Hercules K125 met startproblemen

Inderdaad zuigerveer los van de piston in de cilinder.

1sfh1j.jpg


Opening is 1mm.

p99ns.jpg
 
Slotopening tussen de 0,05mm en de 0,5mm waarbij 0,5mm al totaal versleten is.

Maar zou dan ook de cilinderboring en zuigerdiameter maar eens nameten want dat is waarschijnlijk ook allemaal versleten.

Dus waarschijnlijk wordt dat boren naar de eerstvolgende overmaat.
 
Laatst bewerkt:
Hey, je hebt hier een leuk motortje..
Wat vind je van het idee om hele hele blok te overhalen, incluus nwe bobine, kabel en bougie, newe accu indien aanwezig en helemaal vers weer te beginnen?
 
Slotopening tussen de 0,05mm en de 0,5mm waarbij 0,5mm al totaal versleten is.

Maar zou dan ook de cilinderboring en zuigerdiameter maar eens nameten want dat is waarschijnlijk ook allemaal versleten.

Dus waarschijnlijk wordt dat boren naar de eerstvolgende overmaat.
Als ik de foto zo zie zit de zuigerveer al bovenin. Ik zou nog eens meten als hij op 3/4 van de hoogte, iets boven de poorten zit. Dan zou het wel eens erger dan 0,5 kunnen zijn.
Boren zou ik laten afhangen van de slijtage van de cilinder, niet van de zuigerveren.
 
@ halflive tis niet mijn hercules hoor. :P Gaf advies aan TS 8-)

Als het mijn hercules was geweest, had dit topic niet bestaan. 8-) }) :P _O-
 
Als het mijn hercules was geweest, had dit topic niet bestaan. 8-) }) :P _O-
Dit begrijp ik wel niet.


Ondertussen nieuwe pistonringen besteld. Cilinderwand zag er nog zeer goed uit.

Zal het 6V systeem vervangen door een 12V systeem, daarom elektronische ontsteking besteld.

Geen afstelproblemen en ingebrande contacten meer en betere verlichting.
 
Laatst bewerkt:
Ondertussen nieuwe pistonringen besteld. Cilinderwand zag er nog zeer goed uit.

Zuiger is ook een slijtagedeel bij tweetakt, dus kan aan te raden zijn om deze ook gelijk te vervangen. Opnieuw inrijden moet je toch.

Je kan testen of je zuiger nog redelijk is door je cilinder op een vlakke plaat op een a4-tje te zetten met de kop kant naar beneden. Als de zuiger (zonder veren) dan rustig naar beneden de cilinder in zakt is het goed, zoniet zou ik toch naar nieuwe (overmaat) zuiger gaan kijken.
 
Laatst bewerkt:
Heb hier ondertussen een Kokusan EVO2 12V ontsteking liggen die ik wil installeren, maar op het vliegwiel staat er nergens een markering waar het trigger punt ongeveer is. Iemand een idee waar dit punt zich bevindt in het vliegwiel? Zou dan wat eenvoudiger zijn om de bevestigingsplaat ongeveer juist te monteren. Sleufgaten moeten aangepast worden om voldoende speling te hebben om de voorontsteking te regelen.

Iemand een idee hoeveel deze juist is voor een Sachs 125cc motor?

Ondertussen ook nieuwe segmenten ontvangen, slotspeling is nu 0.05mm. Is dit niet te weinig?

Zal zien om morgen wat foto's te trekken.
 
Laatst bewerkt:
De onze start enkel in versnelling met de koppeling in dacht ik of zo.. Of enkel in neutraal zonder koppeling in. Tis een van beide, weet niet zeker, maar anders neemt de kick de motor niet mee.
 
De onze start enkel in versnelling met de koppeling in dacht ik of zo.. Of enkel in neutraal zonder koppeling in. Tis een van beide, weet niet zeker, maar anders neemt de kick de motor niet mee.
Enkel met versnelling en koppeling in.
Niet in neutraal. (Zowel koppeling in als koppeling los niet.)
 
Ik heb wel ervaring met een Kokusan ontsteking ,makkelijke montage en is
vrij betrouwbaar,ik heb zo,n ontsteking op mijn Kreidler gehad.
Verder zegt de fabrieksafstelling niet veel,om te beginnen moet je ontsteking goed afgesteld zijn,
dus je punten mogen niet ingebrand zijn,en moeten de juiste afstelling hebben wat betreft
de opening tussen de punten.Ook moet de voorontsteking juist afgesteld zijn.
Verder moet de bougie kap en bougiekabel in goede staat zijn,de bougie zelf kan je ook
opgeblazen hebben door al dat spuiten met remmenreiniger en vele starten.
Wat de carburateur betreft,zorg dat alles in goede staat is en het vlotterniveau klopt,de vlotter niet
verzadigd of lek is,de choke goed werkt en moet je de motor zodra hij loopt met de luchtregelschroef afstellen,en ook het stationair afstellen met de stationair schroef.Controleer of je gaskabel genoeg speling heeft en de gasschuif helemaal terug kan zakken.Controleer ook of je gasschuif niet te veel
speling heeft in het huis van de carburateur,deze speling mag minimaal zijn.
Zorg er voor dat alles wat luchtfilter betreft is aangesloten en het luchtfilter schoon is als je
de motor gaat starten en afstellen.Een zuigerveer slotspeling van 1mm is veel te groot,meet ook
de diameter van de zuiger zelf of die niet versleten is.
En hoe is de staat van je krukaskeerringen,zijn die ooit wel eens vervangen,bij lange stilstand drogen die uit en kunnen voor startproblemen zorgen.Zorg voor een werkplaatshandboek of neem eens contact op met 1 van de hierboven genoemde topic starters ,misschien kunnen hun je
aan de nodige gegevens helpen.
 
Laatst bewerkt:
Wat de Koku afstellen betreft,dat moet je met een meetklok doen,schuifmaat kan ook maar
is minder nauwkeurig.Monteer het vliegwiel en zet de zuiger in zijn bovenste stand en markeer die stand met bijvoorbeeld een viltstift op het vliegwiel en carter,stel vandaaruit de voorontsteking
af op de juiste afstand,bij mijn Kreidler was dat 1,6mm voorontsteking bij een Hercules moet dat 2,3 zijn,heb je dat punt gevonden dan
kan je de pulsgever precies op dat punt monteren,hou daarbij wel rekening met de draairichting van de motor.Sachs motoren zijn rechtsdraaiend.
Ik weet niet hoe goed je Duits is,dit vond ik op het Hercules forum,
nachdem ich endlich wieder auf dem Damm bin, habe ich mich heute dem Einbau der Zündung in den 1251/6C gewidmet.
Durch den Bericht von Franz im Rundbrief war ich bereits vorgewarnt, dass der Einbau wohl nicht plug and play vonstatten gehen wird.
Und tatsächlich: mit der Einstellung von Ralf Waldmann springt der Motor nicht an!
Abblitzen ergab, dass der ZZP viel zu spät ist.
Daraus schließe ich, dass die Zündung nur auf den 50er und 80er Motoren funktioniert, da deren ZZPe maximal bei 2 mm vor OT liegen.
Auf diese Motoren ist die Zündung eingestellt.
Die 100er und 125er Motoren haben aber allesamt einen ZZP von mindestens 2,3 mm vor OT.
Die Zündung muss also weiter nach links gedreht werden und dafür ist das untere Langloch für eine ordentliche Befestigung der Grundplatte zu kurz. Es muss dort nachgearbeitet werden.
Da weder am Polrad, noch (bei mir) am Gehäuse Markierungen für OT und ZZP vorhanden sind, müssen diese erst angebracht werden. Wie das funktioniert, dürfte hinlänglich bekannt sein.
Anhand dieser Markierungen kann nun der Zündzeitpunkt ermittelt werden.
Voraussetzung ist das Vorhandensein eines Stroboskops. Ohne dem funktioniert es nicht!
Wie oben erwähnt, ergab das Abblitzen eine viel zu späten ZZP. Die entsprechende Markierung am Polrad war ca. 25° nach OT.
Der Tip von Franz ist hier Gold wert: mit einer Bohrmaschine lässt sich ausreichend Drehzahl erreichen, damit das Stroboskop blitzt. Vereinfacht die Sache ungemein!
Durch Verdrehen der Grundplatte nach links habe ich mich dann Stück für Stück der korrekten Einstellung angenähert.
Also jedesmal Polrad runter, Grundplatte lösen, verdrehen, festziehen, Polrad drauf, Bohrmaschine ansetzen und mit dem Stroboskop kontrollieren, usw., usw.
Als die Einstellung gepasst hat, ist der Motor auf den 3. Kick angesprungen und sofort rund gelaufen. Spontane Gasannahme und schnelles Hochdrehen.
Weitere Tests und Messungen werden noch folgen, wenn das System an das Bordnetz angeschlossen ist.

Fazit:
Wer in der Einstellung von Zündanlagen keine Erfahrung hat, wird sich schwer tun, das System zum Laufen zu bringen!
Der Hinweis auf Ralf Waldmanns Seite, dass die Zündung für hubraumstärkeren Varianten erst nach entsprechender Anpassung funktioniert, wäre wünschenswert.
Alles in allem aber eine empfehlenswerte Alternative zu Motoplat.
 
Ik weet hoe de ontsteking moet afgesteld worden, maar het probleem is dat de Kokusan ontsteking niet te monteren is zonder aanpassingen aan de grondplaat.

Als de zuiger 2,3 mm voor het BDP staat dient de pick-up een signaal te geven aan de CDI. Het probleem is dat het vliegwiel maar op één manier op de krukas gemonteerd kan worden (spie). Als de zuiger 2,3 mm voor het BDP staat dient de pick-up coil voor de trigger te staan die ingewerkt zit in het vliegwiel. Nergens op het vliegwiel is er een markering waar deze zich bevindt zodat ik de grondplaat met spoelen kan uitlijnen met de trigger in het vliegwiel.
De fijne afstelling dient dan te gebeuren met een strobo natuurlijk.

5yx8p0.jpg


Wat de slotspeling betreft ik heb nu 0,05 mm, is dit te weinig voor een 125cc 2-takt?
 
Bij twijfel voorzichtig naar 0.15 of 0.20mm vijlen. Hoe minder hoe beter, want daar kan je compressie langs lekken en dat wil je natuurlijk zo min mogelijk.

Ontsteking kan ik verder niet echt mee helpen, zelf nooit met kokusan bezig geweest.
 
Laatst bewerkt:
Als de slotspeling te klein is, is het dan niet mogelijk bij het warm worden (uitzetten) dat de zuiger vast komt te zitten?
 
Voorzichtig naar 0.15 of 0.20mm slotspeling vijlen

- Eerdere posts gewijzigd, ik zat fout -
 
Laatst bewerkt:
Ik weet hoe de ontsteking moet afgesteld worden, maar het probleem is dat de Kokusan ontsteking niet te monteren is zonder aanpassingen aan de grondplaat.

Als de zuiger 2,3 mm voor het BDP staat dient de pick-up een signaal te geven aan de CDI. Het probleem is dat het vliegwiel maar op één manier op de krukas gemonteerd kan worden (spie). Als de zuiger 2,3 mm voor het BDP staat dient de pick-up coil voor de trigger te staan die ingewerkt zit in het vliegwiel. Nergens op het vliegwiel is er een markering waar deze zich bevindt zodat ik de grondplaat met spoelen kan uitlijnen met de trigger in het vliegwiel.
De fijne afstelling dient dan te gebeuren met een strobo natuurlijk.

[afbeelding]

Wat de slotspeling betreft ik heb nu 0,05 mm, is dit te weinig voor een 125cc 2-takt?
Dat zegt die Duitser ook in zijn verhaal dat je de grondplaatgaten sleuven langer moet maken.De trigger is niet moeilijk te vinden,dat heb ik al uitgelegd,vliegwiel monteren en
de zuiger in het bovenste dode punt zetten dan vanaf dat punt 2,3 mm voorontsteking nemen op dat punt moet je ook de spoel van de ontsteking zetten.
Hier nog een video,is wel voor een Kreidler maar je krijgt wel een idee hoe het werkt,
 
Laatst bewerkt:
Dat zegt die Duitser ook in zijn verhaal dat je de grondplaatgaten sleuven langer moet maken.De trigger is niet moeilijk te vinden,dat heb ik al uitgelegd,vliegwiel monteren en
de zuiger in het bovenste dode punt zetten dan vanaf dat punt 2,3 mm voorontsteking nemen op dat punt moet je ook de spoel van de ontsteking zetten.

Is zo eenvoudig niet. Als de zuiger zich op 2,3 mm van het BDP bevindt dan moet de pick-up spoel voor de trigger staan om zo een signaal te geven aan de CDI die dan de bougie doet vonken. Het vliegwiel kan maar op één manier gemonteerd worden door de spie die in de spiebaan zit. Nu moet de grondplaat met de spoelen (lichtspoel, ontstekingsspoel en pickupspoel) zo gemonteerd worden dat de pick-up spoel voor de trigger komt te staan. Daar de positie van de trigger (specifieke magneet in het vliegwiel) bepaald wordt door de positie van de zuiger moet ik de grondplaat zo positioneren dat trigger en pickupspoel voor elkaar komen te staan.

De Kokusan is geen kant en klare oplossing om de ontsteking van en Sachs motor om te bouwen naar een elektronische ontsteking. Er dienen aanpassingen te gebeuren aan de grondplaat. Nu om geen nodeloze aanpassingen te doen aan de grondplaat zou ik graag de grondplaat met spoelen behoorlijk juist te positioneren om dan te markeren welke sleufgaten groter gemaakt moeten worden om voldoende regelmogelijk te hebben. Daarom had ik graag geweten of het mogelijk is om de locatie van de trigger (specifieke magneet) in het vliegwiel te vinden.
 
Ik zie het probleem niet zoals al eerder vermeld bepaal het bdp van de zuiger
zorg dat de zuiger 2,3 voor dat punt komt te staan en zet op dat punt de pick up spoel,
of hij dan goed staat kan je helaas alleen maar later bepalen met een stroboscoop.
Dat is helaas het nadeel van een ontsteking die geen plug and play is,maar eigenlijk iets universeels.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan