Yamaha MT 09 2016 Dark Side deel 2

Dat laatste is niet waar. Je draait n.l. de dop aan de bovenzijde van de poot af, en daar wissel je de veer en de olie. Heb de Streetbox zelf geinstalleerd, en veren en olie vervangen is bij deze USD niet veel anders dan bij een conventionele vork. Wel heb je wat 'speciaal gereedschap' nodig om de veer te comprimeren en daarmee een borgmoer los te draaien.

Ik zou trouwens altijd kiezen om de poten eruit te halen. Sowieso kun je dan olie verwisselen/verversen bij de montage van andere veren, maar daarnaast moet je anders het stuur demonteren om bij de doppen van de vorkpoot te kunnen... Ook niet heel handig. De klemschroeven van de bovenste kroonplaat moet je toch al los halen om de dop van de vorkpoot te halen..

Thanks... Ok dus via de bovenzijde zou een monteur met dat speciale gereedschap er niet langer dan 15min per poot over hoeven doen? Hoeveel werk is de achterveer?
 
Thanks... Ok dus via de bovenzijde zou een monteur met dat speciale gereedschap er niet langer dan 15min per poot over hoeven doen? Hoeveel werk is de achterveer?

Weet niet waar jij die 15 minuten vandaan haalt, maar ik haal altijd de poten eruit. Ben pietje precies, dus ik ben er een paar uur mee bezig.

De achterveer, wat wil je daarmee doen? Veer wisselen of schokbreker wisselen? In beide gevallen moet de schokbreker incl. linksysteem eronder vandaan. Dit is n.l. de enige methode om de achterschokbreker te demonteren. Het zijn maar 3 schroeven, maar je kunt er niet heel best bij (vooral de bovenste van de schokbreker), want de MT is nogal krap geconstrueerd.

Hyperpro biedt namelijk ook een combikit aan, dus enkel de veren en niet de schokbreker. Kan ook best een voldoening geven, want volgens mij is het met name de achterveer die slap is. In dit geval zul je de veer moeten demonteren van de schokbreker, dit gaat enkel met speciaal gereedschap. Je moet de veer namelijk indrukken, waarna je de schotel kunt wegnemen.

Wat ga je doen? Zelf sleutelen?
 
Omdat iemand het had over hetzelfde als conventionele vork, dat is wat ik meerdere malen gezien heb bij mn sleutelmaat zo'n half uur werk. Die heeft helaas geen tijd meer nu.

Het is al gedaan maar vroeg me af hoeveel werk er nou voor staat want vond 'een middag werk' vrij riant bemeten gezien mijn dealer en 2uur voor had gerekend. Heb er nu Ohlins street onder en in, geweldig! Orgineel is juist keiterhard op de xsr en nieuwe mt9 overigens.
 
Iemand ervaring hier met een HyperPro StreetBox? Rijdt dat veel beter? Ik wil voor volgend seizoen een en ander upgraden, maar weet nog niet helemaal wat. Vering is wel een dingetje af en toe.
 
Iemand ervaring hier met een HyperPro StreetBox? Rijdt dat veel beter? Ik wil voor volgend seizoen een en ander upgraden, maar weet nog niet helemaal wat. Vering is wel een dingetje af en toe.

Is al meerdere malen aan bod gekomen, lees eens dit topic en deel 1 terug zou ik zeggen. Mocht ik weer een MT-09 kopen dan zou een hyperpro streetbox aanpassing nummer 1 zijn, zelfs nog voordat ik er een meter mee gereden zou hebben.
 
Ik kom me hier even melden, sinds gisteren de trotse eigenaar van een mt09 2017.
Super blij mee maar na gisteren een stuk te hebben gereden heb ik wel gemerkt dat het lastig is om de rechterhand in bedwang te houden met dit beest


XVL2T4.jpg
 
Ik kom me hier even melden, sinds gisteren de trotse eigenaar van een mt09 2017.
Super blij mee maar na gisteren een stuk te hebben gereden heb ik wel gemerkt dat het lastig is om de rechterhand in bedwang te houden met dit beest

Als de kraan niet open staat kan het geluk niet vloeien hé :P

Proficiat met je aankoop, ga je zeker geen spijt van hebben *O* :] *O*
 
Omdat iemand het had over hetzelfde als conventionele vork, dat is wat ik meerdere malen gezien heb bij mn sleutelmaat zo'n half uur werk. Die heeft helaas geen tijd meer nu.

Het is al gedaan maar vroeg me af hoeveel werk er nou voor staat want vond 'een middag werk' vrij riant bemeten gezien mijn dealer en 2uur voor had gerekend. Heb er nu Ohlins street onder en in, geweldig! Orgineel is juist keiterhard op de xsr en nieuwe mt9 overigens.

Denk dat 2 uur schappelijk is. Ikzelf doe er iets langer over, maar neem dan ook uitgebreid de tijd en doe deze klus niet zo vaak :).

Heb je de Ohlins emulsie-schokbreker?
 
Iemand ervaring hier met een HyperPro StreetBox? Rijdt dat veel beter? Ik wil voor volgend seizoen een en ander upgraden, maar weet nog niet helemaal wat. Vering is wel een dingetje af en toe.
Bij het 2017 model heb ik gemerkt dat de vering goed is als je ongeveer 60-65kg weegt. Bij meer dan 70kg en sportief rijgedrag zou ik zeker de vering aanpassen.
 
Denk dat 2 uur schappelijk is. Ikzelf doe er iets langer over, maar neem dan ook uitgebreid de tijd en doe deze klus niet zo vaak :).

Heb je de Ohlins emulsie-schokbreker?

Nee gewoon de Street, meer dan genoeg voor op de weg. En ja een hyperpro street kit is ook gewoon goed, net als Hagon ook van goede kwaliteit is voor de beste prijs. Heb op de Magna '95 een setje Hagon shocks welke in kale uitvoering maar €185 kosten en de monoshock heb ik ook eens gehad op een Hawk Gt die kosten €385, de verbetering is al gigantisch met Hagon schokdempers en veren. De Magna noem ik nu gewoon een sportchopper door de riante grondspeling, handling en goede vering, de uitlaatbochten zitten alleen in de weg als je richting 50graden hellingshoek gaat.

De Ohlins op de xsr900 (en dus mt09) zijn ook zeker aan te raden, de snoeiharde orginele veren welke ik al af laten stellen had op een Hyperpro stand deden het leuk op strak wegdek maar met oneffenheden sloeg hij al gouw door. Nu zijn zelfs drempels een feest. Je motor wordt naast beter handelbaar en stabieler ook comfortabeler, je remt veel sneller en lanceren gaat gecontroleerder en dus sneller.
 
Nee gewoon de Street, meer dan genoeg voor op de weg. En ja een hyperpro street kit is ook gewoon goed, net als Hagon ook van goede kwaliteit is voor de beste prijs. Heb op de Magna '95 een setje Hagon shocks welke in kale uitvoering maar €185 kosten en de monoshock heb ik ook eens gehad op een Hawk Gt die kosten €385, de verbetering is al gigantisch met Hagon schokdempers en veren. De Magna noem ik nu gewoon een sportchopper door de riante grondspeling, handling en goede vering, de uitlaatbochten zitten alleen in de weg als je richting 50graden hellingshoek gaat.

De Ohlins op de xsr900 (en dus mt09) zijn ook zeker aan te raden, de snoeiharde orginele veren welke ik al af laten stellen had op een Hyperpro stand deden het leuk op strak wegdek maar met oneffenheden sloeg hij al gouw door. Nu zijn zelfs drempels een feest. Je motor wordt naast beter handelbaar en stabieler ook comfortabeler, je remt veel sneller en lanceren gaat gecontroleerder en dus sneller.

Ik denk dat je deze bedoelt:

https://www.ohlins.eu/en/products/motorcycle/ya-335--4736/

Dat wordt in veringland een emulsieschokbreker genoemd, omdat ie geen los reservoir heeft. De olie wordt op druk gehouden met stikstof, welke in dit geval ook in de behuizing van de schokbreker zelf zit. Enkel in het geval van de MT-09 (en XSR) zit er een scheidingszuiger in, omdat de schokbreker bijna horizontaal ligt. Bij de meeste motoren staat de schokbreker bijna verticaal, waardoor automatisch de stikstof bovenin zit (maar in geval van flink inveren wel tijdelijk kan vermengen met de olie). In het geval van de MT ontstaat er dus geen emulsie, omdat de stikstof gescheiden wordt van de olie met een extra zuiger. Wanneer ze dit niet zouden doen, dan zou de hoofdzuiger van de achterschokbreker meestentijds in stikstof staan te 'roeren', wat geen demping geeft.
 
Laatst bewerkt:
Op de voorvork zitten toch gewoon van die draaischroefjes lijkt me? Het zou wel wat overkill zijn om dat op een MT te zetten imo.
DE MT10SP heeft dat. Gezien dit ook een SP verwacht ga ik er vanuit dat deze dan ditzelfde veerpakket bezit, maargoed, ik weet nog niet of dat klopt. Mijn hoop is dat dat klopt.
Naamloos-3.jpg

Op deze foto bespeur ik een elektrische aansluiting op de dempers. Die heb ik ook uitgelicht. Tegelijkertijd hebben ze het in dat bericht van Motorfreaks(goede vondst Vino) er over dat de voorzijde diezelfde is als op de gewone MT-09. Dat lijkt mij wel een gevalletje half werk als dat zo is. De fotos suggereren ook wat anders.

EDIT: verkeerd gezien. Geen elektrische voorzijde.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan