Een reis maken in de winter

Gaaf! Als ik met een tentje zou reizen dan wordt het echt een 1 persoons. Lekker compact.

Compact wel, maar ook compact als je er in zit. Het is wel lekker als je nog wat spullen kwijt kan, denk aan motorpak en helm. Zeker met wat langere reizen is het wel fijn als je een beetje ruimte hebt en eventueel binnen kan koken als het slecht weer is. Zeg niet dat je meteen een 3 persoons moet hebben, maar ik zou wel minimaal 2 doen. 1 persoons is echt klein, daar kan je in liggen maar dat is dan ook alles.
 
Eensch met Frazer. Je moet immers rekening houden met minder fijn weer.
 
Is Ed March al genoemd?

Bijv.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn standpunt is altijd dat ik mijn tent niet opzet als het regent en mijn reis plan met weeronline. Niks vervelenders dan rijden in de regen en dan je tent op moeten zetten en vervolgens tussen al je natte zooi liggen. Dan liever iets meer betalen voor een hotel of B&B. Kou daar kun je jezelf met gemak op kleden en mijn ervaring is ook dat een kleiner (dubbelwandig) tentje veel warmer blijft dan een enkelwandig exemplaar. Koken in de regen... uit veiligheidsoverweging doe ik dat dus niet in mijn tent, dan is er vast wel een pizzeria oid. Ook al zijn tenten tegenwoordig zeer slecht brandbaar (weet ik uit ervaring door een brand in mijn schuur waar alles gesmolten was behalve mijn tent, wel vervangen natuurlijk) ik vind het gewoon geen fijn idee.
En een keer een stuk stokbrood met een pot pate is ook een goede maaltijd.
 
Laatst bewerkt:
Met de motor onderweg 's winters is een prachtige ervaring als je goed voorbereidt bent.
Goede kleding (een heel eenvoudige regenoveral over je kleding heen doet al echt enorm veel), handvat verwarming, een verwarmd vest dat soort dingen.
Zorg dat je motor accu in topstaat is.
Ik ben een paar keer op gewone wegbanden vertrokken maar iets met een grof profiel is fijner.
Op verse sneeuw rijden is geen enkel probleem, dat gaat gewoon prima, op aangereden sneeuwsporen rijden is link. Goed blijven opletten en geen haast hebben dus.
Kamperen in de sneeuw en kou draait om goed slapen. Goede slaapzak, goed matje en ruime tent voor al je troep.
Als het echt koud is ben je op houtvuur of een benzine brander aangewezen; camping gas komt niet meer uit de fles als het te koud is.

En vooral genieten.

y4mTHFEWkLbuHDfUKaKh1q0r5jh-FALdUH65SlVdr0QVNWGQN2RjtUJzkd7ZS96rSmhKN_bfYelhTGxBEtCo-yFMZl1r3z6T13LHBXTYT76PSeCPE47fAIDweggKRxszMGqWFMxjztbnNvyGcn11xF4ofUZp4A1E591iiQoObJ_Wv4So6q4egCtI39asTNLf2ckpJ79awXwVoxIQOCLPjNCTA


y4m5A3RIX72VTfM8aX1datgdPk30hXtcrzMv-UEwevOsvPHO3sCq5FlHs3J4kTOhWjd7NE_bLDrmOxPLaGwYwxVb7PzzgK8iYSs26L7wVGFWVpZospf_hpNrwRli0c7h_nuJAgw9zGdYhrLyiVmQSvaC_XH4dYXPZ04zSLR0ec14A9d8_MWpmNs8wGEPA1nNx0VGp6tt2skVV8Dx0IelbQN6w


y4mZVdjIOcIp-S_FrcfOmEAhV04CLlHx76MWkAIyonqY1I5vwm56OCVrrtIt0M6gia6fZ1OhwSPTRMgX2kFdQA7sx2QDivmUT8O_wujAfBdJyvkFIqAQGOtBcmHA-tivN5prYYFvPG_-SNCqe03vWv6e01cjcHDIGNW8t3_D87NPjMOSNGbwb6JA3R5Jo4u9lkcHckk467_S6SLGTZQLmz3Aw


y4mhPQpOSdXmBnnixlJ1jEB3R3BuyNK-jyy_X2K9ny83jeBym1jcSnvRKVwFrHBdrwDY2A-2ygHabEMlYDTKYynAi7vhL8VXumpsij61a_ejAVejuWyEV9WuB1S63hD5HkW48AqHGVICHJOfD4MpzdoJ9QC33EhVyWD6rsJmaU3g6QwA9pjmyaNBHVy9tQ0PSyeRGKikuXaP4STwkoCa_Qd6A


y4mbea9OlLN5C3WR6fO24sva2t3vVXeNsa1RdxxitB5Q7Ln4m46YeFBPADDJrez-q7fyppkwkTqTQXWSodkB3PFcd33RWKFmqzDpALt_LTJZvwHJSAtuRuYBwR6Ry8RsSff4ShA1VftDFFbp4CChki5tpWjhlX3Zu8KGOy2mYo4qtMxBcX0-BBqjMbWp5vJ3jjlRLCB3KqRf27hslONVCvT8w


y4mb9ySI7PVYTPNZ2R6Wv975-9uBbDr0w7iykYFGAdz0J60hrf-lNSOOUBSYrKA7d7d_q8dLeCzg1EiC7NogvF7tau7kuI1uFEWLMcBrnBDsnz3V-xQsY7nzIwWumVZ2JGw83esVehq195nqpMOkdvCeRJ7XywizpTraHhzz0iqngx_h7dYeoFt_SgRRI1AMe03bx047cuxnsv2MrNgskIhdg
 
Winterkamperen, hoe warm te houden?

Misschien heb je hier nog wat aan.

Koken in de tent doe ik wel als het slecht weer is. Bij voorkeur wel buiten, maar binnen maak ik ook niet zo'n punt van. Steek de brander (benzine) wel altijd buiten aan omdat dit het moment van de grote vlammen is. Bij uitzetten zet ik hem ook altijd effe buiten want dat stinkt enorm, zeker bij koken op euro95.

Enige nadeel als het condens in aan de binnenkant van de buitentent is bevroren je een interne regenbui krijgt als je binnen kookt.
 
Is Ed March al genoemd?

Bijv.

Yes, wel bekend. Heb alle video's gezien :)

rijden in de regen en dan je tent op moeten zetten en vervolgens tussen al je natte zooi liggen. Dan liever iets meer betalen voor een hotel of B&B.

Lijkt me ook een hel. Ga nu ook definitief voor een hotel. Kan je ten minste opwarmen.


Met de motor onderweg 's winters is een prachtige ervaring als je goed voorbereidt bent.
Goede kleding

Dit is voor mij het belangrijkste punt. Ik zat ook te denken aan hot grips maar ga nu definitief voor verwarmde handschoenen. Ik ga ook verstralers monteren. Als er geen openbare verlichting is dan zie ik bijna niets met mijn normale licht. Mooie Foto's trouwens.

Ik ben eruit naar welk land ik wil; Engeland. Ik ga kijken hoe het met de kans op regen is rond die tijd. Als die laag genoeg is dan ga ik wat steden daar inplannen :D
 
Mijn standpunt is altijd dat ik mijn tent niet opzet als het regent en mijn reis plan met weeronline. Niks vervelenders dan rijden in de regen en dan je tent op moeten zetten en vervolgens tussen al je natte zooi liggen. Dan liever iets meer betalen voor een hotel of B&B. Kou daar kun je jezelf met gemak op kleden en mijn ervaring is ook dat een kleiner (dubbelwandig) tentje veel warmer blijft dan een enkelwandig exemplaar. Koken in de regen... uit veiligheidsoverweging doe ik dat dus niet in mijn tent, dan is er vast wel een pizzeria oid. Ook al zijn tenten tegenwoordig zeer slecht brandbaar (weet ik uit ervaring door een brand in mijn schuur waar alles gesmolten was behalve mijn tent, wel vervangen natuurlijk) ik vind het gewoon geen fijn idee.
En een keer een stuk stokbrood met een pot pate is ook een goede maaltijd.
Punten zijn wel herkenbaar..................

@ opzetten in regen.
Na mijn afgebroken reis naar Rusland ben ik met auto naar invasie-stranden Normandië gegaan. Daar aangekomen regende het zo erg dat ik niet eens de auto uit wilde om een plasje te doen. Het weer was bar en boos. Mijn voorkeur is altijd kamperen, maar die avond toch maar naar een hotel. Kon daar ook een hapje eten, want effe naar buiten een resto zoeken was ook nauwelijks te doen.
Volgende dag camping gezocht en verder gewoon prima in mijn tentje. Op camping kon je duidelijk zien aan slijk wat er nog op diverse plaatsen lag dat het goed nat was geweest.

@ tent warmer
Deze vakantie ook 1 nacht erbij gehad dat het knap fris was. Op het moment dat ik 's nachts binnentent opende, weer plassen, was duidelijk merkbaar dat het binnen toch wel enkele graden warmer was. Maw een klein tentje, en natuurlijk dubbelwandig zal warmer zijn.

@ koken in tent
Als je een tent hebt met voorportaal kan je daarin prima koken bij slecht weer of veel wind. Oke, koken kan je nog omzeilen door naar resto te gaan. Maar in de ochtend mijn bakje koffie is heilig!
 
Ik had deze winter graag weer willen gaan, misschien wat langer op een plek blijven om wat te wandelen en van de natuur te genieten, vooral de Vogezen bevielen me goed in de winter. Helaas zit ik de wintermaanden voor de baas op een cursus waarin ik geen vrij kan nemen dus het zit er deze winter even niet in.

Ik zal het hiermee moeten doen:
full
 
Beste allen,

Hier de TS :) Bedankt voor jullie reacties op mijn onderwerp. Deze hebben een grote rol gespeeld bij de besluitvorming omtrent mijn reis. Er staat nu een reis gepland naar Zuid Engeland van 23 tot 30 december. Ik heb verwarmde handschoenen en sokken aangeschaft en ben mijn route aan het uitzetten. Maar nu een ander aspect van de reis. De motor zelf, en om precies te zijn de technische staat er van. Deze wil ik voor vertrek zo veel mogelijk optimaliseren. Ik wil natuurlijk niet stil komen te staan.

Mijn motor rijdt uitstekend maar ik wil zo min mogelijk aan het toeval overlaten. Hij gaat daarom 2 weken voor vertrek naar de dealer om hem na te laten kijken. Nu is mijn vraag; wat zijn nou typisch zaken om na te laten kijken of preventief te vervangen? Wat zijn zaken die extra kritisch worden met rijden in de kou?

Mijn motor:

Honda Transalp 2004, 36000 km.

Voor mijn geplande reis in augustus (die niet door is gegaan) is in Juli het volgende gedaan:

- Olie vervangen + filter
- Ketting gespannen
- Extra sleutel bijgemaakt
- Remblokken en vloeistof vervangen
- Accu vervangen

De motor stuurt goed en heeft goede banden.

Ik zat zelf te denken aan zaken als bougies en luchtfilter.

Jullie nog tips?
 
-Sneeuwkettingen
-Snowsteps, voor onder je laarzen (dat zijn van die rubber dingen voor senioren die de anwb verkoopt om op ijzel te lopen. Je laarzen hebben namelijk nul grip in sneeuw of ijs, 1 voetje aan de grond en je glijd alsnog om). de
- Van die hitteplijsters die de anwb verkoopt om onder je sokken te plakken zodat je een paar uur warme tenen hebt. Als iets het koud krijgt zijn het je voeten weet ik uit ervaring.
- Ondanks dat jet een vies goedje is om er weer af te halen, supertectyl! Om de corrosiegevoelige onderdelen te beschermen

En zorg voor extra droge handschoenen, en doekjes om je vizier goed schoon te kunnen maken met al die meuk op de weg.
 
Inderdaad zoals hierboven al staat, snowsteps/spikes voor onder je schoenen. Ik heb ze afgelopen winter maar een paar keer gebruikt, maar die keren was ik er ook wel erg blij mee.

Goede accu, maar als die er nu pas een paar maandjes inzit zit dat wel goed. Verder is een goede conditie en staat van onderhoud van de motor belangrijk, maar dat is in de zomer ook zo.

Goede kleding, niet alleen voor handen en voeten maar ook voor de rest van je lijf. Als je lichaam koud wordt, gaat er meer bloed naar de vitale onderdelen en minder naar de ledematen. Dat merk je dus aan koude handen en voeten, maar betekend eigenlijk dat je lichaam niet warm genoeg is.
 
Een hoop mensen roepen ook dat elektrisch verwarmde kleding en verwarmde zadels ideaal zijn. Ik (en ik spreek zoals je weet uit ervaring) heb ze echt niet gemist. Ik had eerder een zweetreet van de spanning. Een goede dikke winterjas (speciale motorwinterjassen hebben zo'n lekker bontje in de onderrug) en in laagjes werken, goed thermo-ondergoed, en dan niet het zomerse thermoondergoed wat bedoeld is ok je koel te houden!
En okay handvatverwarming en handkappen zijn wel weer ideaal.
 
Mee eens, al vind ik de verwarmde handschoenen toch wel een hele fijne oplossing. Zadelverwarming heb ik ooit eens mee gereden en vond ik helemaal niks, eerder vervelend.
 
Hoe zit het met de rest van je kleding?
Ik heb goede ervaringen met een overall in de winter.
 
Hoe zit het met de rest van je kleding?
Ik heb goede ervaringen met een overall in de winter.

Ik juist niet :+
Vorig jaar met het oogpunt op mijn wintertripje naar de Alpen een Difi Husky overall gekocht. Ik vond het maar niks, zat niet comfortabel en het aan en uittrekken vond ik ook lastig. Je kunt niet even je jas uitdoen als je bijvoorbeeld bij een restaurantje stopt om wat te eten of drinken, je zit altijd met die overall. Maar het grootste nadeel, ik vond hem niet tot nauwelijks warmer dan mijn gewone textielpak. Of mijn pak nou zo goed is of die overall zo slecht weet ik niet, maar echt meerwaarde vond ik die overall persoonlijk niet hebben. Ik heb na een paar testritjes in de Nederlandse winter al vrij snel besloten om hem voor de vakantie niet te gebruiken, en daar was ik achteraf erg blij om. Ik zal niet zeggen dat die overalls niks zijn, maar ik vond het persoonlijk niet prettig.
 
Als er BMW op staat weet je dat je veel té veel betaald hebt ;)

In mijn geval (rechts) van top tot teen:
- gewoon mijn normale helm
- een wollen buff (soort van colltrui idee) van een tientje
- thermoshirt, longsleeve en een vestje erover met daaroverheen de jas van Thermoboy (merk van Polo) van 100 euro
aan deze jas zat nog een helmmuts vast maar dat zit echt vreselijk want een goede helm sluit al goed aan op je hoofd en dan moet je daar niet nog iets tussen gaan proppen.
- Handschoenen van Thermoboy (merk van Polo)
- Kawasaki motorbroek met binnenvoering (ooit voor 45 euro op de beurs gekocht) en daaronder een lange onderbroek
- Skisokken en mijn standaard laarzen (met snowsteps).

en nee... koud heb ik het niet gehad

ND1Xs6X.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan