Milieuzones... En ik mag gewoon Rotterdam en Utrecht in

Ga eens op de ring A10 staan om 8:30 uur en tel de "bezorgers, klusjesmannen, aannemers en dergelijke". Of beter: Stel je voor dat er behalve die weggebruikers niemand anders op de weg is.. ;)
Nee hoor, IK sta daar nooit de boel te vervuilen.
Maarre... die ring is toch geen milieuzone?
 
Ga eens op de ring A10 staan om 8:30 uur en tel de "bezorgers, klusjesmannen, aannemers en dergelijke". Of beter: Stel je voor dat er behalve die weggebruikers niemand anders op de weg is.. ;)

De mobiele werkplaats/boes van de timmerman en de strontpottenbus van de loodgieter zijn nu eenmaal noodzakelijke voertuigen. Net zo goed als de dikke Daf van de Albert Heijn en de 'emergency vehicles'.
Bovendien heeft het openbaar-vervoer-promotiebeleid van de vorige eeuw ons leven hoofdzakelijk met enkele tegeltjes wijsheden verrijkt zoals "Treinen rijden op rails, niet op tijd" en "Het openbaar vervoer brengt je daar waar je niet wil wezen op een tijdstip dat je er niet wil zijn".
 
100% gelul. CO2 is plantenvoedsel. Er is veel te weinig CO2 in de atmosfeer op dit moment. Daardoor blijven planten zo klein en willen sommige helemaal niet groeien.

Enige nuance:

Plantenvoedsel is pokon (mineralen als stikstof, zwavel), water en ook C02 (ook wel koolzuurgas genoemd).

Maar zoals iedereen met enige middelbare school biologie zou moeten weten: CO2 is geen giftig gas. Het is een noodzakelijk gas voor planten om te groeien (fotosynthese) maar als je er teveel van hebt, krijg je dus weer last van dat broeikaseffect.

Het gaat dus om de juiste verhoudingen.

Maar dat er te weinig CO2 zou zijn klopt niet. Het kan best zijn dat plantjes in een kas beter groeien met wat meer C02. Maar zou de hele atmosfeer gevuld zijn met zoveel CO2 dan zorgt dat dankzij het broeikaseffect voor een hogere temperatuur op aarde. Dat is een lastige balans.
 
En die scheepsmotoren dan, die op dikke stookolie lopen wat je eerst moet verwarmen voordat het de cilinder in wil lopen?
Wat wil je daarmee doen? Doe eens een goed voorstel.
full

De klassieke oplossing



Of de modernere oplossing. Mits optimalisering en plaatsen van meerdere kolommen valt er best wel veel meer brandstof te besparen, tot zelfs volledig autonoom op dat systeem te varen bij momenten dat er voldoende wind is.

Ooit eens iets gelezen (dacht begin jaren 90 ergens) van een experiment met een redelijk groot containerschip, voorzien van een 20tal kolomwindturbines op de zijkanten van het schip. Die konden voorzien in genoeg elektriciteit om de boot bij een gemiddelde wind op open zee volledig elektrisch aan te drijven bij een snelheid van 13 a 14 knotts (24 a 26 km/u).

De technologie was er dus, maar buiten het feit dat hij gevoelig trager was, konden er door de kolomturbines ook enkele 100'den minder containers op, en was het schip door de hoge kolommen die op de zijranden stonden ook minder stabiel.
De kostenbesparing woog niet op tegen de nadelen in die tijd. Dezer dagen zou dat wel het geval zijn.

Maar ook de klassieke oplossing zou een goede zaak zijn, terug naar zeilschepen. En ja, die kunnen ook tegen de wind in varen! Die kunnen misschien niet zo groot als de huidige ocaanreuzen gemaakt worden, maar best wel een stuk groter dan de oude schepen.
Je het vergt (veel) meer bemanning. Zet die vol met (langdurig) werklozen, en werklozen uit lageloonlanden. Die laatste zullen dat met veel plezier doen, zelfs aan een laag loon, want voor hun is een laag loon een hoog loon. Al die werklozen en laaggeschoolden op die schepen werken, maar hebben ook vrije tijd die ze op de boot doorbrengen. Dat kan deels gebruikt worden om ze een of andere bijscholing/cursus te laten volgen.

Een deel zal het leven op zee uitdagend gaan vinden en kunnen zich daarin opwerken, anderen zullen dankzij de gevolgde bijscholingen in een latere tijd elders kunnen opwerken.
In mijn ogen een win win situatie.
 
Ik bedoel daarmee te zeggen dat al die kleine beetjes op een gegeven moment een groot deel van je salaris opslokt.
Maar in NL mogen jullie nog niet klagen.
België heeft gemiddelde lonen die 30 tot 40% lager liggen (voor arbeiders), en tot 50% lager voor hogere functies en ambtenaren.
Pensieoenen in NL zijn het dubbele of meer dan in België.
Buiten dat heeft België een veel hogere belasting druk dan in NL, hoort bij de hoogste in Europa.
Alleen in de fleetsector zijn de nieuwprijzen en belastingen lager dan in de meeste andere landen. En dat ze onze wegen maar houden in het stadium als die nu zijn, meer dan goede staat genoeg, want nog meer belasting betalen zet ons op straat ... en ik woon liever in mijn bijna onbetaalbaar klein huisje gelegen aan een putten-en-barsten-weg, dan op straat te leven op mooie gladde asfalt met mooie markeringen ...

Maar genoeg off topic, dit heeft al helemaal niets meer met emissie zones te maken ...
 
[afbeelding]
De klassieke oplossing



Of de modernere oplossing. Mits optimalisering en plaatsen van meerdere kolommen valt er best wel veel meer brandstof te besparen, tot zelfs volledig autonoom op dat systeem te varen bij momenten dat er voldoende wind is.

Ooit eens iets gelezen (dacht begin jaren 90 ergens) van een experiment met een redelijk groot containerschip, voorzien van een 20tal kolomwindturbines op de zijkanten van het schip. Die konden voorzien in genoeg elektriciteit om de boot bij een gemiddelde wind op open zee volledig elektrisch aan te drijven bij een snelheid van 13 a 14 knotts (24 a 26 km/u).

De technologie was er dus, maar buiten het feit dat hij gevoelig trager was, konden er door de kolomturbines ook enkele 100'den minder containers op, en was het schip door de hoge kolommen die op de zijranden stonden ook minder stabiel.
De kostenbesparing woog niet op tegen de nadelen in die tijd. Dezer dagen zou dat wel het geval zijn.

Maar ook de klassieke oplossing zou een goede zaak zijn, terug naar zeilschepen. En ja, die kunnen ook tegen de wind in varen! Die kunnen misschien niet zo groot als de huidige ocaanreuzen gemaakt worden, maar best wel een stuk groter dan de oude schepen.
Je het vergt (veel) meer bemanning. Zet die vol met (langdurig) werklozen, en werklozen uit lageloonlanden. Die laatste zullen dat met veel plezier doen, zelfs aan een laag loon, want voor hun is een laag loon een hoog loon. Al die werklozen en laaggeschoolden op die schepen werken, maar hebben ook vrije tijd die ze op de boot doorbrengen. Dat kan deels gebruikt worden om ze een of andere bijscholing/cursus te laten volgen.

Een deel zal het leven op zee uitdagend gaan vinden en kunnen zich daarin opwerken, anderen zullen dankzij de gevolgde bijscholingen in een latere tijd elders kunnen opwerken.
In mijn ogen een win win situatie.
Nucleaire aandrijving?
 
Dat viel mij ook al op. Aan de onbemande pompen blijft de benzineprijs zo tussen grofweg 1,45 en 1,53 fluctueren. Blijkbaar is dat het punt waarbij iedereen het meeste verdient en de burger gewoon door blijft tuffen.

Het viel me op dat de benzine al weer tussen de 1.60 en de 1.70 is, de diesel koste mij vanochtend 1.25.
Ik voorspel nu al dat er dit jaar nog een flinke accijns verhoging komt, vooral op de diesel, want daar wordt alles mee opgelost.
Hoe meer je betaald hoe beter het milieu.
 
Maar in NL mogen jullie nog niet klagen.
België heeft gemiddelde lonen die 30 tot 40% lager liggen (voor arbeiders), en tot 50% lager voor hogere functies en ambtenaren.
Pensieoenen in NL zijn het dubbele of meer dan in België.
Buiten dat heeft België een veel hogere belasting druk dan in NL, hoort bij de hoogste in Europa.
Alleen in de fleetsector zijn de nieuwprijzen en belastingen lager dan in de meeste andere landen. En dat ze onze wegen maar houden in het stadium als die nu zijn, meer dan goede staat genoeg, want nog meer belasting betalen zet ons op straat ... en ik woon liever in mijn bijna onbetaalbaar klein huisje gelegen aan een putten-en-barsten-weg, dan op straat te leven op mooie gladde asfalt met mooie markeringen ...

Maar genoeg off topic, dit heeft al helemaal niets meer met emissie zones te maken ...


Wat doe je daar nog? :+
 
Ik bedoel daarmee te zeggen dat al die kleine beetjes op een gegeven moment een groot deel van je salaris opslokt.

Ja, dan kom je in het algemene moeras terecht van klagen en zeuren dat de overheid altijd de pik op de kleine man heeft.

Zeeschepen die Rotterdam inkomen moeten ook hun bijdrage leveren aan het verminderen van luchtvervuiling. Een maat van me die zeeman is kan daar meer over vertellen.
‘CO2-uitstoot zestien grootste schepen = die van alle auto’s‘
 
Enige nuance:

Plantenvoedsel is pokon (mineralen als stikstof, zwavel), water en ook C02 (ook wel koolzuurgas genoemd).

Maar zoals iedereen met enige middelbare school biologie zou moeten weten: CO2 is geen giftig gas. Het is een noodzakelijk gas voor planten om te groeien (fotosynthese) maar als je er teveel van hebt, krijg je dus weer last van dat broeikaseffect.

Het gaat dus om de juiste verhoudingen.

Maar dat er te weinig CO2 zou zijn klopt niet. Het kan best zijn dat plantjes in een kas beter groeien met wat meer C02. Maar zou de hele atmosfeer gevuld zijn met zoveel CO2 dan zorgt dat dankzij het broeikaseffect voor een hogere temperatuur op aarde. Dat is een lastige balans.
Een niet onaanzienlijk deel van de co 2 uitstoot komt niet van het wegverkeer, dat zo makkelijk als zondebok wordt aangewezen, maar door ontbossing. Enerzijds schiet de co2 uitstoot dan omhoog, anderzijds verdwijnt de vegetatie, die via zonlicht (fotosynthese) co2 omzet in zuurstof en plantaardig materiaal. Een deel van de oerbossen moeten plaats maken voor palmolie plantages, omdat een of andere boomknuffdlaar dacht, dat dat de oplossing zou zijn voor vermindering van fossiele brandstoffen gebruik. Zure regen bestaat niet meer, maar kaalslag in de oerwouden wel. De bosbranden op Borneo zullen binnenkort wel wéér beginnen, als het droog genoeg is om aan te steken en heel zuidoost azie staat dan weer in de rookwolken. Een ban op palmolie als brandstof is beter voor het milieu dan welke milieuzone ook.

Vandaag was het in het nieuw, dat Arnhem invoering van een milieuzone heeft uitgesteld, totdat is onderzocht, of het wel effect heeft. Eindelijk een greintje gezond verstand.
 
Wat doe je daar nog? :+
In de buurt van mijn kinderen blijven. Ondanks ik ze maar om de 14 in het weekend heb kan ik het niet over mijn hart krijgen nu al naar verwegistan te verhuizen.
Ja, ook NL is me te ver weg van mijn kindjes. Een job op Schiphol ipv Brussels Airport zou ik wel zien zitten anders.

Had ik geen kinderen, was ik 3,5 jaar geleden niet terug gekomen na hertrouwd te zijn. En niet omdat het daar beter is, want overal scheelt er wat terwijl het gras er groener lijkt, maar hrt is er anders ... en warmer ... en goedkoper ... gewoon een nieuw en ander leven beginnen ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
[afbeelding]
De klassieke oplossing



Of de modernere oplossing. Mits optimalisering en plaatsen van meerdere kolommen valt er best wel veel meer brandstof te besparen, tot zelfs volledig autonoom op dat systeem te varen bij momenten dat er voldoende wind is.

Ooit eens iets gelezen (dacht begin jaren 90 ergens) van een experiment met een redelijk groot containerschip, voorzien van een 20tal kolomwindturbines op de zijkanten van het schip. Die konden voorzien in genoeg elektriciteit om de boot bij een gemiddelde wind op open zee volledig elektrisch aan te drijven bij een snelheid van 13 a 14 knotts (24 a 26 km/u).

De technologie was er dus, maar buiten het feit dat hij gevoelig trager was, konden er door de kolomturbines ook enkele 100'den minder containers op, en was het schip door de hoge kolommen die op de zijranden stonden ook minder stabiel.
De kostenbesparing woog niet op tegen de nadelen in die tijd. Dezer dagen zou dat wel het geval zijn.

Maar ook de klassieke oplossing zou een goede zaak zijn, terug naar zeilschepen. En ja, die kunnen ook tegen de wind in varen! Die kunnen misschien niet zo groot als de huidige ocaanreuzen gemaakt worden, maar best wel een stuk groter dan de oude schepen.
Je het vergt (veel) meer bemanning. Zet die vol met (langdurig) werklozen, en werklozen uit lageloonlanden. Die laatste zullen dat met veel plezier doen, zelfs aan een laag loon, want voor hun is een laag loon een hoog loon. Al die werklozen en laaggeschoolden op die schepen werken, maar hebben ook vrije tijd die ze op de boot doorbrengen. Dat kan deels gebruikt worden om ze een of andere bijscholing/cursus te laten volgen.

Een deel zal het leven op zee uitdagend gaan vinden en kunnen zich daarin opwerken, anderen zullen dankzij de gevolgde bijscholingen in een latere tijd elders kunnen opwerken.
In mijn ogen een win win situatie.
Weet je nou ook al alles van scheepvaart?
Luchtfietserij heet dat in goed Nederlands. Bovendien zou een LED vervangingslampje uit China misschien wel 1000 euro gaan kosten. Uiteraard zijn er in de jouw voorgestelde economie geen vliegtuigen meer, en geen vakanties meer naar Flippenland.
 
Weet je nou ook al alles van scheepvaart?
Wat ben jij toch altijd negativistisch ingesteld :Z
Ik zeg toch helemaal niet dat ik alles van scheepvaart afweet :')
Ik haal alleen maar aan wat volgens mij een oplossing zou kunnen zijn.
Luchtfietserij heet dat in goed Nederlands. Bovendien zou een LED vervangingslampje uit China misschien wel 1000 euro gaan kosten. Uiteraard zijn er in de jouw voorgestelde economie geen vliegtuigen meer, en geen vakanties meer naar Flippenland.
Een LED lampje uit China zou er geen cent meer door kosten. De besparingen aan brandstof en onderhoudskosten van die scheepsmotor gaan dan naar de (lage)lonen van die bemanning.

En het ging over wat te doen aan de scheepvaart, vliegtuigen is een ander verhaal ...

En het is niet Flippenland, het zijn De Filipijnen, ik noem u toch ook "genen hollander", maar wel een Nederlander ...

[me]Ohw wacht ... ik ben RR aan het quoten ... houdt u maar in DKP, want RR wordt negatiever met de dag, in alles, zelfs in motorrijden ... [/me]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Al bijna 50 jaar varen er bootjes mee rond. Ik heb nog niet van een probleem gehoord.
Idd. Maar als je nu zegt "laat de scheepvaart nucleair varen" ga je een horde milieu activisten in het harnas jagen.

Maar wat mij betreft, van mij mag het hoor. Als de kernafval goed gestockeerd wordt zodat die onschadelijk is voordat die kan vrijkomen zoals men dat tot nu toe idd doet, is er geen probleem.
 
Maar wat doen we? 1: We subsidiëren tot in den treure een paar EV en PHEV slagschepen die uitsluitend voor de elite te gebruiken zijn. 2: We zorger ervoor dat mensen aan de onderkant van de samenleving hun eigen stad niet meer in mogen, maar bieden ze ook geen enkele toegankelijke manier om te vergroenen.

Ik verwacht dat er binnen afzienlijke tijd ook hybrides voor "de gewone man" binnen bereik komen.

Door het subsidieren van de huidige (veelal dure HEV's en PHEV's) worden die dingen wel verkocht, waardoor de markt steeds interessanter wordt voor de bouwers en er steeds meer budget is voor ontwikkeling.

Zie nu bijvoorbeeld eens zo'n KIA Niro. Toch niet bepaald een hele kleine auto.
Maar wel een hybride (zonder stekkertje) voor een redelijk betaalbare prijs (of dan anders betaalbaar over 2 a 3 jaar als occasion).
En ook nog eens een hybride die 1300 kg mag trekken. Wat 5 jaar geleden voor ons een belemering was toen we overwogen een Auris hybride te kopen (uiteindelijk niet gedaan)
 
Laatst bewerkt:
Wat ben jij toch altijd negativistisch ingesteld :Z
Ik zeg toch helemaal niet dat ik alles van scheepvaart afweet :')
Ik haal alleen maar aan wat volgens mij een oplossing zou kunnen zijn.Een LED lampje uit China zou er geen cent meer door kosten. De besparingen aan brandstof en onderhoudskosten van die scheepsmotor gaan dan naar de (lage)lonen van die bemanning.

En het ging over wat te doen aan de scheepvaart, vliegtuigen is een ander verhaal ...

En het is niet Flippenland, het zijn De Filipijnen, ik noem u toch ook "genen hollander", maar wel een Nederlander ...

[me]Ohw wacht ... ik ben RR aan het quoten ... houdt u maar in DKP, want RR wordt negatiever met de dag, in alles, zelfs in motorrijden ... [/me]
Scheepsbemanningen komen al vele jaren uit lagelonenlanden, voornamelijk de Filippijnen.
En nee, die hebben geen vrije tijd aan boord.
En als er alleen zeilvaart zou overblijven (zou ik niet erg vinden), zou dat pas gebeuren na de laatste vlucht van een vliegtuig.
 
Leest je vrouw mee? Dat klinkt beledigend ...
Mijn vrouwtje was nog maar 1 dag in België en....

Hoezo? Zij ziet zulke dingen nu eenmaal niet zo snel. Dat weet ze zelf ook wel.

Overigens mij beschuldigen van belediging en vervolgens in de eerstvolgende regel je eigen vrouw "vrouwtje" noemen.... over denigrerend gesproken :') :')

En ja, ik weet dat ze niet groot is..

, is een eindeloze en zinloze discussie, en heeft niks meer met millieuzones te maken ...

precies, terug OT maar weer
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan