Route plannen

KVD88

MF'er
26 mei 2011
137
1
Aloha :)

Ik wil volgende zomer een route rijden door belgie, luxemburg, duitsland (eifel) en wellicht een stukje zwitserland / wat alpenpassen (en weer terug) in pak 'm beet 5 dagen. Ik heb alleen geen idee waar ik moet beginnen om een route te plannen (Google Maps werkt voor geen meter :P ).

Hoe plannen jullie de routes en dan met name zodat je zeker weet dat je;

a) niet te veel kilometers per dag inplant
b) de mooie routes mee pakt en niet de lelijke/saaie stukken kiest

Ben benieuwd!
 
Probeer tyre is. En op oa gps track staan ook veel kant en klare routes en die kun je in tyre openen en aanpassen.
 
Laatst bewerkt:
Voor mij werkt mapsource/basecamp.

Ik maak elk jaar meerdaagse routes en zoek daarbij de kleinste of meest interessante weggetjes uit. Altijd een succes.
 
Ik gebruik meestal een ouderwetse papieren kaart, dat vind ik persoonlijk het prettigst werken. Daarmee kan je goed onderscheid maken tussen grote en kleine wegen. Voor mij is het meestal wel hoe kronkeliger de wegen op de kaart zijn, hoe mooier het meestal rijden is. Veel slingerwegen in een bepaalde regio is meestal wel een goed teken. En je kan in een paar dagen toch niet alles rijden, dus een selectie moet je toch maken. Of je nou weggetje A of B rijdt maakt in de bekende regio's als de Ardennen of de Eifel vaak weinig uit, zeker als je er nog nooit geweest bent, dan is alles leuk.

Voor de bekende motorgebieden zijn ook veel routes te downloaden, dan heeft iemand anders het werk al voor je gedaan. Er zijn ook genoeg boekjes en tijdschriften waarin routes beschreven worden.

Wat afstanden betreft ga ik bij toeristisch binnendoor rijden meestal uit van een gemiddelde snelheid van ongeveer 50 kilometer per uur. Dan rij je gewoon normaal en kan je af en toe nog even stoppen voor een foto of een uitkijkpuntje. Hoeveel kilometer je dan op een dag kan rijden hangt er vanaf hoelang jij in het zadel wil zitten en dat is voor iedereen verschillend. Maar voor 300 kilometer ben je dus al snel zo'n 5 tot 6 uur aan het sturen, uurtje erbij voor een lunch, bakkie op een terrasje en voor je het weet ben je 8 uur verder. Dan heb ik dus over rustig toeren, rij je provinciaal dan kan je uiteraard meer kilometers maken, maar daar kom je daar niet voor.
 
Laatst bewerkt:
Voor mij Basecamp

en bij gebrek aan fantasie (omdat je geen idee hebt waar je heen wilt en hoe daar te komen):
GPStracks
Voor http://gpstracks.nl/ov-motor-belgie.php (België)
Voor http://gpstracks.nl/ov-motor-duitsland.php (Duitsland)
Voor http://gpstracks.nl/ov-motor-europa.php (overige)

BikerBetten Touren

Motorrad Strassen Touren & Übernachten
Motorrad Strassen Bikerpässe

Gerrit Speek Motorroutes

Promotor Routes

En als je wel weet waar je vertrekt en waar je wilt eindigen maar verder geen idee hebt, Kurviger

Voor mij werkt mapsource/basecamp.

Ik maak elk jaar meerdaagse routes en zoek daarbij de kleinste of meest interessante weggetjes uit. Altijd een succes.

En je schrijft er mooie verhalen met mooie foto's over :}
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet waar je mee wilt gaan navigeren. Maar de nieuwe tom 450 maakt het maken van routes via my drive nu wel erg gemakkelijk.
 
Aloha :)

Ik wil volgende zomer een route rijden door belgie, luxemburg, duitsland (eifel) en wellicht een stukje zwitserland / wat alpenpassen (en weer terug) in pak 'm beet 5 dagen. Ik heb alleen geen idee waar ik moet beginnen om een route te plannen (Google Maps werkt voor geen meter :P ).

Hoe plannen jullie de routes en dan met name zodat je zeker weet dat je;

a) niet te veel kilometers per dag inplant
b) de mooie routes mee pakt en niet de lelijke/saaie stukken kiest

Ben benieuwd!
Hoeveel km per dag is nauwelijks voor jou te bepalen. Ga je 's morgens pas om 10.00h rijden en om 3.00h al weer op het terras of wil je de hele dag zoveel mogelijk passen rijden? Ga je van hotel naar hotel rijden of zie je wel eind van de dag of je ergens een leuke camping vindt?

Sommigen zijn na 100km bergen al moe. Anderen rijden na 1000km snelweg nog (redelijk) fris rond. Grofweg ben je met bergrijden 2x zo snel moe als op de snelweg. Maar ook: je hebt dagen dat alles lekker gaat en de km's vliegen voorbij. Een andere dag heb je minder zin en zet je de brommerd al weer snel aan de kant.

Mooie routes zijn overal te vinden. Zie internet. Ook hier op MF worden mooie routes gepost. De kaarten van Michelin geven groene weggetjes aan die erg mooi zijn. Deze routes gebruik ik veel. Vrijwel altijd een mooie route. Soms plan ik helemaal niks, maar gebruik Garmin-motorkaart voor een verrassende route.

Tsja, dan mag ik zelf inmiddels wel wat ervaring hebben, maar dan toch kan het nog wel eens dat een dag heel anders loopt als gepland. Soms heb je je tentje al om 15.00h staan, maar ook dat je pas in het donker een slaapplek kan vinden.
Bijvoorbeeld: Camping blijkt gesloten, storing aan de motor, route gaat veel langzamer dan verwacht, je hebt een hele dag slecht weer ect.
 
Laatst bewerkt:
Waarmee wil je de route onderweg weergeven?
Navi,telefoon, papier?
Dat maakt nogal verschil voor het geven van goede tips.
 
Aloha :)

Ik wil volgende zomer een route rijden door belgie, luxemburg, duitsland (eifel) en wellicht een stukje zwitserland / wat alpenpassen (en weer terug) in pak 'm beet 5 dagen. Ik heb alleen geen idee waar ik moet beginnen om een route te plannen (Google Maps werkt voor geen meter :P ).

Hoe plannen jullie de routes en dan met name zodat je zeker weet dat je;

a) niet te veel kilometers per dag inplant
b) de mooie routes mee pakt en niet de lelijke/saaie stukken kiest

Ben benieuwd!

Je zult veel kilometers per dag moeten maken om deze afstanden in 5 dagen te halen.
Suc6 met je route :)
 
Laatst bewerkt:
Wel eens met Downsider................. Het zijn idd maar 5 dagen.

Voor een eerste vakantierit kan je beter gewoon beginnen in de Eiffel, Ardennen, Lux.
Genoeg mogelijkheden daar om enkele dagen mooi te kunnen sturen. Leer je eigen grenzen en wensen kennen. Oefen met het maken van routes. Volgend jaar (mss ook met meer dagen) maak je een grote rit!

Bij 5 dagen (bergen?) van 500-700km per dag ben je het op het laatst ook zat!!
 
Laatst bewerkt:
Ik reken met een gemiddelde van 50 km/h en dat klopt altijd verrassend goed. Van beetje snelweg aan begin en eind tot kronkelwegen daartussenin, het scheelt nooit veel met die 50 gemiddeld.
 
Laatst bewerkt:
Ben het wel met mean machine eens, 5 dagen België, Duitsland (eifel) en stukje Alpen er nog ff bij doen is erg ambitieus. Alles kan maar dan worden het lange dagen.

Plannen kan altijd maar maak de route dan zo dat je lussen kunt afsnijden en je de route dus korter kunt maken als de geplande afstanden toch te lang blijken te zijn. Zoals je al leest is die 50 km/u gemiddelt een mooie rekenregel als je binnendoor rijd en rekening met pauzes e.d. houd.

Voor vijf dagen en flinke afstanden afleggen zou je eens kunnen kijken of Eifel-Paltserwoud-Zwarte woud (tot grens Zwitserland) en dan terug via de Vogezen en Ardennen iets voor je is. Hele mooie route van te maken.

Om de route te maken zou je zoals hier eerder aangegeven is https://www.myrouteapp.com eens kunnen proberen. Ik gebruikte eerst altijd Basecamp om de route's te maken, maar tegenwoordig voor de eerste opzet altijd MyRouteApp. Grote voordeel vind ik dat je de bekende Michelin kaart als onderlegger kunt gebruiken en daar mooi de groene routes kun volgen. Het onderscheid tussen de belangrijkheid van wegen, stedelijke en natuurgebieden is op Michelin kaar vele malen duidelijker dan de BaseCamp kaarten. Ook de mogelijkheid om makkelijk met streetview gedeeltes van de route te controleren vind ik ideaal.

Omdat ik een Zumo heb exporteer ik de gemaakte route voor mij zelf nog even naar BaseCamp voor een laatste controle en upload naar de Zumo. Maatje met TomTom laad hem dan zo van MyRouteApp en rijd dan de track. Als er dan al verschillen tussen de routes zit is het echt minimaal en op detailniveau is onze ervaring.

Suc6, het maken van de route's is voor mij meestal al de halve fun. :Y
 
Laatst bewerkt:
Op het ene scherm basecamp waar ik van te voren alvast de punten in gezet heb die ik wil bezoeken of gebruiken als overnachtingsadres en op mijn andere scherm viamichelin.com zodat ik de mooiste weggetjes zie (groen randjes langs de weg).
 
  • Leuk
Waarderingen: Aren
Jeetje wat veel (bruikbare) reacties, thanks!

Ik heb in ieder geval een mooie lijst aan software/websites om de routes mee (proberen) te maken. Google Maps werkte niet omdat ik ruzie kreeg met de knoppen/functies en hoe deze werkte; ik kon na 3 punten geen nieuw tussenpunt meer toevoegen, het slepen van de voorberekende route richting kronkelige wegen gaf rare omleidingen en lussen die ik daarna niet meer verwijderd kreeg. Ook kon ik punten niet hernoemen (startpunt route, tussenstop etc) maar kreeg ik overal de straatnamen/gps coördinaten te zien.. Na een half uur heb ik dat in ieder geval opgegeven en heel geïrriteerd en hard op het kruisje geklikt :P

De afstand kan inderdaad wat ambitieus zijn, maar daarom ook dit topic. Als ik zo hoor en lees dan is een rondje België / Luxemburg / Eifel realistischer en niet minder leuk.. ik zorg wel dat ik niet te lange routes ga plannen, daar kom ik vanzelf achter :)

Ik wil trouwens navigeren met een iPhone 7 en als back-up overweeg ik nog om tegen die tijd een goede navigatie te kopen, daarom moet ik minimaal een route-bestandje kunnen downloaden en importeren. Ik heb vorige maand hier in de polder wat getest met Scenic op de iPhone en het importeren van routes die andere mensen beschikbaar stelden, en dat werkte ook erg prima. Batterij gaat wel erg hard en met data-gebruik in het buitenland moet ik ook nog maar afwachten of offline-gebruik van die apps allemaal kan enzo..

Ik ga in ieder geval ff knutselen! :P
 
Hou er met Google maps ook rekening mee dat hier vaak wegafsluitingen in worden meegenomen zoals bijvoorbeeld de tunnel bij het stuwmeer bij Bourg D'Oisans. In de eerste periode was de wegafsluiting hier wel in opgenomen maar de noodweg nog niet opgenomen in het nieuwe kaartmateriaal waardoor je de meest gekke omwegen kreeg. Ook houdt google maps vaak rekening met winterafskuitingen van bergpassen. Als je met google maps werkt is het slim om de datum in te geven dat je de pas ook wil gaan rijden.

Navigeren in het buitenland... dan moet je de kaarten gewoon op je telefoon zetten maar ik weet niet of dat met een iphone kan. Die hebben sowieso net een makkelijk sd kaartje wat je kunt wisselen.

Ik rij toch altijd het liefste gewoon met een Garmin rond (heb mijn 350 met lifetime updates) gewoon tweedehands voor 200 euro gekocht. Ooit is er 1 x iets mis gegaan met het inladen van nieuw kaartmateriaal en was Frankrijk vergeten. Toen heb ik mijn gsm gepakt om te kijken waar ik precies zat via google maps en wat plaatsnamen aangehouden.
 
ik reis met een kleine, maar snelle laptop met basecamp erop. Routes maak ik per dag, want we weten nooit hoe de dag gaat lopen en waar we slapen etc.

Met de huidige europese telefoon/ internet regels kan je overal wel ergens een goedkoop hotel of een camping vinden onderweg.
 
Hm voor Basecamp heb je dus Garmin / kaarten nodig om uberhaupt iets te kunnen inplannen. Die valt al af..

Tyre ben ik nu mee bezig en dat lijkt wel een blijvertje.. Kan bestaande routes inladen (alhoewel het bewerken daarvan echt een drama is), maar kan een route helemaal maken zoals ik dat wil en zeker met de terrein-functie kan ik alles uitzoeken op hoogte/ligging/kronkelweggetjes etc, en vervolgens opslaan/exporteren naar van alles. Top :)
 
ITN-converter al eens geprobeerd? Dit programma werkt met divers kaartmateriaal. Ook kun je je route door andere partijen dan GoogleMaps laten genereren, waardoor je geen last heb van periodieke afsluiting van wegen. En ITN kan alle formats aan.

KLIK
 
Een tentje mee voor de overnachtingen en gps aan boord?
Dan is onderstaand bericht zeker interessant nu hier geplaatst omdat op het topic Navigatie niet langer kan worden gereageerd.

De laatste update in het jaar 2017 van www.archiescampings.eu staat nu online.

Deze update zal met name interessant zijn voor de kamperende wintersporters en de zonzoekers die in Zuid-Europa de kou willen ontvluchten.
Het totaal aantal campings is weer toegenomen ondanks de vele campings die ik om diverse redenen heb moeten schrappen. Ook is een enorm aantal openingsdata toegevoegd aan de gegevens.

Mocht u de enquête nog niet hebben ingevuld, bezoek dan zeker even de website om te voorkomen dat het format dat u nodig hebt voor uw navigatiesysteem niet meer wordt aangeboden in 2018 en vul de enquête alsnog even in!

Archie
 
Goeie tip, zal die van mij ook weer eens updaten. Superhandig bestand/app is dat trouwens, gebruik het al een paar jaar en ik kom zelden campings tegen die er niet in staan. Archie: :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan