Het BMW F650 Funduro/Strada Topic

Hallo allemaal, ik ben sinds 2 maanden eigenaar van een F650 uit 93'. Tot nu toe erg blij met de motor, geen spat roest te vinden en maar 22.000 op de teller! Nu had ik aantal vragen over de motor zelf nog.

- De voorvering is heel erg zacht is dit raadzaam om te vervangen of is dit typerend voor de f650?
- Ik zoek nog een 'sport' uitlaat ik kom vaak op de Dominator uit zijn er ook nog andere uitlaten?
- De motor start goed, maar als ik bij de stoplichten sta valt hij soms spontaan uit. Je kunt hem daarna direct weer starten. Enig idee wat dit is? Toerental is wel stabiel bij stationair.

Alvast bedankt!
 
Hallo allemaal, ik ben sinds 2 maanden eigenaar van een F650 uit 93'. Tot nu toe erg blij met de motor, geen spat roest te vinden en maar 22.000 op de teller! Nu had ik aantal vragen over de motor zelf nog.

- De voorvering is heel erg zacht is dit raadzaam om te vervangen of is dit typerend voor de f650?
- Ik zoek nog een 'sport' uitlaat ik kom vaak op de Dominator uit zijn er ook nog andere uitlaten?
- De motor start goed, maar als ik bij de stoplichten sta valt hij soms spontaan uit. Je kunt hem daarna direct weer starten. Enig idee wat dit is? Toerental is wel stabiel bij stationair.

Alvast bedankt!

Voorvork olie vervangen voor 600ml 10W. Iets dikker dan de originele 7,5W. Zou dit eerst proberen
Ik rijd nu sinds 2 maanden met Wilbers progressieve veren, kost wel wat (140,-), maar rijd heerlijk. Kortere remweg ook.

Hier een filmpje van mijn 650, met MSR uitlaat. Italiaanse makelij met E-keur. Stuk stiller dan Dominator.

Uitvallen bij het stoplicht had mijn 650 ook, zelfde symptomen. De bedrading in het contactslot was gaan scheuren op het soldeer, dus opnieuw gesoldeerd. Zorg ook voor goede trek ontlasting, die kabelbundel trekt bij het draaien van het stuur.
 
Bedankt voor de reactie!

Misschien is het wel kwestie van wat dikkere olie. Uiteindelijk wil ik ook voor de progressieve veren gaan. de 140,- vind ik nog mee vallen. (want het rijdt nu wat 'zweverig'. Ook bij rustig remmen met de voorrem duikt hij de vering in.)

Oei... Dat klinkt wel heel goed! Die komt sowieso op het bestel lijstje :D Ook qua kwaliteit beter dan de dominator? Heb gehoord dat die van heel dun materiaal was/is.

Ik zal morgen eens goed kijken naar de bedrading in of nabij het contact slot. Hopelijk ligt daar het probleem dan is het meteen opgelost.
 
Ik heb gisteren een lekke achterband gehad met de F.

En een ander achterbandje er op. Een Mitas E9 Daker. Super stoere band, het lijkt ineens een echte enduro:

y4mbgZKWRDTTUYqxzw2jrRWfeuW6m44QSkVccwb9O-c3H1QpH7rVub0IY8zxA9BSp22f_TGffrYpIu3KOoY91TkhbnQ4WdA2zFJ4AMpE8uHJXOcBRPTuy7PyBiNZQrhwrJqggZ-eVOCdCHHk8ZptkWTLN5QpBzEZVUXoORBXkl_ADkI8jJ5QHIHaoBRHk4TnW8zuBZwFI3_NPnVg0_fBdzahA
 
Mooi! dat wil ik ook wel. Maar ben heel tevreden over de anakee 3's, al 18.000km op de achterband. En doe eigenlijk te weinig offroad om dat te kunnen verantwoorden.
 
Bedankt voor de reactie!

Misschien is het wel kwestie van wat dikkere olie. Uiteindelijk wil ik ook voor de progressieve veren gaan. de 140,- vind ik nog mee vallen. (want het rijdt nu wat 'zweverig'. Ook bij rustig remmen met de voorrem duikt hij de vering in.)

Oei... Dat klinkt wel heel goed! Die komt sowieso op het bestel lijstje :D Ook qua kwaliteit beter dan de dominator? Heb gehoord dat die van heel dun materiaal was/is.

Ik zal morgen eens goed kijken naar de bedrading in of nabij het contact slot. Hopelijk ligt daar het probleem dan is het meteen opgelost.
Ik rij met de dominator en dan de round versie van rsv. De demper is inderdaad van dun materiaal en maakt zonder DB-killer ontzettend veel lawaai. Echt te veel! Als ik 10 minuten rij zonder oordopjes krijg ik soms gewoon hoofdpijn van de klappen. Daarom rij ik altijd met de DB-killer in.

Dominator maakt 2 soorten. De medium, welke - ± 4 dB demping geeft en de hard die - ± 6 - 8 dB dempt. Ik heb de hard versie en daarmee ontstaat er een comfortabele en smaakvolle geluid, waarmee ik de hele dag zonder problemen kan rijden.
 
Laatst bewerkt:
Mooi! dat wil ik ook wel. Maar ben heel tevreden over de anakee 3's, al 18.000km op de achterband. En doe eigenlijk te weinig offroad om dat te kunnen verantwoorden.

Ik zal wel meer moeten gaan offroaden om deze band te kunnen verantwoorden.

*O* *O*
 
Dat ziet er stoer uit Hellracer! Hoop dat je hier in Nederland genoeg weggetjes kent om het te verantwoorden :P

@HCBF Zo zie je maar hoe over banden niet te twisten valt. Voor mij zijn het de meest vreselijke stukken rubber die ik onder mijn fiets heb gehad (helaas nog geen 4k km eronder).

By the way, wat voor voorvork olie raden jullie aan? Verwacht heb alleen nog on road te gaan gebruiken tot ik hem inruil voor een andere bike. Voorvork keerring lek :/
 
Ik rij met de dominator en dan de round versie van rsv. De demper is inderdaad van dun materiaal en maakt zonder DB-killer ontzettend veel lawaai. Echt te veel! Als ik 10 minuten rij zonder oordopjes krijg ik soms gewoon hoofdpijn van de klappen. Daarom rij ik altijd met de DB-killer in.

Dominator maakt 2 soorten. De medium, welke - ± 4 dB demping geeft en de hard die - ± 6 - 8 dB dempt. Ik heb de hard versie en daarmee ontstaat er een comfortabele en smaakvolle geluid, waarmee ik de hele dag zonder problemen kan rijden.

Oké bedankt voor je reactie! Had alleen veel recensies gelezen van de Dominator dat hij ontzettend luid zou zijn. Gelukkig is er dus ook andere optie met betere demping.
------


In de tussentijd ook even bedrading van contact slot gecontroleerd plus de punten waar het gesoldeerd is. Hier kan ik niet iets aan zien dat er scheuren zijn ontstaan. De kabels hebben ook de ruimte om te bewegen staat dus niet op spanning. Gelukkig valt hij niet vaak uit bij stationair lopen. Dus ik laat het eerst even voor wat het is.
 
Hallo F650 rijders.

Ik heb weer een probleempje met de f650st '97 en hoopte op wat hulp.
De motor houdt in vanaf ~2.5 tot 4500 toeren. Het gebeurt op een soort pulserend wijze, waarbij het voelt alsof ik power verlies en vervolgens weer snel terug krijg. Met als resultaat dat ik zelf ook een beetje van voor naar achteren wordt bewogen. Het gebeurt in alle versnellingen maar het effect is het meest merkbaar in 2,3 en 4. Daarna rij ik natuurlijk wat harder en is het effect weg (of gewoon niet meer merkbaar).

Het vreemde is dat de motor prima loopt, wanneer ik in vrijstand de toeren opbreng tot 6000+. Het probleem komt dus alleen rijdend naar voren. Nu heb ik dus ook de ketting, kettingwielen, banden, velgen, remschijven, remblokken gecontroleerd en deze zijn allemaal in goede staat (ketting+kettingwielen zijn ~5000 km oud). Motor trekt ook geen valslucht aan. Overigens kan ik prima honderden km's doorrijden hiermee zonder dat het tot wat anders leidt maar het is gewoon irritant.

De afgelopen weken heb ik het volgende vervangen:
- remblokken voor
- bougies
- luchtfilter
- brandstofreiniger in de tank

De carbs zijn ongeveer 13.000 km geleden ultrasoon gereinigd en hebben 4000 km geleden gecontroleerd waarbij er nieuwe stationair sproeiers geplaatst zijn.

Een aantal weken geleden had ik toevallig de stationair rpm's verhoogt met het draaiknopje. Toen merkte ik dat het schokken en inhouden minder was geworden maar nu is het weer terug bij af en schokt hij weer harder. Destijds had ik ook een flesje brandstofreiniger gebruikt dus weet niet precies wat hielp.
 
Reviseer je carb eens goed met o.a. een nieuwe naald en naaldbuis. Door de trillingen van een eencilinder en de grote zuigende werking slijten die relatief snel. Sommige breken zelfs af.
 
Ik zou beginnen met Volten meten. Als de spanningsregelaar de geest geeft heeft dat ook invloed op de vermogensafgifte.
Ik ga er voor het gemak van uit dat je de metalen bougiedoppen al vervangen hebt.
Als je deze twee envoudige zaken uitgesloten hebt blijven de carburateurs over. Kies dan voor de volledige revisie. Alle rubbertjes, mengbuizen, naalden, alles vervangen. Dan loopt hij weer zuinig en nieuw. De kitjes kosten ongeveer 35 euro per carburateur. Je herkent je motor niet terug.
 
Reviseer je carb eens goed met o.a. een nieuwe naald en naaldbuis. Door de trillingen van een eencilinder en de grote zuigende werking slijten die relatief snel. Sommige breken zelfs af.

Ok bedankt voor je reactie. Ik was al van plan om de carbs te reviseren maar had gehoopt dat ik dit nog even kon uitstellen.

Ik zou beginnen met Volten meten. Als de spanningsregelaar de geest geeft heeft dat ook invloed op de vermogensafgifte.
Ik ga er voor het gemak van uit dat je de metalen bougiedoppen al vervangen hebt.
Als je deze twee envoudige zaken uitgesloten hebt blijven de carburateurs over. Kies dan voor de volledige revisie. Alle rubbertjes, mengbuizen, naalden, alles vervangen. Dan loopt hij weer zuinig en nieuw. De kitjes kosten ongeveer 35 euro per carburateur. Je herkent je motor niet terug.
De bougiedoppen heb ik niet vervangen en spanningsregelaar is nu 10.000km oud. Hebben de doppen dezelfde vervangingsinterval als de bougies? Overigens had ik dit probleem al voordat ik de bougies vervangen had.

Wat betreft carb kitjes heb ik er twee kunnen vinden voor de 33mm Mikuni
Tourmax Carburateur Revisieset voor BMW F 650 650 [169] (1993-1996)

Revisieset voor Mikuni BST33 Carburateurs voor BMW F650

De tweede lijkt completer dan de eerste als ik af moet gaan op de afbeeldingen. Weten jullie misschien betere kitjes of voldoen deze ook?
 
Ik heb de carbs ook gereviseerd en dat is echt een wereld van verschil. Maak daarnaast ook je tank een keer goed schoon zodat evt. Water en andere troep er uit is.
 
Metalen doppen zijn vaak de oorzaak van slechte vonk. Ik heb mijne vervangen voor nieuwe ngk doppen, maar dan de 5kOhm weerstand eruit geschroeft. Tevens meteen de kabels meepakken! Mijn verbruik ging in 1 keer van 1/15 naar 1/19,5.

Makkelijk om te doen, zou het zeker doen vóór je de carbs aanpakt. Carburateurs reinigen is overigens een heerlijk weekend klusje, mocht de voorgenoemde optie je probleem niet oplossen.
 
O, en de bougiedoppen hebben niet de zelfde vervangingsinterval als bougies. Eenmaal vervangen en dan weer vele jaren verder.
 
Ok, super bedankt allemaal voor jullie input. Ik heb weer een aantal zaken voor mijn to do lijstje. Zal in ieder geval de carbs reviseren, tank goed schoonmaken en de bougiedoppen + kabels vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Als je de metalen bougiedoppen nog hebt zou ik daarmee beginnen. Kost bijna niets en scheelt je een hoop werk als je dan van je probleem af bent.
 
En toch, wanneer ik lees (en zelf heb ervaren) wat een verschil in verbruik een revisiesetje oplevert voor de carburateurs, dan zou ik dat zeker ook aanraden. Ongeacht of dat de oorzaak van het probleem is.
 
Ik ben vandaag maar eens uitgebreid m'n enduro achterband (Mitas E09 Dakar) wezen testen.
Erg leuk in het zand, modder of gras en het drift behoorlijk op de weg.
Even vlot wegtrekken in een bocht resulteert in een flink verhoogt toerental en een hoop gekwispel. Boven de 150 is het geen topper, geen stabiel gevoel.
Maar voor wat ik er mee doe is het een prima geschikt bandje. Ik ga een lekker stukje knallen waarbij ik zoveel mogelijk off-road probeer mee te pakken. Op de normale weg rij ik vaak SM style (voetje uitsteken in bocht) en mag ik graag een beetje spelen.
De F650 is uitermate vergevingsgezind en maakt het geheel tot een feestje.

y4mfepU5PC5KShJA2O819fLbD8VkPnco_zdg2FVkWkrwbJ2vLiPkMKCByaXU8X9ptEdGaQG-C2Bws7kvQS-nG3_edtpj08v1If33MrH6IhTB3Jx6Q8N-aIpLLJcyLnayC6Mgi5sTEM6gByJ1fLGuh2IfFjzfBbybxhddiCY0a3Fck8MBcnf_wdTBMerDZlNHg_DRkAlM85udzKB1fHE5GGwHg


y4mTmowAbyhgVvCdNk9Jz5naKQYnCqNwFvc4duEQiWZBUaKJED24jdKOa45qFfEeJqLpoexzR_bNBHBpWMc8R1pG0_F3c0h_4EIMaPebhnaMkRB73jlMf8xqSF74xSBGBoA1HYtX-aRpURtxhqTkUP3tP4TNZ-xmtKIJ8abji-3wjUv-QvrczO0gpoIOj_T6xwa8ipjr-1dj_ODYywI2AB2Yg





Ik heb op Aliexpres een setje wegklapbare spiegels gescoord voor haast niks. Geinige dingetjes, weinig trillingen en ze voelen degelijk aan. Het wegklappen gaat prima, ik vouw ze naar binnen als ik echt off-road ga zodat ze niet tegen bomen aan klappen en zodat ze heel blijven als ik weer eens omval.
y4mfL-vWtJ1GTNOzq2R-UZGOxbYBVz1fVTEO_P7zmV5kb8Ge0q9PneNn53k3jsdWVk9M6OaWOq5SgDhGVXghL0_aVHuMzeN1CLEh0liXp-3I8_PUmGP-f1XkRTgNRuTMBj2hpePTu6j6-8OKN31oWciUPV9VVsOXRNu3yubfXM47GbX-pYQG3wmVsGwA6XfqBJt9ERHJbWOOJuG3CGu5l18Dw


Ik heb al langer een BMW 12 volt aansluiting in de topkuip zitten, makkelijk voor het opladen
van de telefoon ofzo, alleen heb je altijd een verloopstekker nodig, om dat te omzeilen heb ik op Ali een dubbele USB lader met BMW stekker gekocht. Netjes met een waterdicht transparant dopje er op en een integreert voltmetertje er in. Heel bescheiden en niet erg chinees om te zien.
y4mO4NUE6iMRGOaJpcbnUFkyivKg-pHz2bVcTYb_OxHL_OZVMl52HfwtCSJtT-Ts_C0rTyiHKVhFCVEbZVhaUPXKq2fKACRIqbZjC4ujL4mNV83b35h_vBb2J-63-_RBWe6dheCNihwqCusIeAHmV5ObdIUYJNyzE0KIk0te2bjAHKxkEwf1HM9B4joSe1McTzDE9m_WOBQ9dQ0tGQh7FIh8w
 
Ok bedankt voor je reactie. Ik was al van plan om de carbs te reviseren maar had gehoopt dat ik dit nog even kon uitstellen.De bougiedoppen heb ik niet vervangen en spanningsregelaar is nu 10.000km oud. Hebben de doppen dezelfde vervangingsinterval als de bougies? Overigens had ik dit probleem al voordat ik de bougies vervangen had.

Wat betreft carb kitjes heb ik er twee kunnen vinden voor de 33mm Mikuni
Tourmax Carburateur Revisieset voor BMW F 650 650 [169] (1993-1996)

Revisieset voor Mikuni BST33 Carburateurs voor BMW F650

De tweede lijkt completer dan de eerste als ik af moet gaan op de afbeeldingen. Weten jullie misschien betere kitjes of voldoen deze ook?

Ik heb net deze besteld, scheelt weer paar euro.

BMW F650,Keyster Vergaser-Dichtungssatz,Reparatursatz,Kit,carburetor parts | eBay
 
Die zijn inderdaad wat goedkoper. Wat betreft inhoud lijkt het, op basis van de afbeelding, hetzelfde als wat je krijgt bij de sets bij de carburateurwinkel.

Ik heb mijn carburateurs inmiddels gereviseerd en gereinigd. Eigenlijk was het niet nodig, ze waren best schoon maar ik ben wel blij dat ik daar nu ervaring mee heb. Nu wacht ik nog op een distribution piece en sealing sleeves voor de carbs want die lekken. Bougiedoppen + kabels heb ik ook vervangen en de tank is schoongemaakt. Binnenkort laat ik weten of het stotteren opgelost is.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb gisteren een setje LED ver-stralertjes op de F geknutseld. Uiteraard uit China, uiteraard haast voor niks. Ze doen het erg goed, lekker veel licht en super zichtbaar. Niet te blauw licht, een degelijk en stoer uiterlijk van heel aardige kwaliteit kunststof, gemakkelijke bevestiging, compleet met aan/uit stuur schakelaar.
Ik zal komend weekend eens een fotootje maken, het gaat steeds meer op een mini-GS lijken.

Aangezien ik niet voorzichtig ben met m'n F heb ik gewoon gaatjes geboord in het kuipdeel dat over de front knipperlichten heen valt. De lampjes staan nu dus mooi boven de knipperlichtjes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan