmosferische bike.
Ik ben geen zakelijke rijder en kan dus alleen genieten van de fiscale vermindering bij aankoop.
In België is de zakelijke aftrek (100%) voor een e-bike en motorbike trouwens gelijk.
De fiscale regeling W-W voor e-bike en brandstofmotor is gelijk.
Probleem hierbij is dat je de brandstofkosten voor een motorfiets wel volledig kan inbrengen maar voor een e-bike veel moeilijker bij gebrek aan bewijzen.
Door de waanzinnig hogere aankoopkost moet je wel een bedrag van 14.000 € goedmaken (-15% aftrek in de personenbelasting met een max. van 3010 € dus nog 11.000 € voor een Zero S) bij de verminderde gebruikskost. Duurt lang hoor.
Ah had niet gezien dat je Belg bent, dat scheelt.
132 onderhoud? Dat is dan sowieso al heel goedkoop.. er van uitgaande dat monteur 60 eu per uur kost, zijn dat dus 2 uurtjes onderhoud, kan. Maar dan is er nog niets vervangen. Geen olie, geen filter, geen remblokken, geen remschijf, geen kettingset, etc? Ik was met de BMW gemiddeld zo'n 1000 eu kwijt. Waarbij aangetekend moet worden dat ik iedere 10K een kettingset versleet, waarschijnlijk wegens pekel icm niet afspoelen.
 
De prijs is natuurlijk (net zoals bij e-cars) voor een deel (nog?) zo hoog omdat de ontwikkelingskosten moeten verhaald worden op een miniem omzetpercentage.
In België wordt de pijn gelukkig nog enigzins verzacht door 15% belastingsvoordeel op de aankoopprijs met een max. van 3010 € (maar die zie je 2 jaar later pas terug).
Voor 30 km enkel ga ik zeker geen +20.000 € WW verkeer uitgeven. Die afstand is gemakkelijk haalbaar met een speedpedelec (45 km/uur) en levert niet veel tijdverlies op. Voor een speedpedelec krijg je overigens (in België) voor ww verkeer (net zoals een gewone fiets) nog eens 22 ct/km netto maandelijks boven op je loon dus is op 2-3 jaar terugverdiend.
Als je het tanken beschouwt als "ik moet er niet bij zijn" reduceer je de investering louter tot ww verkeer want je geraakt er dan nauwelijks 100 (rondrit) tot 250 km ver mee. Want als je dan op een tripje moet bijtanken moe tje bijna overnachten terwijl je met de gewone bike 5' later terug verder kan tot in het oneindige.
Klopt, dat onderwerp is al regelmatig besproken en is nu eenmaal een feit. Feit voor mij is dat de motor inderdaad alleen voor WW bedoeld is.
Een gewone bike maakt net zoveel of weinig herrie dan je zelf wil. Hij maakt nu juist zoveel herrie omdat ie anders gewoon niet verkocht geraakt (er is zelfs een after marked voor om nog meer herrrie te kunnen maken). Dat is dus geen technisch argument. Mijn Street met Arrow demper maakt een opzwepend (persoonlijk) geluid. De Tiger met standaarddemper hoor je nauwelijks. En zoals gezegd technisch kan het nog veel minder maar daar zijn onvoldoende klanten voor.
Ik ziet het nog niet gebeuren dat een motor rond de 6 a 7 duizend toeren amper nog geluid maakt... laat staan de racers die gerust de 15K toeren aantikken.
Het is dan ook redelijk onbegrijpelijk dat e-bike fabrikanten willen vissen in dezelfde vijver als motorrijders op een "oude" fiets. Ze willen een heel ander product met alle mogelijke middelen gewoon op een oud model doen lijken ipv een ander publiek aan te spreken met een eigentijdse motor in een eigentijds design. Niet te verwonderen dat het nog niet echt van de grond komt.
Ik ben het ermee eens dat ze eens wat aan die modellen mogen doen, maar of dat nou valt onder vissen in dezelfde vijver? En of dat onbegrijpelijk zou zijn? Ik zou durven stellen dat iedere E-rijder hier eerder op een ouderwetse motor heeft gereden, oftewel, afkomstig is uit dezelfde vijver....
 
....Als enige serieuze aanbieder hebben ze de e-markt bijna voor zichzelf en dus een hogere omzet. Dus zouden hun prijzen eerder moeten dalen dan stijgen of constant blijven. Als alle andere fabrikanten hetzelfde gaan doen moet de koek door nog meer gedeeld worden met hogere stukprijzen tot gevolg.....

Tja, toen 10 jaar geleden de eerste smartphone op de markt kwam was het het ook maar goed dat er één aanbieder was. Anderen zouden er in die kleine nichemarkt niet meer bij passen....

....momenteel zijn de (vermeende) voordelen ver in de minderheid tegenover de objectieve nadelen (vanuit mijn oogpunt). En blijkbaar (kijk naar de verkoopcijfers in het geheel van de motormarkt) sta ik (voorlopig) niet alleen met dat standpunt.......

Nee, nogal wiedes. Ook al zou iedereen nu een elektrische motor willen dan nog zijn er maar een paar aanbieders die er niet aan kunnen leveren.
Het probleem begint al bij de grote merken die gewoon blijven doen wat ze altijd deden, benzinemotorfietsen bouwen. Van de grote fabrikanten hoeven we niet veel te verwachten, die hebben er geen belang bij.

In de autowereld hebben ze Tesla dat de boel lekker opschudt, Tesla laat zien dat het wél kan ondanks iedereen die zegt dat het niet kan. Daar is visie, durf en moed voor nodig, iets wat ten enen male ontbreekt bij de oude motorfietsfabrikanten.
 
E-bikes zijn uitermate geschikt om WW verkeer te doen. Maar dan moet je dat het hele jaar kunnen doen in redelijk comfortabele omstandigheden met een fiets waar je min of meer beschermd bent tegen de elementen. En men blijft zich hoofdzakelijk (zeker Zero) concentreren op de naked bike. Een model dat dan weer vraagt om bij goed weer opgejaagd te worden. Iets waar zijn batterijen nu net niet goed tegen kunnen. Ze willen in de picture komen met een model waar de batterijen juist een zwak punt zijn terwijl ze de markt laten liggen waar ze juist sterk kunnen presteren (stad, 50-100 km ww verkeer). Op een paar uitzonderingen na rijdt echt niemand voor zijn plezier op een naked bij regenweer en/of vriestemperaturen noch in de stad en druk forenzen verkeer.

Daar zit precies mijn pijnpunt (FJR1300 voor 85 km ww).
Afgezien van de prijs voor bv een energica ego met kuip, dan.

Ik vindt wel dat je idd ergens moet beginnen; met afwachten creëer je geen omwenteling.
 
Ah had niet gezien dat je Belg bent, dat scheelt.
132 onderhoud? Dat is dan sowieso al heel goedkoop.. er van uitgaande dat monteur 60 eu per uur kost, zijn dat dus 2 uurtjes onderhoud, kan. Maar dan is er nog niets vervangen. Geen olie, geen filter, geen remblokken, geen remschijf, geen kettingset, etc? Ik was met de BMW gemiddeld zo'n 1000 eu kwijt. Waarbij aangetekend moet worden dat ik iedere 10K een kettingset versleet, waarschijnlijk wegens pekel icm niet afspoelen.
Uurloon: 47.20 €
Afvalverwerking: 2.10€
Olie Castrol 10/50 power RS full synth 42.84 €
Sealing washer: 0.67€
Oliefilter: 9.50 €
prijzen incl. 21% BTW
Het betreft, zoals ik zei, een standaard jaarlijks onderhoud om te vergelijken met een e-bike.
Banden (om de 20-30.000 km), remmen (20.000 km), remschijf (na 43.000 km nog niet moeten vervangen)
neem ik uiteraard niet op in de vergelijking omdat het geen meerkost is tov een e-bike want die moet je daar ook vervangen.
En eigenlijk is dat voor de Tiger. De Zero S moet ik eigenlijk vergelijken met de naked Street en daar is een jaarlijks standaard onderhoud "maar" 109.46 € (41.30-2.10-36.89-0.67-9.50, incl. BTW)
Een kettingset vervangen kost 140.25 € (om de 25.000 km = 2-3 jaar), idem te verdelen periode voor luchtfilter (35.18€), bougies (27.48€).
Brandstofkosten: 4.25 € per H/T rit voor RON 98 (deze prijs is wel gestegen sinds vorige vergelijking omdat ik sinds de invoering van de BIO10/95 nu 98 tank ipv 95)
E-prijs: ? (reken gemakshalve 0 € maar de werkelijkheid is een energiekost van 1.43 €/100 km waardoor het verschil H/T van 4.25 terugvalt naar 3.34€)
Maakt dus een verschil in brandstof voor een jaar (er vanuitgaand dat je altijd met de motor rijdt en voor je e-bike geen ander vtg voor verplaatsing nodig hebt want bij een klassieke bike maakt dat niet uit) van 765 € (er van uitgaand dat je elektriciteit gratis zou zijn).
Samengevat:
- Jaarlijks standaard onderhoud: +110 €
- Extra periodieke tweejaarlijkse meerkost teruggebracht over een jaar: 127€ € (25.000/2)
- Brandstofkosten: 765 € (in werkelijkheid is het verschil 601€)
- Jaarlijkse verkeersbelasting: 55 €
Totaal: 1057 €.
fiscale recuperatie meerkost: 1057*40% = netto verschil: 635€ in gebruikskosten
(en dan hou ik nog geen rekening met het verlies van restwaarde van een e-bike en de jaarlijkse meerprijs van een verzekering).

ZeroS ZF 14.4 + powertank + lader: 20.645€ - 3010 € fiscaal voordeel: 17635 €
Triumps Street Triple: 6.000 €
Opleg: 11635 €
Recuperatie opleg e-bike/jaarlijkse kost klassieke bike: 11635/635: 18.32.

Met die 18 jaar zat ik er dus nog niet zo ver af (en dan reken ik de brandstofkosten nog in het voordeel van de Zero.
Laat me nog het één en ander vergeten zijn dan maakt het nog niet veel uit of het 18 of 15 jaar is. Het batterijpack van de Zero zal het nooit zo lang kosteloos uithouden (als je er al van uitgaat zoveel jaren met een e-bike te willen rijden).
Dit is dan nog een scenario dat je het hele jaar rond met de motor WW verkeer zou doen over een afstand van ong. 12.000 Km. Hoe minder km je per jaar aflegt hoe langer het dan nog eens zal duren voor de aankoopkost is ingehaald.
Lijkt me momenteel (ook al neem je een zeer ruime foutenmarge in mijn berekeningen) bijna onoverbrugbaar.

Een BMW is geen referentie inzake kosten. Wacht tot U de prijs van aankoop en onderhoud van een e-BMW te horen gaat krijgen en vergelijk deze dan met een klassieke naked BMW. ;)
Mijn naked is een Triumph Street Triple. Ik dien deze dus te vergelijken met een ZeroS als vergelijkbaar e-vervangvoertuig. Ik koop ook bewust geen klassieke BMW want die mega showroom en al die verkopers in hun wit hemdje met logo zitten verwerkt in de prijs. ;)
 
Laatst bewerkt:
In de autowereld hebben ze Tesla dat de boel lekker opschudt, Tesla laat zien dat het wél kan ondanks iedereen die zegt dat het niet kan. Daar is visie, durf en moed voor nodig, iets wat ten enen male ontbreekt bij de oude motorfietsfabrikanten.
Volgens mij doet Zero bijna precies hetzelfde. Maar auto's kun je niet met motoren vergelijken. Er is voor motoren geen grote leasemarkt. Er zijn weinig vertegenwoordigers die graag een grote luxe motorfiets willen leasen. ;)

Aan de andere kant zijn nakeds best populair, dus in dat opzicht doet Zero misschien wel precies hetzelfde als Tesla?

Aan de andere kant doet Zero nu alweer een tijdje mee dus je zou zo langzamerhand wel wat meer modellen verwachten. Je kunt nu kiezen uit een naked, een naked, een naked, een naked en een naked. :+
Waar blijft de allroad-versie? En de versie met kuip? :?
 
Laatst bewerkt:
Ik ziet het nog niet gebeuren dat een motor rond de 6 a 7 duizend toeren amper nog geluid maakt... laat staan de racers die gerust de 15K toeren aantikken.Ik ben het ermee eens dat ze eens wat aan die modellen mogen doen, maar of dat nou valt onder vissen in dezelfde vijver? En of dat onbegrijpelijk zou zijn? Ik zou durven stellen dat iedere E-rijder hier eerder op een ouderwetse motor heeft gereden, oftewel, afkomstig is uit dezelfde vijver....

Het gaat wel over straatverkeer en niet racen op een circuit (in het laatste geval zou een doorsnee ZeroS geluidloos een paar rondes doen maar waarschijnlijk niet eens de eindmeet halen :) )
Ik zie het ook nog niet gebeuren dat je voor rondjes langs het kanaal of voor WW 6-15.000 toeren haalt. Je kan het met een klassieke bike maar het moet niet. Je maakt dus idd zoveel herrie als je zelf wil of niet. Tijdens mijn WW verplaatsingen schommelen de toeren bij de naked tussen de 3-6000 toeren (tja die opzwepende adrenaline *D ) maar bij de allroad slechts tussen de 2-4000 toeren.
Dat niet iedere e-rijder eerder op een klassieke motor heeft gereden daar ben ik van overtuigd. Anders las ik geen reacties van "vervelend schakelen" tot "trillingen". ;)
 
Tja, toen 10 jaar geleden de eerste smartphone op de markt kwam was het het ook maar goed dat er één aanbieder was. Anderen zouden er in die kleine nichemarkt niet meer bij passen.....
Ik zou het niet weten. Nog steeds, ondanks de omgevings- en marketingdruk, geen behoefte aan een smartphone gehad. Mijn rugged klassieke GSM van 80 € doet het na al die jaren nog prima.
Wel een mooi punt van vergelijkings. Vind maar eens een smartphone aan 80€ die jaren meegaat en waar de batterij 14 tot 30 dagen operationeel is. Bij de smartphone is dat getal eerder in uren. :P
 
Laatst bewerkt:
In de autowereld hebben ze Tesla dat de boel lekker opschudt, Tesla laat zien dat het wél kan ondanks iedereen die zegt dat het niet kan. Daar is visie, durf en moed voor nodig, iets wat ten enen male ontbreekt bij de oude motorfietsfabrikanten.

Tesla bestaat gewoon uit een goede marketing en bij de gratie van zijn schuldeisers. Heeft nog nooit 1 € winst gemaakt. Nu het met model 3 op het pad tracht te komen van de klassieke spelers krijgen ze tijdens de productie het deksel op de neus en ondervinden ze aan den lijve het verschil in haalbare werking tussen massaproductie tegen een normale consumentenprijs en het vermarkten van een nicheproduct tegen luxeprijzen.
 
Laatst bewerkt:
Aan de andere kant zijn nakeds best populair, dus in dat opzicht doet Zero misschien wel precies hetzelfde als Tesla?

Aan de andere kant doet Zero nu alweer een tijdje mee dus je zou zo langzamerhand wel wat meer modellen verwachten. Je kunt nu kiezen uit een naked, een naked, een naked, een naked en een naked. :+
Waar blijft de allroad-versie? En de versie met kuip? :?
Naked zijn populair als vrije tijds voertuig.
Het heeft er misschien iets mee te maken dat Zero zijn core business op de Californische markt gericht is en niet op de noordelijke helft van West-Europa?
Gisteren het laatste WW ritje met de naked gedaan, opgeblonken, ingevet en onder zeil.
De rest van het jaar zal op de allroad zijn met 40/60 banden. Moet er niet aan denken om de rest van het jaar dagelijks met een naked naar het werk H/T te moeten.
Willen ze de markt hier ook veroveren zullen ze zich toch nog eens grondig moeten bezinnen of ze worden alsnog voorbijgestoken door de klassieke constructeurs.
Tesla zal vanaf 2019 tegen hetzelfde probleem aankijken.
Wij kunnen er als consument alleen maar beter van worden.
 
Laatst bewerkt:
.....Het gaat wel over straatverkeer en niet racen op een circuit (in het laatste geval zou een doorsnee ZeroS geluidloos een paar rondes doen maar waarschijnlijk niet eens de eindmeet halen :) ) ....
Heb je eigenlijk al eens elektrisch gereden ?

Een Zero is helemaal niet stil, maar hij maakt ook weer geen herrie.

...Ik zie het ook nog niet gebeuren dat je voor rondjes langs het kanaal of voor WW 6-15.000 toeren haalt. Je kan het met een klassieke bike maar het moet niet. Je maakt dus idd zoveel herrie als je zelf wil of niet....

Om herrie te maken hoef je helemaal geen toeren te draaien.

Onlangs zat ik op een redelijk vol terras toen er een motorrijder aan kwam met een V-max. Hij reed heel beschaafd, draaide echt net boven stationair toen ie een parkeerplaatsje zocht. Maar wat een ongelooflijke bak herrie kwam er uit dat ding, zelfs bij stationair. Ik moet er niet aan denken wat dat ding op snelheid doet... Zal vast niet origineel zijn maar ondertussen moesten we er wel allemaal van mee "genieten".

...Dat niet iedere e-rijder eerder op een klassieke motor heeft gereden daar ben ik van overtuigd. Anders las ik geen reacties van "vervelend schakelen" tot "trillingen". ;) ....
Waarom denk je dat ?
 
Volgens mij doet Zero bijna precies hetzelfde. Maar auto's kun je niet met motoren vergelijken. Er is voor motoren geen grote leasemarkt. Er zijn weinig vertegenwoordigers die graag een grote luxe motorfiets willen leasen. ;)

Aan de andere kant zijn nakeds best populair, dus in dat opzicht doet Zero misschien wel precies hetzelfde als Tesla?...

Ik zie in de motorwereld nog niet bepaald zo'n Tesla effect, dat de gevestigde fabrikanten wakkerschrikken en ineens allemaal de beste elektrische motoren willen gaan maken.

Tesla doet ook meer dan alleen hun auto's. Ze leggen bijvoorbeeld een compleet laadnetwerk aan en ondertussen blijken ze ook nog heel vergevorderd in autonoom rijden. Hun auto's waren er al op voorbereid toen niemand er nog over praatte.

.....Tesla bestaat gewoon uit een goede marketing en bij de gratie van zijn schuldeisers. Heeft nog nooit 1 € winst gemaakt. Nu het met model 3 op het pad tracht te komen van de klassieke spelers krijgen ze tijdens de productie het deksel op de neus en ondervinden ze aan den lijve het verschil in haalbare werking tussen massaproductie tegen een normale consumentenprijs en het vermarkten van een nicheproduct tegen luxeprijzen.
O gut...

Tesla heeft visie als geen ander, de winst die ze maken stoppen ze in ontwikkeling en dat doen ze goed.
Dat ze momenteel problemen hebben met de produktie van de Model 3 is mij bekend; het doet niets af aan wat ze hebben gepresteerd en wat ze betekenen voor de hele industrie.
Zonder Tesla zou iedereen bij een elektrische auto denken aan een iMiev of een Think. Precies zoals de grote oude fabrikanten het willen.

Sinds Tesla wordt elektrisch eindelijk op waarde geschat, Tesla laat zien wat er mogelijk is. Alleen dáárvoor zijn ze al van onschatbare waarde.
Nu ineens zijn de grote fabrikanten er wél mee bezig, nu ineens kan het allemaal wél.
Zonder Tesla waren ze daar helemaal niet aan begonnen, dan waren ze gewoon verder gegaan met sjoemeldiesels en bestond hun innovatie uit 7 versnellingen in plaats van 6.
 
Heb je eigenlijk al eens elektrisch gereden ?

Een Zero is helemaal niet stil, maar hij maakt ook weer geen herrie.


Idd, was wel een 2015 model. En zoals ik zei, op cruisesnelheid overstemt het windgeruis het motorgeronk voor de bestuurder.
En ik kan het niet blijven herhalen. Je maakt net zoveel of weinig herrie als je zelf wil. Dat zit ook in de keuze van de motorfiets zelf. Je kan altijd extremen gaan vergelijken om een voordeel naar één kant te krijgen. Zelf ga ik niet ontkennen dat een e-bike, vooral bij lage snelheden en in de stad, minder geluid maakt dan een klassieke motorfiets. Maar daar gebruik ik dan ook geen bike, van welk soort dan ook maar een gewone fiets.
Verder ben ik ook niet blind voor de voordelen en mogelijkheden van een e-bike (anders kwam ik hier niet eens) maar dat moet me daarom nog niet tegenhouden om alle nadelen dan maar straal te negeren.
En voorlopig wegen de voordelen niet op tegen de nadelen.
 
Laatst bewerkt:
Tesla doet ook meer dan alleen hun auto's. Ze leggen bijvoorbeeld een compleet laadnetwerk aan en ondertussen blijken ze ook nog heel vergevorderd in autonoom rijden. Hun auto's waren er al op voorbereid toen niemand er nog over praatte.
Een laadnetwerk dat eerst gratis was en voor de 3 al betalend is geworden. Is dat geen basis voorbeeld van doordachte marketing? Klanten lokken met een voordeel en eenmaal ze over de streep zijn ze er voor doen betalen?
 
Laatst bewerkt:
Tesla heeft visie als geen ander, de winst die ze maken stoppen ze in ontwikkeling en dat doen ze goed.
Dat ze momenteel problemen hebben met de produktie van de Model 3 is mij bekend; het doet niets af aan wat ze hebben gepresteerd en wat ze betekenen voor de hele industrie.
Zonder Tesla zou iedereen bij een elektrische auto denken aan een iMiev of een Think. Precies zoals de grote oude fabrikanten het willen.

Sinds Tesla wordt elektrisch eindelijk op waarde geschat, Tesla laat zien wat er mogelijk is. Alleen dáárvoor zijn ze al van onschatbare waarde.
Nu ineens zijn de grote fabrikanten er wél mee bezig, nu ineens kan het allemaal wél.
Zonder Tesla waren ze daar helemaal niet aan begonnen, dan waren ze gewoon verder gegaan met sjoemeldiesels en bestond hun innovatie uit 7 versnellingen in plaats van 6.
Marketing kan concumenten idd verblinden.
Aan wie heeft Tesla tot nu toe auto's verkocht?
Aan mensen met geld teveel die moesten kiezen tussen een Porsche, topklasse BMW/Audi.... en die een mogelijkheid zagen in dezelfde klasse een auto te kopen maar met maximalisatie van het fiscaal voordeel. Hun keuze was vlug gemaakt.
Nu het er echt op aankomt: de auto maken voor Jan Modaal (nou ja met een zak zout genomen) hapert de machine al. Maar de marketing werkt nog altijd. Stelt je voor dat je bij een dealer komt en het nieuwe model bestelt en men geeft je de voorwaarden:
- Mijnheer wij kunnen U alleen de specificaties geven die de fabrikant aangeeft. Gezien het een man met visie is (van horen zeggen) durft hij natuurlijk niet sjoemelen noch de cijfers een beetje rooskluriger voorstellen dan ze in werkelijkheid zouden zijn,
- Een testrit? Euh, wij hebben wel een computer gegenereerde foto van het te verwachten model. volstaat dat?
- Levering? Euh over een jaar of 2. Maar alleen als u nu al een voorschot betaald. Nee, de levering kan niet gegarandeerd worden over 2 jaar maar we beloven ons best te doen.
- Of tegen dan het model al niet voorbijgestreefd is? Nee hoor. wij hebben visie en fantasie te over.
- Kan U nu even uw gegevens achterlaten en betalen? Dan zetten wij U alvast in de wachtrij.

99% zou gierend de showroom uitlopen. De kranten zouden schande spreken.
Maar neen Tesla krijgt 1% zo ver om hun euro's achter te laten. Waarschijnlijk mensen die geen balans kunnen lezen?

Toch proficiat voor hun marketingafdeling. Onovertroffen. ;)

Sorry voor mijn kritische houding. Ik ben idd geen goodbeliever met geld te veel.
Dat plezier laat ik aan andeen.
 
Laatst bewerkt:
....Een laadnetwerk dat eerst gratis was en voor de 3 al betalend is geworden. Is dat geen basis voorbeeld van doordachte marketing? Klanten lokken met een voordeel en eenmaal ze over de streep zijn ze er voor doen betalen?....
Jij quote verkeerd.


Nog meer onwaarheden....

Het laadgebeuren is nooit gratis geweest, het was meen ik 2000 dollar en zat bij de prijs van de auto in.

Daar is men mee gestopt, het zit niet meer bij de prijs van de auto in en nu moet je er gewoon voor betalen.
 
Laatst bewerkt:
....Sorry voor mijn kritische houding. Ik ben idd geen goodbeliever met geld te veel.....

Kritisch zijn is goed, mits je het geheel overziet.

Maar wat ik bij jou zie is dat je alleen maar moppert op de innovators. Dat is zo gemakkelijk.

Innovators zijn de mensen die tenminste nog de visie en het lef getoond hebben om dingen anders te doen.
Zonder zulke mensen liepen we nu nog gehuld in berenvellen met een knots achter wilde dieren aan te vangen.

Heb jij er last van hoe Tesla zijn auto's verkoopt ? Ze laten zien wat kan en vooral dat er een enorme markt voor is.
En dat jij er geen wilt, nou, prima toch ? Beter zelfs denk ik...
 
Jij quote verkeerd.


Nog meer onwaarheden....

Het laadgebeuren is nooit gratis geweest, het was meen ik 2000 dollar en zat bij de prijs van de auto in.

Daar is men mee gestopt, het zit niet meer bij de prijs van de auto in en nu moet je er gewoon voor betalen.
Uiteraard is niets gratis. Als je het in de prijs van de auto verstopt en dan reclame maakt dat je gratis gebruik mag maken van de Tesla laadpalen is dat dan marketing of sjoemelen? En als je dan weinig km rijdt maar de volle pot moet betalen voor die "dienst" heb je dan een kat in de zak gekocht?
 
Kritisch zijn is goed, mits je het geheel overziet.

Maar wat ik bij jou zie is dat je alleen maar moppert op de innovators. Dat is zo gemakkelijk.

Innovators zijn de mensen die tenminste nog de visie en het lef getoond hebben om dingen anders te doen.
Zonder zulke mensen liepen we nu nog gehuld in berenvellen met een knots achter wilde dieren aan te vangen.
Heb jij er last van hoe Tesla zijn auto's verkoopt ? Ze laten zien wat kan en vooral dat er een enorme markt voor is.
En dat jij er geen wilt, nou, prima toch ? Beter zelfs denk ik...
Excuseer ik herinner mij niet dat ik in dit topic Tesla er bijgesleurd heb om een punt te kunnen maken. Ik reageer er alleen maar op.
Ik mopper ook niet op innovators, integendeel ik probeer het totaalplaatje juist te overzien en te berekenen in plaats van een paar voordelen van een e-bike er uit te lichten (dacht dat sommigen hun pro argument hier zelfs was dat men met een e-bike "gratis" kon rijden?). In dat totaalplaatje reken ik, om de e-bike toch niet te veel te benadelen, zelfs idd met een 0-verbruik (wat in de praktijk voor de meeste mensen niet het geval zal zijn).
Ter info: de elektromotor was er al voor de brandstofmotor. Zo innoverend is dat nu ook weer niet. De bottelneck van een elektromotor is de opslag van zijn energie en de kostprijs daarvan. En als je het totaalplaatje maakt is daar nog niet veel in gewijzigd.

Uiteraard heb ik er geen last van hoe Tesla zijn auto's verkoopt want ik kijk, na de nodige berekeningen, daar los doorheen.

Om terug te komen op de e-bike en meer specifiek de Zero. In 2015 heb ik daar een testrit mee gedaan voor ik een klassieke naked kocht. Toen klopte het plaatje niet. Erger, de e-motor kon zelfs niet afremmen op de motor, o.a. de vering en de remklauwen waren van middelmatige kwaliteit en dat voor de prijs van een BMW GS premium uitgerust (om maar iets te noemen ;) ).
Omdat je zelf verwijst naar sjoemeldiesels. De gepubliceerde range cijfers van Zero waren niet minder in hetzelfde bedje ziek.
In 2017 dacht ik het een tweede kans te geven en een testrit te gaan doen. De dealer van 2015 was met de noorderzon verdwenen. Dan maar, zoals opgegeven op de Zero website, naar de dichtsbijzijnde dealer in de buurt van mijn werk. Bleek een schimmig loodsje op een fabrieksterrein te zijn waar niemand aanwezig was. Zelfs geen showroom in de minimaalste zin van het woord. Telefoon was voicemail. Bleek er nog één dealer helemaal in het noorden van het land te zitten. Toen die me probeerde te overtuigen (rijden = kopen) dat je met een Zero bijna gratis rijdt en ik hem mijn berekeningen toonde zodat hij deze kon weerleggen met zijn cijfers (want hij was de vakman ik de leek) werd het stil. Tja.
Ik wil graag overtuigd worden. Maar dan met cijfers die hout snijden. Niet met stilte.
(of het moest zijn dat hij met die stilte een pluspunt van een e-motor plastisch wou benadrukken? :+ )
Het mag zelfs iets duurder zijn voor iets minder. Maar niet "te".
Makkelijk heb ik het mij hier niet gemaakt. Ik heb zelfs de tijd genomen om alles voor te rekenen. Wat van de tegenpartij niet gezegd kan worden. Want daar hoor je alleen hoera dit en hoera dat en verder niet veel dat overtuigend is.
Maar ik wanhoop niet. Dus ik wacht geduldig af tot de juiste tijd gekomen is. De vraag is alleen hoelang nog? Met alleen maar hoera cijfers die onrealistische ideale situaties weergeven gaat dat niet lukken.
 
Laatst bewerkt:
....Uiteraard is niets gratis. Als je het in de prijs van de auto verstopt en dan reclame maakt dat je gratis gebruik mag maken van de Tesla laadpalen is dat dan marketing of sjoemelen? En als je dan weinig km rijdt maar de volle pot moet betalen voor die "dienst" heb je dan een kat in de zak gekocht...?

Je zit gewoon te trollen.

Ik heb geen Tesla maar zelfs ik weet dat het laden tot voor kort bij de nieuwprijs in zat.

En verder, je kiest toch zelf welke auto je koopt ? Als jij een Audi Q7 V10 TDI koopt voor 500 km per jaar ga je dan ook bij Audi mopperen dat ie per kilometer zo duur is ?

Ik vind het zeuren om te zeuren wat je nu doet. Voegt niets toe.
 
....Bleek een schimmig loodsje op een fabrieksterrein te zijn waar niemand aanwezig was. Zelfs geen showroom in de minimaalste zin van het woord. Telefoon was voicemail...

Ik denk dat ze jou met opzet een verkeerd adres hebben gegeven, kan ik me iets bij voorstellen.
 
Je zit gewoon te trollen.

Ik heb geen Tesla maar zelfs ik weet dat het laden tot voor kort bij de nieuwprijs in zat.

En verder, je kiest toch zelf welke auto je koopt ? Als jij een Audi Q7 V10 TDI koopt voor 500 km per jaar ga je dan ook bij Audi mopperen dat ie per kilometer zo duur is ?

Ik vind het zeuren om te zeuren wat je nu doet. Voegt niets toe.
Trollen? Is dat de nieuwe uitwijkstrategie?
Wie heeft er de cijfers (nogmaals) vergelijking e-bike/klassieke bike afgeleid naar een Tesla? Wie maakt er zich gemakkelijk vanaf?
Ik kies idd zelf voor welke motor ik momenteel kies. Op basis van een objectief totaalplaatje. Niet door bewust ergens omheen te draaien omdat ik eigenlijk de uitkomst niet wil weten omdat het niet goed uitkomt.
 
Ik denk dat ze jou met opzet een verkeerd adres hebben gegeven, kan ik me iets bij voorstellen.
Ik nu ook.

Lever mij een e-bike voor WW verkeer waar:
- die er een beetje uitziet,
- ik een jaar rond op kan rijden (dus iets meer dan een naked)
- die een effectieve range heeft van 250-300 km zonder constant op de snelheidsmeter te moeten kijken,
- met evenwaardige onderdelen als een klassieke motorfiets (bv. vooraan al een dubbele schijfrem wat bijna standaard is met een klassieke motorfiets, het moeten dan nog geen Brembo's zijn)
- voor een aankoopprijs van max. 10.000 euro.

Dan heb je er waarschijnlijk een hoop klant bij, waaronder den deze.
Al de rest is hobby (en een hobby mag idd wat kosten).
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan