Borgings/stallingskosten voor gestolen motor betalen

20 okt 2017
2
0
Opijnen
Ik ben er niet helemaal zeker van of hier ook vragen gesteld mogen worden, of dat je alleen je gestolen motor erop kan zetten. Maar bij deze,

Een jaar of 2 geleden werd mijn motor gestolen die voor de deur stond. Onlangs is hij terug gevonden door de politie en die heeft hem door een bergingsbedrijf laten ophalen en laten stallen tot ik hem op zou halen. Heel blij mee natuurlijk, totdat ik hoorde dat ik de kosten hiervoor 'mag' betalen. Ongeveer 200/250 voor het bergen van de motor en 12 dagen stallingskosten kwam op een totaal bedrag van 500 euro uit.

Eerder ophalen ging door omstandigheden en langzaam contact met de politie niet sneller, en omdat de motor automatisch weer op mijn naam stond was niet betalen ook geen optie. De motor had ik alleen WA verzekerd en daarom betaald de verzekering niks uit.

Mijn vraag is of een van jullie hier al eens eerder mee te maken heeft gehad en of die weet naar wie ik een bezwaarschrift kan sturen om mijn geld terug te krijgen. Of kan ik dit helemaal vergeten? Ik ben er bang voor, maar het is voor mij een beetje de omgekeerde wereld dat je moet betalen voor een motor die van je gestolen is.

Mvg Christiaan
 
Het klinkt wellicht niet eerlijk maar het is wel logisch.
Ze kunnen je ook bellen dat hij voor op de stoep staat, dat zou je waarschijnlijk niet accepteren.

De politie heeft de moeite genomen je brommer in veilig bewaar te stellen.

Aftikken en weer doorgaan zou ik zeggen :]
 
Bij een Allrisk had de verzekering wel vergoed. Ik heb hetzelfde meegemaakt met een gestolen en terug gevonden auto. Voor die centen moet je bij de dief zijn
 
2014/031: Niet vermelde sleepkosten bij ophalen gestolen auto | Nationale ombudsman

Eigenaar van een gestolen auto krijgt na het afhalen van zijn auto bij de politie en de betaling van de stallingskosten nog een nota van €165 sleepkosten. De Nationale ombudsman is vindt dat de eigenaar deze kosten niet hoefde te betalen omdat hem dit niet vantevoren was meegedeeld. Hij heeft er met instemming kennis van genomen dat de politie hem dit bedrag alsnog heeft kwijtgescholden en de brief over het ophalen van een auto heeft aangepast.
 
Absurd. Als dat zo veel geld kost zouden ze op zijn minst toestemming kunnen vragen, dan heb je de optie hem gelijk op te komen halen. Of je die kosten ergens kan verhalen weet ik niet, misschien bij het waarborgfonds?

Is bijna hetzelfde als het slachtoffer van een mishandeling de rekening presenteren voor het oppakken (wegslepen) en opsluiten (stallingskosten) van de dader door de politie. |(
 
Laatst bewerkt:
Toch weer helemaal van de ratten besnuffeld. Valt in hetzelfde hoofdstuk als dieven die geen afstand willen doen van gestolen goederen en de rechtmatige eigenaar er daarom naar kan fluiten. En dan nog zijn er mensen die dit logisch vinden. Ik zeg: Compleet koekoek! |(
 
UPDATE: Het bergingsbedrijf heeft op eigen houtje mijn verzekering gebeld en voor mekaar gekregen dat het toch verzekerd is! Toch bedankt iedereen voor de antwoorden en de links!
 
UPDATE: Het bergingsbedrijf heeft op eigen houtje mijn verzekering gebeld en voor mekaar gekregen dat het toch verzekerd is! Toch bedankt iedereen voor de antwoorden en de links!

Goed nieuws man, fijn dat het goed komt :t
Maar blijf erbij dat dergelijke kosten op de dader verhaalt moeten worden. Maar die moeite wordt niet eens gedaan.
 
Ik ben er niet helemaal zeker van of hier ook vragen gesteld mogen worden, of dat je alleen je gestolen motor erop kan zetten. Maar bij deze,

Een jaar of 2 geleden werd mijn motor gestolen die voor de deur stond. Onlangs is hij terug gevonden door de politie en die heeft hem door een bergingsbedrijf laten ophalen en laten stallen tot ik hem op zou halen. Heel blij mee natuurlijk, totdat ik hoorde dat ik de kosten hiervoor 'mag' betalen. Ongeveer 200/250 voor het bergen van de motor en 12 dagen stallingskosten kwam op een totaal bedrag van 500 euro uit.

Eerder ophalen ging door omstandigheden en langzaam contact met de politie niet sneller, en omdat de motor automatisch weer op mijn naam stond was niet betalen ook geen optie. De motor had ik alleen WA verzekerd en daarom betaald de verzekering niks uit.

Mijn vraag is of een van jullie hier al eens eerder mee te maken heeft gehad en of die weet naar wie ik een bezwaarschrift kan sturen om mijn geld terug te krijgen. Of kan ik dit helemaal vergeten? Ik ben er bang voor, maar het is voor mij een beetje de omgekeerde wereld dat je moet betalen voor een motor die van je gestolen is.

Mvg Christiaan
Welkom op MF!
 
oh maar het kan nog mooier...
Auto van mijn zoon stond legaal geparkeerd, maar een vrachtwagen rijdt zich klem, en vraagt gemeente om hulp...
stadswacht laat zonder mijn zoon te informeren de auto afslepen, zodat devrachtwagen weer verder kon...
's Morgens komt mijn zoon bij de auto.....foetsie, dus die belt mij of ik hem toevallig op heb gehaald...nope, dus politie gebeld..nee die wisten van niets...parkeerbeheer gebeld...nope weten van niets, kenteken kwam ook niet voor op de lijsten...
Nou dan maar aangifte doen bij de politie wegens diefstal..netjes opgenomen, en dus op zoek naar een andere auto..
3 dagen later zegt een buurman die buschauffeur is tegen mij...he staat de auto van je zoon bij houterman, een afsleep bedrijf...ik ???? watte waar weet je het zeker..
dus ik daar naar toe...verrek daar stond ie!!!!!
Wil ik hem meenemen, zegt ie das 170 euro stalling en afslepen...WTF...
Heeft 6 maanden geduurd voordat ik het geld terug had , na dreigen met een rechtzaak
 
oh maar het kan nog mooier...
....
Heeft 6 maanden geduurd voordat ik het geld terug had , na dreigen met een rechtzaak

Snel man ;)

Mijn dochter was in Antwerpen weggesleept ivm wegwerkzaamheden, een zgn 'administratieve' takeling.
Moest ook betalen, dat was fout dat had ' Depannage 2000' (sleepbedrijf) niet mogen doen, maar ok anders kreeg ze de auto niet mee.

De kosten waren door het sleepbedrijf overgemaakt naar stad Antwerpen (min eigen kosten)
Dat geintje heeft tig telefoontjes en 18 maanden geduurd voordat Antwerpen het geld weer naar ons heeft overgemaakt.

En ik dacht dat we in Nederland een vervelend ambtenaren apparaat hadden, nou de Belgen kunnen er ook wat van :+
Ze zijn alleen veel vriendelijker en beleefder aan de telefoon, maar er gebeurd dan verder ook niets....

Het ging pas sneller toen ik het hele dossier wilde overdragen aan de ombudsvrouw van Antwerpen. (ik had wat mailtjes en brieven ondertussen)
 
Laatst bewerkt:
Een leer voor ieder die dit topic leest: Eerder ombudspersonen inschakelen in dergelijke gevallen. Dan reageren de ambtelijke hotemetoten blijkbaar wel.
 
Laatst bewerkt:
De opdrachtgever hoort te betalen voor het afslepen, in dit geval de politie
 
Echt een dom land is dit, de politie heeft eigen sleepauto"s die wij net als hun salaris ook al betalen van belasting geld , het kost hun helemaal niks uit eigen zak om een auto te slepen/stallen.

Je zou op z"n minst verwachten dat de dief die kosten moet betalen, als die bekend is
 
De opdrachtgever hoort te betalen voor het afslepen, in dit geval de politie

Nope, deze sleep valt onder zaakwaarneming waardoor de kosten voor de rechthebbende zijn. Enkel als de motor in beslaggenomen is voor onderzoek zijn de kosten voor de politie:
Artikel 198 BW
Zaakwaarneming is het zich willens en wetens en op redelijke grond inlaten met de behartiging van eens anders belang, zonder de bevoegdheid daartoe aan een rechtshandeling of een elders in de wet geregelde rechtsverhouding te ontlenen.


Echt een dom land is dit, de politie heeft eigen sleepauto"s die wij net als hun salaris ook al betalen van belasting geld , het kost hun helemaal niks uit eigen zak om een auto te slepen/stallen.

Je zou op z"n minst verwachten dat de dief die kosten moet betalen, als die bekend is

De grote eenheden als Amsterdam, Den Haag en Rotterdam hebben eigen sleepwagens in dienst. De overige regio's gebruiken gewoon Bergnet of een andere aangesloten berger. Die werkt niet uit belastinggeld en ook niet gratis.
Als de boef bekend is kan je de kosten wel weer verhalen.
 
Laatst bewerkt:
Is het dan zo moeilijk voor de politie om voor het slepen de eigenaar te bellen om te vragen wat hij ermee wil?
 
UPDATE: Het bergingsbedrijf heeft op eigen houtje mijn verzekering gebeld en voor mekaar gekregen dat het toch verzekerd is! Toch bedankt iedereen voor de antwoorden en de links!
Netjes van hun :t

Hoop dat er nog dag van motor over is :)

In betrouwbaar heid dan ;)
 
Laatst bewerkt:
Extra werk? Dat is wel een heel waardeloos argument.
Zo ga je toch niet met elkaar om?

Als je werk voor iemand gaat of laat doen en je wil daarvoor betaald worden (wat uiteraard logisch is) dan dien je dat eerst te overleggen met diegene.
Als je zoiets in het bedrijfsleven flikt dan heb je meteen een klant minder...
 
Extra werk? Dat is wel een heel waardeloos argument.
Zo ga je toch niet met elkaar om?

Als je werk voor iemand gaat of laat doen en je wil daarvoor betaald worden (wat uiteraard logisch is) dan dien je dat eerst te overleggen met diegene.
Als je zoiets in het bedrijfsleven flikt dan heb je meteen een klant minder...
Gaf alleen andwoord op je vraag ;)
 
Is het dan zo moeilijk voor de politie om voor het slepen de eigenaar te bellen om te vragen wat hij ermee wil?

Misschien hebben ze wel gebeld maar was TS niet bereikbaar, of geen recent nummer bekend etc. Hoe lang moeten ze dan wachten tot ze gaan slepen?
 
Laatst bewerkt:
Goed nieuws man, fijn dat het goed komt :t
Maar blijf erbij dat dergelijke kosten op de dader verhaalt moeten worden. Maar die moeite wordt niet eens gedaan.

Dergelijke kosten zouden inderdaad op de dader verhaald moeten worden. Maar tot dan toe lijkt mij dat dit valt onder het budget van de politie, die tevens de opdrachtgever is voor het wegslepen van de motor. De stallingskosten daarentegen zouden wat mij betreft na een x-aantal dagen wel voor rekening mogen komen van de eigenaar.
 
Dergelijke kosten zouden inderdaad op de dader verhaald moeten worden. Maar tot dan toe lijkt mij dat dit valt onder het budget van de politie, die tevens de opdrachtgever is voor het wegslepen van de motor. De stallingskosten daarentegen zouden wat mij betreft na een x-aantal dagen wel voor rekening mogen komen van de eigenaar.

:Y :^

Of richt daar dan een fonds voor op, maar regel gvd iets voor slachtoffers in het algemeen.

Te gek voor woorden dat je als slachtoffer van diefstal ook nog zonder blikken of blozen gevraagd wordt om gemaakte kosten te financieren / betalen. Of gevraagd wordt... Het wordt gewoon verwacht. En dat dat dan ook nog goed gepraat wordt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan