Tikkend geluid na afzetten motor

Evets

MF'er
16 sep 2017
50
0
Eenvoudige vraag maar volgens de Google-zoekresultaten geen eenvoudig antwoord...
Wat is het “tikkend” geluid nadat je de motor afzet na een motorrit?
 
Dit is wat ik er nog van weet..... Vroeger heb ik nog wel eens opgelet bij mijn cursus handenarbeid.

Het tikken wordt veroorzaakt door verhitten/afkoelen van tegen elkaar liggende verschillende metalen. Bij het starten zal de motor ook tikken maar omgekeerd. Dit zul je alleen niet horen omdat het motorgeluid het tikken veruit overstemt.

Op de motor heb je veel delen van verschillende materialen die tegen elkaar zijn gemonteerd. Bijv een stalen uitlaat met een stalen flens op een alu cilinderblok.
Alu heeft een uitzettingscoeff (alpha)van 23 en bij staal is dat 12 (10^−6m/m K−1)
Dat is in gewoon NL: Alpha= 23 resp 12 micron per meter per graad celsius.
Dus een stalen balk van 1m die 1 'C warmer wordt, groeit 12 micron.

Stel steek van bouten uitlaatflens is 5cm. Werktemp uitlaat is 220'C. Buitentemp is 20'C
Bij stilzetten motor zal zowel het alu als het St. afkoelen.
Bij afkoelen naar omgevingstemp zal: Alu krimpt: 230 micron Staal krimpt: 120 micron.
-(220-20)x0.05x23=230 micron resp. -(220-20)x0.05x12=120 micron)

Maw er is een krimpverschil van 110 micron. Voor het gemak is dat 0.1mm
Je kan natuurlijk denken wat is dat weinig. Toch zal dit het getik veroorzaken.

Tussen uitlaatflens en cilinderblok zit natuurlijk vaak ook nog een ring (zacht) dus hier wrs geen getik. Koper is zacht en vormt mee. Eerder kan je dan denken aan de dopmoer die op de flens drukt. Er zijn meerdere plaatsen waar dit fenomeen optreedt. Ook zal niet alle metaal even snel afkoelen. Hier ontstaan ook (tijdelijke) krimpverschillen. Dus alles bij elkaar: Heel veel GETIK!!

Nieuw koper is zacht, de koperen pakking welke veel warm en dan weer koud is geweest is hard.
 
Terug
Bovenaan Onderaan