ktm 790 duke

Nog een paar nachtjes! :9
Ben volgens mij nog nooit zo benieuwd geweest naar een nieuw model!
 
Vandaag om 13:00 livestream van KTM presentatie:

Even met de baas overleggen (mezelf :P) maar ik denk dat ik er wel even vrij voor kan krijgen :+
 
Wat mij betreft is hij naar verwachting qua uiterlijk, vind hem wel geslaagd.

105pk @ 9000 rpm, zit op m'n werk dus kon er niks van verstaan, maar heb niks voorbij zien komen van een R versie, dus ik vrees dat die er niet bij zit.
 
Laatst bewerkt:
Was bij de introductie van de 690 duke toch ook pas een jaartje later? De R versie. Maar wie weet wat er straks op de site staat :)
 
Dat weet ik niet, dat heb ik niet gevolgd toendertijd.
Als er een R komt hoop ik wel dat die ook dit jaar komt. Anders moet ik nog een jaar langer wachten op een jonge 2ehands :+
 
Je zit met een nieuwe altijd in de prijscategorie van een andere gebruikte motor ;)
Nieuw kun je, over het algemeen, het beste met nieuw vergelijken. En een nieuwe 1290 is best aan de prijs..
 
Wel jammer dat het rijwielgedeelte redelijk basic is.
Alleen achter veervoorspanning instelbaar verder niks.
-O-
 
Nou, de site doet het.. redelijk.. af en toe..

KTM - READY TO RACE

Ik vind hem mooi! En de specs zijn ook super:
~103 pk, 169kg (droog) awww yeah! :o

TlNErwk.png
 
Vind hem wel gaaf, vooral erg leuk dat ze de koplamp over de gehele linie terug laten komen.

Die standaard uitlaat klinkt waarschijnlijk toch als een stofzuiger, vervangingsdemper dus. Ben wel benieuwd wat de uitlaatfabrikanten hierop gaan verzinnen, vaak maken zij een hoop goed.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben niet helemaal overtuigd & ben heel erg benieuwd naar de prijs en of je hem optisch niet wat aantrekkelijker kunt maken. Met welke moto's moet de 790 de concurrentie aan gaan? De Mt09 en nu Mt09 SP lijkt me dan weer stapje hoger?

Ik vond de rem/kop hendel op de prototype retevet, jammer dat ze dat niet produceren

De Superduke is zeker stevig geprijsd, maar als je kijkt wat een z1000, cb1000r, speed triple etc kosten kom je gewoon keer op keer bij echte super nakeds uit ( Superduke, S1000r, Tuono, Misschien de MT10, die is kantje boord vind ik. )

Op dat vlak is het dit jaar wel stil.
 
Ik ben niet helemaal overtuigd & ben heel erg benieuwd naar de prijs en of je hem optisch niet wat aantrekkelijker kunt maken. Met welke moto's moet de 790 de concurrentie aan gaan? De Mt09 en nu Mt09 SP lijkt me dan weer stapje hoger?
KTM kennende kun je hem weer helemaal vol hangen met allemaal 'powerparts' accessoires :)

Als die site het nou eens deed dan konden we er tenminste beter naar kijken! :P
 
Ik vind de specs ook niet helemaal geweldig, vooral het koppel valt me tegen, sowieso pas bij 8000 rpm...zoveel meer weegt mijn afgespekte 990 SMR nu ook weer niet, daarentegen wel 30nM meer bij 1000 rpm minder
 
Het is maar een 800, daar zal je nooit hetzelfde koppel uithalen als een 1000 natuurlijk.
 
Ik was ook wel benieuwd naar deze nieuwe Duke, maar ben teleurgesteld.
Hij mocht gerust 10 pk meer hebben, koppel lijkt me wel voldoende. Ik stoor me vooral aan de achterzijde: de sectie onder het zadel/duozadel is veel te dik, het achterlicht hebben ze er precies achteraf aangekleefd en het hangt veel te ver van de rest van de motor. En die uitlaat, echt was daar nu geen mooiere oplossing voor? Zelfs met de optionele Akra trekt het op niks, het doet de motor veel logger uitzien. Als ze het dan toch niet een beetje zoals op het prototype hadden kunnen uitvoeren, hadden ze beter een uitlaat onder de motor kunnen positioneren (zoals op de allereerste Duke's).
Echt jammer.
 
nou
aan iedere motor zitten minpunten
maar een akra er onder lijkt mij wel wat
lijkt dan net op een crosser(vind ik niet erg)
die achterpartij is inderdaad niet alles
maar de achterpartij waar mijn 690 mee kwam leek ook nergens naar
maar daar is best wel wat op te verzinnen
maar in de reviews vinden ze het stuur gedrag lijken op de 690 duke
maar dan met minder trillingen, 2 schijven voor iets meer pk's
meer dan 105 hoeft voor mij ook niet
dus voor mij is het een prima fiets
ik zeg : proefrit en bestellen
 
Die spionagefoto's blijken toch wel erg dicht bij de werkelijkheid te hebben gezeten. De uitlaatdemper is inderdaad niet iets om over naar huis te schrijven en de duoseat is een beetje vreemd, maar verder vind ik het een nette fiets. Niet zo bruut als het prototype, maar zet er wat oranje powerpart gadgets op, laat het achterspatbord kennismaken met een beugelzaag en monteer een ander uitlaatje en je bent een heen heel eind op weg. Een duogreep als van de spionagefoto's als optie leverbaar zou wel handig zijn voor duogebruik. Anders een bagarerekkie met handgrepen, al zullen de meesten daar een 790 niet in eerste instantie voor kopen. :N.
105 pK en een V-twin vermogensafgifte lijkt me voor niet al te zware bestuurders meer dan zat om lol mee te hebben...

Een hele vracht powerparts waaronder een akra en een seatcover staat al op eerder genoemde website.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind hem ook tegenvallen. Maar ik denk dat er nog best wat van te maken is:
- Monoseat
- Achterkant iets hoger, voorkant lager
- Korte GP uitlaat. OF nog mooier een uitlaat zoals het prototype.
- Korte kentekenplaat
- Kleine spiegels onder het stuur
- Passagiers voetsteunen er af
- Reflector van de voorvork halen

Is het al bekend wat de 790 Duke kosten?
 
Laatst bewerkt:
Ach, het is maar net wat je er van verwachtte denk ik dan. Hij voldoet in ieder geval precies aan mijn verwachtingen. Als ie net zo lekker stuurt als de 690 Duke (gezien het gewicht zal dat wel ok zitten) maar dan met dit vermogen, dan heb je een heerlijke speelfiets te pakken!

Er was overigens al snel bekend (door KTM) dat het uiteindelijke productiemodel nooit de uitlaat onder de kont zou hebben. Wel jammer, daar niet van. Ik hoop/gok op aftermarket!
 
Terug
Bovenaan Onderaan