Supermoto verlichtingssysteem bouwen vanuit 'scratch'

Lucass

Die hard MF'er
26 feb 2009
414
181
Eindhoven
Motor: Honda CR500 omgebouwd naar supermoto mét laadspoel en LEDlampen (voor+achter).

Probleem: Nog geen functionele verlichting vanwege het ontbreken van een kabelboom en gelijkrichter/spanningsregelaar.

Doel: Bruikbaar verlichtingssysteem hebben in de vorm van een zogenaamd 'total loss-systeem', waarvan de accuspanning (zo goed mogelijk) op peil wordt gehouden met de laadspoel.

Ik wil dus een kabelboom maken waardoor de laadspoel de accu tijdens het rijden kan voeden. Hiermee duurt het langer voordat de accu is leeggelopen tijdens het rijden in het donker.

Hiervoor heb ik een gelijkrichter en spanningsregelaar nodig, om van de wisselspanning uit het blok in een mooie (op +/-14,4V) afgeregelde gelijkspanning te maken voor de accu.

Wat vinden jullie van mijn zelfgeknutselde stroomschema?
2myulvd.png


Deze gelijkrichter/spanningsregelaar wil ik gaan gebruiken. Uiteraard sluit ik de lampen niet aan op de gele aansluiting (wisselstroom) maar op de rode aansluiting (gelijkgericht en afgeregeld op 14,4V).
1%20fase%20stator%20light%20coil%20installation%20CARR2151.jpg
 
en koplamp en achterlicht in serie ? met verschillende wattages ?
kan werken hoor, maar paralel lijkt me toch aan te raden. als nu je achterlicht kapot gaat, heb je vooraan ook geen licht meer.
 
Ook je gelijkrichter is niet toepasbaar.
Je hebt een lichtspoel die aan een zijde an massa ligt.
je kan als je min ook aan massa ligt alleen maar met een diode gelijkrichten en dan krijg je een spanning zoals in het voorbeeld.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb op een puchie eens een bruggelijkrichter gezet, je moet dan inderdaad de massa van de lichtspoel lospulleken.

hij kan wel een bruggelijkrichter nemen maar dan moet je het frame niet meer als massa gebruiken.

hij heeft het achterlicht in serie gezet met de koplampen omdat het dan in beide standen meebrandt. lijkt me voor de hand liggend dat je vanaf beide standen van de lichtschakelaar een diode zet (1n4007 voldoet) die het achterlicht van energie voorzien
 
Als er alleen een lampje in de cockpit zit zal het wel werken, als er ook electronica in zit niet, omdat alles aan massa ligt
 
Ik heb op een puchie eens een bruggelijkrichter gezet, je moet dan inderdaad de massa van de lichtspoel lospulleken.

hij kan wel een bruggelijkrichter nemen maar dan moet je het frame niet meer als massa gebruiken.

de massa van het spoel isoleren van het frame is voldoende, frame kan dan gewoon massa blijven. of bedoelde jij niet "en" maar "of" ?
 
Laatst bewerkt:
Maar als ik de afbeelding mag geloven gaat dat met deze regelaar niet lukken omdat een kant an de spoel inwendig is doorverbonden met de min in de regelaar.
Ik vraag me trouwens af waarom je een accu wilt hebben in een CR500.
 
Misschien nog een kleine toevoeging, aan je schema is te zien dat je een schakelaar omzetten moet om je verlichting aan te zetten.

Is het niet slim om de verlichting standaard aan te zetten wanneer je je contact om zet? En de schakelaar te gebruiken voor grootlicht?

Zo ben je altijd beter zichtbaar en kun je je verlichting ook niet vergeten.
 
Misschien nog een kleine toevoeging, aan je schema is te zien dat je een schakelaar omzetten moet om je verlichting aan te zetten.

Is het niet slim om de verlichting standaard aan te zetten wanneer je je contact om zet? En de schakelaar te gebruiken voor grootlicht?

Zo ben je altijd beter zichtbaar en kun je je verlichting ook niet vergeten.

Is een rem schakelaar, in het schema is de boel gewoon altijd aan als de motor loopt.

en koplamp en achterlicht in serie ? met verschillende wattages ?
kan werken hoor, maar paralel lijkt me toch aan te raden. als nu je achterlicht kapot gaat, heb je vooraan ook geen licht meer.

Is toch gewoon een schematische weergave, hij zal ergens de draad moeten splitsen. Schematisch gezien staan ze gewoon parallel.
 
Is een rem schakelaar, in het schema is de boel gewoon altijd aan als de motor loopt.

jUFHuVp.jpg


Nee hoor, hij heeft zijn remlicht apart van zijn koplampen en achterlicht heeft getekent. Waardoor hij dus een schakelaar om moet zetten voor licht.
Het plaatje dat hij van Carmo heeft bijgevoegd is daarin tegen wel correct alleen zijn de lampen daar op de AC aangesloten ipv de DC die hij in zijn eigen tekening heeft gezet.


En om de discussie aan te gaan van de in serie/parralel geschakelde voor/achterlampen. Stel dat je achterlicht nu kapot gaat, zullen je beide voorlichten ook niet branden. Er zit namelijk nergens meer een - aangesloten. (geen gesloten circuit meer dus)
Mocht er één van de voorlampen kapot gaan dan heb je nog wel achterlicht, mits je de juist koplamp aan hebben staan.
 
De motor heeft geen contactslot, alleen een lichtschakelaar(uit, dim- en groot licht) en twee remlichtschakelaars. Ik vind dat het remlicht ook moeten kunnen werken als de hoofdverlichting uit staat. Ik wil een accu omdat ik denk dat de lichtspoel te weinig vermogen levert om de ledlampen en remlichten voldoende te laten branden. Een cr500 draait weinig toeren en het stator/vliegwieltje is piepklein. Daar kan nooit een dikke krachtige spoel achter zitten. Ik ga er vanuit dat het spoeltje ongeveer 10W levert.

Ik kan denk ik wel het achterlicht parallel aan de koplamp leggen?

Ik begrijp het idee niet helemaal van de massa van de spoel en de spanningsregelaar. Ik wilde een bruggelijkrichter gebruiken, waarom werkt dat niet met een spoel die intern aan massa ligt?
 
Laatst bewerkt:
[afbeelding]

Nee hoor, hij heeft zijn remlicht apart van zijn koplampen en achterlicht heeft getekent. Waardoor hij dus een schakelaar om moet zetten voor licht.
Het plaatje dat hij van Carmo heeft bijgevoegd is daarin tegen wel correct alleen zijn de lampen daar op de AC aangesloten ipv de DC die hij in zijn eigen tekening heeft gezet.


En om de discussie aan te gaan van de in serie/parralel geschakelde voor/achterlampen. Stel dat je achterlicht nu kapot gaat, zullen je beide voorlichten ook niet branden. Er zit namelijk nergens meer een - aangesloten. (geen gesloten circuit meer dus)
Mocht er één van de voorlampen kapot gaan dan heb je nog wel achterlicht, mits je de juist koplamp aan hebben staan.
aha, ik zie mr 1 plaatje. Wss de firewall op mn werk.
 
De motor heeft geen contactslot, alleen een lichtschakelaar(uit, dim- en groot licht) en twee remlichtschakelaars. Ik vind dat het remlicht ook moeten kunnen werken als de hoofdverlichting uit staat. Ik wil een accu omdat ik denk dat de lichtspoel te weinig vermogen levert om de ledlampen en remlichten voldoende te laten branden. Een cr500 draait weinig toeren en het stator/vliegwieltje is piepklein. Daar kan nooit een dikke krachtige spoel achter zitten. Ik ga er vanuit dat het spoeltje ongeveer 10W levert.

Ik kan denk ik wel het achterlicht parallel aan de koplamp leggen?

Ik begrijp het idee niet helemaal van de massa van de spoel en de spanningsregelaar. Ik wilde een bruggelijkrichter gebruiken, waarom werkt dat niet met een spoel die intern aan massa ligt?
Omdat je dan de gelijkrichter voor een deel kortsluit.
De regelaar in je afbeelding is er een met een diode die al inwendig verbonden is. Een extra gelijkrichter heeft geen zin.
 
Omdat je dan de gelijkrichter voor een deel kortsluit.
De regelaar in je afbeelding is er een met een diode die al inwendig verbonden is. Een extra gelijkrichter heeft geen zin.

Ik heb dan denk ik in de tekening het verkeerde symbooltje gebruikt en/of het schema verkeerd getekend. Ik was van plan dat carmo richtertje (wat tevens ook de regelaar is) te gebruiken. Dien ik wanneer ik die wil gebruiken de massa van de lichtspoel direct op de massa van het carmo blokje (groen aansluiting) aan te sluiten? Nee toch? Even er vanuit gaande dat mijn tekening fout is...
 
*O* *O* *O* dat in serie schakelen van de koplamp met het achterlicht heb ik nou ook door. Door het verschil in vermogen van de koplampen heb je met groot en gedimde koplamp ook groot en gedimt achterlicht, natuuuurlijk... :} :}
 
Ik heb dan denk ik in de tekening het verkeerde symbooltje gebruikt en/of het schema verkeerd getekend. Ik was van plan dat carmo richtertje (wat tevens ook de regelaar is) te gebruiken. Dien ik wanneer ik die wil gebruiken de massa van de lichtspoel direct op de massa van het carmo blokje (groen aansluiting) aan te sluiten? Nee toch? Even er vanuit gaande dat mijn tekening fout is...
Als je lichtspoel en je min beide aan massa liggen kan je niet gelijkrichten zoals jij dat wilt.
De regelaar van de afbeelding heeft inwendig al een doorverbinding tussen de lichtspoel en de min.
Er staat ook nog een optie voor 2 fase aansluiting bij.
Maar jij hebt geen 2 fase spoel maar een fase en een nul.
Ik zou even contact opnemen met Carmo om te vragen wat de bedoeling is.
Als je alleen maar de positieve periode gelijkricht (zoals in je afbeelding)heb je een veel lager gemiddeld vermogen.
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan