Yamaha X-max

Rechts onderaan het verbruik van de honda sh300 en sh 150.
wel van modellen uit 2008.
full
 
als ik dat zo lees heeft het bijna geen zin om op een 150cc te rijden is bijna niks zuiniger,maar die nieuwe motortjes zijn wel een stuk zuiniger dan toen zo de cijfers van nu wel is willen zien.mijn burgman 400 is al zuiniger .
 
Laatst bewerkt:
als ik dat zo lees heeft het bijna geen zin om op een 150cc te rijden is bijna niks zuiniger,maar die nieuwe motortjes zijn wel een stuk zuiniger dan toen zo de cijfers van nu wel is willen zien.mijn burgman 400 is al zuiniger .
sh 300 trekt natuurlijk veeel sneller op dus toch een flink hoger verbruik dan de sh 150.
maar met constante snelheid, scheelt het vaak niet veel.
 
Inderdaad en zelf doe ik daar zelden aan mee.
Alleen bij af en toe voorkruipen gaat bij groen licht het gasje erop.
Heerlijk op z'n tijd, maar niet elke keer nodeloos dat gas erop.
Vind ze ook minder lekker en is onnodig.
Fijne week mannen.
 
Nog iemand interesse in een Kymco Downtown 300i bouwjaar 2013 35k km voor 1750 euro? Kun je goedkoop mee naar je werk en eventueel je nieuwe scoot mooi houden voor de zomer. Zo niet dan wacht ik tot het voorjaar en gaat hij op MP.
 
Mooie motor die Kymco Downtown 300i.
Maar persoonlijk net effe niet mijn merk.
Ik hou het toch liever bij een Yamaha of een Honda.
Niet dat er iets mis is met jouw Kymco hoor, maar het zal gevoelsmatig wel tussen de oren zitten.
Netzo alsdat een Kia ook net effe minder is dan een Toyota.
Maar waarschijnlijk sla ik de plank mis.
Als ik jou was zou ik lekker wachten tot het voorjaar van 2018 met de verkoop ervan.
Dan kan jij vast en zeker iemand gelukkig maken met je scooter.
Succes in elk geval.
Vr gr
 
Yamaha staat in de scooterwereld op nummer 1. Honda met de goedkopere modellen niet.

Kymco is kwalitatief goed binnen de scooterwereld. Maar elke scooter blijft gevoeliger dan een motorfiets is mijn ervaring, voorbeeld mijn balhoofdlager met 17k kapot heb ik met de motor nog nooit meegemaakt, maar ik heb bij Yamaha ook gehoord van balhoofdlagers bij 20k.

Bij Honda willen de lager in de eindoverbrenging nog wel eens stuk draaien dat gebeurd bij Kymco en Yamaha niet. Bij Yamaha hoeft de klepspeling veel minder vaak bijgesteld te worden vergeleken met Kymco.

Conclusie Kymco is niet perfect maar doet niet onder voor andere merken. Maar jij hebt je x-max al dus jij zoekt toch helemaal geen andere scoot? :)
 
Hoi hoi, klopt,
Ben nog dik tevreden met mijn Yamaha Xmax250LS, alhoewel ik altijd open sta voor andere zaken.
Afgelopen middag bij mijn dealer nog een Xmax400 zien staan en die zag er ook zeer gelikt uit.
Heb nog wat tijd over om er over na te denken hoeveel cc mijn volgende gaat worden.
Maar een dikkere scooter zie ik mezelf wel zien rijden.
400cc of meer lijkt me ook wel lekker.
Vr gr
 
400i is een grotere 250-300. Tweecylinders in het frame hebben heel andere opbouw. T-max loopt denk ik 1:18 tot 1:20 en jij rijdt 25k per jaar?
 
Nog iemand interesse in een Kymco Downtown 300i bouwjaar 2013 35k km voor 1750 euro? Kun je goedkoop mee naar je werk en eventueel je nieuwe scoot mooi houden voor de zomer. Zo niet dan wacht ik tot het voorjaar en gaat hij op MP.

Interessant,als ik zoekende was,had ik wel willen komen kijken,maar de xcity doet het te goed.

Succes,maar denk dat je beter kan wachten tot het voorjaar
 
Hoi Mojave, ik deel dus de mening van Martin.
Lekker laten staan tot de lente en dan de verkoop in ermee.
Een Tmax valt zowiezo af voor mij hoor.
Machtig mooie scooter maar om daar nou het hele jaar mee door te rijden met pekel en bagger is zonde vind ik.
Ook vind ik de fiets te dorstig.
Ik rijd inderdaad 25.000 kilometer en nog extra km's door vrije tijd ritjes per jaar.
Dat is een boel kan ik je zeggen en zit dan ook alle dagen op de scooter door weer en wind.
Alleen ijzel en sneeuw doen mij de auto te pakken.
Is absoluut geen straf hoor die vele kilometers, en kan dat nog wel even uitzingen zo.
Maar omdat de Xmax250 mijn eerste echte zwaardere motorscooter is, zou ik na deze dus best wel zwaarder willen gaan rijden.
 
De scooter staat mij ook niet in de weg hoor. Ik dacht alleen dat scooter wat minder seizoen gebonden zijn. Want wat aie je in de winter rijden toermotoren als BMW en scooters. Maar zoals gezegd hij staat mij niet in de weg.
 
Goedemorgen allemaal.
Het goede nieuws.....het is heerlijk weekend en daar gaan we eens flink van genieten.
Het minder goede nieuws.....mijn Xmax250LS heeft kuren.
Merkte vanochtend bij het ingaan van een linker bocht dat er iets begon te piepen.
Klonk als het aanlopen van remschoentjes.
Zelfs met de oordoppen in hoorde ik het piepen dus ging flink tekeer.
Het geluid klonk ook als een auto met zo'n slippende V-snaar.
Jullie kennen dat kenmerkende geluid vast wel.
Het komt in elk geval niet van de remmen vandaan, want dat heb ik inmiddels gecontroleerd.
Het piepende, krijsende, jankende geluid kom met name voor als ik een bocht naar links maak.
Maar het is ook lichtelijk hoorbaar op rechtdoor stukken.
Er is dus iets loos in de Vario.
Maar wat??
Zometeen maar eens linea-recta naar de dealer.
Hoop dat zij de oorzaak van het probleem kunnen localiseren en oplossen.
Ik hou jullie op de hoogte van mijn Xmax perikelen.
In elk geval een heel fijn weekend gewenst allemaal.
Vr gr
 
Ja zo sprak ik laatst iemand die had energie label D van Duurzaam en een ander had E van Efficiënt :)

Yamaha krijgt van mij een B van Betrouwbaar :)

Maar hoe is het afgelopen bij de dealer?
 
Laatst bewerkt:
Wel.........bleek dat het piepende geluid dus niet van de Vario kwam maar juist van voren.
Scooter op de brug en de boel nagelopen.
We konden eigenlijk niet 1.2.3 de vinger erop leggen.
Voorwiel eruit en lagers gecontroleerd.
Bleek niets mis mee te zijn.
Remklauw voor gecontroleerd en zelfs de blokken zaten nog op 70%.
Toen spul weer gemonteerd en de monteur is gaan proefrijden.
Piepende geluid was weg.
Wellicht iets zoals een steentje dat geklemt had tussen de remklauw en ging slepen????
Toen naar huis gereden........
Paar kilometer verder........piep piep piep...........
Niet in dezelfde mate als daarvoor, maar overduidelijk wel gepiep.
Dus even aankijken en binnenkort voor de onderhoudsbeurt mag het zaakie weer los en dan wellicht ander wiellager erin.
Want ik verdenk die als de schuldige.
Vr Gr
 
Een versleten wiellager geeft een ander geluid maar niet piepend. Ik zou toch als eerste in de richting van de remmen denken. Mogelijk moeten je remmen gangbaar gemaakt worden. Maar goed de monteur hetbooenbare geluid beter achterhalen als die de boel weer los haalt.

Maar het piepen was er voorheen niet en is ineens ontstaan begrijp ik?
 
Laatst bewerkt:
Is een accu van de X-max op te laden en te ontladen met een Optimate 4?

Dit staat nl. in de manual:




full
 
Een goedemorgen allemaal.
Even een laatste update:
Ik denk dat het ook aan de remmerij ligt.
De monteur had na het demonteren van het voorwiel de lagers gecontroleerd en alles leek goed.
Overigens gewoon door kunnen rijden hoor, met af en toe wat gepiep.
Gisteren de bestelde spiegel opgehaald en gelijk een afspraak gemaakt voor de komende onderhoudsbeurt.
Hebben we gelijk wat onderdelen besteld waaronder een nieuwe achterband en nieuwe accu.
De originele accu begon wat zwakjes te worden en kon dat met name merken na een koude nacht buitenstaan.
De arme ziel had er wat moeite mee, dus nu een Lithium accu in bestelling staan.
Kost wel 2 keer zo duur als een normale accu die er ingaat, maar krijg er dan wel een betere accu voor terug.
Omdat ik mijn Yamaha Xmax250LS nooit aan de druppellader hang en de machine dagelijks wordt ingezet wilde ik graag de beste accu erin.
Vandaar de Lithium op advies van de monteur.

Overigens heb ik mijn Xmax250LS op 6 september jongsleden in gebruik mogen nemen en vandaag is het de 12e november.
Op een weekje na dus dik 2 maand geleden.
Bijna 7000km ermee gereden inmiddels, dus mijn woorden zijn daadwerkelijk ook daden geworden.
Ik schrik er zelf beetje van wat ik ermee rijd.
Op deze manier kom ik zelfs dik over die 25.000km jaarlijks heen.
En daarnaast rijd ik ook nog prive ritten met de BMW R1200RT.
Moet wel zeggen dat de Xmax250LS heerlijk rijdt en tot op heden onberispelijk haar werk doet.
Nou moet de echte koude winter nog gaan komen, vaak in de maanden januari, februari en maart, maar heb er alle vertrouwen in.

In elk geval al een geplande onderhoudsbeurt gemaakt, en aangeven dat de monteur zich flink mag gaan uitleven op de Xmax.
Kosten nog moeite mogen wat mij betreft gemaakt worden, want wat deze Xmax250LS aan gemak en vertrouwen mij geeft is elke euro meer dan waard.
Zij goed voor mij........ik goed voor haar.
Ik laat zowiezo de hele vario schoonmaken, nakijken en slijtage delen zoals snaar en rolletjes vervangen.
Voor de rest zal het een grote onderhoudsbeurt gaan worden waarbij ook de elektrische delen zullen worden ingespoten met contactspray om enigszins de pekel perikelen tegen te gaan.
Kortom, straks na de onderhoudsbeurt is ze weer spik en span klaar om de winter door te komen.
Hoe ze uit de winter komt zien we in de maand april van 2018 wel, en tegen die tijd zal er weer flink de nodige kilometers mee zijn gereden.
Op deze manier komt de volgende motorscooter wel sneller dichterbij dan dat ik had gedacht. ha ha ha ha ha
Ik blijf in elk geval bij een Yamaha, want dit merk heeft zich nu al op motorscootergebied voor mij driedubbeldik bewezen.
Een Xmax300 of een Xmax400 zal de opvolger gaan worden in de nabije toekomst.
Had niet durven dromen dat deze Xmax250LS zo goed zou bevallen, dus elke Yamaha opvolger in scooterformaat zal het alleen nog maar beter kunnen gaan doen.
Fijne zondag allemaal.
Vr gr
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan