Het MF NT(V)650(GT) Revere/Hawk/Bros Topic deel 12

Nog steeds te koop:

full
 
Hoi beste rijder,

Ik ben nu bezig met wat onderhoud bij mijn trouwe NTV. Hij liep al een tijdje niet helemaal lekker. Met een koud blok moest ik (zonder choke) het gas er een beetje ophouden bij stoplichten anders viel ie uit. Maar nu heb ik sinds kort ook last van een slippende koppeling. Al de koppelingskabel bekeken en wat losser gemaakt, maar dat mag niet geheel helpen. Ik ga dus de koppelingsplaten bekijken en opmeten en nieuwe koppelingskabel plaatsen. In het ergste geval moeten die platen vervangen worden.

Daarnaast heb ik nu ook de tijd om even de carburateur schoon te maken. Het demonteren van luchtfilter is simpel, en vervolgens heb ik ook alle schroefjes die op de slangklemmen zitten van de inlaat rubbers ook losgedraaid.

Alleen ik krijg met geen mogelijkheid de carb los. Ik weet zeker dat ze alleen vast zitten dmv de inlaatrubbers. Maar wil niet teveel trekken aan de carb voordat ik zo een rubbertje sloop of erger.

Wie o wie kan mij even helpen met dit probleempje? Heb al gekeken in het WPH maar dat beantwoord niet geheel mijn vraag.
 
Hoi beste rijder,

Ik ben nu bezig met wat onderhoud bij mijn trouwe NTV. Hij liep al een tijdje niet helemaal lekker. Met een koud blok moest ik (zonder choke) het gas er een beetje ophouden bij stoplichten anders viel ie uit. Maar nu heb ik sinds kort ook last van een slippende koppeling. Al de koppelingskabel bekeken en wat losser gemaakt, maar dat mag niet geheel helpen. Ik ga dus de koppelingsplaten bekijken en opmeten en nieuwe koppelingskabel plaatsen. In het ergste geval moeten die platen vervangen worden.

Daarnaast heb ik nu ook de tijd om even de carburateur schoon te maken. Het demonteren van luchtfilter is simpel, en vervolgens heb ik ook alle schroefjes die op de slangklemmen zitten van de inlaat rubbers ook losgedraaid.

Alleen ik krijg met geen mogelijkheid de carb los. Ik weet zeker dat ze alleen vast zitten dmv de inlaatrubbers. Maar wil niet teveel trekken aan de carb voordat ik zo een rubbertje sloop of erger.

Wie o wie kan mij even helpen met dit probleempje? Heb al gekeken in het WPH maar dat beantwoord niet geheel mijn vraag.

Als de klemmen aan de kant van de carbs echt los zijn is het toch echt een kwestie van hard trekken en ze kantelen. Ze zitten er echt goed in geklemd.
 
Houten steel van een hamer gebruiken om te wrikken. Op de cilinderkop en onder de carb ergens pakken. Rustig en met beleid een beetje wrikken.
Toegegeven, het is een k klus........
 
even de föhn of verfbrander erop om de boel zacht te maken helpt ook. Heeft een beetje gepast geweld nodig af en toe :)
 
@honda-noob: als anderen al aangeven, met beleid wrikken, opletten dat alle klemmen goed los zitten (per cilinder 2 klemmen op de inlaatrubbers), klein beetje met de klok meedraaien helpt meestal ook - dus licht draaien en beetje duwen/trekken tegelijkertijd. Tip voor als je de carbs erop zet: rubbers/aluminium licht insmeren met motorolie en opletten dat de rubbers goed aansluiten op de cilinders (het aluminium heeft een randje waar de inlooprubber overheen vallen). Ik heb de rubbers bij montage altijd handvast op de carbs vast zitten, dus het is een kwestie de rubbers goed op de cilinders duwen: plop, vastdraaien, restanten olie verwijderen. Eea vereist soms een beetje geduld... dus neem je tijd.
 
Laatst bewerkt:
Hartstikke bedankt iedereen. Het is gelukt. Heb de carb eraf gekregen door te wrikken met de rubber-beklede steel van een hamer en beetje trekken en draaien. Ging uiteindelijk best makkelijk.

Nu zag ik tevens dat de carb er opzich nog vrij schoon uit ziet, maar ik ga hem toch schoonmaken. Wat raden jullie aan? Heb gelezen dat ultrasoon het beste is maar dacht wil het anders wel gewoon even thuis proberen met spullen zoals Dasty ontvetter of andere goede middeltjes.

Zal wel voor de leuk wat foto's maken van het proces en ze op MF zetten voor de volgende generatie NTV bezitters :)
 
Carburateurreiniger in een simpele spuitbus... agressief spul, dus op een dun doekje spuiten om grondig de carbs schoon te maken, en handig vind ik een oude jampot met een laagje vullen om onderdelen/sproeiers in schoon te weken; dekseltje erop want het spul verdampt
 
Laatst bewerkt:
@Rmkremer: mooie fiets trouwens... wees ook maar zuinig op die Laser uitlaat: die zijn niet meer te koop en is een goede upgrade (en verklaart ook de 144 sproeiers: lekker laten zitten).

ps: op de foto heb je de kap van het luchtfilter eraf, die kap is ook een beperking voor je luchttoevoer... kijk maar eens naar de diameter van de "snorkel"... met foam/pod-filters heb je die beperking niet meer. Er zijn er een paar op het HawkGTForum die zonder kap rijden en het filter klemmen met een pen, maar eerlijk gezegd vind ik dat een wel erg provisorische aanpak om meer lucht in de motor te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
@Rmkremer: mooie fiets trouwens... wees ook maar zuinig op die Laser uitlaat: die zijn niet meer te koop en is een goede upgrade (en verklaart ook de 144 sproeiers: lekker laten zitten).

ps: op de foto heb je de kap van het luchtfilter eraf, die kap is ook een beperking voor je luchttoevoer... kijk maar eens naar de diameter van de "snorkel"... met foam/pod-filters heb je die beperking niet meer. Er zijn er een paar op het HawkGTForum die zonder kap rijden en het filter klemmen met een pen, maar eerlijk gezegd vind ik dat een wel erg provisorische aanpak om meer lucht in de motor te krijgen.

Die laser uitlaat is volgens mij ook een reflectiedemper. Wij hadden hem op de NTV. Daarvan scheurde de collector open omdat er veel spanning op stond.
Dat klemmen van een opengezaagd deksel is geen provisorische aanpak hoor. Bij mijn ducati monster leverde ze zelfs fabrieks af open deksels bij de K%N inlegfilters. Werkt juist prima want je behoud daaronder de aanzuigbuizen. Ik zit er ook aan te denken om dat met mijn Multistrada te gaan doen als ik de nieuwe demper heb gemonteerd. Maar eerst eens op de vermogensbank kijken wat er uit komt.
 
Misschien ten overvloede, maar ik gebruik never nooit meer Dasty op mijn motoren. Aluminium kan er niet tegen en gaat corroderen. Lampenolie of WD40, gaat het ook van blinken.
 
@Rmkremer: mooie fiets trouwens... wees ook maar zuinig op die Laser uitlaat: die zijn niet meer te koop en is een goede upgrade (en verklaart ook de 144 sproeiers: lekker laten zitten).

ps: op de foto heb je de kap van het luchtfilter eraf, die kap is ook een beperking voor je luchttoevoer... kijk maar eens naar de diameter van de "snorkel"... met foam/pod-filters heb je die beperking niet meer. Er zijn er een paar op het HawkGTForum die zonder kap rijden en het filter klemmen met een pen, maar eerlijk gezegd vind ik dat een wel erg provisorische aanpak om meer lucht in de motor te krijgen.

Heel eerlijk gezegd heb ik er helemaal geen kap bijzitten. Wat je op de foto ziet dat is het.
Vandaar ook míjn vraag of dit orgineel is en of dit zo wel kan.
Er schreef ook iemand iets over een katoenen filter, maar......?
Dit is het, kan er niet meer van maken.

Het is mogelijk om dit filter schoon te blazen met een luchtspuut, maar er zit dus geen schuimfilter omheen wat je kunt in oliën.

Moet zeggen. Het blokje loopt heerlijk. Pakt goed op en is lekker vel. Maar dat filter zit me dus niet echt lekker.
 
Heel eerlijk gezegd heb ik er helemaal geen kap bijzitten. Wat je op de foto ziet dat is het.
Vandaar ook míjn vraag of dit orgineel is en of dit zo wel kan.
Er schreef ook iemand iets over een katoenen filter, maar......?
Dit is het, kan er niet meer van maken.

Het is mogelijk om dit filter schoon te blazen met een luchtspuut, maar er zit dus geen schuimfilter omheen wat je kunt in oliën.

Moet zeggen. Het blokje loopt heerlijk. Pakt goed op en is lekker vel. Maar dat filter zit me dus niet echt lekker.

Dit kun je zo laten zitten als hij er maar in vast zit. Het katoen zit in het filter tussen het metalen rooster. Je kunt hem gewoon met wasmiddel uitwassen en dan laten drogen of droog blazen.daarna spray je het filter weer in. Het is niet zoals een offroad schuim filter.
 
Oké..
Dank je voor de reactie . Ik zal me er eens in verdiepen, mijn filter zit namelijk aan de onderzijde vast gekit aan het luchtfilterhuis.
 
Oké..
Dank je voor de reactie . Ik zal me er eens in verdiepen, mijn filter zit namelijk aan de onderzijde vast gekit aan het luchtfilterhuis.
Haha vast gekit, zo kan het ook. Bij mij zit ie vast met tierips. :9
Maar zoals Defi al zei, hij hoort inderdaad gewoon zonder deksel anders heeft het niet zoveel zin. :)
 
Is het niet beter om -als je het deksel er af laat- het origineel filter te gebruiken omdat deze aan de bovenkant open is en meer lucht doorlaat?
 
Ik ben er achter gekomen dat mijn electrisch systeem iets raars doet.

Volledig willekeurig (dus niet bij wisselend toerental) wordt al mijn verlichting af en toe veel feller en even later dimt het weer. Alle andere NTV's bij ons thuis hebben dat niet... Moet ik me zorgen maken? Of kan dit gebeuren?

Frans
 
Ik ben er achter gekomen dat mijn electrisch systeem iets raars doet.

Volledig willekeurig (dus niet bij wisselend toerental) wordt al mijn verlichting af en toe veel feller en even later dimt het weer. Alle andere NTV's bij ons thuis hebben dat niet... Moet ik me zorgen maken? Of kan dit gebeuren?

Frans
Zou iets te maken kunnen hebben met een spanningsregelaar die niet helemaal lekker is...
 
Nou mensen, ik dacht om ook eens mijn koppelingsplaten en -veren te meten. Dat was nog best een klus. Ik heb mijn koppelingsdeksel los, het plaatje en de veren ook. De veren vallen nog allemaal ruim binnen de marges van het WPH.

full



Nu wilde ik de platen ook los halen, maar ik krijg met geen mogelijk de grote moer op de hoofdas los.

full

Had alleen even snel deze foto met het plaatje + veren er nog op.

Ik heb het volgende geprobeerd:

in zijn 5e versnelling gezet, rem stevig ingedrukt (hij staat op de bok) en vervolgens met man en macht geprobeerd met een maatje 27 dop en ratel de moer los te krijgen. Het enige wat ik denk ik bereikt heb is een hernia. Ik heb helaas ook geen slagmoersleutel. Heeft iemand nog een gouden tip om deze los te krijgen?

UPDATE: bedenkt me net dat kruipolie misschien wel handig is in dit geval. Zal dit morgen eens proberen.
 
Laatst bewerkt:
Is deze moer niet geborgd dmv een kleine inkeping? Ik heb dit bij andere types Honda vaker voor de hand gehad . Dus het zal me niet verbazen als de Hawk dit ook heeft.
 
ding left in de olie, dus dat zal geen verschil maken. maar volgens mij hoeft die er ook niet af om bij de platen te komen, alleen als je de korf wil loshalen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan