voorvork Kawasaki GPZ 550

guntherjhoy

Rookie
27 sep 2017
9
0
Hoi , ik heb onlangs een GPZ550 (1985) op de kop getikt en ben deze aan het ombouwen naar een caferacer . Weet toevallig iemand welke voorvork hier op zou passen zonder het anti-duik systeem want dat vind ik zelf maar niks .
 
Eigenlijk is alles in te bouwen.

Als je een complete vork koopt waarvan de balhoofdpen de juiste lengte heeft, is het denk ik een kwestie van andere balhoofdlagers kopen. Heeft de balhoofdpen niet de juiste lengte, kun je ook een andere pen laten draaien zodat je weer originele lagers kunt kopen. Soms kunnen onderdelen ook gemixt worden als je geluk hebt.
Voorbeeld... ik ben met een Z400 uit 1976 bezig waar ik een dikkere vork voor wilde hebben. Ik heb een ZZR600 vork gevonden met 41mm dikken binnenpoten. Het T-stuk dat ik gebruik is van een Honda Hornet 600. De Hornet balhoofdpen heeft de goede lengte dus hoef ik alleen andere lagers te kopen om alles er in te hangen. Omdat de Hornet vork 5mm breder is dan de ZZR vork komen er bij de remklauw (ik gebruik er maar 1) spacers tussen. De ZZR vork is 4cm te lang dus die wordt ingekort. Voor het spaakwiel van de Z400 moet ik spacers en een wielas laten draaien. Alles bij elkaar een hoop werk, maar wel leuk en het werkt.
Waar een wil is, is een weg :)

Succes.
 
bedankt iedereen voor jullie reactie , ik ga een complete voorvork van een gpz 500 S aanschaffen . Diameter is hetzelfde maar maakt eigenlijk niet veel uit want kroonplaten zijn er bij . Alleen is het afwachten of ik de balhoofdpen moet aanpassen en de lagers natuurlijk . Ben benieuwd
 
Ik heb aangenomen dat het gaat om het (anti-)esthetische aspect van de anti-duik, klopt dat?

Heb je van de GPZ 500 ook voorwiel en spatbord erbij of alleen kroonplaten en vorkpoten?
 
Kijk eens hoe ver je komt met het 550 wiel, kan mee-, kan tegenvallen. Het is dan waarschijnlijk makkelijker de originele kroonplaten te laten zitten, blijft in elk geval de afstand tussen de poten gelijk.
 
Afstand tussen poten is het minste probleem.
Grootte vd remschijven en de offset/uitlijning tov de remklauwen is wat meer puzzelwerk.

Eventeel heb ik een gpz500s voorwiel liggen, met 1 nieuwe remschijf.

Probleem dan is weer dat hij niet past bij je achterwiel.

Dus moet je weer opzoek naar een achterwiel die enigzins past :P

Die heb ik weer niet voor je, maar een breder zzr600 wiel past er mooi bij O-)
 
Moest het niet passen valt daar zeker over te praten maar hoop dat het niet zo een vaart zal lopen . Hij moet ook niet dringend klaar zijn maar wil er wel iets speciaal van maken . Wel zo simpel mogelijk met gene tralala ;)
 
Het spijtige is dat je dan slappe veren overhoudt. Een anti duik is geen extra. Het blokkeerd het eerste soepele deel van de vering en demping.
Ik kan me vergissen maar volgens mij doet dit soort anti duik niks met de vering maar geeft het alleen erg veel extra ingaande demping. Ik had ooit een gpz600 die dit ook had en als je daarmee hard remde op een slecht wegdek dan stuiterde je ongeveer de berm in.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Er zijn genoeg motoren waar het zonder perfect werkt . Nu ik begrijp wat je bedoeld en heb daar wel bij stilgestaan . Doe de originele ook niet weg ingeval het resultaat niet in orde moest zijn . Het gaat me echter om estetische redenen maar rijgemak en veiligheid primeert natuurlijk .
Het spijtige is dat je dan slappe veren overhoudt. Een anti duik is geen extra. Het blokkeerd het eerste soepele deel van de vering en demping.
 
Het spijtige is dat je dan slappe veren overhoudt. Een anti duik is geen extra. Het blokkeerd het eerste soepele deel van de vering en demping.

Nee joh, ik heb de anti-duik van een GPZ550 er indertijd gewoon afgehaald herstel: afgekoppeld, ik merkte er niks van. Het enige wat je echt niet moet doen is de unit er afhalen en vervangen door een metalen plaatje, wat sommigen doen. Hij staat dan altijd op "anti-duik"en dat gaat niet goed.
 
Laatst bewerkt:
Tot zover mijn redenering . Ik hou ook niet van half werk , daarom een andere voorvork .
Nee joh, ik heb de anti-duik van een GPZ550 er indertijd gewoon afgehaald, ik merkte er niks van. Het enige wat je echt niet moet doen is de unit er afhalen en vervangen door een metalen plaatje, wat sommigen doen. Hij staat dan altijd op "anti-duik"en dat gaat niet goed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan