Het grote Suzuki XF650 'Freewind' Topic (Deel 1)

Helm toch retour. Kinband knelde, zelfs op de grootste stand. _O-

Als mijn huidige ketting + tandwielen op zijn gaan ik denk maar kijken naar een kleiner tandwiel achter. Ik merk dat ik op de snelweg toch echt toeren mis (en de 6e versnelling al helemaal).
Wel weer leuk om dat laatste stukje even binnendoor te knallen, althans totdat je een sukkelende familiebak voor je krijgt. -O-

Vandaag de nieuwe motor van mijn broer opgehaald en weggebracht voor een 25kW-kitje:
(En ik ben maar een klein beetje jaloers...)
[afbeelding]
Suzuki doet goede zaken bij ons haha!

Ah balen.

Zo'n 6e versnelling was inderdaad wel fijn geweest. Heb best vaak dat ik op de snelweg nog een keer probeer op te schakelen maar al in de 5e versnelling zit B|
Ben benieuwd hoe een tandje minder achter bevalt :Y
Doe zelf te weinig snelweg om daar echt profijt van te hebben, zo'n familiebak kun je zo voorbij :]

Wauw, zo'n SV blijft toch een mooi ding idd :9~


Iemand ervaring met extra verlichting voor verder weg bij het dimlicht? (zoals verstralers?)
Met de winter die er weer aan komt is die koplamp toch niet echt genoeg -O-
 
Zelf geen ervaring met extra verstralers, CDA had volgens mij een paar Chinese op die van hem zitten.
Zat laatst ook te kijken naar van die kleine Shin-Yo (led?) lampjes die ik misschien kan monteren op de 'valbeugel', de koplamp van de Freewind is idd best wel slecht.
Wauw, zo'n SV blijft toch een mooi ding idd :9~
:Y
 
Zelf geen ervaring met extra verstralers, CDA had volgens mij een paar Chinese op die van hem zitten.
Zat laatst ook te kijken naar van die kleine Shin-Yo (led?) lampjes die ik misschien kan monteren op de 'valbeugel', de koplamp van de Freewind is idd best wel slecht.:Y


Klopt ja, maar weet niet of die lampen van CDA nou van die mistlampen waren of echte verstralers. Ik wil ze vooral gebruiken voor betere verlichting verder weg bij dimlicht.
Die reflector en het glas van de Freewind koplamp is echt ruk, heb er nu zo'n philips extreme vision lamp in zitten en dan valt het nog compleet weg bij tegenliggers.

Als ik zoiets vind zal ik het hier posten en anders ga ik misschien toch maar die How-to led verstralers maken volgen. :+
 
Ah ja, goeie! :o
Die mistlampen zijn juist precies niet wat ik wil hebben.
Mistlampen verstrooien het licht heel erg waardoor je heel goed zichtbaar bent.
Dat betekent dan ook meteen dat je geen lichtbundel hebt die de weg voor je verlicht. -O-

Ter ondersteuning van je dim/grootlicht wil je juist het tegenovergestelde.
Een smalle lichtbundel met weinig verstrooiing zodat er veel licht op de weg komt en weinig andere kanten op gaat (zoals recht in de ogen van tegenliggers) *D

Oh en, vervangen van de lamp in je koplamp door LED of Xenon is ook af te raden.
De koplamp van de freewind geeft met xenon of led verstrooiing van het licht bovenin de lamp waardoor het lichtbeeld niet klopt en het licht tegenliggers kan verblinden.

Die lampen die hij eerder had, daarentegen, lijken me wel wat!
Die bevielen goed toch @CDA? :}
 
Aha, dat wist ik niet!
Ik kan verder ook geen goede (betaalbare) verstralers vinden, alleen die goedkope op alibaba etc. met 3 modes. :r
 
Heeft euro 98 (super) benzine tanken trouwens nut in de Freewind of is het alleen een waste of money en kan ik beter bij 95 blijven?
 
Ligt eraan, in principe kan de freewind 95 prima hebben.
Alleen stoppen ze er ~5% ethanol in en dat is behoorlijk slecht voor de brandstofslangen. *O*
Van de 98 benzine weet ik het niet zeker maar lijkt het ook het geval.
Er zijn echt nog maar een paar plekken waar ze ethanol vrije benzine verkopen.
(vandaar ook dat brandstof stabilizer aangeraden wordt bij langdurig stilstaan)

Dus met 98 zou de freewind ietsjes zuiniger en beter moeten lopen maar qua ethanol ga je er niet op vooruit.
Al met al denk ik niet dat je er echt iets uithaalt en het dus inderdaad verspilling is. :N




Ik heb trouwens deze verstralers besteld.
Als ze binnen zijn laat ik wel weten hoe ze bevallen.
LEDs en lenzen zijn niet super duur, (voor een euro of 2 heb je die al) dus minder dan 20 euro kan best de kostprijs zijn van zo'n lamp.
De SW motech evo high beam's zijn nogal prijzig (300 euro |( ), probeer dit dan eerst wel :+
Ben benieuwd
 
Ligt eraan, in principe kan de freewind 95 prima hebben.
Alleen stoppen ze er ~5% ethanol in en dat is behoorlijk slecht voor de brandstofslangen. *O*
Van de 98 benzine weet ik het niet zeker maar lijkt het ook het geval.
Er zijn echt nog maar een paar plekken waar ze ethanol vrije benzine verkopen.
(vandaar ook dat brandstof stabilizer aangeraden wordt bij langdurig stilstaan)

Dus met 98 zou de freewind ietsjes zuiniger en beter moeten lopen maar qua ethanol ga je er niet op vooruit.
Al met al denk ik niet dat je er echt iets uithaalt en het dus inderdaad verspilling is. :N
Thanks! Dan blijf ik maar lekker bij de Makro E95 tanken. Misschien voor/tijdens de winter eens BP-Ultimate 98 erin gooien, dat schijnt wel ethanol-vrij te zijn.
Ik heb trouwens deze verstralers besteld.
Als ze binnen zijn laat ik wel weten hoe ze bevallen.
LEDs en lenzen zijn niet super duur, (voor een euro of 2 heb je die al) dus minder dan 20 euro kan best de kostprijs zijn van zo'n lamp.
De SW motech evo high beam's zijn nogal prijzig (300 euro |( ), probeer dit dan eerst wel :+
Ben benieuwd
Keep me posted! Laat ook vooral even weten hoe je die 3 modi ervaart. :Y
 
Laatst bewerkt:
Ik ben ook wel benieuwd hoeveel ethanol er in de diverse super 98 benzine zit.

Verbruik bij ethanol houdende benzine ligt iets hoger dan bij 'pure' benzine omdat in een liter ethanol minder energie zit dan in een liter dode dinosaurus. Het octaangetal heeft daar weinig mee te maken (tenzij het een motorblok is met pingelsensor die de ontsteking zelf afregelt)
 
Laatst bewerkt:
Die met de 3 modi is brak, niet kopen. De mounts zijn wel handig moet ik zeggen.
De lampen zijn nooit in sync met elkaar, en je zou best een relais inbouwen voor de veiligheid.
Ik had daar zo'n schema voor:

obX00Hr.png


Carpoint E11 is redelijk, maar er komt wel snel water in de behuizing, en dan begint alles te roesten. Lampjes trillen ook wel snel kapot, maar de lichtbundel was echt een zegen :)

Je kan ook de lampen vervangen naar LED, maar daar weet ik niet al te veel van. Best uitkijken dat de LED lampjes niet groter zijn dan de lampopening.

Er zitten ook "verluchtingsgaten" in de behuizing, maar die kan je gerust dichtplakken.

PS: De Freewind werkt perfect met Euro 95 E10, stond op een lijst van motoren die wel compatibel zijn met E10. Verbruikt wel meer, maar is wel wat goedkoper dan 98.
 
Laatst bewerkt:
Oei, die heb ik wel besteld namelijk. Dim en groot licht leken me wel handig.

Voor mijn navigatie en een usb oplader heb ik al een keer een draad met zekering aangelegd die aangesloten is op het stadslicht.
Denk dat ik de lampen daar gewoon op aansluit. (stadslicht is toch kapot vooraan)

Ah fijn dat de belgische regering het met ons eens is ^^
Die ethanol is voor zover ik weet vooral erg bij langdurig stilstaan. Dan kan het rubbers aantasten.
 
Hi allemaal. Mijn rechterspiegel is afgebroken. Heeft iemand een idee welke schroefmaat ik nodig heb? Of een linkje van 2 goedkope spiegels die passen? (Mag alibaba zijn)
 
Hi allemaal. Mijn rechterspiegel is afgebroken. Heeft iemand een idee welke schroefmaat ik nodig heb? Of een linkje van 2 goedkope spiegels die passen? (Mag alibaba zijn)
Volgens mij heb ik dit al eens eerder opgezocht en hier gepost. Zal kijken of ik de post kan vinden.

Wat ik kan vinden is het M10 x 1,25. Best wel heel veel motoren gebruiken deze maat, dus een setje spiegels vinden zal niet zo moeilijk moeten zijn lijkt mij.
 
Laatst bewerkt:
Iemand toevallig zo'n cockpit paneel te koop? Mijne is gescheurd en daardoor waait de kuip ietsjes open op de snelweg. Niet gevaarlijk volgens mij, maar wel irritant.
 
Op marktplaats staat een sloop freewind, die verkoopt onderdelen. Misschien die eens vragen?
En anders ductape? :+

Mijn met ductape gerepareerde knipperlicht houd het nog altijd :9
 
:t
Had al iets gevonden op eBay, maar thanks!
Als ik die foto zie van die sloop XF dan denk ik niet dat dat paneel wat ik zocht nog heel is.

Duct-tape is een wondermiddel! :}
 
Ah mooi!

En inderdaad, daar kun je (bijna) alles mee repareren. :Y
Succes met monteren!

De lampen zijn vandaag binnen gekomen trouwens! *O* *O*
Dit weekend maar eens naar kijken.
Ze raden aan om voor het aansluiten op de motor de lampen te synchroniseren zodat ze allebei in dezeflde stand staan.

Ben wel benieuwd wat voor licht het wordt met hun beschrijving van "angel ring + red demon light" _O-




Mijn zoektocht naar (enduro) voetsteunen is trouwens ook ten einde.
Er zijn vervangende voetsteunen te koop (nieuw), en tweedehands is ook nog wel een setje dezelfde te krijgen.

Voor enduro steunen moet je echter zelf aan de slag
Dus heb vervangingvoetsteunen van SW motech gekocht.
De garage zaagt morgen een stuk van mijn oude voetsteunen af en daar worden die vervangingsteunen aan gelast.
*O* *O*

Als dat allemaal gelukt is, zal ik ook eens een paar foto's plaatsen
 
Pattex heeft trouwens een mooie secondenlijm die ook voor PE en PP materialen geschikt is, en die werkt perfect! Ideaal om kleine kapstukjes te herstellen :)

@Lerris: Ik hoop dat je meer geluk hebt met je lampen, ik had ze ook gescynct, maar na een tijd is die weer gedesynct. Dan krijg je zo één groot licht, en de ander is flitsend :')

En zo moet dat, zelf (laten) maken als het niet bestaat :D

Ik ben echt van plan om een decat te kopen voor m'n NC'tje, maar in mijn achterhoofd hoor ik altijd dat het niet echt nodig is :') maar ik wil dat luide geluid!!!
Kost meer dan de uitlaat zelf...
 
@Lerris: Ik hoop dat je meer geluk hebt met je lampen, ik had ze ook gescynct, maar na een tijd is die weer gedesynct. Dan krijg je zo één groot licht, en de ander is flitsend :')
Wel lekker opvallend! :9
Ik ben echt van plan om een decat te kopen voor m'n NC'tje, maar in mijn achterhoofd hoor ik altijd dat het niet echt nodig is :') maar ik wil dat luide geluid!!!
Kost meer dan de uitlaat zelf...
Dew it!
Ze klinkt eigenlijk al best wel luid in jouw videos.
 
Pfft, dat is allemaal smoke & mirrors, in het echt is ze redelijk wat stiller :)
Alleen wachten tot de £ keldert, dan is het wat goedkoper voor mij :)

EDIT: na een hele dag erover na te denken heb ik toch maar de kogel gebeten en ben heb ik de Decat besteld :')
Zal wel een videootje uitkomen over de montage, voor en na :)
 
Laatst bewerkt:
Pfft, dat is allemaal smoke & mirrors, in het echt is ze redelijk wat stiller :)
Alleen wachten tot de £ keldert, dan is het wat goedkoper voor mij :)

EDIT: na een hele dag erover na te denken heb ik toch maar de kogel gebeten en ben heb ik de Decat besteld :')
Zal wel een videootje uitkomen over de montage, voor en na :)


Dat zal allemaal dan nog wat beter klinken :}
 
Pattex heeft trouwens een mooie secondenlijm die ook voor PE en PP materialen geschikt is, en die werkt perfect! Ideaal om kleine kapstukjes te herstellen :)

@Lerris: Ik hoop dat je meer geluk hebt met je lampen, ik had ze ook gescynct, maar na een tijd is die weer gedesynct. Dan krijg je zo één groot licht, en de ander is flitsend :')

En zo moet dat, zelf (laten) maken als het niet bestaat :D

Ik ben echt van plan om een decat te kopen voor m'n NC'tje, maar in mijn achterhoofd hoor ik altijd dat het niet echt nodig is :') maar ik wil dat luide geluid!!!
Kost meer dan de uitlaat zelf...


Dat syncen heb ik rekening mee gehouden nu 8-)
Het is gemonteerd met kabelschoenen, kan er als er problemen mee zijn 1 los koppelen om ze opnieuw te syncen.

Ik heb ze gekoppeld aan het achterlicht (net als de gps en usb lader) en de aan/uitknop die geleverd wordt bij de lampen gebruikt als extra schakel mogelijkheid.

De lampen zelf geven echt wel een bak licht *O*
Alleen doordat ze best een grote lenshoek hebben schijnen ze ook snel bij tegenliggers in de ogen
Lager stellen lijkt nog niet echt te helpen maar ga het nog verder afstellen.

De voetsteunen zijn ook helemaal goed gelukt! *O* *O* *O* *O*
Het staat een stuk beter en zou ook meer grip moeten geven

Foto's volgen morgen 8-)
 
Pfft, dat is allemaal smoke & mirrors, in het echt is ze redelijk wat stiller :)
Alleen wachten tot de £ keldert, dan is het wat goedkoper voor mij :)

EDIT: na een hele dag erover na te denken heb ik toch maar de kogel gebeten en ben heb ik de Decat besteld :')
Zal wel een videootje uitkomen over de montage, voor en na :)
Ah, vandaar!

*O* *O* Premises's NC klinkt in ieder geval behoorlijk lekker!
 
Dat syncen heb ik rekening mee gehouden nu 8-)
Het is gemonteerd met kabelschoenen, kan er als er problemen mee zijn 1 los koppelen om ze opnieuw te syncen.

Ik heb ze gekoppeld aan het achterlicht (net als de gps en usb lader) en de aan/uitknop die geleverd wordt bij de lampen gebruikt als extra schakel mogelijkheid.

De lampen zelf geven echt wel een bak licht *O*
Alleen doordat ze best een grote lenshoek hebben schijnen ze ook snel bij tegenliggers in de ogen
Lager stellen lijkt nog niet echt te helpen maar ga het nog verder afstellen.

De voetsteunen zijn ook helemaal goed gelukt! *O* *O* *O* *O*
Het staat een stuk beter en zou ook meer grip moeten geven

Foto's volgen morgen 8-)
*O* Ben benieuwd!
 
Terug
Bovenaan Onderaan