Honda SH300i Deel 4

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik vond een scherm juist niks. :N ..dat eind plastic voor mijn neus.
Bij aankoop van de scooter scherm er na 10 km meteen afgehaald..(zie tig posten terug)
Offfff zal het toch aan mijn andere naked liggen. :]
10r4tjp.jpg

Beetje wind...best lekker. *O*
 
Hallo
ben nieuw hier. Heb nu zo'n 6 jaar een 300tje. Heerlijk ding voor woonwerk. Laatste paar honderd km knippert het ABS lampje. je kunt aan het knipperen zien wat er mee a/d hand is zag ik in het wphb dat ik via een link op dit forum kon downloaden - waarvoor erg bedankt eh.. iemand (ben vergeten wie die had geplaatst).
Heeft iemand ervaring met abs-malfunctions?
 
Even reageren op het windscherm onderwerp..
Ik heb het verstelbare Givi Airflow scherm, bevalt heel goed. Ik merk dat ik er liever over heen kijk dan er doorheen. Juist net er overheen is de beste stand. Je kunt naar boven of beneden bijstellen voor meer of minder rijwindkoeling. Toch heeft het scherm een belangrijk nadeel. Als je in donker rijdt, dan schijnt de koplamp tegen het verstelbare gedeelte van het scherm en dat is zeer hinderlijk, die schittering/lichtstreep terwijl je in het donker voor je probeert te kijken. Ik ben niet de eerste die dit ontdekt heeft, er zijn al mensen hier die geprobeerd hebben om het op te lossen met licht absorberend materiaal, tochtstrips en dergelijke. Het airflow principe gaat dan wel deels verloren. Kortom, bij daglicht het ideale scherm, bij nacht een uitdaging.
Ik heb van de week geprobeerd om zonder het bovendeel te rijden, maar dat geeft een windhoos rond mijn helm, dat is geen oplossing voor mij.
Gr, Ed.
 
Over het ABS probleem. Ik zou als eerste de zekeringen gaan checken. Kijk in je owners manual welke zekering voor de ABS is en meet deze door. Is dat niet het euvel, dan zou ik naar een persoon gaan zoeken met meer kennis dan ik....
 
ook even over het windscherm - ik heb dit (origineel Honda) meteen vanaf de start erbij gekocht en zou niet anders willen. scheelt zo'n stuk kou en vocht bij winter en regenritten. Ik heb nu 45k op de teller en het scherm wordt wat minder helder. Inderdaad: bij regen in het donker wel een ramp; dan kan ik net eroverheen kijken door iets naar achter op het zadel te gaan zitten. Geen gezicht natuurlijk, maar wel zicht.
 
Hallo
ben nieuw hier. Heb nu zo'n 6 jaar een 300tje. Heerlijk ding voor woonwerk. Laatste paar honderd km knippert het ABS lampje. je kunt aan het knipperen zien wat er mee a/d hand is zag ik in het wphb dat ik via een link op dit forum kon downloaden - waarvoor erg bedankt eh.. iemand (ben vergeten wie die had geplaatst).
Heeft iemand ervaring met abs-malfunctions?

Hallo en welkom op MF

Welke probleem code(s) (knipper frequentie interval) heb je waargenomen?

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
ja, dat moet ik nog gaan checken. Ik weet pas sinds vanavond dat je überhaupt iets daaraan zou kunnen aflezen. Ingewikkeld verhaal in die manual maar op zich wel helder. Wordt vervolgd, gr, Ton
 
Dat zou ik dan idd. maar even doen dan heb je gelijk je diagnose code en kun je als dat nodig is de reparatie uitvoeren om vervolgens 'evt.' de ABS diagnose probleem code in de ECU te gaan wissen

Ik zal je even opweg helpen:


Zet het contactslot AAN

Probleemcode start signaal duur is 2 sec.
Dan krijg je een pauze van 3,6 seconden, en vervolgens begint de probleemcode:

De probleemcode kent lange en korte tijdsduur signalen.
• Lang duurt 1,3 sec.
• Kort duurt 0,3 sec.

Voorbeeldje:
2x lang + 3x kort achter elkaar betekend probleemcode 23
(2 lange = 20 en 3 korte = 3)

Zoek vervolgens probleem code 23 op pagina 18-10 bij:
"The ABS indicator problem code index"

Op pagina 18-18 wordt als laatste na de diagnose en reparatie de "CLEANING PROBLEM CODE" beschreven door een jumper (draadbrug) tussen Bruin/Wit & Groen/Zwart van de service check connector te maken.
Opmerking:
Probleemcode(s) worden dus met tussen pauzes van telkens 3,6 seconden herhaalt.
Probleemcode start signaal van 2 seconden is maar 1 malig na aanzetten contactslot!!

Probleem code 12 = 1x lang & 2x kort
vKYcV8.png


Index met alle voorkomende ABS probleem codes:

11 Voorwiel snelheids sensor (1x lang 1x kort)
13 Achterwiel snelheids sensor ((1x lang 3x kort)
12 Voorwiel snelheids sensor (1x lang 2x kort)
14 Achterwiel snelheids sensor (1x lang 4x kort)
21 Voor puls ring (2x lang 1x kort)
23 Achter puls ring (2x lang 3x kort)
31 Solenoid valve van ABS modulator (3x lang 1x kort)
Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Even reageren op het windscherm onderwerp..
Ik heb het verstelbare Givi Airflow scherm, bevalt heel goed. Ik merk dat ik er liever over heen kijk dan er doorheen. Juist net er overheen is de beste stand. Je kunt naar boven of beneden bijstellen voor meer of minder rijwindkoeling. Toch heeft het scherm een belangrijk nadeel. Als je in donker rijdt, dan schijnt de koplamp tegen het verstelbare gedeelte van het scherm en dat is zeer hinderlijk, die schittering/lichtstreep terwijl je in het donker voor je probeert te kijken. Ik ben niet de eerste die dit ontdekt heeft, er zijn al mensen hier die geprobeerd hebben om het op te lossen met licht absorberend materiaal, tochtstrips en dergelijke. Het airflow principe gaat dan wel deels verloren. Kortom, bij daglicht het ideale scherm, bij nacht een uitdaging.
Ik heb van de week geprobeerd om zonder het bovendeel te rijden, maar dat geeft een windhoos rond mijn helm, dat is geen oplossing voor mij.
Gr, Ed.

Hallo Edho,
Ik heb ergens tegen eind mei hier mijn bevindingen en oplossing beschreven met foto's erbij, misschien heb je daar iets aan.
Voor mij werkt het uitstekend, het zit er al op vanaf die tijd en voor mij is het probleem opgelost, heel simpel en kost niks.
 
Gevonden: Aanpassing Givi Airflow ivm lichtreflectie van koplamp, door Keesvl55
link
 
Laatst bewerkt:
@WebEngine Jan; bedankt voor jouw samengevatte info over ABS storingen. Schitterend systeem dat met knipperfrequentie v/h ABS lampje een foutcode aan wordt gegeven. Nooit geweten, voor deze week. Alleen helaas doet ie dat niet meer; het lampje knippert nu gewoon op een vast en snel interval; kan er geen patroon in zien. Waarschijnlijk ben ik er daarvoor te lang mee doorgereden (800 km ?), en de accu is er ook al een keer uitgeweest.. Anyway. Wordt even doorpuzzelen dus.
Zitten er ook SH300 piloten uit Deventer op dit forum?
 
Ik heb geen ABS op mijn scooter, wel op onze auto. Die is inmiddels 13 jaar oud en het ABS doet het nog steeds storingsvrij. Elke maand lukt het wel een keer: expres een noodstop te maken tot het ABS optreedt. Volgens mij blijft het systeem daardoor "lenig".
 
Hallo,
ik ben nieuw op dit forum daar ik, na een Vespa GTS 300 te hebben gereden, een SH300i 2017 (Euro 4) heb aangeschaft. Het werkplaatshandboek heb ik hier al gevonden (waarvoor dank). Dit is echter van 2006 en dus vraag ik mij af of dit boek ook geldt voor het 2017 model.
De klepspeling (I:16 en U:22) zou die voor de nieuwe Euro 4 versie dezelfde zijn?
Op het WWW heb ik tot hier toe nog geen info hierover gevonden.
Dank voor antwoord,

Dirk.
 
Welkom DP55! Veel plezier met de SH300! Vooral het plasticwerk is wezelijk anders, motor komt in grote lijnen overeen. Wel kan maatvoering anders zijn. Gok erop dat klepspeling hetzelfde is. Je zou ook klepspeling nu kunnen opmeten, weet je wat Honda heeft afgesteld. Verder is er nog geen wphb voor model >2016.
 
Ik heb de klepspeling gemeten (1800 km) en die stond op 11 en 13 voor de inlaat- en 19 en 21 voor de uitlaatkleppen. In het handboek staat 16 +/- 3 voor inlaat en 22 +/- 3 voor de uitlaat
Warm hoor ik nu wel een tikkend geluid dat ik hiervoor niet gemerkt heb.

Ikga nu opnieuw afstellen op 13 voor de inlaat- en 19 voor de uitlaatkleppen. Ben benieuwd.
Ik heb er ook de JASO MB olie van Castrol (Castrol Power RS Scooter 5w40) op gedaan.

Na 1800 km heeeeel tevreden van de SH.

Dirk.
 
@Bulldozer: de inlaatklepspeling (koud) moet 0.13 mm à 0.19 mm zijn en de uitlaat 0.19 mm à 0,25 mm zijn. Ik heb ze dus nu op de minimum maat geregeld en het tikken is minder.
Bij warm nameten is de speling inlaat 0,17 mm en uitlaat 0,23 mm.
Ik maak me dus geen zorgen. Op 10.000 km meet ik ze wel nog eens na.
In de handleiding staat trouwens dat ze pas op 24.000 km moeten gecontroleerd worden.
 
@DP55: Vreemd dat je kleppen tikken. Ik zou toch willen weten of de klepspeling is gewijzigd bij model >2016 omdat je ze vrij krap moet stellen om van tikken af te komen. Hoewel beetje tikken is normaal.
 
@WebEngine Jan; bedankt voor jouw samengevatte info over ABS storingen. Schitterend systeem dat met knipperfrequentie v/h ABS lampje een foutcode aan wordt gegeven. Nooit geweten, voor deze week. Alleen helaas doet ie dat niet meer; het lampje knippert nu gewoon op een vast en snel interval; kan er geen patroon in zien. Waarschijnlijk ben ik er daarvoor te lang mee doorgereden (800 km ?), en de accu is er ook al een keer uitgeweest.. Anyway. Wordt even doorpuzzelen dus.
Zitten er ook SH300 piloten uit Deventer op dit forum?

Hoi! Vanaf 18-8 staat in het service manual hoe je de foutcode achteraf toch kan uitlezen en evt. abs foutcode’s kunt wissen.
Draadje in service stekkertje (bij de accu) en je kunt eea te weten komen. Succes!
 
@Bulldozer: een tikkend geluid beoordelen/beschrijven is steeds subjectief natuurlijk.
Wat kan meespelen is dat de uitlaat in Euro 4 norm nog stiller is geworden waardoor andere motorgeluiden de overhand nemen.
Met een Akrapovic zonder dB killer zal ik dat getik niet horen denk ik :-).
Zoals gezegd: de klepspeling-waarden liggen niet buiten de toleranties die Honda opgeeft dus voor mij is dit nu in orde.
 
@DP55: ja tikken is subjectief, tolerantie van Honda aanhouden, dan komt het goed. :)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan