Levensduur accu bij constant aan lader

lexe

MF veteraan
11 nov 2001
5.326
283
vlodrop
De accu van mijn motor staat al een jaartje aan de oplader.
Op zich is dat geen probleem, maar ik vroeg me af als het langer gaat duren voordat je de accu weer gaat gebruiken waarvoor hij bestemd is.
hoe lang kan je een accu aan de lader aan gesloten laten.
Gaat de accu uiteindelijk stuk, neemt de capaciteit af of kan je dit jaren zo laten staan zonder gevolgen.
 
Er zijn grof gesteld 3 soorten acculaders:
- de snellader, blijft continue laden
- de ongeregelde druppellader
- de geregelde druppellader

Heb je de eerste aangesloten is je accu snel kapot
Heb je de tweede, dan druppelt hij de accu vol, en zodra de spanning van de accu in de loop van de tijd daalt druppelt hij er iets bij. Deze zal de accu in redelijke staat houden na 1 jaar.
Heb je de geregelde lader, dan zal hij hetzelfde doen als de ongeregelde lader, maar ook af en toe de accu flink belasten en deels ontladen (om sulfaatvorming te voorkomen). Dit is de beste optie.

Zet je dit zoals iemand hierboven op een tijdschakelaar, dan zal de geregelde lader gaan werken als een ongeregelde lader.

Nee, ontladen doet een (druppel)lader niet. Sulfatering ontstaat juist door o.a. ontladen in welke vorm dan ook (diepontlading of zelfontlading). :)

Heeft temaken met het elektrolyt
 
Laatst bewerkt:
Denk er wel even aan dat de desulfateringscyclus bij de meeste volautomatische druppelladers ALLEEN werkt bij een afgekoppelde accu, en dus niet met de accupolen nog aangesloten op de motor.

Bron: optimate / Tecmate
All batteries lose charge when stored, discharge is speeded up when the battery is in the vehicle. Sulfation develops if a battery is left discharged for too long. Sulfation causes the battery to lose voltage and capacity, and the ability to accept a charge. The lost capacity cannot be returned by a standard smart charger, instead it quickly and incorrectly shows the battery as fully charged. OptiMate4 detects sulfation, then applies "first aid" to recover the battery - TURBO* controlled high voltage at low current for extreme sulfation to low voltage pulsing sulfation for batteries in the vehicle - for up to 2 hours. When the battery is ready to accept charge, bulk charge starts. During long term charge maintenance mode a frequent desulfating pulse prevents sulfation from re-occurring, *The TURBO desulphation stage works best with the battery disconnected from the vehicle, it is automatically inhibited if vehicle electronics is detected. TURBO stage is disabled with CAN-bus program selected, safe low voltage pulse recovery remains active.
 
kan me vergissen maar volgens mij is bovenstaand voor motoren onzin.
met contact uit zijn alle verbruikers afgesloten en ik zou niet weten wat de accu dan versneld moet leegtrekken.
misschien de modernere [mijne stamt uit 93;)] ivm met het geheugen.
en dan nog, het lijkt mij dat alles wat in het geheugen staat gelijk wordt gereset.
 
kan me vergissen maar volgens mij is bovenstaand voor motoren onzin.
met contact uit zijn alle verbruikers afgesloten en ik zou niet weten wat de accu dan versneld moet leegtrekken.
misschien de modernere [mijne stamt uit 93;)] ivm met het geheugen.
en dan nog, het lijkt mij dat alles wat in het geheugen staat gelijk wordt gereset.
Je mist het punt......
Het "probleem" is niet echt het iets sneller ontladen, maar het niet starten van een regeneratiecyclus op de Optimate.....
 
kan me vergissen maar volgens mij is bovenstaand voor motoren onzin.
met contact uit zijn alle verbruikers afgesloten en ik zou niet weten wat de accu dan versneld moet leegtrekken.
misschien de modernere [mijne stamt uit 93;)] ivm met het geheugen.
en dan nog, het lijkt mij dat alles wat in het geheugen staat gelijk wordt gereset.

Ik sloot een nieuwe accu aan op mijn Moto Guzzi van 2006 en hoorde allerlei gezoem toen ik de klemmen aansloot. Ik was een beetje verbaasd en keek of de sleutel in het contact zat. Die zat keurig in de zijkant van de motor om de buddy los te maken. Dus er is wel degelijk een circuit dat slurpt. Het is ook mijn eerste motorfiets waarbij ik af en toe de batterij moet opladen als ik meer dan anderhalve week niet rijd. En de eerste motor waarbij ik binnen 6 jaar aan mijn derde accu toe ben. In 30 jaar ooit eens eerder een nieuwe accu moeten kopen nadat die kapotgestart was door kapotte startmotor '(
 
Als de acculader altijd in het stopcontact zit, hoe veel stroom zal dat dan wel niet kosten? Straks de lader ook nog stuk of onbetrouwbaar. Bliksem kan bovendien eerder de motor treffen. Bij mij is inslag in het telefonie netwerk geweest en zelfs de computermuis deed het niet meer.

Ik heb altijd geleerd dat een accu niet verder dan vol zou moeten opladen maar hoe vol is vol precies? Mijn Oxford lader neemt eerst wat spanning van de accu af tot 12,6 Volt en houdt de accu constant op 12,6 tot 12,7 Volt omdat 12,6 Volt de lading zou zijn waarbij een accu het langst meegaat.

Je moet dan maar doen wat het beste voelt alleen meten is weten en kan je vraag beantwoorden.
 
Als de acculader altijd in het stopcontact zit, hoe veel stroom zal dat dan wel niet kosten? Straks de lader ook nog stuk of onbetrouwbaar. Bliksem kan bovendien eerder de motor treffen. Bij mij is inslag in het telefonie netwerk geweest en zelfs de computermuis deed het niet meer.

Ik heb altijd geleerd dat een accu niet verder dan vol zou moeten opladen maar hoe vol is vol precies? Mijn Oxford lader neemt eerst wat spanning van de accu af tot 12,6 Volt en houdt de accu constant op 12,6 tot 12,7 Volt omdat 12,6 Volt de lading zou zijn waarbij een accu het langst meegaat.

Je moet dan maar doen wat het beste voelt alleen meten is weten en kan je vraag beantwoorden.
Ik verwacht dat het verbruik gemiddeld minder is dan 5 watt maar laten we het ruim tellen.
5 watt/hx24x30x4=14400watt
1Kw kost zo'n 24 cent dus kost de lader zo'n €3.45 per 4 maanden.
 
Oké, de accu hangt aan de lader. De accu is vol. De lader schakelt naar een lagere spanning dan de laadspanning. Dan is voor de accu alsof de dynamo draait, alleen de dynamo (motor) draait 24/7. De accu is dus niet in gebruik, want de dynamo levert alle stroom die nodig is om de verbruikers tevoeden.
In theorie zou de accu niet verslijten. Alleen hij staat een beetje werkeloos erbij. Wat dus een luie accu zou opleveren.
 
Blijft de zelfde techniek. Potentiaalverschil tussen 2 materialen.
Andere materialen, zelfde probleem.
En toch kent een lood-zwavel accu geen geheugeneffect of luiheid. Afhankelijk van de soort accu (startaccu's) niet bestand tegen diepe ontlading.
Lithium- ion kent het niet of nauwelijks.
Zijn wel mooie accu's maar langdurig onder lading staan gaat ten koste van de capaciteit. Bij laptops in kantoorsituaties een levensduur van maximaal 2 jaar.
 
Even oma een schop geven. In 2014 heb ik al laten weten dat mijn accu die eigenlijk altijd aangesloten is op een druppellader het nog Pico Bello deedt. Bij deze even bericht dat die zelfde accu het anno 2017 nog steeds Pico Bello doet. Ergo gebruik van een druppellader draagt zeker bij aan het behoud van je accu. Die is nu inmiddels minstens 8 jaar oud.
 
Even oma een schop geven. In 2014 heb ik al laten weten dat mijn accu die eigenlijk altijd aangesloten is op een druppellader het nog Pico Bello deedt. Bij deze even bericht dat die zelfde accu het anno 2017 nog steeds Pico Bello doet. Ergo gebruik van een druppellader draagt zeker bij aan het behoud van je accu. Die is nu inmiddels minstens 8 jaar oud.

Respectabel... Bij sommigen overleven hun motor de accu niet met zulke cijfers...

Ik pleeg dat onderhoud niet. Dan begin je ieder seizoen met de zekerheid van een nieuwe accu. 43 euro, waar lullen we over
 
Ik heb nog nooit langer dan 5 á 6 jaar met een accu gedaan. Ze zijn dan over het algemeen gewoon op.

Motor zit een Varta AGM in welke 90% van de tijd aan de ctek hangt, nu al 3 jaar, wegens gezondheidsproblemen rij ik nauwelijks.

Auto accu is nu 6 jaar en doet minimaal 110km per dag. Een Bosch s5 silver, 75aH nu 6 jaar oud en zal waarschijnlijk met nog iets kouder weet vervangen moeten worden (begint merkbaar minder te worden).

Met simpele laders (eerder Lidl) maar ook met goedkopere accu's ging de accu maar een jaar mee.

Lader is wel speciaal geschikt voor agm.
Ctek zou ik altijd aanraden.
 
Ik heb al jaren ctek en een optimate, voldoen uitstekend en geen last van trage en sloom ronddraaiende startmotoren...

En ja, op een gegeven moment gaan de accu’s stuk dus je moet met die dingen ook een beetje geluk hebben.

Ik ben wel heel tevreden over Motobat accu’s leveren naar mijn idee meer kracht dan Yeasu accu’s die ook met 3jaar stuk ging, ondanks de optimate.
 
Even oma een schop geven. In 2014 heb ik al laten weten dat mijn accu die eigenlijk altijd aangesloten is op een druppellader het nog Pico Bello deedt. Bij deze even bericht dat die zelfde accu het anno 2017 nog steeds Pico Bello doet. Ergo gebruik van een druppellader draagt zeker bij aan het behoud van je accu. Die is nu inmiddels minstens 8 jaar oud.

En bam oma weer even een klap in haar gezicht. Accu is uiteindelijk 10 jaar oud geworden. Deze zomer wilde hij niet meer. Dus levensduur continu aan lader is anekdotisch bewezen goed.
 
Let even op wat voor lader je hebt. Je zult de eerste niet zijn waar het druppelen eigenlijk gieten is (te hoge laadstroom dus). En de echte domme laders laden door. Dan mag je blij zijn als je accu het een jaar overleeft en nog blijer als de inhoud niet overal zit behalve in de accu. Verhalen hierover zijn op dit forum ook wel te vinden.

De merkladers (en die vind je niet bij de 2 Duitse supermarkten ergens in de middenvakken) doen meer dan laden en druppelen.
En dan kun je inderdaad erg lang met een accu doen, is ook mijn ervaring.
 
Een accu met een druppellader in het regiem, laden, druppelen, ontladen, laden, druppelen is uiteindelijk ook funest voor een lange levensduur.
Ik ben in de tijd dat ik op de ambachtsschool zat (Nieuwe Haven in Den Haag) belast geweest met het onderhoud aan de accucellen van de noodverlichting. Dat waren van die glazen bakken met daar in 1 cel. Het onderhoud bestond uit het te zijner tijd bijvullen met gedestilleerd water. Deze cellen waren meer dan 20 jaar oud maar hadden nog zo'n 90 % van hun oorspronkelijke kwaliteit.Zij stonden dus op een lader die alleen de zelfontlading compenseerde.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan