JAWA MENGSMERING & PLZEŇSKÝ PRAZDROJ, ČÁST DESET

Ze achtervolgt me het hele huis door. En als het oud en nieuw is helemaal. Dan zit ze naast me als ik op de plee zit, en later als ik ga slapen ligt ze tegen me aan. True love! *O*
 
Mooie poes Coert. Mijn hond heb ik uit het asiel gehaald. Was in het bos achtergelaten, vastgebonden aan een boom. Was al oud en is al een tijd geleden dood gegaan. Was een Karelische berenhond.
Ongelooflijk dat mensen dat doen met zo'n trouw beest..
 
in het weekend het linker zijdeksel van de 634 eens verwijderd ivm een vervelend tikkend geluid waar ik niet zo van weet waarvan het komt mischien de pimaire ketting
dus deksel verwijderd,de koppeling verwijderd en de primaire ketting verwijderd
de primaire ketting had wel wat vrijspel maar maakte nergens contact met het deksel het vrijspel was zo een 2 cm tussen de 2 uitersten
primaire as geen speling,uitgaande as geen speling,koppelings platen ruim binnen de tollerantie dus allemaal goed enkel het uitgaande asje voor de teller aandrijving heeft wat axiale speling,als test heb ik de primaire ketting van mjn reserve blok geplaatst deze is exact dezelfde maat van de andere
dus allebei goed of allebij hetzelfde versleten,raar
alles terug gemonteerd
maar de tik is gebleven
hoeveel bedraagt overigens het vrijspel van de primaire ketting kan er niks van vinden in de werplaatsboeken ik vond enkel dit maar is niet van een jawa maar ik veronderstel dat het een universeel gegeven is
het blok heeft 50000km
full
 
Coert bedankt, de verkoper wou de biedingen nog even afwachten... Staat nu op 800 :?
Daarbij was 't ook 9 uur rijden met de kar voor me. Ik wacht rustig tot er wat in de buurt verschijnt.
 
in het weekend het linker zijdeksel van de 634 eens verwijderd ivm een vervelend tikkend geluid waar ik niet zo van weet waarvan het komt mischien de pimaire ketting
dus deksel verwijderd,de koppeling verwijderd en de primaire ketting verwijderd
de primaire ketting had wel wat vrijspel maar maakte nergens contact met het deksel het vrijspel was zo een 2 cm tussen de 2 uitersten
primaire as geen speling,uitgaande as geen speling,koppelings platen ruim binnen de tollerantie dus allemaal goed enkel het uitgaande asje voor de teller aandrijving heeft wat axiale speling,als test heb ik de primaire ketting van mjn reserve blok geplaatst deze is exact dezelfde maat van de andere
dus allebei goed of allebij hetzelfde versleten,raar
alles terug gemonteerd
maar de tik is gebleven
hoeveel bedraagt overigens het vrijspel van de primaire ketting kan er niks van vinden in de werplaatsboeken ik vond enkel dit maar is niet van een jawa maar ik veronderstel dat het een universeel gegeven is
het blok heeft 50000km


[afbeelding]

Je bent niet echt super helder in je bewoording/schrijven maar als de prim. ketting ook een halve ton heeft gedraaid is vervangen eh, geen gek idee?
 
Laatst bewerkt:
Trouwens, hebben jullie ervaring met de 250 Jawa's?

Motor of scooter kopen? Gigantisch aanbod van allerlei scooters, motoren en benodigdheden

Ben erg fan van het model maar ze moeten voor mijn wel degelijk genoeg zijn om een 80 weg te kunnen rijden en de betrouwbaarheid zal wel 'n stuk minder zijn dan de modernere 350 blokken..
Als het een 353 is, is 80 bovenste kruissnelheid,
als het een 559 is, en dat lijkt er op qua bouwjaar, kun je er zat 90 mee rijden, en je kan deze ook wat opvoeren..(ik heb er ook zo 1..)
 
in het weekend het linker zijdeksel van de 634 eens verwijderd ivm een vervelend tikkend geluid waar ik niet zo van weet waarvan het komt mischien de pimaire ketting
dus deksel verwijderd,de koppeling verwijderd en de primaire ketting verwijderd
de primaire ketting had wel wat vrijspel maar maakte nergens contact met het deksel het vrijspel was zo een 2 cm tussen de 2 uitersten
primaire as geen speling,uitgaande as geen speling,koppelings platen ruim binnen de tollerantie dus allemaal goed enkel het uitgaande asje voor de teller aandrijving heeft wat axiale speling,als test heb ik de primaire ketting van mjn reserve blok geplaatst deze is exact dezelfde maat van de andere
dus allebei goed of allebij hetzelfde versleten,raar
alles terug gemonteerd
maar de tik is gebleven
hoeveel bedraagt overigens het vrijspel van de primaire ketting kan er niks van vinden in de werplaatsboeken ik vond enkel dit maar is niet van een jawa maar ik veronderstel dat het een universeel gegeven is
het blok heeft 50000km
[afbeelding]
Ik heb ook geen handleiding oid waar dat in staat. Ik weet het ook niet echt. Maar 2 cm speling lijkt mij vrij veel. Niet alleen de ketting slijt natuurlijk maar ook de tandwielen en het effect is cumulatief. Ik weet wel dat ik recentelijk bij de gouden ook getik had aan de linkerkant van het blok. Daar bleek een afgebroken stukje van een schakelvorkje in te liggen. Gevolg was dat ik het blok moest demonteren om dat vorkje te vervangen. Maar natuurlijk heb ik ook eerst even aan de primaire ketting gevoeld, en dat ook weer gedaan bij hermontage van het blok. Daar was de speling van de ketting op en neer ongeveer een cm (ik heb niet echt gemeten). Dat leek me niet teveel. Past de bus die tussen de as en het koppelingshuis zit wel strak?
 
ja die bus zat goed passenzal maar eens een nieuwe ketting bestellen en een tooltje maken voor die koppelings veren want is best wel lastig om die samen te drukken
het is hetzelde getik als bij koewaffel zijn 634
Ik heb ook geen handleiding oid waar dat in staat. Ik weet het ook niet echt. Maar 2 cm speling lijkt mij vrij veel. Niet alleen de ketting slijt natuurlijk maar ook de tandwielen en het effect is cumulatief. Ik weet wel dat ik recentelijk bij de gouden ook getik had aan de linkerkant van het blok. Daar bleek een afgebroken stukje van een schakelvorkje in te liggen. Gevolg was dat ik het blok moest demonteren om dat vorkje te vervangen. Maar natuurlijk heb ik ook eerst even aan de primaire ketting gevoeld, en dat ook weer gedaan bij hermontage van het blok. Daar was de speling van de ketting op en neer ongeveer een cm (ik heb niet echt gemeten). Dat leek me niet teveel. Past de bus die tussen de as en het koppelingshuis zit wel strak?
 
ik hoop dat het tellerasje niet de oorzaak is van dat getik gerammel deze zit in een bronzen bus en heeft een beetje axiale speling
mijn reserve blok heeft deze speling niet
het reserve blok heeft geen halfautomaat en is dus geen optie om de blokken te veranderen
kunnen ook de zuigers zijn die tikken omdat ik op gehoor met stetoscoop(schroevendraaier) tegen het oor het getik niet kan localiseren
 
Wel, ik zou zeggen ketting met tandwielen vervangen voor de zekerheid en dan verder kijken/betere oordoppen in doen..
 
Rudy, ik gebruik een steeksleutel 8 om de koppelingsveren op te spannen. Rechtop erop zetten en indrukken. dan met een puntbek tang via de zijkant de asjes erin/eruit trekken.

@Soojo, bedankt voor de omschrijving van het ontvetten van de cilinders.
 
Ik gebruik er een kleine lijmtang voor (klepveertang gaat net niet) met een busje waar een hap uit is ertussen..
 
Komt goed. Ik moet voorlopig nog even een inlaat rubbertje vinden, ost2rad en jawaparts hebben me te veel verzendkosten voor een ding. Weten jullie nog een adresje?
 
Vervang dat fiebele ding voor het inlaatrubber van een mikuni VM28, veel degelijker, je carb komt wat verder naar achter(beter oppakken onderin). Wel zelf rubbertje naar lufihuis knutselen..
 
Ik zal er even naar kijken Sammie.
Redelijk mooi weer vandaag.. Ik heb het luchtlek even provisorisch opgelost zodat ik nog kon rijden.
Het rijd erg mooi, zeker vergeleken met m'n oude MZ. De semi automaat koppeling werkt ook prima al moet ik deze wel even goed afstellen.
 
Ik heb ook geen handleiding oid waar dat in staat. Ik weet het ook niet echt. Maar 2 cm speling lijkt mij vrij veel. Niet alleen de ketting slijt natuurlijk maar ook de tandwielen en het effect is cumulatief. Ik weet wel dat ik recentelijk bij de gouden ook getik had aan de linkerkant van het blok. Daar bleek een afgebroken stukje van een schakelvorkje in te liggen. Gevolg was dat ik het blok moest demonteren om dat vorkje te vervangen. Maar natuurlijk heb ik ook eerst even aan de primaire ketting gevoeld, en dat ook weer gedaan bij hermontage van het blok. Daar was de speling van de ketting op en neer ongeveer een cm (ik heb niet echt gemeten). Dat leek me niet teveel. Past de bus die tussen de as en het koppelingshuis zit wel strak?

In het werkplaatshandboek staat dat de ketting 3 cm vrij naar boven moet kunnen bewegen...
 
In het werkplaatshandboek staat dat de ketting 3 cm vrij naar boven moet kunnen bewegen...

Hm, dan heb je een ander werkplaats handbook dan ik heb Atte. Het mijne heet "Jawa 634-5,6,8 Workshop Manual[ENG] (1989)" en daar staat het beslist niet in. :(
 
Zou kunnen; ik heb hier de dikke meertalige Jawa 350/638-639-640, uitgave van 1992, blz. 112:
'The chain is tensioned correctly if, after releasing the top rubber chainguard, the chain can be lifted with the finger at least 3 centimeters. This slack ensures that the chain will never be fully stretched during the ride due to the up and down swinging arm, which otherwise would result in shortening of the chain service life and damaging of the bearing of the secondary sprocket in the gearbox.'
Dezelfde tekst staat ook in de uitgave van (alleen Engels) 2004. Opvallend dat er zelfs staat 'ten minste 3 centimeter'. Wel met 'de vinger'!
 
Zou kunnen; ik heb hier de dikke meertalige Jawa 350/638-639-640, uitgave van 1992, blz. 112:
'The chain is tensioned correctly if, after releasing the top rubber chainguard, the chain can be lifted with the finger at least 3 centimeters. This slack ensures that the chain will never be fully stretched during the ride due to the up and down swinging arm, which otherwise would result in shortening of the chain service life and damaging of the bearing of the secondary sprocket in the gearbox.'
Dezelfde tekst staat ook in de uitgave van (alleen Engels) 2004. Opvallend dat er zelfs staat 'ten minste 3 centimeter'. Wel met 'de vinger'!

Dat gaat over de secundaire ketting en het secundaire tandwiel Atte, die speling moet hebben vanwege de beweging van de swingarm.
 
Terug
Bovenaan Onderaan