JAWA MENGSMERING & PLZEŇSKÝ PRAZDROJ, ČÁST DESET

Bedankt Sammie, 10 A is 120 Watt, 1 x achterlicht, 1 x stoplicht, 2 richtingaanwijzers, 1 x groot/dimlicht, 1x stadslicht is 5W+20W+40W+45W+2W=113W:12=9,5A Dus 10A is wat krap, dan maar 12A of15A
10 A is ruim voldoende. Een 10 A smeltveiligheid heeft een ruime marge bij door smelten, die zal ongeveer 15 A bedragen en dan nog na lange tijd.

Daarbij staan je knipperlichten en een remlicht niet continue aan dus die vermogens mag je door 2 delen.
 
Voor een enkeling onder ons lekker dichtbij ;)

full
 
Ik woon niet echt dichtbij.

Gisteren 400km op de Jawa gereden. Dat ging Prima! :)
Het enige waar ik tegenaan liep was het volgende: tijdens hevige regenbuien valt de motor soms uit, na een paar seconden loopt hij weer.
Ik denk dat dit de killswitch op het stuur is, die vol water loopt. De rubberen behuizing is nogal verdroogd.
Van de week maar eens kijken.

full
 
Laatst bewerkt:
Zou ook kunnen idd. Maar de motor viel 100% uit. Dat ivm de slechte killswitch bracht me op dit vermoeden.
Ik zal het eens uitpuzzelen!
 
Ik heb een 6volt systeem, wel een VAPE dynamo.
De killswitch is een enkele draad vanaf de bobine, die dmv de zwarte schakelaar wordt "kortgesloten" tegen het stuur (- pool)
 
Ik heb een 6volt systeem, wel een VAPE dynamo.
De killswitch is een enkele draad vanaf de bobine, die dmv de zwarte schakelaar wordt "kortgesloten" tegen het stuur (- pool)
Bij mijn 634 zit een relais onder de buddyseat. Als ik de sleutel uit het contactslot trek, valt het relais af en stopt de motor. Je kunt hem ook niet starten zonder sleutel. (Wel met een spijker, maar dat geldt voor alle Jawa's).
 
hoort dan ook standaart bij je gereedschap die spijker
Bij mijn 634 zit een relais onder de buddyseat. Als ik de sleutel uit het contactslot trek, valt het relais af en stopt de motor. Je kunt hem ook niet starten zonder sleutel. (Wel met een spijker, maar dat geldt voor alle Jawa's).
 
Ik heb dezelfde constructie inderdaad Jo. Maar als extra een killswitch.

Toen ik de VAPE bobine plaatste, dat zat er een snoer voor de killswitch. Zodoende heb ik die aangelegd.

Binnenkort wil ik mijn cylinders (koelribben) eens schoonmaken en netjes zwart spuiten. Wat voor goedje had jij ook alweer voor dat schoonmaken Jo?
 
Ik heb dezelfde constructie inderdaad Jo. Maar als extra een killswitch.

Toen ik de VAPE bobine plaatste, dat zat er een snoer voor de killswitch. Zodoende heb ik die aangelegd.

Binnenkort wil ik mijn cylinders (koelribben) eens schoonmaken en netjes zwart spuiten. Wat voor goedje had jij ook alweer voor dat schoonmaken Jo?
Eerst flink ontvetten met wasbenzine. Daarna een emmer met water vullen, en er een fles schoonmaakazijn in. Vervolgens de cilinders erin. Al na een paar minuten zie je de luchtbellen opstijgen. Na enkele uren zie je op het oppervlak van het water een bruine laag drab. Tussentijds haal ik soms even een oude pijpenrager tussen de koelribben door. Na 1of 2 dagen is de roest wel opgelost. Afhankelijk natuurlijk van de hoeveelheid roest. Goed naspoelen met heet water. Dan een fohn erop, zodat ze snel droog zijn.
 
Mannen, ik ben al een tijdje op zoek naar een Jawa 350cc. Model enzo maakt me niet veel uit, mag ook wat werk aan zitten. Als jullie nog wat weten hoor ik het graag. Liefst in het noorden ergens.

Heb vroeger een 640 gehad die ik nooit weg had moeten doen.. Afijn, ik heb ook ervaring met het reviseren van PUCH vierbakjes e.d. dus er mag best wat werk aan zitten. Ik hoor het graag.
 
Mannen, ik ben al een tijdje op zoek naar een Jawa 350cc. Model enzo maakt me niet veel uit, mag ook wat werk aan zitten. Als jullie nog wat weten hoor ik het graag. Liefst in het noorden ergens.

Heb vroeger een 640 gehad die ik nooit weg had moeten doen.. Afijn, ik heb ook ervaring met het reviseren van PUCH vierbakjes e.d. dus er mag best wat werk aan zitten. Ik hoor het graag.
Houd MP en speurders ERG in de gaten.. ze vliegen de laatste tijd weg..
Waar zit je in het noorden?
 
Hallo,

Ik ben zo'n 1.5 week geleden met de Jawa naar Sebas gereden ivm het trillen.
Sebas er een stuk op gereden en die was (gelukkig) niet echt onder de indruk hoewel hij wel wat meer trilde dan normaal. Hij liet me enkele verbeter punten zien en ook de tip van Sammie kwam voorbij nl het wegen van de zuigers. Wat behoorlijk opviel was de slechte afwerking van de inlaatpoorten. Ik probeer het uit te leggen. De cilinderbussen zijn gelijk maar de poorten in de alu cilinder liggen op ongelijke hoogte waardoor de rechter cilinder een soort van drempeltje heeft waar het brandstofmengsel door tegengehouden word. Nu kan ik dit wegslijpen maar dan word de rechter spoelpoort ongeveer 1.5 mm groter naar boven toe. Mijn vraag is kan ik dit zomaar doen zonder consequenties en moet ik dan de linker ook 1.5 mm vergroten?
als photobucket het nog doet zal ik proberen er een fototje bij te plaatsen.
alvast bedankt.

Gr Sander
 
Hallo,

Ik ben zo'n 1.5 week geleden met de Jawa naar Sebas gereden ivm het trillen.
Sebas er een stuk op gereden en die was (gelukkig) niet echt onder de indruk hoewel hij wel wat meer trilde dan normaal. Hij liet me enkele verbeter punten zien en ook de tip van Sammie kwam voorbij nl het wegen van de zuigers. Wat behoorlijk opviel was de slechte afwerking van de inlaatpoorten. Ik probeer het uit te leggen. De cilinderbussen zijn gelijk maar de poorten in de alu cilinder liggen op ongelijke hoogte waardoor de rechter cilinder een soort van drempeltje heeft waar het brandstofmengsel door tegengehouden word. Nu kan ik dit wegslijpen maar dan word de rechter spoelpoort ongeveer 1.5 mm groter naar boven toe. Mijn vraag is kan ik dit zomaar doen zonder consequenties en moet ik dan de linker ook 1.5 mm vergroten?
als photobucket het nog doet zal ik proberen er een fototje bij te plaatsen.
alvast bedankt.

Gr Sander

Zodra je de spoelpoorten gaat wijzigen (ook al is het nog geen halve millimeter) heeft dat invloed op het draaien van de motor. En ook op het vermogen en het brandstofverbruik. Probeer er eerst achter te komen hoe het 'origineel' er uit ziet (maatvoering!).
 
Geen onbekend verschijnsel.. die cylinderbussen zitten op hun plek. De alu gieterij van de overstroomkanalen is een ramp. Ik denk dat ze hierom werkelijk minder pk's hebben dan opgegeven.
Dit is een reden om een 634 blok netjes te overhalen en er in te frutten...
 
Woon bij Groningen stad in de buurt. Er stonden vorige maand een paar leuke op speurders, maar toen moest ik eerst nog een andere motor verkopen.. De 640 op marktplaats lijkt wel interessant, maar Amsterdam is me net iets te ver met de kar.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan