trike

ja over dat probleem had ik al gelezen. er komt een orginele as in waar de remschijf op word geplaatst.
 
dit is een naafbesturing, de balhoofdhoek doet er niet toe. de balhoofd die er nog op moet is alleen maar om een draaiend stuur te kunnen monteren. voor de geometrie maakt het geen ruk uit.
belangrijk hier is de de hoek die de denkbeeldige lijn door de 2 draaipunten v/d fuseekogels maakt met de wegdek. deze i.c.m. de loodlijn van hart wiel naar wegdek bepaalt de naloop.
nu zitten de fusee's b.v. op 11 & 5 uur maar stel je voor dat ze op 9 & 3 uur zitten, dan zie je zeer duidelijk dat het wiel bij draaien plat gaat liggen.
 
dit is een naafbesturing, de balhoofdhoek doet er niet toe. de balhoofd die er nog op moet is alleen maar om een draaiend stuur te kunnen monteren. voor de geometrie maakt het geen ruk uit.
belangrijk hier is de de hoek die de denkbeeldige lijn door de 2 draaipunten v/d fuseekogels maakt met de wegdek. deze i.c.m. de loodlijn van hart wiel naar wegdek bepaalt de naloop.
nu zitten de fusee's b.v. op 11 & 5 uur maar stel je voor dat ze op 9 & 3 uur zitten, dan zie je zeer duidelijk dat het wiel bij draaien plat gaat liggen.
uiteraard is dat ook wat ik bedoelde met balhoofdshoek.
Deze hoek bepaalt het kantelen en daarmee ook de gevoeligheid voor spoorvorming, vooral bij autobanden.
De naloop bepaald het zwaar of lichter sturen.
Als jouw bovenste draaipunt naar achter wordt verplaatst beïnvloed dat allebei, maar je moet ze denk ik wel afzonderlijk bekijken
 
Ik noem het ook balhoofdhoek. Het Engelse woord is caster. Geen idee wat het Nederlandse woord is. Het heeft natuurlijk niets met het fysieke balhoofd te maken, maar het idee is hetzelfde.

ctrp_0801_02_z-caster_camber_settings-positive_caster_diagram.jpg
 
nou de bovenarm is ook klaar, tenminste dat dacht ik. ik had gehoop met een zijdige bevestiging weg te komen, maar dat ging natuurlijk niet. het is gewoon niet stijf genoeg. nou ben ik dus genoodzaakt om aan de linkse kant van de trike ook een bevestiging te maken. maar daar is dus eigenlijk geen bevestigings mogelijkheid. dus die moet ik eerst maken.

in het najaar zullen er niet veel updates komen, omdat ik een nieuwe schuur ga bouwen, achter in de tuin 7x5 mtr. (is nu 6x4 mtr) en geisoleerd, is nu niet het geval. een bereklus, komt trouwens ook nog een overkapping voor een camper.
tuin weer opnieuw inrichten......ik word er al moe van al ik er aan denk '(

20161007_110315.jpg


20161007_145300.jpg


20161007_144543.jpg


20161007_144450.jpg


20161007_144844.jpg
 
dank u,...topic was al weggezakt naar de 3e pagina :)
ben nog bezig met de bouw van een nieuwe schuur en een afdak voor de camper en nog wat andere kleine dingen, maar ik hoop weer snel verder met de trike te kunnen gaan, dat blijft toch het mooiste om te doen.
 
tering,.....ik heb in de diepste spelonken v/h forum moeten zoeken naar mijn topic, maar ik heb hem gevonden *O*

maar ook hier hebben die teringlijers van photobucket een slagveld aan gericht :(
hoeveel topics die verziekt hebben is gewoon schandalig, maar ja wat doe je er aan ?

schuur is klaar, veranda ben ik nog mee bezig, tuin is bijna klaar.
maar toch weer wat tijd om het trike project op te pakken, verder met de voorwiel ophanging.

kort vraagje hoeveel naloop zou ik moeten aanhouden ?
hebben julie een idee ?
hoeveel is dit bevoorbeeld bij een auto?, (daar heet het trouwens caster)

deze week komen er foto,s......echt waar :Y
 
Met een fuseebesturing zou ik tussen 2 en 4 cm aanhouden. Teveel en het gaat zwaar sturen. Te weinig en je krijgt geen feedback van het voorwiel

Nou heb je met een trike misschien minder last van zwaar sturen als bij een zijspan, vanwege de symmetrie. Bedenk ik me net
 
Laatst bewerkt:
Gelukkig weer een update!

Ik heb laatst zelfs je topic opgezocht om te kijken of het niet toevallig verwijderd was. Ben benieuwd.
 
ik heb nu ca. 30 mm. maar ik heb veel last van het gaan plat liggen van het voorwiel. ik moet heel ruim om de bovenkant v/d band heen bouwen. maar even wachten op de foto's dan word het duidelijker.
 
Bij mijn fuseebesturingen hou ik zo'n beetje 20 mm aan. Bij mijn eigen Enigma twee geeft dat goede feedback en stuurt hij toch niet al te zwaar met die brede voorband.
 
probeer foto's vanuit dropbox te plaatsen, maar krijg het nog niet goed voor elkaar, ergens een tip gekregen dat je de laatste 0 in de link moet veranderen in een 1 maar dan draaien de foto's een kwartslag, als je het een 0 laat zie je helemaal niks.

nou een manier gevonden, al is het wel niet de goede, maar het moet maar even zo.


eerste 2 foto's zijn een overzicht hoe het nu zit, let niet op de lassen en dergelijke, dit is nog de testfase.

Bi9UpM0i_-5rzU_V_nNAgJcc1yd4Ix9In1h2KZHNO0Y


eGHj1Jhh7WHifaifWfbN2nlA9oaZqaZfQUycrSZBRcE%2Cls_sosdwpFx8gpHkT-E3Wq2XQVJ24V8t0KnjFlu_1FY


hier is te zien hoe de fusees zitten, wiel staat nu wat te ver naar beneden, straks wanneer hij op zijn wielen staat word de hoek kogel/kom v/d fusee beter.

urf_HD2Oqf9qxDCPOROsNqTB3GRknU8aoCaj4hU72K8


in deze stand v/h voorwiel heb ik de bovenarm geconstrueerd, wiel staat nu max. naar links, zo wist ik hoe ruim ik boven om de band heen moest bouwen. wiel staat nu haaks.

JlRZBM6TnIzTwrOvBzk9DwFUKOxNl068IaDkx9VHO-A


vervolgens draaide ik het wiel rechtsom met dit als resultaat, band blijft op de zelfde plek op de tafel maar de bovenkant v/d band helt naar rechts waardoor hij tegen mijn constructie drukt (en hierdoor niet verder naar rechts kan).

JFsLG70EGdAAkJj4omuIf-g5LuyudUZD3uitgB51ryo
 
Laatst bewerkt:
lijkt mij er niets mee te maken te hebben, maar ik kan me vergissen natuurlijk :)

nog aan het tobben met die foto's :(

edit: foto's met text staan er nu bij :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan