VF400/500/700/750/1000/1100 C/F/F2/S/R topic 14

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mooi project Roel.

Ik ben met zijn grote broer bezig. De oer VFR, ofwel een VF1000R. Wel gemakkelijk zo'n grote ultrasoon. Bij mij past het gehele carburateur rek er ook in één keer in.

Deze carburateurs hadden al een poosje geen verse peut gehad...
IMG_1897_zpsmrpgwznc.jpg~original

IMG_1898_zpsax5ugnbj.jpg~original

IMG_1902_zpsyapg6szc.jpg~original


Even alles er uit en badderen in de ultrasoon..
IMG_1903_zpsotgdusd5.jpg~original

IMG_1904_zpsjygbxmqx.jpg~original

IMG_1912_zpsfbqcq73b.jpg~original

IMG_1914_zpsp19xtsri.jpg~original
 
Laatst bewerkt:
O, maar het kan nog veel gekker/erger.

RVF400R NC35 carburateur.

full

full

full

full

full

full


Eerst helemaal strippen, maar niet delen.

Daarna echt meerdere malen in mijn professionele grote ultrasoonbak met 16 tranducers.

full


En het schitterende resultaat:

full

full

full


full

full
full

full
full

full



Messingdelen in een aparte kleine bak met speciale vloeistof:

full
full

full


Heerlijk dankbaar werk 8-)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb twee vragen. VF400F. Er is vast wel iemand hier die ze kan beantwoorden. Alvast bedankt. *D

1 het werkplaatshandboek heeft het over ATF olie in de voorvork. Kan er gewoon dikte 10W in?

2 Nieuwe banden voor en achter. Is de BT 45 een goede (goedkope) keus?
 
Laatst bewerkt:
Zoveel propere carbus!
Splitsen jullie de carburator banken niet om de o-ringen aan de binnenkant te vervangen?

Is dat een air cutoff valve aan de zijkant van de NC35 carburators?

Ik moet toch ook mijn jaloezie voor de werkplaats uiten, je zit daar prachtig geïnstalleerd.
Die houder voor de vorkpoten, is dat eigenbouw? Dat is wel iets gerieflijk!
 
Zoveel propere carbus!
Splitsen jullie de carburator banken niet om de o-ringen aan de binnenkant te vervangen?

Is dat een air cutoff valve aan de zijkant van de NC35 carburators?

Ik moet toch ook mijn jaloezie voor de werkplaats uiten, je zit daar prachtig geïnstalleerd.
Die houder voor de vorkpoten, is dat eigenbouw? Dat is wel iets gerieflijk!

Ik splits de carbs alleen maar als ze na de reiniging de lektest niet doorstaan.
Dat splitsen en vervangen van alle-ringen is een behoorlijke klus.

Hier bij de carburateur van een VFR750R RC30.

full

full

full

full

full

full

full

full

full


Bij een RC30 carb kun je, zonder dat je de carb demonteert,blijft dus op z'n plaats zitten, via een grote moer in de vlotterbak de hoofdsproeier vervangen zonder de vlotterbak te demonteren:

full

full


Ook het deksel bovenop de gasschuif heeft een luikje zodat je de naalden snel kunt vervangen, ook weer zonder de carb eruit te hoeven halen.

full

full


Lekkende carburateurs RC 30. mei 2015.

De RC30 carbs hebben wel een air cut off valve aan de zijkanten.
De steun voor vorkrevisie heb ik ooit gekocht. Zal het wel eens opzoeken.
 
Laatst bewerkt:
Bij een schoonmaakbeurtje voer ik ook altijd een lektest uit.

Bij een revisie gaat ie helemaal uit elkaar, worden de huizen gestraald, stalen onderdelen opnieuw verzinkt en alle dichtingen vervangen.
IMG_6242.jpg~original


IMG_6245.jpg~original


Dan ben je inderdaad wel even bezig.. Stond vanmiddag in de werkplaats het rek weer op te bouwen en vindt dat best een rustgevend klusje..

Heeft de RC30 net als bij de HRC carb units magnesium huizen?
 
Laatst bewerkt:
Nee,die zijn niet van magnesium.

RC 30 carbs hoef ik eigenlijk nooit grondig te reviseren.
Ze hebben relatief weinig kilometers gedraaid. Enkel dus ultrasoon en/of de o-ringen.
Ze komen altijd na een badje als nieuw tevoorschijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb twee vragen. VF400F. Er is vast wel iemand hier die ze kan beantwoorden. Alvast bedankt. *D

1 het werkplaatshandboek heeft het over ATF olie in de voorvork. Kan er gewoon dikte 10W in?

2 Nieuwe banden voor en achter. Is de BT 45 een goede (goedkope) keus?

10W kan aangehouden worden. Neem aan dat de VF400F vergelijkbaar is met de VF500F en die staat hier ook met 10W.


Banden is een persoonlijk iets. En ja, in 16" is het niet bepaald een breed assortiment in aanbieders, laat staan in keuzes. BT45 is vaak gebruikt. Ook de Avon AM26 zie je vaak terug komen.
 
Weet niet wat gewichtsverschil tussen vf400 en vf1000 is maar bij mij cupten die bt45 als een gek. Met de am26 nooit last van gehad gelukkig.

The Dutchy: jij glasparelde die carbs toch altijd? Ze zagen er altijd veel mooier uit!!
 
Ik heb BT45's op mijn VF500F2 want inderdaad, met 16" is er niet veel keus.
En ze voldoen prima hoor! Achter een 120, dat de maat die mijn SP voor heeft... :-)

Heb nu 10w in de voorvorken, 15w klaarstaan voor de volgende wissel. Gewoon omdat het kan. Eens uitproberen in het voorjaar....
 
Laatst bewerkt:
Welke vloeistof gebruiken jullie in de ultrasoon bak voor dat aluminium? Ik wil galvaprep su 99 gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik Tickopur R33. Na ultrasoon reinigen meteen afspoelen met water anders vlekken en dan droogblazen met perslucht.
full
 
Vandaag begonnen om deze VF400F onder handen te nemen. 8-)
Een keer wat anders als NC's en RC's.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Klein filmpje:


Je leert het wel Roel, voor je weet doe je alleen maar oude V4's ;)


Bij een schoonmaakbeurtje voer ik ook altijd een lektest uit.

Bij een revisie gaat ie helemaal uit elkaar, worden de huizen gestraald, stalen onderdelen opnieuw verzinkt en alle dichtingen vervangen.
[afbeelding]

[afbeelding]

Dan ben je inderdaad wel even bezig.. Stond vanmiddag in de werkplaats het rek weer op te bouwen en vindt dat best een rustgevend klusje..

Heeft de RC30 net als bij de HRC carb units magnesium huizen?

Dat ziet er goed uit zeg! Dat moet ik ook nog eens (weer) doen met m'n GSX, gelukkig zijn die carbs er een stuk makkelijker af te halen dan m'n VF750F destijds :)
Ik gebruik Tickopur R33. Na ultrasoon reinigen meteen afspoelen met water anders vlekken en dan droogblazen met perslucht.
full

Ik heb ook altijd Tickopur R33 gebruikt, werkt goed! Ook op de Universiteit Twente gebruikten we het om nare pyrolyse olie van RVS onderdelen te krijgen :)
 
Bij de voorvork van de vf400f ligt bovenop de geleidebus een stalen ring.
Die was gemonteerd met de bolle kant richting de geleidebus en de vlakke kant richting oliekeerring.
Ik heb ooit van Ohlins geleerd dat de vlakke zijde naar de geleidebus moet wijzen.
Maar deze staling ring heeft daar een uitsparing rondom?
Kan in werplaatshandboek niets vinden over de juiste plaatsing. Iemand de oplossing?

full

full
 
Testje aan het doen met die galvaprep su99. Ziet er goed uit.kojken of aluminium niet gaat corroderen.maar wat ik me afvroeg is waar dat tankje voor is in het onderspoilertje. En waar zit dat dunne slangetje op aangesloten die naar boven loopt.. Bovenin zit een plastic ding met 4 pijpjes. Alleen de onderste is aangesloten op de dikke slang vanaf het tankje.
Een digitaal werkplaats handboek zou wel makkelijk zijn. ;)
 
Laatst bewerkt:
Testje aan het doen met die galvaprep su99. Ziet er goed uit.kojken of aluminium niet gaat corroderen.maar wat ik me afvroeg is waar dat tankje voor is in het onderspoilertje. En waar zit dat dunne slangetje op aangesloten die naar boven loopt.. Bovenin zit een plastic ding met 4 pijpjes. Alleen de onderste is aangesloten.
Een digitaal werkplaats handboek zou wel makkelijk zijn. ;)

Dat klinkt als een EVAP canister, wat op sommige modellen in het onderkuipje zat.
Ik heb wel ergens een digitaal WPH rondslingeren, ik stuur een PB'tje
 
Ik zag dat er 3 versie zijn van dit evap systeem. Onderstaand is het de versie van deze vf500 met maar 1 slang(nr.22) aan de purge control valve. Ik begrijp alleen niet wat dan zijn functie is. dunne slangetje(nr.17) vanaf de canister is misschien bewust niet aangesloten???
full


Dat klinkt als een EVAP canister, wat op sommige modellen in het onderkuipje zat.
Ik heb wel ergens een digitaal WPH rondslingeren, ik stuur een PB'tje
 
Laatst bewerkt:
Ik kan je zo niet vertellen wat dat slangetje doet, maar normaal kan je het hele systeem er zo van tussen halen en de slang aansluitingen op de carbus of airbox gewoon dicht maken. De verluchting van de tank moet wel open naar atmosfeer dan.
voor zover ik weet is het EVAP systeem een kindje van de Californische milieuwetgeving, en op zowat alle andere plaatsen ter wereld wordt het niet gebruikt of meteen ontmanteld.

AGCO Automotive Repair Service - Baton Rouge, LA - Detailed Auto Topics - How Vacuum EVAP Systems Work
 
Moeilijk verhaal maar er zit een slangaansluiting op de tank. Hier moet hij dus op.

Nogmaals bedankt.

Ik kan je zo niet vertellen wat dat slangetje doet, maar normaal kan je het hele systeem er zo van tussen halen en de slang aansluitingen op de carbus of airbox gewoon dicht maken. De verluchting van de tank moet wel open naar atmosfeer dan.
voor zover ik weet is het EVAP systeem een kindje van de Californische milieuwetgeving, en op zowat alle andere plaatsen ter wereld wordt het niet gebruikt of meteen ontmanteld.

AGCO Automotive Repair Service - Baton Rouge, LA - Detailed Auto Topics - How Vacuum EVAP Systems Work
 
Bij de voorvork van de vf400f ligt bovenop de geleidebus een stalen ring.
Die was gemonteerd met de bolle kant richting de geleidebus en de vlakke kant richting oliekeerring.
Ik heb ooit van Ohlins geleerd dat de vlakke zijde naar de geleidebus moet wijzen.
Maar deze staling ring heeft daar een uitsparing rondom?
Kan in werplaatshandboek niets vinden over de juiste plaatsing. Iemand de oplossing?

Bij de vF750F van 1983 en 1984 is het identiek. Bolle kant naar beneden en draagt daarmee op de geleidebus. Lig je hem met de bolle kant naar boven, dan wandelt de geleidebus naar boven. Bovendien krijg je de keerring nagenoeg niet op zijn plaats.

Als de ring met bolle kant naar beneden lig dan draagt deze in het midden op de geleide bus en aan de buitenkant op de buitenrand van de keerring. Mocht de onderste geleidebus bij maximale travel de bovenste geleidebus raken, dan nog worden de krachten naar de buitenkant (daar waar de keerring het sterkst is) overgebracht.

Tevens is Bij de eerste versies voorpoten het gedeelte in de onderpoot ter hoogte van de bovenste geleidebus afgeschuind, precies om daar de schuine kant van de ring op te pakken. Bij latere versies (1985 en verder) is de schuine kant komen te vervallen en je raad het al, deze versies hebben een vlakke backup-ring aan beide zijden.
 
Bij de vF750F van 1983 en 1984 is het identiek. Bolle kant naar beneden en draagt daarmee op de geleidebus. Lig je hem met de bolle kant naar boven, dan wandelt de geleidebus naar boven. Bovendien krijg je de keerring nagenoeg niet op zijn plaats.

Als de ring met bolle kant naar beneden lig dan draagt deze in het midden op de geleide bus en aan de buitenkant op de buitenrand van de keerring. Mocht de onderste geleidebus bij maximale travel de bovenste geleidebus raken, dan nog worden de krachten naar de buitenkant (daar waar de keerring het sterkst is) overgebracht.

Tevens is Bij de eerste versies voorpoten het gedeelte in de onderpoot ter hoogte van de bovenste geleidebus afgeschuind, precies om daar de schuine kant van de ring op te pakken. Bij latere versies (1985 en verder) is de schuine kant komen te vervallen en je raad het al, deze versies hebben een vlakke backup-ring aan beide zijden.

Bedankt voor je uitleg. :t
Had ondertussen al even gebeld met Rooske (Ohlins). IDD. hier bolle kant op geleidebus en vlakke zijde met uitsparing richting keerring.

Maar wat is het nut van de uitsparing in de vlakke zijde.?
De NC types waar ik heel veel mee werk hebben dus een stalen ring met een bolle kant en een vlakke kant (zonder uitsparing)
Moet bij een volgende service aan een vork van die types maar eens goed kijken of de onderpoot ook afgeschuind is. Is dat het geval dan zou de bolling ook daar richting geleidebus moeten.
Is het daar recht, dan precies andersom? Maar wat is dan het nut van de bolling ri.keerring?
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan