[[[ ══ Suzuki GS500 Topic #29 ══ ]]]

Gisteren de schokbreker eronder gezet, wel wat gefriemel maar het is gelukt!
Ga morgen stukje rijden, kijken hoed het voelt. Ik voelde al wel dat ie een stuk stugger is
toen ik er even op zat...
Vanochtend heerlijk stukje gereden met m'n 2de hands nieuwe achterschokbreker...
weer een wereld van verschil! Nu is het net een echte grote mensen motor!!
Stabieler, rustiger en meer comfort.. voor het eerst 150 aangetikt op de teller.
Voelde veel stabieler...
 
Vanochtend heerlijk stukje gereden met m'n 2de hands nieuwe achterschokbreker...
weer een wereld van verschil! Nu is het net een echte grote mensen motor!!
Stabieler, rustiger en meer comfort.. voor het eerst 150 aangetikt op de teller.
Voelde veel stabieler...

Ik heb er ook een R6 vering in. Is inderdaad erg stabiel :t
 
Vanochtend heerlijk stukje gereden met m'n 2de hands nieuwe achterschokbreker...
weer een wereld van verschil! Nu is het net een echte grote mensen motor!!
Stabieler, rustiger en meer comfort.. voor het eerst 150 aangetikt op de teller.
Voelde veel stabieler...

Voor de mensen die nu denken: Dat wil ik ook!

Ik heb nog een aantal schokbrekers liggen van een GSX600f. Zijn één op één uitwisselbaar met de GS500 schokbreker. Prijs is €35,- per stuk excl. verzendkosten.

https://link.marktplaats.nl/m1195586321
 
Laatst bewerkt:
Heeft het nut om voor een andere schokbreker te gaan zonder dat je de voor vering aanpast?

Dat denk ik wel. Deze schokbreker is wat stugger en zwaarder afgeveerd. Als je zelf wat zwaarder bent of regelmatig met iemand achterop rijdt dan merk je het verschil wel hoor. De motor voelt wat rustiger aan omdat de schokbreker wat minder op en neer blijft gaan.
 
Dat denk ik wel. Deze schokbreker is wat stugger en zwaarder afgeveerd. Als je zelf wat zwaarder bent of regelmatig met iemand achterop rijdt dan merk je het verschil wel hoor. De motor voelt wat rustiger aan omdat de schokbreker wat minder op en neer blijft gaan.
Tevens heeft deze rebound demping, wat de uitgaande slag ook goed dempt...
Echt goed te merken....
 
Ooit moet de eerste keer zijn.. Vandaag helaas zachtjes onderuit gegaan, weet nog niet helemaal hoe. Mijn voorwiel gleed gewoon opeens weg in een flauwe bocht. Gelukkig (zichtbaar) weinig schade, alleen o.a. koppelhendel een beetje gebogen en hier-en-daar wat kleine schaafplekjes. Hebben jullie nog punten, die misschien minder zichtbaar zijn, die ik nog even goed moet nakijken voor ik er weer mee ga rijden? Ik kon er naar mijn gevoel in elk gevoel nog prima mee naar huis rijden
 
Goedemorgen allemaal,
Ik ga zaterdag kijken bij een Suzuki GS500e uit 2002 met ongeveer 65k km op de teller. Zijn er naast de welbekende roest nog extra punten waar ik op moet letten? De Guide is offline :(
 
Goedemorgen allemaal,
Ik ga zaterdag kijken bij een Suzuki GS500e uit 2002 met ongeveer 65k km op de teller. Zijn er naast de welbekende roest nog extra punten waar ik op moet letten? De Guide is offline :(

Zippyshare gooit ze na verloop van tijd offline daarom stond er een backup link achter ;) Ik heb hem in ieder geval weer terug gezet.

Het enige specifieke probleem dat ik bij die modellen kan bedenken zijn problemen met de startkoppeling. Deze kan los komen te zitten. Niet echt een groot probleem en je merkt het direct als de startmotor rond gaat maar het blok niet :+ Ook kunnen de boutgaten uitlopen waardoor er speling op komt en de motor lelijk gaat tikken. Op zich ook geen groot probleem maar het devies is altijd een tikkende GS500 = niet kopen. Als je niet zeker weet of hij tikt is er waarschijnlijk niks aan de hand want zoiets is lastig te missen.
 
GS500 is in het algemeen een prima motor. Als ie goed start en geen rare geluiden geeft ben je al een heel eind. Als ie daarna ook goed door de toeren loopt kun je er motorisch niet veel mis mee hebben. Behalve olie verbruik, maar daar kom je meestal naar een aantal km's pas achter, en dat is exemplaar afhankelijk. Ik heb bij bijna 70.000km bijna geen olieverbruik, maar heb ook mensen gesproken met de helft op de klok die wel last hadden van olieverbruik.

Verder is het me opgevallen dat praktisch alle GS500jes via de kleppendekselpakking ietwat olie lekken. Hoeft dus niet erg te zijn. Als het frame onder zit betekend dat waarschijnlijk wel dat de pakkin gal eve niet vervangen is, en dat de kleppen dus ook niet gesteld zijn.

Daarnaast standaard slijtage delen checken. Zegt heel veel over een motor. Ketting/tandwielen, banden, remmen..
 
Als het frame onder zit betekend dat waarschijnlijk wel dat de pakkin gal eve niet vervangen is, en dat de kleppen dus ook niet gesteld zijn.

Lijkt me eerder andersom. Kleppen stellen en dan de pakking recyclen geeft meer kans op lekkage dus ik zou dan juist wel verwachten dat dat onderhoud is gedaan.
 
Zippyshare gooit ze na verloop van tijd offline daarom stond er een backup link achter ;) Ik heb hem in ieder geval weer terug gezet.

Het enige specifieke probleem dat ik bij die modellen kan bedenken zijn problemen met de startkoppeling. Deze kan los komen te zitten. Niet echt een groot probleem en je merkt het direct als de startmotor rond gaat maar het blok niet :+ Ook kunnen de boutgaten uitlopen waardoor er speling op komt en de motor lelijk gaat tikken. Op zich ook geen groot probleem maar het devies is altijd een tikkende GS500 = niet kopen. Als je niet zeker weet of hij tikt is er waarschijnlijk niks aan de hand want zoiets is lastig te missen.

Aha dank je wel. Ik zal de guide nog ff doorlezen. Dat van het tikken had ik ook al gevonden. Tot een bepaald bouwjaar had dat te maken dat de Squish te klein was bij een koude motor geloof ik.(? correct me if im wrong)
 
Haynes is voor de oude modellen (tot 97) en de officiële Suzuki handboeken staan in de startpost. Jij zoekt dus deze. Als je een kuip hebt hoort er ook nog een bijlage bij.
 
Lijkt me eerder andersom. Kleppen stellen en dan de pakking recyclen geeft meer kans op lekkage dus ik zou dan juist wel verwachten dat dat onderhoud is gedaan.

Bij mij begint de pakking stug te lekken als de kleppen gedaan moeten worden.. Super irritant als je op vakantie bent en dus de kleppen niet kan stellen.

In elk geval wijst het op beun praktijken -> niet kopen.





Haynes heb ik ook gebruikt op de motor van Papflapje (2004 volgens mij). Werkt prima. Alleen heeft suzuki er soms wat andere onderdelen op gedaan, maar met een beeeetje technisch inzicht vind je dat ook wel.
 
Om een lekke kleppendeksel pakking zou ik hem niet laten staan. Die dingen gaan gewoon best makkelijk lek en voor een euro of 25 is dat opgelost.
 
Hallo,

Ik heb al lang een account op dit forum maar ben nooit echt actief geweest, tot nu.
Student, 23, Belg.

Een kennis van me heeft laatst een GS500 gekocht.
ik heb door hier enkele keren op te rijden, mijn oude Yamaha TW125 snel de rug toe gekeerd, en zelf ook opzoek gegaan naar een GS.

De motor is voledig, ik ben vergeten een foto te nemen toen ie nog in elkaar zit





Ik heb er eentje op de kop kunnen tikken (of dat dacht ik toch toen |( ). het is een GS van 1990 geworden voor 650 euro, met 23000km op de teller.
had vroeger veel buiten gestaan, maar stond de laatste 4 jaar in de vitrine van een Suzuki dealer.

De Problemen
  • Benzine tank compleet veroest vanbinnen
  • Batterij stuk
  • Klemmende voorrem
  • stevig roestige uitlaat
  • Groot onderhoud nodig
  • Benzine kraantje heb ik per ongeluk kapot gemaakt

Wat is er al gebeurd
  • Vervangende bezine tank gevonden voor een prikje
  • Nieuwe Batterij
  • Voorrem in de ultrasoon, werkte terug goed, maar de stofringen waren stuk, vervanging is onderweg
  • Uitlaat gespoten met Hamerite
  • Olie, Oliefilter, Luchtfilter vervangen
  • Carburators helemaal uiteen in de ultrasoon
  • vervangend benzine kraantje is onderweg
  • Wielen zijn bij de poedercoater want ik had ze zelf liever in het satijn zwart

Na het hevig uit kuisen van de carburators met de ultrasone, draaide hij terug.
hij wou wel niet echt in toeren gaan, en er ook niet terug uit komen, bleek dat ik een vacuüm ringetje miste naast één van de diafragmas. hiernaa de idle instellen als hij lekker warm is, en toen draade het blokje perfect. (heb ook direct de #125 main jets besteld, eens testen welk verschil dit zal maken).

Wat zalig dat alles mooi opgesomd staat in het begin van dit topic. :}

Het grote probleem waar ik dit weekend mee zat was 2 afgebroken uitlaatbouten.
Hier heb ik geprobeerd om er buiten op te lassen, maar te vergeefs, heb dan maar mijn hele dag gespendeerd aan ze uit te boren, en hier komen dan helicoils in.
(btw, f*ck de boren van de Action, grootste vergissing ooit _O- )






beide gaten zijn nogal afgeweken van het center. maar het linkse gat (op de foto) zit wel zeer dicht bij de uitlaat poort. de gaten zijn nu ong.7mm dus moeten nog een dikke 0.6mm langs elke kant geboord worden
Ik veronderstel dat zelfs als ik hier lichtjes tegen de wand zou zitten, ik nog steeds de uitlaat best strak vast kan zetten met een helicoil.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan