BMW R1100RS/R1150RS/R1200ST en R1200RS ervaringen deel 5

Welke battlax heb je Jan? Er zijn ondertussen heel goede alternatieven.
Ik bedoel: welke Battlax heb je Jan??

Popopeter, het is een : Bridgestone 120/70ZR17M/C (58W) BATTLAX BT023F GT SPORT TOURING

Ik hoop dat het je wat zeg, en dat je mij een goede ....... kunt aanraden maar denk ook aan de €

Mvgr. Jan
 
Popopeter, het is een : Bridgestone 120/70ZR17M/C (58W) BATTLAX BT023F GT SPORT TOURING

Ik hoop dat het je wat zeg, en dat je mij een goede ....... kunt aanraden maar denk ook aan de €

Mvgr. Jan

Zou die Bridgestones heel snel vergeten is een gedateerde band, bij 10 jaar oud.

Petra had op haar ST als laatste band een Pirelli Angel welke erg goed beviel, die Angel heeft inmiddels wel een opvolger en die doet het helemaal niet verkeerd in diverse tests.
Verder zal de rest (Jeroen: kom d'r maar in... :+) de voorkeur wel kenbaar maken...

Motorfreaks - Lang verwacht: Bridgestone BT-023 - Bridgestone, France
 
Popopeter, het is een : Bridgestone 120/70ZR17M/C (58W) BATTLAX BT023F GT SPORT TOURING

Ik hoop dat het je wat zeg, en dat je mij een goede ....... kunt aanraden maar denk ook aan de €

Mvgr. Jan

Op zoonlief z'n Yamaha MT07 2017 zit nog steeds een BT023....

Ik (nog steeds) last van cuppen gehad op m'n voorband bij alle motoren:

De R1100RS, maar in geringe mate. Vervangen wegens slijtage bij ca. 15K, maar niet wegens cuppen/trilling in het stuur

De R1200R Classic, maar in behoorlijke mate. Banden: de Michelin Metzeler Roadtec Z8 en de Michelin PR4. Oorzaak werd gezocht in de spaakwielen van de Classic. Ook nadat ik de nieuwe banden na zeg 1k km liet nabalanceren.

R1200RS LC; eerste montage Metzeler Roadtec Z8. Bij 13K Vervangen door de Metzeler Roadtec 01, maar die cupt ook na 5K km.

En zou ik nu een rondje autobahn plannen, dan zou ik eerst voor herbalanceren van voor en achter gaan. (hoewel dat in principe niet helpt tegen cuppen en in balanceertermen heet dat "run out")

Dus wie een niet cuppende voorband weet, die mag het zeggen.

Dus Jan, als je goedkoop wilt kun je eerst de balans van je voorwiel eens laten controleren en als hier niets te verbeteren is, dan een nieuwe. In principe is er niets tegen een BT023, alleen zijn er nu verbeterde versies maar alle zonder "garantie" voor "minder cuppen"

Roelof.
 
Ik zou voor de Dunlop Road Smart 3 gaan.

Rij er op aanraden van de bandenboer al sinds 2011 op. Eerst de 2 later de 3. Heerlijk sturende band.

Vorig jaar een andere RT gekocht met Michelin Pilot Road 3 er onder. Profiel was nog goed dus dacht rij ze wel op.

Dit voorjaar begonnen met rijden in de bergen hier en dacht al, kan ik niet meer sturen, is deze fiets niet goed of wat. Nooit aan de banden gedacht.

Totdat............

Paar maanden terug de banden versleten waren, maar weer een setje Road Smart laten monteren en mijn fiets voelt weer hetzelfde als de vorige.

Fiets gaat weer lekker strak door de bocht. Slijtage is ook prima, haal 10.000km bergen en bochten met een set.
 
Ik heb iha weinig last van cuppen, je kunt het soms een beetje zien, maar het stoort niet. Dit gaat van diagonaal banden tot radiaal banden, lichtmetaal en spaken (Bonneville)en van 90 breed tot de bekende 120.
Jan: ik ga met Alpenrijder mee, dus Dunlop Roadsmart III of 3. Zelf heb ik die achter op de RS en voor een Conti road attack 3 voor het betere stuurwerk. De Dunlops zijn solide en betrouwbaar, zeker bij nat weer en ze gaan ook langer mee. Ik kon ze achter niet vinden in 160/70/18 (alle R1100's), maar heb er nu al de tweede 170/70/18 op zitten.
Het zijn moderne banden, dus nu niet de goedkoopste. Als dat bepalend is, ga dan voor de Pirelli Angel GT' s of de Michelin Pilot Road III. Deze zaten op de RS toen ik hem kocht en verbaasden mij met hun eigenschappen. Die laatste is al redelijk oud en waarschijnlink goedkoper.
 
Dus mensen om kort te gaan/ en jullie bevindingen moet ik gaan voor:
Michelin Pilot Road III (met wat voor aanduiding verder: 120/70/17 ???).
Laat het weten.
Dank Jan
 
Nee Jan, ik kies voor de beste band. Als jij een goedkoper alternatief wilt, dan is de Michelin niet slecht. Inderdaad een radiaalband in de maat 120/70/17
 
Dus wie een niet cuppende voorband weet, die mag het zeggen.

.

Goede vering! Meestal de oorzaak van cuppen.
Normaal zou ik zeggen: ga een bij Bas in Alphen langs, maar gegeven jou casa kun je eens een tripje naar Rooske overwegen.

Ohlins Rooske - Suspension Service for forks and shock

Gewoon eens laten controleren en melden dat ie nogal last heeft van cuppen.
Leuk tripje bij jou in de buurt.


En... vergeet je bandenspanning niet (maar dat zal met jouw wonder van elektronica techniek wel ok zijn...)
 
Ik heb ook ff gekeken welke banden ik op mijn 11/2007 R1200ST heb liggen. Dat blijken Michelin’s te zijn, MICHELIN Pilot Power 2CT.

Vóór: 120/70 ZR17
Achter: 180/55 ZR17

Sportieve band, volgens website van Michelin. Dat kan ik nog niet beoordelen want ik berijd de motor pas enige weken, maar het voelt inderdaad erg goed aan.

Groeten, Willem
 
Ik heb ook ff gekeken welke banden ik op mijn 11/2007 R1200ST heb liggen. Dat blijken Michelin’s te zijn, MICHELIN Pilot Power 2CT.

Vóór: 120/70 ZR17
Achter: 180/55 ZR17

Sportieve band, volgens website van Michelin. Dat kan ik nog niet beoordelen want ik berijd de motor pas enige weken, maar het voelt inderdaad erg goed aan.

Groeten, Willem

Dank Willem
 
In eerste instantie had ik de BT023 voor en de BT030 achterop liggen; inmiddels ben ik overgestapt op de MPR4 voor en de MPR3 achter. Dat is veel beter voor de R1100RS. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Ik heb afgelopen jaar 10.000km op deze manier gereden en voor mijn gevoel was dat veel veiliger onder alle omstandigheden: droog, nat, glad, koude en warme omstandigheden.

grt Peter
 
Tot heden heb ik al meerdere setjes MPR3 en 4 versleten onder de 1150Rs en de 1200ST, nu hebben beide ST's de Metzeler Roadtec's er onder. Op mijn wintervelgen zitten nog MPR's 4. Ik ben er nog niet uit welke me beter bevallen. De MPR4's zijn voor woon-werk onder alle omstandigheden 'hufterproof'. De Metzelers sturen net ff lekkerder, maar die hebben bij mij nog geen lage temperaturen meegemaakt, dus over twee maanden weet ik meer.....
 
Boxertall voelt hem aankomen...:

[...]


Zou die Bridgestones heel snel vergeten is een gedateerde band, bij 10 jaar oud.

Petra had op haar ST als laatste band een Pirelli Angel welke erg goed beviel, die Angel heeft inmiddels wel een opvolger en die doet het helemaal niet verkeerd in diverse tests.
Verder zal de rest (Jeroen: kom d'r maar in... :+) de voorkeur wel kenbaar maken...

Motorfreaks - Lang verwacht: Bridgestone BT-023 - Bridgestone, France

Jan, ik voeg me bij Alpenrijder en Popopeter: de Dunlop Roadsmart 3 is niet te duur en stuurt geweldig. Ik heb ze op de RS (de vorige RS had ik ze ook) en op de RT. Vooral mijn RT is behoorlijk onder de indruk van de Road Smart 3, compleet andere maar vooral fijnere fiets. Na mijn boom ongeval van anderhalf jaar terug had ik bijna de RT verkocht omdat ik hem zo lomp zwaar en lastig te manoevreren vond bij lage snelheden. Op advies van ...Ron... setje RS3 banden er onder en ik werd (opnieuw) verliefd op mijn blauwe RT. De fiets van mijn eerste keus blijft de RS, die doet echt precies wat ik wil op de RS3 banden en met een ongeëvenaard gemak. Maar als het regent of er een passagier een langer stuk mee moet (vrijdag Karin achterop gehad van Movie Park Germany naar huis), ben ik heel erg blij dat de RT er nog is.

Echt “slechte” banden zijn er niet meer. Het komt meer aan op persoonlijke voorkeur. En wat Roelof ook zegt: bijna alle banden cuppen min of meer. Dan is mijn ervaring met de RS (12.5K gereden toen ik de 2015 RS inleverde voor de 2017 RS) en 11K nu op de RT, dat die band beduidend minder cupt dan mijn vorige band, de Michelin PR 4. Ik heb op de RT ook BT023 banden gehad, die vond ik in de regen ronduit gevaarlijk. Na 13K heb ik die toen voor PR 4 verwisseld en die heb ik er na 16K weer afgegooid. Op mijn R1150RS heb ik 2x 20K uit PR 3 banden weten te persen, maar het rijgedrag van de RS 3 is zo fijn dat ik ze weer ga nemen als ze op de RT of RS weer aan cervanging toe zijn.

Zou als ik jou was wel meteen voor en achter vervangen.
 
@Bommep: mijn ervaring is ook dat het Quick Shift gebeuren bij een koude motor het allermooist gaat, ik heb zelf daarom ook in dezelfde richting als Popopeter gedacht: olie. Mijn Quick Shift ervaring met de kersverse RS is verders erg goed. Als het al een keertje niet soepel gaat, is het meestal omdat de omstandigheden ook niet conform de aanwijzingen in het boekje waren. Kortom, ik ben eigenlijk super tevreden met hoe de RS schakelt en zie daar nog een mogelijke verbetering in door gebruik van een andere olie.

Qua bergruimte ben ik het met bommep eens. Vandaar de topkoffer. Lang zo mooi niet als de smuggler, maar wel zo praktisch. En af te sluiten met een helm er in.
 
Vandaag met de RS op en neer Schiphol geweest. De RS is nu 1.600 km verwijderd van "Gloedje Nieuw".
Wat loopt dat blok smeuïg en soepel, het lijkt potdorie wel bijna een 4 pitter.... Duidelijk minder "rauw" dan de blauw/witte RS die op een nieuwe eigenaar staat te wachten. Wel het koppel, het lage zwaartepunt en de heerlijke "Handling" eigenschappen die de vorige RS ook had, maar dan qua motor loop en schakelen duidelijk weer een tandje soepeler dan de 2015 fiets. Ik sluit niet uit dat die blauw/witte toch een euveltje onder de leden had en het verschil tussen deze twee fietsen dus meer daar door komt dan de nieuwere bak. In mijn beleving liep de huurfiets die ik ongeveer anderhalf jaar geleden had gehuurd ook soepeler dan mijn blauw/witte en schakelde sowieso beter.

Enfin, het is wel oud nieuws, maar nu de opvolger van de wit/blauwe lekker ingereden raakt ben ik nog meer overtuigd geraakt van het feit dat het inruilen van de blauw/witte voor deze wit/rood/grijze nieuweling toch een juiste keuze was.
 
Laatst bewerkt:
Enfin, het is wel oud nieuws, maar nu de opvolger van de wit/blauwe lekker ingereden raakt ben ik nog meer overtuigd geraakt van het feit dat het inruilen van de blauw/witte voor deze wit/rood/grijze nieuweling toch een juiste keuze was.

Laat ik het daar helemaal mee eens zijn....

Roelof.
 
Laatst bewerkt:
Goed te horen Jeroen, dat je er goed aan gedaan hebt en de 'oude' toch maar hebt ingeruild...

Iets anders; van veel zelfsleutelaars heb ik begrepen dat de Twinmax echt het beste instrument is om zelf de synchronisatie van de injectie te checken/meten. Nu was dit apparaat lange tijd niet leverbaar, de productie zou weer opgepakt worden, maar dat duurde inmiddels erg lang. Maar nu is 'ie weer leverbaar! Ik heb 'm zojuist besteld en voor wie dat ook wil; hier is 'ie te bestellen.

Uiteraard is deze promo geheel belangeloos schrijf je dat zo? maar wilde het wel ff delen voor liefhebbers.
 
Laatst bewerkt:
Goed te horen Jeroen, dat je er goed aan gedaan hebt en de 'oude' toch maar hebt ingeruild...

Iets anders; van veel zelfsleutelaars heb ik begrepen dat de Twinmax echt het beste instrument is om zelf de synchronisatie van de injectie te checken/meten. Nu was dit apparaat lange tijd niet leverbaar, de productie zou weer opgepakt worden, maar dat duurde inmiddels erg lang. Maar nu is 'ie weer leverbaar! Ik heb 'm zojuist besteld en voor wie dat ook wil; hier is 'ie te bestellen.

Uiteraard is deze promo geheel belangeloos schrijf je dat zo? maar wilde het wel ff delen voor liefhebbers.

Ik heb de SynchroMate; ook kinderlijk eenvoudig.


Roelof.
 
Ik zal mij hier even bekend maken, voorlopig als "meelezer", omdat ik m'n GS afgelopen week heb ingeruild voor een in 2018 te ontvangen RS. Ik heb bij het doorbladeren van dit topic al een aantal voor mij bekende "nicks" gezien uit het GS of Sportboxertopic, zoals Boxertal, Boxerdame, glk, Ron, Motormaniac en Detox hoewel ik die eigenlijk nog nooit op een RS heb gezien.

Oh ja, het wordt een exclusive en verder alle beschikbare opties. Nu wachten op de lente. ;)

Edit Erik: Definitieve keuze nu gemaakt (15/11/2017).
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan