Nieuw schroefdraad tappen

RacingDVD

MF veteraan
20 jul 2007
3.411
107
Ergens ZH
Hola todos,

Ik heb een krukastrekker gekocht om dadelijk het bigend te doen van mijn KTM crossmotor. Alleen komt het schroefdraad niet overeen met dat van de krukas. Als ik via de partsfinder zoek gaat het om M18 1.50 en M12 1.00 schroefdraad. Het gereedschap is M10, M12 en M14 1.25.

Het lijkt me dat ze wel opgeboord en opnieuw getapt moeten kunnen worden om op de KTM krukas te passsen. Maar als kijk om zelf het tap gereedschap en bijbehorende ijzerboren te kopen kost het best wat en dat vind ik eigenlijk zonde voor eenmalig gebruik.

Is er iemand die dit voor me kan doen? (tegen betaling uiteraard) Of zijn er misschien betere ideeen?

full
 
Laatst bewerkt:
Houdt er wel rekening mee dat dergelijke trekkers vaak zijn gemaakt van (de naam zegt het al)gereedschapstaal of gewoon staal dat naderhand gehard is. Je moet dus wel een behoorlijke kwaliteit boren en tappen hebben; andere zou je makkelijk kunnen breken.
 
Effe voorop: Zie zo gauw niet hoe dat gereedschap gebruikt moet worden. Kom er wel achter wanneer het zich ooit aandoet.

Als ik naar de KTM parts linkje kijk heb je het dus over onderdeel #6 en #20.
Die zitten op je as met bijbehorende buitendraad.

Als het echt niet anders kan en ik de middelen al had zou ik idd een middagje klooien er voor over hebben om mijn bestaand gereedschap passend te maken.
Daarbij goed oplettend dat het schroefdraad soepel loopt op elkaar.

Maar ik denk dat het verstandigste is om gewoon het juiste gereedschap aan te schaffen.

Als je het laat ombouwen moet dat ook goed gebeuren.
Als het schroefdraad net niet lekker is, beschadig je het schroefdraad op je kostbare as.
Of je moet ermee terug kunnen gaan tot het goed is.
Met als gevolg dat je moeren er ook niet meer lekker op zitten.
Ik denk daarbij aan beschadigd stukjes schroefdraad waardoor het te stroef loopt en je daardoor je aanhaal moment niet haalt. Of nog erger gebroken stukjes schroefdraad.
Dat je het zelf gaat doen is wel een teken dat je sleutelervaring hebt en het waarschijnlijk op tijd zult merken. ;)

Misschien is het aanschaffen van een paar moeren/draadeindes en zelf wat lassen nog niet zo'n gek idee. Het schroefdraad is dan recht en van redelijke tot goede kwaliteit. (boutje in draaien zodat er geen lasspetters op het schroefdraad kunnen vallen)
Het is fijnspoed. Zal niet iedereen hebben liggen.
Metrische schroefdraad afmetingen volgens ISO

Pijpje met 2 moeren aan uiteinden gelast zodat je nog deels je bestaand gereedschap kunt gebruiken?
Ben benieuwd naar je constructie.
Foto's tzt?!
 
Het kan ook zonder dit gereedschap, dan moet het carterhelft incl lager verhit worden, krukas in de diepvries.

Met deze krukastrekker trek je de krukas in het lager, check hier een instructievideo op youtube:

 
Laatst bewerkt:
Als het basis kwaliteit Cr-Mo is maak je een kans. Als het gehard gereedschapsstaal (beitelstaal) of Chroom Vanadium is zou ik er niet aan beginnen. De verspanende gereedschappen die je nodig hebt moeten dan van een kwaliteit zijn die wellicht al duurder is dan de complete juiste trekker set. Maarrrrrr, het kan ook Chinese koek zijn, en dan kan je bijna draad snijden met een aardappelschilmesje ;)
 
Wat is dat nou voor rare opmerking?

Mechanism vraagd wat voor materiaal het is en zegt dat wanneer het uit China komt het waarschijnlijk niet super hard staal is zodat het mogelijk best goed bewerkbaar is. Ik vertel vervolgens dat ik het via AliExpress hebt besteld en dat het dus uit China komt. Dus grote kans dat het makkelijk te bewerken/boren/tappen is.
 
Laatst bewerkt:
Wat is dat nou voor rare opmerking?

Mechanism vraagd wat voor materiaal het is en zegt dat wanneer het uit China komt het waarschijnlijk niet super hard staal is zodat het mogelijk best goed bewerkbaar is. Ik vertel vervolgens dat ik het via AliExpress hebt besteld en dat het dus uit China komt. Dus grote kans dat het makkelijk te bewerken/boren/tappen is.
kom je zo achter, pak een stukje kwaliteits gereedschap met een scherpe punt en tik deze er tegenaan of kras er mee overheen.
 
lagers eraf halen heb ik een treklagerset voor maar, lagers erop schuiven dee ik meestal door op de binnenste ring van het lager te tikken, met een pijp die over de krukas paste .

of met een centerpunt op de binnenste ring tikken en, voor de zekerheid kan je nog een moer of ring over je krukas schuiven en daarop tikken, zodat je niet de lagerballetjes raakt als je van de ring afschiet met de centerpunt.

lagers op een losse krukas schuiven dee ik meestal in een bankschroef.
krukas met de kant van het lager zet je rechtop in de bankschroef en, de bovenkant sla je met een hamer en, centerpunt.
meestal zit er een put/gaatje in je krukas zodat je daar een centerpunt in kan zetten .
nooit met een hamer op je as slaan dan gaat je schroefdraad kapot
 
Het maakt ook niet uit, de een bedoelt dit en de ander begrijpt het net weer even anders, kan gebeuren :)

Natuurlijk zijn er vele manieren om de klus te klaren, en iedere tip is mooi meegenomen.

Maar de vraag is nog altijd of er een bankwerker of wie dan ook is die me kan helpen met uitboren en nieuw draad tappen? Als dat niet lukt kijk ik even of een vriend van me kan helpen, hij is lasser, misschien kunnen we er een moer met het juiste draad op lassen. Er zal vast een (niet te moeilijke of kostbare) oplossing zijn.
 
Laatst bewerkt:
CR125, Ik heb op mijn werk de beschikking over een enorm assortiment tappen: metrisch, metrisch fijn en extra fijn, gas, whitworth en nog veel meer. Ik wil best een poging wagen om nieuwe draad in je gereedschap te maken. Maar...ik geef geen enkele garantie dat het gaat lukken!
 
Terug
Bovenaan Onderaan