Filerijden..

Vanwege slecht weer rustiger dan ik normaal rijd. Motorrijder achter mij vond het ook vlot zat.
Mensen in auto gingen richting Schiphol (vakantie) en wisten niet dat er file was op twee rijstroken en dat die alletwee richting Schiphol gingen :).
Kijk zelf maar en zie of je het eerder dan mij ziet aankomen.

Voor de gein keek ik je filmpje even alsof ik zelf reed, dus ik swingde op de momenten dat ik zou swingen op de motor. Daarbij viel het me op dat jij amper swingt en ook regelmatig de gaatjes niet opvult. De baanwissel zag ik niet aankomen natuurlijk, maar ik was al richting het gaatje aan het swingen, dus ik zou hem gewoon ontweken hebben ja.
De gaatjes die ontstaan moet je zelf opvullen. Ten eerste is er dan kans dat iemand je ziet, ten tweede is jouw afstand tot de voertuigen naast je weer wat groter :)
Met je snelheid vind ik niks mis, trouwens. Gevoelsmatig vind ik hem te constant, maar dat kan ik niet echt onderbouwen. Ik speel meer met de snelheid.
 
Laatst bewerkt:
Vanwege slecht weer rustiger dan ik normaal rijd. Motorrijder achter mij vond het ook vlot zat.
Mensen in auto gingen richting Schiphol (vakantie) en wisten niet dat er file was op twee rijstroken en dat die alletwee richting Schiphol gingen :).
Kijk zelf maar en zie of je het eerder dan mij ziet aankomen.


Ik ook maar ff dan een mening geven... :P

Gewoon pech en "goeie" timing...

Had ik denk ik ook niet kunnen voorkomen. Er ontstaat idd een gaatje links, maar de linkerstrook rijdt helemaal niet sneller dan de rechter. Maarja, als je denkt dat je van strook moet wisselen omdat je anders niet op je bestemming komt, tja....

Maar dan moet je nog steeds EERST altijd goed kijken voordat je uberhaupt een knipperlicht aanzet, laat staan een fractie van een seconde na het aanzetten van dat knipperlicht ook meteen die zijdelingse beweging inzetten.

Maar hier ben ik dus ook nog steeds een beetje angstig voor, hier kun je je niet echt tegen wapenen, tenzij je met 10 km/u snelheidsverschil auto's gaat inhalen in de file, dan kun je dit wellicht nog beremmen.

En goed opgevangen idd... :) :t
 
Ik vind dat wel een reden om niet meer tussen de files door te rijden. Kennelijk is het risico groot.

Twee keer een aanrijding in de file klinkt als veel. Maar als je dat afzet tegenover het feit dat ik al bijna 20 jaar elke werkdag door de file rijd, dan valt dat voor mij nog wel mee.

Ook heb ik ervan geleerd en zal ik de fouten die ik gemaakt heb niet snel nog een keer maken (het feit dat de ander aansprakelijk is, wil niet zeggen dat ik zelf foutloos handelde).

Soms is het een beetje lasting te oordelen op basis van één bericht.
 
Misschien wordt het daar eens tijd voor dan, dan behoren de beelden die ik tot nu toe van je heb gezien tot het verleden.
Verzekeringstechnisch mag je dan in je recht staan, verkeerstechnisch doe je dat niet, en al helemaal niet door de verdere logica die je poneert! |(
En jouw logica is dat ...... je alles af doet met een simpel algemeen stellinkje.
Je zou ook kunnen uitgaan van het feit dat 'gaten' in een file ontstaan en geen statisch fenomeen is.
Wel leuk te lezen dat ik minstens 1 volger heb :) ben alleen benieuwd over welke beelden jij het hebt.
Ik kijk uit naar je overige tips t.a.v. verkeersveiligheid.
 
En jouw logica is dat ...... je alles af doet met een simpel algemeen stellinkje.

Dat simpele stellinkje heeft ervoor gezorgd dat ik 15 keer een gevaarlijke situatie/aanrijding heb kunnen voorkomen, ook in de file.

Je zou ook kunnen uitgaan van het feit dat 'gaten' in een file ontstaan en geen statisch fenomeen is.
Klopt, met mijn simpele stelling vang ik de fouten van anderen, die in deze dynamiek ontstaan op.
Wel leuk te lezen dat ik minstens 1 volger heb :) ben alleen benieuwd over welke beelden jij het hebt.

Over de beelden uit je geplaatste link natuurlijk, daar waar je 'm zo netjes overeind houdt nadat je er niet tegenaan had hoeven rijden. ;)

Ik kijk uit naar je overige tips t.a.v. verkeersveiligheid.

:) :t
 
Laatst bewerkt:
Klopt denk ik wel, ik rij een redelijk constante snelheid waar de auto's wisselen van snelheid. (kenmerkend van filerijden) De conclusie "wat ook blijkt" is onzin, hiermee suggereer je dat ongeacht wat er plaatsvind een ongeluk altijd te voorkomen is.

Het is een simpele constatering dat je niet genoeg tijd had om de auto te ontwijken. Had je dat gehad, dan had je dat gedaan.

Ik denk niet, dat alle ongevallen te voorkomen zijn, maar verreweg het grootste deel wel, daar ben ik van overtuigd. Ik rij overigens ook ruim 10.000 per jaar en heb een paar keer een VRO risico gevolgd, wat me in die overtuiging gesterkt heeft.
Het is natuurlijk zo dat ik het filmpje heb bekeken vanuit hoe ik zou hebben gereden en daarin houd ik rekening met mijn eigen reactiesnelheid.

Als ik filerijd, heb ik de snelheid minder constant en gebruik, als ik achter zo'n gat zit, een 'veilige' positie (daar waar ik links èn rechts een auto naast mij heb en een auto dus niet opzij kan) om even iets in te houden om bewust waar te nemen of het kan. En dan ga ik zo'n gat juist weer iets vlotter voorbij om het risicomoment kort te houden, waarbij ik ook zelf meer gebruik maak van dat gat, zodat ik de afstand tussen mij en de auto die een risico voor mij vormt, vergroot zodat ik wat meer reactietijd heb.
(Wat overigens niet wil zeggen dat ik hortend en stotend al slingerend door de file stuiter. Het is meer mentaal: ik ben me ervan bewust dat elk gat in de file een risico vormt, vooral als die rij even wat sneller opschiet dan de andere rij)
 
Laatst bewerkt:
..

Ik denk niet, dat alle ongevallen te voorkomen zijn, maar verreweg het grootste deel wel, daar ben ik van overtuigd. ..

Ligt er aan hoe je het bekijkt, maar alle ongelukken zijn te voorkomen. Dan wordt het wel een als, als, als verhaal en dat gebeurt toch nooit. (als die ander uit zijn doppen keek was het niet gebeurd/als zijn remmen vervangen waren dan had hij optijd stil gestaan/etc.)

Kijk je alleen naar jezelf, dan is niet alles te voorkomen omdat iemand anders iets kan doen wat je niet zou kunnen zien aankomen. ("Als" die ander die actie niet had gedaan dan was het ongeluk voorkomen)
 

En daar hou jij je stug aan, no matter what? :)

Zoja, dan snap ik ook dat je al 15 x een aanrijding hebt kunnen voorkomen.

Maar dan pak ik liever de vierwieler om op m'n werk te komen...

Rij nooit harder dan ongeveer 50 km/u tussen een file door, als het echt stilstaat ga ik terug naar 30 a 40. Bij het ontstaan van gaten wordt alles op scherp gezet, zeer inspannend en vermoeiend na een tijdje overigens vind ik.

Maar nogmaals, tegen automobilisten die gewoon niet kijken is geen kruid gewassen. En als het je tijd is, is het je tijd (voor een aanrijding dan hè, hoeft niet perse met dodelijke afloop te zijn :+ ).

Heb er inmiddels al drie aanrijdingen opzitten, alledrie door koekblik die gewoon net opzij ging terwijl ik er net naastzat. Of je dan 10, 20, 30 of 50 rijdt maakt dan niet uit, is kwestie van timing. Als die perfect is, ben je gewoon de sjaak.
 
Ja klopt, maar of je nou met 50km pu door de file gaat of met 10, de kans is er altijd dat je gemist wordt. En ook met lage snelheden kun je je lelijk bezeren. Je kunt niet voorkomen dat er iets gebeurd. Eerder dit jaar mijn meniscus en knieband gescheurd nadat ik op mijn hurken zat en weer wilde op staan. Iedereen op mijn werk dacht dat ik met mijn motor omgepleurd was _O- :t

Laten we het er op houden dat je minimaal een seconde hebt tussen het begin van het gevaar en het handelen. Dan ben je verrekte snel. Bij 10 km/u ben je 2.7 meter verder voor je begint te remmen, bij 50 km/u 13.8 meter. Dan moet je nog remmen en die remweg neemt in het kwadraat toe. Je geeft jezelf bij lage snelheden dus veel meer kans om te reageren.

Een auto of asfalt doet altijd pijn. Je kan met zowel 10 als 50 km/u dood vallen als je verkeerd terecht komt. Maar het letsel is bij een hardere smak over het algemeen wel zwaarder.
 
En daar hou jij je stug aan, no matter what? :)

Zoja, dan snap ik ook dat je al 15 x een aanrijding hebt kunnen voorkomen.

Maar dan pak ik liever de vierwieler om op m'n werk te komen...

Rij nooit harder dan ongeveer 50 km/u tussen een file door, als het echt stilstaat ga ik terug naar 30 a 40. Bij het ontstaan van gaten wordt alles op scherp gezet, zeer inspannend en vermoeiend na een tijdje overigens vind ik.

Maar nogmaals, tegen automobilisten die gewoon niet kijken is geen kruid gewassen. En als het je tijd is, is het je tijd (voor een aanrijding dan hè, hoeft niet perse met dodelijke afloop te zijn :+ ).

Heb er inmiddels al drie aanrijdingen opzitten, alledrie door koekblik die gewoon net opzij ging terwijl ik er net naastzat. Of je dan 10, 20, 30 of 50 rijdt maakt dan niet uit, is kwestie van timing. Als die perfect is, ben je gewoon de sjaak.
En hoeveel spiegels eraf? O-)
 
Laten we het er op houden dat je minimaal een seconde hebt tussen het begin van het gevaar en het handelen. Dan ben je verrekte snel. Bij 10 km/u ben je 2.7 meter verder voor je begint te remmen, bij 50 km/u 13.8 meter. Dan moet je nog remmen en die remweg neemt in het kwadraat toe. Je geeft jezelf bij lage snelheden dus veel meer kans om te reageren.

:Z ;)

Klopt, maar de reistijden moeten ook nog een beetje acceptabel blijven, toch?

Maar nog steeds geldt: je begint niks, helemaal niks, tegen automobilisten die zonder te hebben gekeken een zijdelingse beweging inzetten. Als je er dan toevallig net naastzit tja, tough luck dan

Een auto of asfalt doet altijd pijn. Je kan met zowel 10 als 50 km/u dood vallen als je verkeerd terecht komt. Maar het letsel is bij een hardere smak over het algemeen wel zwaarder.

:Z klopt wederom :) , gelukkig ben je niet zomaar dood, iets wat veel mensen nog steeds lijken te denken dat dat wel zo is als je op een motor rijdt (net zoals nog steeds heel veel mensen denken dat je sowieso een "mes tussen je ribben krijgt" als je ingrijpt bij een vechtpartij oid).
 

Ik heb er weleens eentje geraakt toen ik tussen de auto's door naar voren toe reed bij een stoplicht en de afstand tussen de twee auto's waar ik tussendoor moest nèt niet goed inschatte. :+
Bij filerijden op de snelweg is t me nog nooit gebeurd. :N
 
Ik heb er weleens eentje geraakt toen ik tussen de auto's door naar voren toe reed bij een stoplicht en de afstand tussen de twee auto's waar ik tussendoor moest nèt niet goed inschatte. :+
Bij filerijden op de snelweg is t me nog nooit gebeurd. :N
Vorige week nog een werkbus om 06:15, ging expres opzij zodat ik er niet tussendoor kon rijden. Dat dacht hij althans, want het is me wel gelukt inclusief zijn spiegel eraf _O-
 
Vorige week nog een werkbus om 06:15, ging expres opzij zodat ik er niet tussendoor kon rijden.

Dat soort gasten, echt.. :r

Dat dacht hij althans, want het is me wel gelukt inclusief zijn spiegel eraf _O-

Oepsie! :+

What goes around....

Wie slecht doet...

Wie kaatst kan....

Maaruh, hoe ging dat in z'n werk dan, Hans? :)

Met gestrekt been erin ofzo? :?

Neem aan dat je je fiets onbeschadigd wilde houden...
 
Wat vinden jullie van filerijden als onderdeel van je rijopleiding?

Ik heb dit mezelf allemaal aan moeten leren, en nog iedere keer dat ik er tussendoor duik leer ik wat bij. Zoals 'sluit maar gewoon aan in het treintje auto's ter hoogte van invoegstroken want daar wordt ontzettend veel van baan gewisseld' en 'duik er niet meteen tussendoor zodra de file begint want dat is het moment waarop veel auto's nog heen en weer gaan schieten'.
Tot nu toe nog niet echt in gevaar geweest, alleen wat 'Jongen, moet dat nou *rem*' momentjes gehad *klopt af*
 
Wat vinden jullie van filerijden als onderdeel van je rijopleiding?

Ik heb dit mezelf allemaal aan moeten leren, en nog iedere keer dat ik er tussendoor duik leer ik wat bij. Zoals 'sluit maar gewoon aan in het treintje auto's ter hoogte van invoegstroken want daar wordt ontzettend veel van baan gewisseld' en 'duik er niet meteen tussendoor zodra de file begint want dat is het moment waarop veel auto's nog heen en weer gaan schieten'.
Tot nu toe nog niet echt in gevaar geweest, alleen wat 'Jongen, moet dat nou *rem*' momentjes gehad *klopt af*
Vind ik helemaal geen slecht idee.
Ik weet nog tijdens mijn lessen dat we een keer de file in reden. Instructeur stuurde ons gelijk weer de afrit op. Vond ik wel jammer eigenlijk. In principe heeft mijn instructeur me echt wel goed gedrild op het puntje grilligheid van de automobilisten en hoe kwetsbaar je bent als motorrijder, maar file rijden meenemen in de lessen, zou een goed punt zijn. Ook voor de mensen die er juist voor terug schrikken.
 
Ik weet niet of je daar trots op moet zijn... -O-


Mijn gedacht...


Moest een motorrijder bij mij m'n spiegel eraf slaan/stampen/om het even wat en doorrijden.. die riskeert een PV vluchtmisdrijf. Ik weet niet hoe ze daar in NL mee omgaan, maar in BE ben je heel veel geld kwijt...

Vergeet niet dat er een nummerplaat acher op je motor hangt he...


Ik doe ook aan filerijden, en er zitten idd kloefklappers tussen de automobilisten, maar dat geeft ons, motorrijders, nog geen reden om spiegels te beschadigeen. :/
 
Laatst bewerkt:
File rijden zal nooit een examenonderdeel worden, dus kan begrijpen dat de meeste instructeurs daar niet al teveel tijd aan wil besteden wanneer een leerling aan nog genoeg andere onderdelen moet werken, zoals bijvoorbeeld in- en uitvoegen waar je altijd mee te maken krijgt als je de snelweg opgaat, in tegenstelling tot het filerijden. Mooiweer/ zondag rijders zullen misschien bijna nooit een file tegenkomen. Misschien als een leerling niet echt veel meer te leren heeft is het een leuk dingetje om tijdens de les mee te pakken. Maar dan moet de leerling maar net les hebben tijdens een file en dan bestaat er ook nog het risico dat je aan het einde van de file op een volledig afgesloten weg stuit.
Op zich dus genoeg redenen in mijn ogen waarom filerijden tijdens het lessen niet vaak gedaan wordt.
 
Het is een simpele constatering dat je niet genoeg tijd had om de auto te ontwijken. Had je dat gehad, dan had je dat gedaan.

Ik denk niet, dat alle ongevallen te voorkomen zijn, maar verreweg het grootste deel wel, daar ben ik van overtuigd. Ik rij overigens ook ruim 10.000 per jaar en heb een paar keer een VRO risico gevolgd, wat me in die overtuiging gesterkt heeft.
Het is natuurlijk zo dat ik het filmpje heb bekeken vanuit hoe ik zou hebben gereden en daarin houd ik rekening met mijn eigen reactiesnelheid.

Als ik filerijd, heb ik de snelheid minder constant en gebruik, als ik achter zo'n gat zit, een 'veilige' positie (daar waar ik links èn rechts een auto naast mij heb en een auto dus niet opzij kan) om even iets in te houden om bewust waar te nemen of het kan. En dan ga ik zo'n gat juist weer iets vlotter voorbij om het risicomoment kort te houden, waarbij ik ook zelf meer gebruik maak van dat gat, zodat ik de afstand tussen mij en de auto die een risico voor mij vormt, vergroot zodat ik wat meer reactietijd heb.
(Wat overigens niet wil zeggen dat ik hortend en stotend al slingerend door de file stuiter. Het is meer mentaal: ik ben me ervan bewust dat elk gat in de file een risico vormt, vooral als die rij even wat sneller opschiet dan de andere rij)

Ik had al begrepen dat jij iets voorzichtiger bent, geeft niets, iedereen moet rijden waar hij/zij zich prettig bij voelt.

Zoals ook Gilles schrijft rij ik normaal iets actiever, mogelijk wat in slaap gesust doordat het de hele tijd erg gezapig ging. Wel denk ik dat er nog iets is met het 'in het gat rijden', volgens mij kies je dan ook om meer in een dode hoek van de automobilst te komen en door een lagere snelheid langer 'onzichtbaar te zijn'.

Uiteindelijk zijn het altijd momentopnames en bijbehorende keuzes, die zijn onder gelijke omstandigheden toch weleens anders.
 
Terug
Bovenaan Onderaan