Het Supergrote Action Olie Topic Nr 4 1,2,3 action!

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
17.772
9.071
Op reis
Facebook
Laatst bewerkt:
Vandaag gebeld met valvoline.
De 5w40 volsyntheet jaso ma2,van de action, kan dus gewoon,veilig, in de motorfietsen :t
Ik twijfel toch om het in mijn daytona 675 circuit frikandel te gooien,veel toeren,zware belasting witte wel :')
Hij is JASO MA2 gekeurd. Dus bij voorbaat troep.
Ik zou een paar oude flessen van Valvoline opzoeken zonder JASO MA2. :+
Lijkt me niks op tegen, tenzij de olie op het circuit erg heet en dus dunvloeibaar wordt. Ligt er misschien aan hoeveel rondjes je rijdt.
En wat zou er beter moeten zijn aan een volsyntheet tegenover een minerale of half synthetische olie?
Toevallig langer bestand tegen 'erg heet'? :)
 
Laatst bewerkt:
Maar die MOTUL 300V is echt goed Harrie zo glad als een paling.Als ik dat goedje aan mijn handen heb kan ik geen boutje meer vastdraaien.Dan heb ik zoiets, oke dan zal het ook wel beter helpen voor minder wrijving minder slijtage in mijn blok ??

MOTUL 300V

MOTUL 5100

Castrol EDGE 10W60

Er staan meer films op met olie merken/soorten die deze man test.Oh maar ik refereerde niet ernaar dat olie de boosdoener is dat je blok klapte.Er zijn ook blokken die stuk lopen met MOTUL.


Deze testen zijn heel erg niets zeggend
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik had het over de viscositeit...
En die is dus bij een W40 volsyntheet in theorie constanter. :Y
De eigenschappen onder hoge temperaturen blijven langer gelijk.

Op microniveau zou een minerale olie een nog sterkere smeerfilm kunnen hebben, maar met een hele korte standtijd.
Dan zou je dus een W50/W60 adviseren als het over 'dunne olie' gaat .. en/of (mineraal) na elke circuitdag verversen.
 
Laatst bewerkt:
\
Maar die MOTUL 300V is echt goed Harrie zo glad als een paling.Als ik dat goedje aan mijn handen heb kan ik geen boutje meer vastdraaien.Dan heb ik zoiets, oke dan zal het ook wel beter helpen voor minder wrijving minder slijtage in mijn blok ??

MOTUL 300V

MOTUL 5100

Castrol EDGE 10W60

Er staan meer films op met olie merken/soorten die deze man test.

Deze testen zijn heel erg niets zeggend

In vergelijking wat er inwendig in een motorblok gebeurd misschien wel ? Het zijn leuke filmpjes om te bekijken en ze geven je een idee over de smeereigenschappen.
 
Hij is JASO MA2 gekeurd. Dus bij voorbaat troep.
Ik zou een paar oude flessen van Valvoline opzoeken zonder JASO MA2. :+En wat zou er beter moeten zijn aan een volsyntheet tegenover een minerale of half synthetische olie?
Toevallig langer bestand tegen 'erg heet'? :)

De man aan de lijn dacht eerst dat het een drukfaut was maar zijn collega bevestigde dat het idd MA2 was. :)
De nieuwere variant zal dat niet meer zijn,dusch,hamsteren :P
 
De man aan de lijn dacht eerst dat het een drukfaut was maar zijn collega bevestigde dat het idd MA2 was. :)
De nieuwere variant zal dat niet meer zijn,dusch,hamsteren :P
Op de markt gedumpt dus! :9~

Ik had zeven flessen gekocht voor de normale Action prijs, de week erop ging het nog eens extra in de aanbieding. _O-
€3.99,- per fles, waar praten we over...

Heb nu nog twee flessen. O-)
 
Nog een goedkoop alternatief:

PENNASOL SUPER PACE SAE 5W-40 | PENNASOL – High-performance lubricants

Fuel-efficient engine oil for gasoline and diesel engines of passenger cars :? , suited for turbo and injection engines.

Meets/suitable for use:
JASO MA2 (level)

full
 
Sessies van 20 minuten.
Dusch niet zoveel.
Heet wordt ie wel ,getuige dat de koel fan aanslaat op het moment dat ik het paddock inrijd.
Moet er wel bij zeggen dat ik dit jaar een blok heb afgeschreven,na 6 jaar, circuit gebruik.
Drijfstang door het carter :')
daar ging dus 15w 50 volsyntheet in van kroon.


Wat een gezever weer in dit topic. Tijd voor wat bekeuringen van de olienazi :P

De olie van de gemiddelde circuitfiets krijgt echt niet meer z'n donder dan een toerbuffel met duopassagier en vol met bagage die lekker aan het toeren is in de bergen.

Smeerfilmopbouw is afhankelijk van 3 factoren en een er van is snelheid (beweging). Juist deze factor is kritisch bij lage toeren en een hoge belasting. Dus met lage toeren door bergen met een zwaar bepakte motorfiets geeft meer stress op een oliefilm dan circuitgebruik.

En hoeveel km wordt er nu geracet per jaar door de gem. circuitrijder?

"daar ging dus 15W50 in......" Conclusie is dus dat het aan het smeermiddel lag? Enigzins voorbarige conclusie vindt je niet?
 
Maar die MOTUL 300V is echt goed Harrie zo glad als een paling.Als ik dat goedje aan mijn handen heb kan ik geen boutje meer vastdraaien.Dan heb ik zoiets, oke dan zal het ook wel beter helpen voor minder wrijving minder slijtage in mijn blok ??

MOTUL 300V

MOTUL 5100

Castrol EDGE 10W60

Er staan meer films op met olie merken/soorten die deze man test.Oh maar ik refereerde niet ernaar dat olie de boosdoener is dat je blok klapte.Er zijn ook blokken die stuk lopen met MOTUL.



Zeer eenzijdige tests en super makkelijk te manipuleren. _O-

Doe de test maar eens met een extreem laag toerental, kijk dan maar de resultaten.

En wat doet de geteste nieuwe olie wanneer er wat vervuiling in het blok zit? En als er wat condensvorming is in het blok en er water in het blok komt. Hoe snel worden bepaalde additieven verbruikt? Hoe zit het met het schuimgedrag en verpompaarheid?

Leuk hoor zo'n test met een vast toerental, maar een zeer onrealistische test in verhouding tot de praktijk. Heeft niks te maken met wat er in je motorblok gebeurd.

Doe dezelfde test met een hypiod olie voor bv een cardan/diff en deze zal beter presteren. Moet ik deze dat in mijn motorblok doen? Wat denk je wat er dan gebeurd? |(
 
Laatst bewerkt:
Dan moet ik het zelf meebrengen en de garantie vervalt. :t


Dat valt te bezien. Indien een merk anders dan het genoemde merk in de handleiding van je instructieboekje wel voldoet aan de dezelfde specs (waar overigens binnen de EU een plicht geldt en deze altijd vermeld moeten worden in een manual) dan heb jij gewoon garantie binnen de EU.

Vraag je dealer maar eens waar hij dat op baseert.

Ik ben vorig jaar als getuige-deskundige betrokken geweest bij een soortgelijk vraagstuk tijdens een rechtzaak en ik moet zeggen dat in dit geval de machinebouwer VOLLEDIG in het ongelijk werd gesteld. Sterker nog; het ging zelfs zo ver dat de bewijslast bij de machinebouwer lag. En uit ervaring weet ik dat het aantonen in een lab wat de oorspronkelijke olie was in geval van een verbrandingsmotor vrijwel onmogelijk is omdat er altijd een restant olie en vervuiling achter blijft in een blok. Deze vraag was niet zo relevant voor deze machinebouwer, maar bij een motorblok wel degelijk.

Ik heb zelf in 2008 een brief geschreven naar Suzxuki in Japan omdat men nog steeds niet refereerde in de handleiding van mn K7 destijds dat er JASO gebruikt moest worden, Een keurmerk die notabene door de Japanse fabrikanten zelf is ontwikkeld. Er werd gewoon doodleuk naar een autospec verwezen. Nooit een reactie gekregen, vanaf de K9 modellen was wel de handleiding gewijzigd. Heeft een individuele kaaskop daar voor gezorgd? Geen idee, dat zijn vast teveel credits voor mezelf _O- maar opvallend is het wel.

Hiervan is een soort afgeleide brief in de MOTO73 (geloof ik) terecht gekomen. Één oplettende, scherpe lezer in dit topic weet precies wat ik bedoel O-)

Dealers en importeurs roepen soms maar wat. Ik heb daar beroepsmatig regelmatig mee te maken en ben iedere keer weer verbaasd over de misverstanden en onjuistheden waar consumenten heel bang van worden wat echt onnodig is.

Vraag is uiteraard wel of je risico wil lopen op een hoop gedoe met je dealer op het moment dat je aanspraak maakt op je garantie.

Vraag maar eens bij je dealer aan welke specs de olie moet voldoen.....ben benieuwd.
 
Wat een gezever weer in dit topic. Tijd voor wat bekeuringen van de olienazi :P

De olie van de gemiddelde circuitfiets krijgt echt niet meer z'n donder dan een toerbuffel met duopassagier en vol met bagage die lekker aan het toeren is in de bergen.

Smeerfilmopbouw is afhankelijk van 3 factoren en een er van is snelheid (beweging). Juist deze factor is kritisch bij lage toeren en een hoge belasting. Dus met lage toeren door bergen met een zwaar bepakte motorfiets geeft meer stress op een oliefilm dan circuitgebruik.

En hoeveel km wordt er nu geracet per jaar door de gem. circuitrijder?

"daar ging dus 15W50 in......" Conclusie is dus dat het aan het smeermiddel lag? Enigzins voorbarige conclusie vindt je niet?

Mooi,goed om te weten,bedankt :t

Verder geef ik de kroon 15w50 helemaal niet de schuld.
Misschien was ik wat onvolledig.
Wat ik wou zeggen dat het om expulsa RR gaat een gerenomeerde volsyntheet motorfiets olie.
De reden dat dat ding geklapt is ligt waarschijnlijk aan het,bewust, door rijden met een defecte injector waardoor het blok zeer onregelmatig en vibreerend ( :P ) reed.
valvoline is bij mijn weten ook een gerenomeerd merk en met Jaso Ma2 en API SN voldoet het,mijns inziens, aan de eisen die gesteld worden.
Behalve dat de olie koud 5 i.p.v. 10W40 is.
 
Ik zie en hoor zo links en rechts berichten dat al die , min of meer zinloze, emotionele discussies over motorolie zinloos zijn.
Het enige waarop gelet moet worden is of het gebruiksdoel (motorfiets, auto, transmissie, etc. etc.) en de specificatie en viscositeit klopt.
Voor de rest is merk, prijs, verpakking, marketing en winkel waar het verkocht wordt niet belangrijk.
De verschillen tussen merken is zo klein dat het bij normaal gebruik te verwaarlozen is.
Is oliedeskundige RSV31 het daar mee eens???
 
Ik zie en hoor zo links en rechts berichten dat al die , min of meer zinloze, emotionele discussies over motorolie zinloos zijn.
Het enige waarop gelet moet worden is of het gebruiksdoel (motorfiets, auto, transmissie, etc. etc.) en de specificatie en viscositeit klopt.
Voor de rest is merk, prijs, verpakking, marketing en winkel waar het verkocht wordt niet belangrijk.
De verschillen tussen merken is zo klein dat het bij normaal gebruik te verwaarlozen is.
Is oliedeskundige RSV31 het daar mee eens???


gebruiksdoel: mee eens
specs en visco: mee eens
merk: oneens. Er zijn "mindere" merken
verpakking: een lekkende verpakking in je zijkoffer op een lage trip is niet fijn
winkel: ligt er aan hoe lang de olie al op de plank staat en hoe het opgeslagen is

Verschillen zijn klein. Liever een minder merk en vaker verversen dan te lang met een olie doorrijden. Te lang doorrijden is puur slecht. Niks meer en niks minder.
 
Olie kan wel extra warm worden op een circuit. De motor levert veel meer vermogen dan bij een laagtoerige rit en produceert dus veel meer warmte. Brandstofverbruik=warmteproductie.
 
Olie kan wel extra warm worden op een circuit. De motor levert veel meer vermogen dan bij een laagtoerige rit en produceert dus veel meer warmte. Brandstofverbruik=warmteproductie.
Moet je op een zomerse dag eens een stukje file rijden. Veel warmteproductie, lage toerentallen dus weinig druk en weinig omloop en minimale rijwind. Zodra je weer door kunt rijden en de olie gaat weer rond knalt je metertje naar het eind van de schaal.
Circuit is ideaal, altijd lekker op toeren en altijd voldoende rijwind.
 
Moet je op een zomerse dag eens een stukje file rijden. Veel warmteproductie, lage toerentallen dus weinig druk en weinig omloop en minimale rijwind. Zodra je weer door kunt rijden en de olie gaat weer rond knalt je metertje naar het eind van de schaal.
Circuit is ideaal, altijd lekker op toeren en altijd voldoende rijwind.

Nou mijn ervaring is anders,qua warmte ontwikkeling.
Rijdend op het circuit ,ja,maar,na een sessie van 20 minuten, 1 minuut op de pitlane/paddock en de fan slaat aan.
Daarin tegen in de stad met weinig snelheid gaat de temperatuur ook skyhigh :P .
 
Moet je op een zomerse dag eens een stukje file rijden. Veel warmteproductie, lage toerentallen dus weinig druk en weinig omloop en minimale rijwind. Zodra je weer door kunt rijden en de olie gaat weer rond knalt je metertje naar het eind van de schaal.
Circuit is ideaal, altijd lekker op toeren en altijd voldoende rijwind.



UUUhhhhh je denkt toch niet dat de oliepomp werkelijk de olie door de glijlagers heen pomp, leg mij dat eens uit hoe een pomp die warm mss max 4 bar druk kan leveren een lager kan vullen waar het veel voudige oliedruk op staat???
 
Terug
Bovenaan Onderaan