Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #21

Status
Niet open voor verdere reacties.
Van de week op de motor naar een cursus gegaan utrecht. Dikke file tijdens de ochtendspits op de A28 dus ik ging er lekker tussendoor samen met een motor rijder die op een Kawa ninja zat. Een auto op de linker baan lette niet op en wou naar rechts opschuiven, net op het moment dat de kawa langszij kwam. Daarop ging het linker vuistje van de kawa rijder heel "perongeluk" maar doeltreffend met flinke vaart tegen de spiegel van de betreffende auto. Ik kon de spiegel nog net ontwijken. Toen ik langs de auto reed en naar binnen keek zag ik de vrouw achter het stuur woedend kijken en flink gebaren naar me.. alsof ik er wat aan kon doen haha
 
Reed vanmiddag over de A1 (met de auto) als het net voorbij knooppunt Hoevelaken vastloopt. Tussen de rijen auto's door zie ik dat al het verkeer op de linker rijstrook ergens omheen rijdt omdat er blijkbaar iets ligt of staat. Duurde even voor ik er was, maar toen bleek er een auto stil te staan. Iedereen slingert er omheen, maar niemand stopt even om te helpen. Ik stop, loop naar de bestuurster die helemaal in tranen en in paniek vraagt of ik haar alsjeblieft wil helpen. Zelfs als ik probeer het verkeer op de rechter rijstrook te stoppen zodat ik de auto naar de vluchtstrook kan duwen duurt het even voordat er eindelijk iemand bereid is om even ruimte te maken. Uiteindelijk stopte er nog een auto, maar daarvoor zijn er al een stuk of 100 gewoon doorgereden. Kan me daar zo ontzettend kwaad om maken!

De hele dag zitten we op sociale media petities voor droevige mensen te tekenen en #watzijnwezielig te delen, want wat zijn we allemaal solidair met onze medemens. Maar als je dan in het analoge grotemensenleven eens iemand echt kan helpen moeten we opeens allemaal snel naar huis. Kansloze wereld!
 
Laatst bewerkt:
De hele dag zitten we op sociale media petities voor droevige mensen te tekenen en #watzijnwezielig te delen, want wat zijn we allemaal solidair met onze medemens. Maar als je dan in het analoge grotemensenleven eens iemand echt kan helpen moeten we opeens allemaal snel naar huis. Kansloze wereld!
:^ :^ :^

Ware woorden :} (Doet me denken aan mijn (off)topic van onlangs.) Ja, we realiseren ons dat het met een auto net wat meer gedoe is om even ergens te stoppen om te helpen, maar inderdaad, in plaats van dat 1 op de 100 stopt zou het mooi zijn als mensen pas doorreden als ze zagen dat er al genoeg hulp was.
 
Laatst bewerkt:
Heldendaad

De hele dag zitten we op sociale media petities voor droevige mensen te tekenen en #watzijnwezielig te delen, want wat zijn we allemaal solidair met onze medemens. Maar als je dan in het analoge grotemensenleven eens iemand echt kan helpen moeten we opeens allemaal snel naar huis. Kansloze wereld!

Held! Een kleine moeite, zoveel dankbaarheid. Hoe meer je geeft, hoe meer je ontvangt. Helaas is dit de individualistische maatschappij van tegenwoordig. Waarschijnlijk waren de voorbijrijders te druk met #watiszijzielig de wereld van fb (en nog meer flutsocial media) in te slingeren.
 
Lekker bezig!

Zo erg heb ik het nog niet mee gemaakt, maar vandaag stond er een auto op het verdrijvingsvlak tussen de oprit en de snelweg (A4 vanuit Amsterdam naar A9 naar Haarlem)
vanaf amsterdam was de linker invoegstrook al rood gekruist en op de a9 de rechterrijstrook met kruis
auto stond dus "veilig" en de bestuurder was de rijbaan al overgestoken en stond achter de vangrail, heb het dus maar aan RWS overgelaten want veiliger/beter voor de doorstroming kon ik het niet maken
 
Held! Een kleine moeite, zoveel dankbaarheid. Hoe meer je geeft, hoe meer je ontvangt. Helaas is dit de individualistische maatschappij van tegenwoordig. Waarschijnlijk waren de voorbijrijders te druk met #watiszijzielig de wereld van fb (en nog meer flutsocial media) in te slingeren.
:^

Alles verder goed afgelopen Frazer?
 
:^

Alles verder goed afgelopen Frazer?

Verhaal was eigenlijk nog triester dan al beschreven. Het bleek dus dat ze achterop een andere auto was gereden, maar dat was een dikke Amerikaanse pickup en die had niks. De trekhaak van die bak was bij haar door de radiateur gegaan dus al het water eruit. Die bestuurder is uitgestapt, zag dat hij geen schade en heeft haar een onvriendelijk "zoek het maar uit" gewenst en is gewoon weggereden. Wat een ontzettende loser ben je dan zeg, snap wel dat het zijn schuld niet was, maar alsof ze het expres deed... Net haar rijbewijs, helemaal in paniek, help haar dan tenminste even van de rijbaan naar de vluchtstrook.

Even bij haar gebleven en de komst van RWS afgewacht. Hoorde al van die man dat er een paar kilometer verder nog een aanrijding was gebeurd, dus vervolgens kon ik ook nog even in die file aansluiten ;(
 
Laatst bewerkt:
Lekker bezig!

Zo erg heb ik het nog niet mee gemaakt, maar vandaag stond er een auto op het verdrijvingsvlak tussen de oprit en de snelweg (A4 vanuit Amsterdam naar A9 naar Haarlem)
vanaf amsterdam was de linker invoegstrook al rood gekruist en op de a9 de rechterrijstrook met kruis
auto stond dus "veilig" en de bestuurder was de rijbaan al overgestoken en stond achter de vangrail, heb het dus maar aan RWS overgelaten want veiliger/beter voor de doorstroming kon ik het niet maken

Groot gelijk, je moet het natuurlijk ook niet overdrijven. Als het niet nodig is om te stoppen zou ik het ook niet doen, dan maak je het gevaar alleen maar groter. In mijn geval stond er door die aanrijding natuurlijk file dus kon ik redelijk veilig helpen maar als ze daar 100+ hadden gereden dan had ik ook niet zomaar te voet overgestoken uiteraard. Dan had ik op veilige afstand wel even een rood kruis afgewacht. Niet dat een kruis altijd garantie is natuurlijk, dat blijkt helaas ook maar al te vaak. Nu ben ik na de komst van RWS ook vertrokken, die hebben er voor geleerd en kunnen de berging in gang zetten, dan heeft mijn aanwezigheid ook geen meerwaarde meer.
 
Verhaal was eigenlijk nog triester dan al beschreven. Het bleek dus dat ze achterop een andere auto was gereden, maar dat was een dikke Amerikaanse pickup en die had niks. De trekhaak van die bak was bij haar door de radiateur gegaan dus al het water eruit. Die bestuurder is uitgestapt, zag dat hij geen schade en heeft haar een onvriendelijk "zoek het maar uit" gewenst en is gewoon weggereden. Wat een ontzettende loser ben je dan zeg, snap wel dat het zijn schuld niet was, maar alsof ze het expres deed... Net haar rijbewijs, helemaal in paniek, help haar dan tenminste even van de rijbaan naar de vluchtstrook.

Even bij haar gebleven en de komst van RWS afgewacht. Hoorde al van die man dat er een paar kilometer verder nog een aanrijding was gebeurd, dus vervolgens kon ik ook nog even in die file aansluiten ;(

Doorrijden na aanrijding?
 
Laatst bewerkt:
Verhaal was eigenlijk nog triester dan al beschreven. Het bleek dus dat ze achterop een andere auto was gereden, maar dat was een dikke Amerikaanse pickup en die had niks. De trekhaak van die bak was bij haar door de radiateur gegaan dus al het water eruit. Die bestuurder is uitgestapt, zag dat hij geen schade en heeft haar een onvriendelijk "zoek het maar uit" gewenst en is gewoon weggereden. Wat een ontzettende loser ben je dan zeg, snap wel dat het zijn schuld niet was, maar alsof ze het expres deed... Net haar rijbewijs, helemaal in paniek, help haar dan tenminste even van de rijbaan naar de vluchtstrook.

Even bij haar gebleven en de komst van RWS afgewacht. Hoorde al van die man dat er een paar kilometer verder nog een aanrijding was gebeurd, dus vervolgens kon ik ook nog even in die file aansluiten ;(
Jemig, wat een eikel...
 
Verhaal was eigenlijk nog triester dan al beschreven. Het bleek dus dat ze achterop een andere auto was gereden, maar dat was een dikke Amerikaanse pickup en die had niks. De trekhaak van die bak was bij haar door de radiateur gegaan dus al het water eruit. Die bestuurder is uitgestapt, zag dat hij geen schade en heeft haar een onvriendelijk "zoek het maar uit" gewenst en is gewoon weggereden. Wat een ontzettende loser ben je dan zeg, snap wel dat het zijn schuld niet was, maar alsof ze het expres deed... Net haar rijbewijs, helemaal in paniek, help haar dan tenminste even van de rijbaan naar de vluchtstrook.

Even bij haar gebleven en de komst van RWS afgewacht. Hoorde al van die man dat er een paar kilometer verder nog een aanrijding was gebeurd, dus vervolgens kon ik ook nog even in die file aansluiten ;(
-O-
 
Doorrijden na aanrijding?

Zeker wel, maar afgezien van zijn onsympathieke verkeersgedrag, hij had geen schuld, wel vervallen door zijn doorrijden, zijn recht op schadevergoeding, mocht deze later toch aanwezig blijken te zijn.

Al hoewel je je af kan vragen, in hoe verre bij kop / staart aanrijdingen, ook de voorste schuldig zou kunnen zijn aan het veroorzaken door, plotseling bewust en express, te remmen zonder rekening te houden met achterop komend verkeer.
 
Hij is wel gestopt en ze heeft haar gegevens aan hem gegeven, maar ze had zelf niks van hem. Maar hij was al weg toen ik stopte en ik heb natuurlijk ook niks zien gebeuren, dus op dat moment was er weinig meer aan te veranderen.
 
Zeker wel, maar afgezien van zijn onsympathieke verkeersgedrag, hij had geen schuld, wel vervallen door zijn doorrijden, zijn recht op schadevergoeding, mocht deze later toch aanwezig blijken te zijn.

Al hoewel je je af kan vragen, in hoe verre bij kop / staart aanrijdingen, ook de voorste schuldig zou kunnen zijn aan het veroorzaken door, plotseling bewust en express, te remmen zonder rekening te houden met achterop komend verkeer.

Hij maakt zich schuldig aan verlaten plaats ongeval, maar daaraan strafrechtelijk schuldig zijn veranderd niet de status dat de achterop rijder civielrechtelijk aansprakelijk is als hij toch schade zou ontdekken.

Achterop rijders zijn zeker niet altijd de aansprakelijke.
Er hoort in de tekst een stukje dat zegt dat de voorste bestuurder 'afremt door de noodzaak van het verkeer'.
Als de voorste gewoon zomaar vol in de remmen gaat zonder reden, dan kan de aansprakelijkheid heel goed bij de voorste partij komen te liggen. Daar is ook best veel jurisprudentie over te vinden.
Zo is vol in de remmen gaan voor een klein dier op een drukke snelweg geen goed idee, om die reden zijn er zware ongevallen geweest waarbij de diertjesremmer toch aansprakelijk werd gesteld voor de schade van degene die achterop reden.
Ook om degene achter je dwars te zitten door vol in de remmen te gaan levert art 5 WVW op.
 
Maar ben je dan toch niet verplicht om elkaar even te helpen?

Definieer 'helpen'?
Moreel gezien of strafrechtelijk ?

Je bent als betrokkene bij een verkeersongeval ( aanrijding ) verplicht de identiteit van het bestuurde motorvoertuig en de identiteit van de bestuurder kenbaar te maken.

Heel strikt bekeken heeft hij dat dus niet gedaan en maakt hij zich daarmee schuldig aan 'verlaten plaats ongeval zonder zijn identiteit achter te laten'.

In dit geval is er weinig te vinden op grond waarop je hem aansprakelijk kunt stellen aan de aanrijding en heb je dus niets aan zijn gegevens, maar om te voorkomen dat ook in twijfelgevallen een van beide partijen denkt "bekijk t maar, ik ben weg' is er gewoon de verplichting gegevens uit te wisselen.
 
Laatst bewerkt:
Hij maakt zich schuldig aan verlaten plaats ongeval, maar daaraan strafrechtelijk schuldig zijn veranderd niet de status dat de achterop rijder civielrechtelijk aansprakelijk is als hij toch schade zou ontdekken.

Alles en iedereen is civielrechtelijk aansprakelijk te stellen...in dit geval alleen nog een rechter vinden die hem dan achteraf in het gelijk stelt :N door zijn onfatsoenlijke (aso-hufter gedrag) verkeersmentaliteit })

Bewust, geen eigen gegevens uitwisselen, en zoek het verder maar uit, reactie :r
 
Gisteren in Purmerend op een rotonde motorrijder naast zijn motor bewoog niet en politie erbij. Dat geeft nooit een prettig gevoel. Hopelijk komt hij er goed vanaf,
 
Nou wat let je...nog slechter zullen ze er niet van worden...op naar het EK van 2020 dan maar ;)
:^

Oftewel... MeanOrangeMan.

Oftewel...
MsWMNdM.png


The plot thickens.
 
En oops momentje vrijdagmiddag op weg naar huis.
Flink gewerkt en wat moe.
File op de A15 afslag ri den Haag/Benelux. Sphyr komt aan met 100 en ziet de file op de rechterbaan. Kijkt in spiegel en wil baan opschuiven. Intussen bleek ik de stilstaande auto's dusdanig genaderd te hebben dat eventueel remmen geen optie meer was. De uitwijkmanoeuvre dus in werking gezet en hopen dat de auto die ik op de middenbaan had gezien me niet al zodanig genaderd was dat... Pfff wat kan je toch een stomme dingen doen.
Het ging gelukkig goed :o
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan