Jap 4.2 motorfiets bouwen

E.G.J.

Koud bier hier, koud bier hier. Dankuwel!
Donateur
2 sep 2004
37.746
54.372
Völlenerkönigsfehn Germany
full

Ik ben in het bezit van een Jap type 4.2 of 4.3 (ik moet dit nog even onderzoeken)
Mijn vader gebruikte hem vroeger om de melkmachine in het land aan te drijven. Hoe oud het motorblok is, dat is niet helemaal bekent, maar waarschijnlijk van kort naar de oorlog.
Het blok staat al sinds jaar en dag bij mij in een hoekje, ouder te worden.
Maar nu wil ik er iets mee gaan doen, en dat is een motorfiets bouwen.

Nu moet ik eerst een begin maken met het bedenken van de aandrijflijn. Wil ik met een koppeling, automaat, versnelling, cardanas, tandriem, kettingwiel, of hydrologische aandrijving werken? Of iets wat ik zelf nog niet heb bedacht?
Met andere woorden, ideeën, tips, en suggesties met onderbouwing zijn welkom.

Een geleend filmpje van het zelfde type motorblok -->
 
Ik zou dat ding eerst maar even starten en kijken of hij nog loopt, en hoe veel vermogen er in zit (of uit te halen is). Als dat een PK of acht is dan strand dat plan nml zeer snel.


Hoop dat het lukt! Ik heb de radio van m'n oma na wat ombouwen ook een plekje kunnen geven in m'n leven.
 
Ik zou dat ding eerst maar even starten en kijken of hij nog loopt, en hoe veel vermogen er in zit (of uit te halen is). Als dat een PK of acht is dan strand dat plan nml zeer snel.


Hoop dat het lukt! Ik heb de radio van m'n oma na wat ombouwen ook een plekje kunnen geven in m'n leven.

De motor heeft onlangs nog gelopen.
En ik heb werkelijk geen idee wat het vermogen is, maar ook daar zijn nog wel een paar kunstgrepen mogelijk. Revisie is sowieso het plan. En ach, ik bouw het gewoon voor de lol, en niet om met het verkeer mee te kunnen rijden.
 
Leuk project, goedkoopste is denk ik een variomatic van een 50cc scooter gebruiken, al zal je dan wel een eindvertraging er op moeten bouwen.

Of een losse versnellingsbak zoals Harley bijvoorbeeld gebruikt.

Frame en wielen van een licht motorfietsje, Jawa of iets dergelijks.
 
In een oud fietsframe hangen en dan met leren riem aandrijving?
Heb je zelfs geen koppeling nodig.Alleen een spaninrichting waarmee je de leren riem op spanning kan zetten.

Beetje het idee van de motorfietsen aan het begin van de vorige eeuw.
Klopt het ook enigszins qua vermogen.
 
Het is een echt stationair motortje. Bij jou, net als in het filmpje ontbreekt de kap voor de geforceerde luchtkoeling. Ik zou beginnen met het zoeken van een normale carburateur waar hij op kan lopen.
Ik neem aan dat je er geen kenteken op gaat halen. Dan zou ik inderdaad voor een jaren '20 leren riem gaan. Gewoon in een versterkt fietsframe.

Persoonlijk zou ik de moeite niet doen en het dingetje fewoon opknappen om een karnton of zo aan te drijven.
 
In een oud fietsframe hangen en dan met leren riem aandrijving?
Heb je zelfs geen koppeling nodig.Alleen een spaninrichting waarmee je de leren riem op spanning kan zetten.

Beetje het idee van de motorfietsen aan het begin van de vorige eeuw.
Klopt het ook enigszins qua vermogen.

Daar zit wat in, maar over vermogen gesproken, een kreidler haalde vroeger ook de 40/50 km per uur met twee pk.
Nu weet ik wel, appels met peren enzo, maar wat is de formule, "gewicht, snelheid en vermogen" ?
 
Het is een echt stationair motortje. Bij jou, net als in het filmpje ontbreekt de kap voor de geforceerde luchtkoeling. Ik zou beginnen met het zoeken van een normale carburateur waar hij op kan lopen.
Ik neem aan dat je er geen kenteken op gaat halen. Dan zou ik inderdaad voor een jaren '20 leren riem gaan. Gewoon in een versterkt fietsframe.

Persoonlijk zou ik de moeite niet doen en het dingetje fewoon opknappen om een karnton of zo aan te drijven.

:Y
 
Op zich wel een leuk idee om met dat blokje jouw eigenbouw motorfiets(je) te maken. Iets wat sommigen dan weer net iets groter aanpakken.

Ten eerste is het niet de eerste motorfiets die ik bouw. Ten tweede heb ik ervaring genoeg met motoren die vermogen genoeg hebben. Ten derde wil ik nu gewoon iets leuks doen......, En, Ooh ja, ik heb genoeg materiaal/motorblokken op zolder om iets snels/of sterks mee te maken, maar daar gaat het hier niet om.....

Wel een leuk filmpie, dat dan weer wel.
 
Dat is een formule van: gewicht, vermogen, luchtweerstandscoefficient, frontaal oppervlak, rolweerstand, verliezen in de aandrijving en massatraagheid.

Reken je niet zo 123 uit.

Maar ik verwacht ook geen tot in de perfectie berekende formule. Gewoon op basis van een aantal feiten en aannames.
 
Terug
Bovenaan Onderaan