Het grote Honda NX250 topic deel 3

Auw, dat doet mentaal pijn ;) Ik heb wel een wiel voor je.

Menner; de kraan is geen vacuum en blijft dus altijd open. Zo blijft er benzine in de vlotterbak lopen en verdampen. Vervolgens heb je onderin een laag drab zitten en die zorgt dan weer typisch voor stationair- en startproblemen. Ik zou de carb eraf halen en schoonmaken. Als je dan meteen de mechaniekjes smeert ben je waarschijnlijk van de ellende af.
 
Mh, Ik vond al dat m'n NXje "wat luider" begon te worden, dus ik heb de demper verwijderd. Zit er een gat in ter grootte van een pingpongbal :( en verder ook een en al roest, ondanks de vele oplappingen/reparaties die ik er de afgelopen jaren aan gedaan heb. plaatje over plaatje gelast inmiddels.
Heeft er iemand nog een demper liggen die nog wat minder naar de kl#ten is? En deze bereid is te verkopen. Perfecte staat is absoluut niet nodig, wat kleine gaatjes is ook niet erg. Dat repareer ik wel weer. M'n NX is een werkpaard, geen luxepaard, dus uiterlijk maakt niet uit.
 
begonnen aan onderhoudsbeurt van NiX, doe ik eigenlijk altijd voor de winter.
-Remmen nakijken en indien nodig schoonmaken/gangbaar maken (deze keer was vloeistof verversen voldoende *O* )
-Olie + filter vervangen
-voortandwiel besteld, huidige begint er als een werpster uit te zien, achtertandwiel en ketting nog beide prima.
-Carburateur schoongemaakt en van nieuwe onderdeeltjes voorzien vanbinnen
22308828_1742152742484044_8932575987940804078_n.jpg

Was schoonmaken nodig dan :? :?
Was dankzij Deutsche post/DHL nog een hele toer om de revisiset thuis te krijgen :( :(
-Uitlaat maakt "iets meer geluid", dus even er onderuit gehaald om net als ieder jaar naar verwachting enkele kleine gaatjes weer op te lappen.
22222008_1742162199149765_7108161790324719249_n.jpg

ehhhhhh, ok, iets meer werk dus...........
- achterschokbreker weer wat zwaarder/hoger instellen, nadat ik 'm lager heb gezet om de motor uit te lenen aan een vriendin met "verticale beperking"
- kabeltjes smeren
- kleppen gesteld
- vast nog meer wat ik tegenkom
 
Qua uitlaat is het doffe ellende om nog iets bruikbaars te vinden. Naast de CDI het enige probleem van de NX.

De laatste 2 heb ik uit Oostenrijk en Japan gehaald. Als je budget hebt zou ik onderstaande doen; zo'n beetje de enige redelijke die op het moment online te vinden is. En met bocht en verzenden nog steeds goedkoper dan de twee die ik heb gekocht. Zeker die uit Japan waarbij ik niet op de douane had gerekend, dat was even 94€ aan de postbode doneren dammit.
88 HONDA NX250 NX 250 EXHAUST, MUFFLER, HEADER, NICE!! #YE50 | eBay
Als ik budget had kocht ik hem zelf als reserve. Het is ook nog eens de US versie waar je de vonkenvanger uit kunt halen en zowaar nog een beetje vermogen wint zonder echt verschil in geluid. Proefondervindelijk door mezelf vastgesteld!

Begin niet aan de Marvin; daarvan is de opening aan het einde te klein voor MD21; het is de maat van de MD25. Dan verlies je nogal vermogen omdat hij te veel tegendruk geeft. Pasmaat is zo-zo en kwaliteit hoor ik wisselende berichten over.
 
Marvin had ik ook al overgeslagen, teveel slechte berichten. Ik heb zo ook geen idee BTW of ik een md21 of md25 blok heb, motor is een samenraapsel. Moet ik morgen ff op het blok kijken. Ik weet dat een goede uitlaat vinden (voor een normale prijs) niet gaat lukken. Vandaar ook de opmerking dat het uiterlijk mij niet uit maakt. Een demper die voor de meesten al te slecht is, is voor mij nog prima om op te lappen.
 
Wow, wat een verschil die carb! Ik denk dat ik er ook niet aan ga ontkomen om Mn carbs te controleren/nakijken, omdat ie nog steeds niet start sinds een stop van een paar maanden.

Ik heb alleen al problemen om de carb drain plug te vinden, heb al in Mn WPH gekeken en in die schema's online, maar kan nergens iets vinden met een dergelijke benaming of iets dat in de buurt komt. Is het die platschroef op het laagste punt van de carb waar je recht tegenaan kijkt vanaf de linker zijde van de motor? Ding zit moervast, maar eigenlijk wil ik wel even verifiëren of het überhaupt de juiste is :')
 
Ja, die schroef is het, zit conisch rn met redelijk moment vast. Goede maat schroevendraaier en het lukt wel.
De slang onderaan de vlotternak loopt vlak voor de achtervork leeg, als de slang er nog is tenminste.
 
Wow, wat een verschil die carb! Ik denk dat ik er ook niet aan ga ontkomen om Mn carbs te controleren/nakijken, omdat ie nog steeds niet start sinds een stop van een paar maanden.

Ik heb alleen al problemen om de carb drain plug te vinden, heb al in Mn WPH gekeken en in die schema's online, maar kan nergens iets vinden met een dergelijke benaming of iets dat in de buurt komt. Is het die platschroef op het laagste punt van de carb waar je recht tegenaan kijkt vanaf de linker zijde van de motor? Ding zit moervast, maar eigenlijk wil ik wel even verifiëren of het überhaupt de juiste is :')
Dat is idd de juiste schroef. Ik had via ebay een complete revisieset (alleen exclusief acceleratiepomp) voor de carb gevonden, gewoon zoeken op keyster en NX250. Dit is het enige merk wat ik tegen kwam die ook een nieuwe gasnaald en gasbuis mee levert.
Ben nu toch de demper een poging aan het doen op te lappen, zal ook nog wel een na-foto plaatsten van de lappendeken.
 
Ik zou willen zeggen, vakwerk, maareuh... wrakwerk?

Als je wat kan lassen, bouw je toch zo een nieuwe?
 
Hoe ziet het binnenwerk eruit? Is dat niet net zo goed aan het wegroesten als de buitenkant zo ver heen is?

Intussen heb ik sinds 13 september evenveel gereden als het jaargemiddelde tot nu toe. Het arme motortje weet niet wat aan zich is haha.
 
Zo, net verhuist dus letterlijk geen geld meer over voor de NX :(
Hopelijk wordt komende zaterdag mijn KTM verkocht, maar van dat geld komt er weer een CRF450R terug, weer een 2008 model zoals ik voor de ktm had.

Maar dat betekent dus dat ik nu eerst weer 1500 eurie moet gaat sparen voor de nx, en dat gaat helaas, alweer, een tijdje duren
 
Hoe ziet het binnenwerk eruit? Is dat niet net zo goed aan het wegroesten als de buitenkant zo ver heen is?

Intussen heb ik sinds 13 september evenveel gereden als het jaargemiddelde tot nu toe. Het arme motortje weet niet wat aan zich is haha.
Aan het geluid te horen (en zover ik door de gaten kon zien) is het binnenwerk nog in best goede staat. het beestje klinkt nog steeds lekker beschaafd.
Ik rij zo'n 12K per jaar (was eerst bijna het dubbekle) met NiX en zal inmiddels ruim over een ton zijn met dit rijwielgedeelte en ca. 60K met dit blok. Het 1e blok heeft een kapotte NAKS niet overleefd, een ander blok was toen meer rendabel.
 
Er staat op dit moment een zwarte NX op marktplaats die in onderdelen weg mag. Uitlaat zit er nog op. Misschien het proberen waard?
 
Als ik er ooit zo een kan bemachtigen... :} *O*

Als je een zak geld meeneemt kan dat.. Het is een motor die alleen als motor voor de Rally gemaakt werd. En, voor zover ik weet, staan de enige bestaande motoren in musea.
De motor die direct afstammeling is, is de Africa Twin XRV650 (RD03). De rest, XRV750 (RD04, RD07, RD07A en nu CRF1000), zijn weer doorontwikkelingen. Als je kijkt naar de XRV650 is de gelijkenis dan ook bijna niet te missen. :Y

Ik heb alleen de CRF1000 niet bereden, rest wel. Echt GE-WELD-IGE motoren. Ook al kan je de NXR niet aanschaffen.. De XRV (welke dan ook) trekt net zoveel grijns op het gezicht. Heb zelf de RD07 staan. :] }) *O*
full
 
Laatst bewerkt:
Vindt die eerste Africa twin inderdaad ook wel mooi, maar die NXR is wel andere koek.
En ik houd van andere koek :p
Zou ik hem uit een museum kunnen kopen?;)

Misschien dat ik ooit een rd03/04 koop en wat rally aanpassingen erop zet, of een Suzuki Dr750..

Vindt die oude Dakar motoren echt geweldig.. als ik dan ook ooit zon NXR kan kopen neem ik hem mee om door Afrika te rijden
 
Zo'n RD03 met Rallykit is echt cool inderdaad. Stond er niet lang geleden één te koop, maar ja.. stond ;(
Ik ben ook zo'n fan van de oude echt Dakarfietsen. Ooit zitten lonken naar de DR Big, die één pitters zijn (zeker met 800cc) wel dikke klappen!
 
2008-2012 heb ik een 1987 BMW R80G/S gehad waarmee in 1989 daadwerkelijk de PD gereden was door een of andere prive-rijder. Man, de beste motor die ik ooit gehad heb! Toen wegens goede reden verkocht maar het is de enige motor uit de rij die ik echt mis.
Was door Herbert Sheck gebouwd, hij bouwde en racete sinds de jaren 70 BMW fabrieks IDST en 6-daagse motoren en ook in de eerste jaren voor de PD, voordat HPN het deed. Later maakt hij ze voor Equille, de Franse ploeg. Zelf heeft hij 25 de PD gereden en zover ik weet steeds uitgereden.
De 'mijne' kwam uit een serie van 12 waarvan hij er 10 verkocht en zo voor zichzelf en zijn dochter de PD bekostigde. 300mm veerweg voor, 50mm langere monolever, korte 1 en lange 5, blok 1000cc en inwendig gigantisch onder handen genomen, bijna 20kg lichter dan origineel en niet kapot te krijgen. Dat ding reed zo enorm handzaam, krachtig en soepel, dat heb ik nooit meer meegemaakt. De R1100GS met chip, RS nokkenassen en Seppi sportuitlaat die ik ooit had was minder sterk en soepel. Die G/S had zeker 75-80 pk bij veel lager gewicht, soms gewoon bangelijk haha.
Conclusie: ja, een echte PD motor doet wat ie belooft of toch op z'n minst in dit geval. Als de jackpot ooit binnenkomt dan komt er eentje naast de NX ;-)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan