2 takt enduro van 2000-2005 doen of niet?

Doen of niet

  • Doen

    Stemmen: 4 44,4%
  • Niet doen

    Stemmen: 5 55,6%

  • Totaal aantal stemmers
    9

GillV

MF'er
30 dec 2016
38
1
Geel
Dag allemaal,

Ik ben aan het twijfelen van mijn Honda Cbr 600 circuitfiets te verkopen en een enduro in huis te nemen. Liefst zou ik gaan voor een KTM EXC 250 van rond de jaren 2000-2005, liefst iets meer naar 2005.

Zouden jullie dit aanraden?

Vaak lees je dat er een nieuwe zuiger inzit, maar van de lagering in de blok lees je nooit zoveel. Wat denken jullie? Is het aan te raden om zo’n oude enduro te kopen? Ik kan zelf wel sleutelen en heb al een blok open gehad van een 2 takt. (125cc enduro)
Maar ik zou het liefst gewoon rijden en het normale onderhoud uitvoeren en na een uur of 50 een zuigerwissel en weer door gaan. Is het te verwachten dat ik alle lagers in het blok zal moeten vervangen? Of is hier weinig nuttig over te vertellen.

Het is maar dat ze nog redelijk veel geld vragen voor deze ‘oude’ motoren (rond de €2500) en dat ik niet echt zit te wachten op een volledige revisie van het blok na een paar keer rijden.

Het gewone onderhoud en op tijd de zuiger wisselen natuurlijk hier buiten gelaten.

Alvast bedankt.
 
Waarom zouden de lagers versliijten? Die lopen altijd keurig in de olie. De krukaslagers verschillen per ontwerp. Meestal loopt de primaire kant in de olie en wordt de ontstekingskant door de tweetakt gesmeerd. Als je geen gruizige malende geluiden hoort zijn die nog prima. Dan kan je hoogstens de pech hebben dat de keerringen kapot zijn. Meestal door stilstand. Het zijn geen kosten maar het is wel een middag werk.
Het hoort er nu eenmaal bij. Een hooggetunde tweetakt heb je niet vanwege de duurzaamheid.
 
Als je er vanuit gaat dat er groot onderhoud moet plaatsvinden kort na de aanschaf dan kun je ongeveer wel uitrekenen wat het je kost. Big-end, krukaslagers, zuiger, nieuwe nicasil zijn dan de grootste kosten samen met een pakkingset en keerringenset(zelf doen bespaart geld uit en is leuk om te doen). Als je dat bedrag er niet bij wil tellen kun je beter niet op zo'n motor gaan rijden want vroeg of laat komt dit er toch aan. Dan kun je beter op je CBR blijven rijden, die ook onderhoud nodig heeft?
 
Het is over het algemeen onmogelijk te bepalen of een iets oudere 2 takt enduro met wellicht meerdere ex-eigenaars en zonder gegarandeerd goed onderhoud, nog goeie bloklagers heeft.
En zelfs al zijn de lagers goed, dan zijn er nog 10tallen andere dingen die kunnen mankeren wat ook aardig geld kan kosten. Te denken bojvoorbeeld aan versnellingsbak, nicasyl enz.
Deze sport kost gewoon gewoon meer geld dan op een straatmotor rondrijden.
 
Laatst bewerkt:
Oke cava, dan weet ik genoeg. Ik ga mijn cbr te koop zetten en als ik een goed bedrag kan kijken dan ga ik waarschijnlijk een enduro aanschaffen.

Ik heb altijd het idee dat een 2 takt 2dehands op termijn goedkoper zal uitvallen dan een 4 takt 2dehands. Klopt deze redenering?

En nog iets: vinden jullie de prijzen 2dehands niet aan de hoge kant? 2500 voor een motor van 15 jaar oud. Alleen de gasgas enduros zijn redelijk betaalbaar.
 
2 takt is eenvoudiger en lijkt goedkoper maar hoeft dat niet altijd te zijn. Het zuipt meer en de vele liters aan 2 takt olie mixen kost ook geld. De onderhoudsintervallen zijn ook veel hoger qua zuigerwissels met wat daar nog bijhoort.

De (schijnbare) staat waarin crossers en enduro's verkeren bepalen grotendeels de prijzen maar deze zijn naar verhouding duurder dan wegmotoren.
Gasgas zijn goeie motoren maar lastiger om weer te verkopen.


Oke cava, dan weet ik genoeg. Ik ga mijn cbr te koop zetten en als ik een goed bedrag kan kijken dan ga ik waarschijnlijk een enduro aanschaffen.

Ik heb altijd het idee dat een 2 takt 2dehands op termijn goedkoper zal uitvallen dan een 4 takt 2dehands. Klopt deze redenering?

En nog iets: vinden jullie de prijzen 2dehands niet aan de hoge kant? 2500 voor een motor van 15 jaar oud. Alleen de gasgas enduros zijn redelijk betaalbaar.
 
Laatst bewerkt:
Een 4 takt of 2 takt zal niet veel uitmaken als je gaat kijken naar de kosten van regulier onderhoud. Een 4 takt wordt pas echt duur zodra hij vastloopt.
 
Wat je ook zou kunnen overwegen, is naar een wat oudere of vastgelopen enduro kijken. Dan heb je nog budget over om het blok een revisie te geven en bijvoorbeeld het rijwielgedeelte te voorzien van nieuwe lagers. Dan weet je zeker hoe de staat van de motor is.

Ik heb mijn CR250 vastgelopen gekocht voor een scherpe prijs. Complete en grondige revisie gedaan; nieuwe cilinder, nieuw bigend, lagers in het blok, lagers in het rijwielgedeelte, nieuwe voetsteunen met bevestiging (dus geen speling), kickstarter gereviseerd, banden, tandwielen en ketting enz. Ontzettend duur grapje, maar vervolgens had ik een motor die als nieuw was en waarvan ik nu altijd de precieze staat weet. Totaalprijs was nog niet eens veel hoger dan de prijs waarvoor vergelijkbare motoren (in mindere staat) op marktplaats staan.
 
Laatst bewerkt:
Royvi, daar heb je wel een punt. Maar zo heel veel vastgelopen motoren zie ik ook niet voorbij komen.

Zou bijvoorbeeld een KTM exc 525 een betrouwbare machine zijn bij correct onderhoud?
 
Wat betekent betrouwbaar voor je? Ik geloof dat je de verkeerde beredeneringen erop nahoudt bij dit soort motoren. Ga er vanuit dat ie elk moment kapot kan lopen, ook als je een nieuwe koopt. Als je het dan nog leuk vindt, dan is zo'n motor wat voor jou.
 
Ik heb een 125cc enduro gehad die is vast gelopen, ik weet dus wel wat het is, ik weet ook dat de definitie van betrouwbaar niet dezelfde is dan die van mijn BMW r1150.
Ik weet alleen dat wanneer ik mijn pnderhoud netjes doe bij mijn BMW dat ik er nog jaren plezier van ga hebben.
Wat ik graag zou hebben is dat ik mijn enduro gewoon netjes onderhoud, luchtfilter, olie, zuiger, eventueel kleppen,… dat ik dan geen motor in de soep ga rijden.
Wanneer ik een 2dehands 2 takt koop en ik vervang de zuiger en doe een groot onderhoud of ik koop een 4 takt en ik doe een groot onderhoud, ga ik dan een machine overhouden waar ik op een fijne manier wat mee kan gaan rijden? Of Is de kans zo groot dat er na x aantal uur bijvoorbeeld een krukaslager kapot draait? Staan hier eigenlijk ‘uren’ op om deze lagers in de blok te vervangen?


Een nieuwe zuiger zou ik sowieso steken als ik ééntje koop. Bij mijn 125 is in een van de eerste ritjes de motor al stuk gelopen omdat er zogezegt een ‘nieuwe’ zuiger in stak. Dit wil ik al zeker niet meer meemaken.
Ik vind het ook helemaal niet erg om dit allemaal zelf te doen, maar dan moet de prijs ook een beetje reeël zijn. Ik betaalde destijds meer voor de motor om een goed onderhouden exemplaar te hebben en dan bleek die nog op een oude zuiger te staan.
 
Ik betaalde destijds meer voor de motor om een goed onderhouden exemplaar te hebben en dan bleek die nog op een oude zuiger te staan.

Dat heeft niets met de betrouwbaarheid van de motor te maken ;)

Vandaar dat er meer mensen jou tippen dat je beter eentje zoekt die niet verkocht wordt alsof ie helemaal "gereviseerd" is. Je kunt alleen je eigen ogen vertrouwen in dit gedeelte van de markt, doe er je voordeel mee
 
Klopt, maar om €2500 te gaan betalen aan een 15 jaar oude motor waar je vervolgens nog een hoop kosten moet aan doen om met een gerust gemoed te vertrekken is misschien ook wat veel van het goede.

Als ik €1000-€1500 bij leg dan heb ik er één van 5 jaar oud. Die is dan ook weer makkelijker door te verkopen waarschijnlijk.
 
De circuitfiets is verkocht maar voorlopig komt er geen enduro. Ik vind het te veel geld voor zulke oude moto’s met vaak veel achterstallig onderhoud.

Wanneer er een interessant projectje voorbij komt is dit nog wel een optie.
 
Of koop wat degelijks low maintenance, een beetje knappe XR400 of zo.

De circuitfiets is verkocht maar voorlopig komt er geen enduro. Ik vind het te veel geld voor zulke oude moto’s met vaak veel achterstallig onderhoud.

Wanneer er een interessant projectje voorbij komt is dit nog wel een optie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan