Het grote CRF topic deel IV

Mijn Honda crf 450 uit 2007 loopt stationair heel beroerd met ploffen en knallen en loopt alleen op de choke. Wat ik tot nu toe gedaan heb.

Ontstekingspoel doorgemeten goed.
Carburateur schoongemaakt
Klepspeling gecontroleerd maar bij de linker inlaatklep past mijn voeler van 0.10 er makkelijk tussen en de 0.15 niet de rest goed. Is het aan te raden om de speling te veranderen zou dat het beroerde ploffen kunnen veroorzaken? Of zou het nog de bobine of cdi kunnen zijn...
Wat meet je bij de andere kleppen dan? De speling die de inlaatklep moet hebben is 0,12 +-0,03 (tenminste bij een crf250. neem aan dat 450 hetzelfde is?) dus minimaal 0,09 en maximaal 0,15. Wat jij meet bij die linkerklep is dus perfect want het zit tussen 0,10 en 0,15.
 
Laatst bewerkt:
Andere klep precies 0.15. Maar ik weet waarschijnlijk al wat het was. Co schroefje of pilotscrew miste het veertje en de o ring van en zat helemaal dicht gedraaid. Terwijl de basis instelling 2 slagen open is. Morgen even nieuwe halen die je met de hand kunt verstellen. Mulders motoren Veendam heeft deze gewoon op voorraad
 
Ik heb hem nog voor af en toe een ritje in "de kuil" en de komende RBKO's.
 
Laatst bewerkt:
Bevalt ie niet?

Op zich wel, maar je maakt het ene, en het andere gaat kapot.
En de vorming van de crf vind ik stukken beter, met name het frame en de benzinetank.

Zit nog een beetje te twijfelen wat ik hierna ga halen,
CRF450 kan ik mee op de crossbaan en uiteindelijk ook naar supermoto veranderen,
Maar een 2 takt spreekt me ook heel erg aan, alleen een CR250 supermoto is dan weer niet geweldig.

Achja, we zien wel
 
Ik heb de cilinder en zuiger van mijn CRF450 2003 laten nameten.

Cilinder 96,03 mm
Zuiger 95,92 mm (maat nieuw 95,96)

Spelling tussen zuiger en cilinder is dus 0,11 mm. Volgens wph is de service limit hiervoor 0,18 mm en zou dus nog goed zijn.
Zuiger en cilinder zien er ook nog goed uit, terwijl de zuiger er in elk geval al 50 uur inzit.

Twijfel, twijfel, twijfel. Nieuwe zuiger of niet?
Graag jullie advies.
 
Ik zou hem lekker laten zitten en over 25 uur weer eens kijken.
Zuiger van mn 525 zat er al 220 uur in en was nog niks aan de hand
 
Ik heb de cilinder en zuiger van mijn CRF450 2003 laten nameten.

Cilinder 96,03 mm
Zuiger 95,92 mm (maat nieuw 95,96)

Spelling tussen zuiger en cilinder is dus 0,11 mm. Volgens wph is de service limit hiervoor 0,18 mm en zou dus nog goed zijn.
Zuiger en cilinder zien er ook nog goed uit, terwijl de zuiger er in elk geval al 50 uur inzit.

Twijfel, twijfel, twijfel. Nieuwe zuiger of niet?
Graag jullie advies.
Die kan nog makkelijk een tijdje mee. Ik heb de zuiger van mijn CRF250 er bij 53 uur uit gehaald en die kwam er ook nog gewoon goed uit en een 250 draait veel meer toeren dan een 450 dus die slijt harder. Het was wel een wiseco zuiger van hoge kwaliteit. Als je hem toch open hebt zou ik er gewoon een nieuwe in zetten. Kost de wereld niet en is goed voor je gemoedsrust. Dan weet je in ieder geval dat je hem de volgende keer een stuk langer kunt laten zitten.

Ik zou hem lekker laten zitten en over 25 uur weer eens kijken.
Zuiger van mn 525 zat er al 220 uur in en was nog niks aan de hand
Een ktm 525 is ook niet vergelijkbaar met een crf 450.
 
Laatst bewerkt:
"in elk geval" je weet het niet zeker? >> nieuwe er in.
Je weet zeker dat het precies 50 uur is? >> geen nieuwe (50 uur is zonde om al te vervangen)
 
Gebeurd hier nog wel eens wat? Of zijn alle crf's al ingeruild voor iets ander?
 
Hoi hoi,

Van de week een crf450x uit 2009 gekocht.
Onderhoud is niet bekend (m.u.v. de olie wissels), dus ben aan het denken om het blok preventief te reviseren.
Heeft iemand toevallig een lijstje met alle lager nummers van het blok?
Kan ik alvast wat spullen bestellen voordat ik hem uit elkaar gooi.

Alvast bedankt!

Foto van de crf:
 

Bijlagen

  • IMG_20230412_193534.jpg
    IMG_20230412_193534.jpg
    426,9 KB · Weergaven: 18
  • IMG_20230412_190945.jpg
    IMG_20230412_190945.jpg
    583,2 KB · Weergaven: 17
Ik zou dan liever misschien eerst een test doen en opletten op olieverbruik. Reviseren is aardig prijzig.
 
Kosten vallen nog wel mee naar mijn idee, ik kan het zelf, dus het uurloon scheelt een hoop. :)

En het moet toch ooit gebeuren, dan heb ik hem liever vanaf het begin vers, weet je wat je hebt.

Vandaag eens met een endoscoop camera in de cilinder gekeken, hoon sporen staan nog erin en kon zo niks geks ontdekken. (Zegt natuurlijk niks over de zuigerspeling)
Klep speling stond precies juist volgens het boekje, nokkenas totaal geen slijt plekken.
Bougie niet vettig en een had bruin tintje.
Dus dat viel mij reuze mee.

Reden voor te reviseren is dat ik hem best hard vind klapperen stationair en onder het rijden mechanische geluiden vind hebben. (nokkenas ketting spanner is goed).
Nu begrijp ik van google dat het best een lawaaierig blok is, en icm de alu carter beschermer dat het nog erger is.

Er zit nieuwe olie in, maar de vraag is welke, wellicht is de bak olie te dun oid.
Nieuwe olie's en filter heb ik al, als de voorvork weer in elkaar staat maar eens proberen met de andere olie, kijken of het dan minder is. 😎

Loopt, start en rijdt verder prima.
 

Bijlagen

  • 2023-04-16_14-01-08-22.jpg
    2023-04-16_14-01-08-22.jpg
    27,5 KB · Weergaven: 13
Kosten vallen nog wel mee naar mijn idee, ik kan het zelf, dus het uurloon scheelt een hoop. :)

En het moet toch ooit gebeuren, dan heb ik hem liever vanaf het begin vers, weet je wat je hebt.

Vandaag eens met een endoscoop camera in de cilinder gekeken, hoon sporen staan nog erin en kon zo niks geks ontdekken. (Zegt natuurlijk niks over de zuigerspeling)
Klep speling stond precies juist volgens het boekje, nokkenas totaal geen slijt plekken.
Bougie niet vettig en een had bruin tintje.
Dus dat viel mij reuze mee.

Reden voor te reviseren is dat ik hem best hard vind klapperen stationair en onder het rijden mechanische geluiden vind hebben. (nokkenas ketting spanner is goed).
Nu begrijp ik van google dat het best een lawaaierig blok is, en icm de alu carter beschermer dat het nog erger is.

Er zit nieuwe olie in, maar de vraag is welke, wellicht is de bak olie te dun oid.
Nieuwe olie's en filter heb ik al, als de voorvork weer in elkaar staat maar eens proberen met de andere olie, kijken of het dan minder is. 😎

Loopt, start en rijdt verder prima.

CRF blokken zijn lawaaiig. En klapperen heeft mijn 'R' ook altijd gedaan, vanaf lage uren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan