GSX-R1100 1992 koppelingsprobleem

21 mei 2006
242
0
Oosterhout
Na een jaar stilstand wil ik weer met mijn motor(1100 oliekoeler)gaan rijden maar heb totaal geen koppeling. Reservoir bleek leeg (stond eerder al laag) en deze dus gevuld en ook meteen ontlucht op de koppelingscilinder bij het blok. Maar helaas zonder resultaat :?
Vervolgens heb ik de koppelingscilinder eraf gehaald en deze heeft een slag van maar 1/2 cm. Ook met een lijmklem op de koppelingscilinder (zodat deze ingedrukt zit) krijg ik bijna geen druk op de koppelingshendel. Ik neem aan dat 1/2 cm uitgaande slag niet voldoende is. Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn? De koppelingscilinder lijkt ook niet te lekken.
 
Probeer een je koppelingscilinder vanuit onder met een injectiespuit en een slangetje te vullen. Ik vermoed dat je nog steeds lucht in het systeem hebt.

Edit:
handig om je reservoir even leeg te zuigen met de spuit en dan vanuit onder vullen tot je reservoir vol is / er geen luchtbellen meer omhoog komen.
 
Laatst bewerkt:
Voel je wel tegendruk tijdens het in knijpen van de koppelingshendel?
Wat is de klacht precies?
Komt de koppeling niet vrij?
Dan vast klevende koppeling platen
 
Als hij de zuiger vast zet en hij kan de hendel gewoon indrukken dan zit er gewoon lucht in het systeem. Z'n reservoir was leeg en heeft lang boven lucht in het systeem gekregen, even ontluchten op de traditionele manier is lastig met een leiding die bovenin lucht heeft en je pompt het naar onder terwijl je bijna geen druk opbouwt.

Ik ben zelf toevallig ook bezig met een gsxr 1100 en bij mij heeft de koppeling veel vrije slag (groot deel van de hendel slag doet niets). Cilinder gedemonteerd en zag afgebeten lak zitten (waaraan je dus makkelijk kan zien dat hij gelekt heeft). Dat zou je ook nog kunnen checken.
 
koppeling heeft helemaal geen druk. Heeft naar mijn idee niks met de koppelingsplaten te maken, want ook als de koppelingscilinder is uitgebouwd krijg ik geen druk.
Vermoed bijna dat de stuurhendel niet meer fris is. Maar hoe test je dat? Zal komend weekend nog eens proberen om via onder te vullen.
 
Normaal gesproken kan je dan testen door de hendel dicht te trekken en als je dan de cilinder nog naar binnen kan duwen is hij lek. Maar ja beetje lastig zonder druk hehe...

Eerst even uitsluiten dat er nog lucht in het systeem is. Ik heb een revisie kitje moeten bestellen maar dat zijn gelukkig ook de kosten niet.
 
Revisiesetje voor de cilinder of voor de koppelingshendel? Cilinder lekt niet en rare is dat hij er ook niet uitschiet als je de hendel inknijpt. Lijkt erop dat 't probleem in de stuurhendel zit. Maar hoe controleer je dat

Normaal gesproken kan je dan testen door de hendel dicht te trekken en als je dan de cilinder nog naar binnen kan duwen is hij lek. Maar ja beetje lastig zonder druk hehe...

Eerst even uitsluiten dat er nog lucht in het systeem is. Ik heb een revisie kitje moeten bestellen maar dat zijn gelukkig ook de kosten niet.
 
Bij mij heb ik de slave cilinder moeten reviseren ivm een lek.

Als ik jou was zou ik nog eens goed ontluchten maar mocht je toch je mastercilinder (hendel kant) willen controleren dan ff naar de onderstaande link gaan en de "assembly 2" verwijderen en je reservoir en de boring schoonmaken. vervolgens kijken of de rubbers nog goed zijn, maar als je hem toch open maakt zou ik gelijk een revisie kitje steken.


Suzuki GSXR1100W 1993 (P) USA (E03) CLUTCH MASTER CYLINDER (MODEL P/R) - buy original CLUTCH MASTER CYLINDER (MODEL P/R) spares online

Het gebeurt wel eens dat als je reservoir zo goed als leeg is er lucht/vocht bij je vloeistof komt. Dit kan resulteren in vergumde oude troep in je cilinder.
 
Ik heb vandaag tijd gehad om de koppeling te ontluchten en het was zo gepiept.

Wat ik heb gedaan is het volgende:

Deksel met koppelingsslave gedemonteerd. Gezorgt dat het hoogste punt in het systeem de pomp is en dat de leiding nergens een knik heeft naar boven toe maar dus recht omhoog loopt.

Vervolgens heb ik de deksel met slave op zon manier gedraaid dat de banjo waar de slang aan zit (en naar boven loopt) omhoog wijst. En vervolgens heb ik met een injectie spuit langs het ontluchtings nippeltje de remvloeistof omhoog gespoten tot het reservoir vol zat.

Terug gemonteerd. Doorzichtige slang op ontluchtings nippeltje omhoog gehangen en nog normaal ontlucht zoals je dit gebruikelijk doet. Naar 1 keer pompen kwam er geen lucht meer uit.

Systeem perfect op druk, 15 minuten mee bezig geweest.

Edit: bij dit process is de deksel van de pomp er nooit afgeweest. Beste is wel dat je begint met een lege pomp.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan