Wie rijdt er met een hele dure helm?

Is ook helemaal niet nodig. Helmen met een goede (meestal duurdere) schaal van kevlar/glasvezel/carbon of iets soortgelijks hebben een verwachte levensduur van 5-6j (in sommige gevallen zelfs 8).

Wie verwacht dat? en waar is die verwachting op gebaseerd?
 
Rij nu sinds twee jaar met de GT Air van Shoei, met ratelsluiting, of hoe dat ook heten mag. Fijne helm, aardig geprijsd destijds maar past lekker, en ik moet zeggen dat ik de sluiting wel fijn vind. Net zo strak al de DD van mijn vorige Shoei.
 
Arai RX-7V, is voor mij de enige keuze. Wordt ieder 3 jaar vervangen, maar heb er ook wel eens 1 na 3 weken afgeschreven. Heb er nu nog maar 1 bijbesteld.

Gewoon omdat het kan.........
full
 
Als ie binnen is, WEL ff een fotoke met de VFR750R ajb....




T'is dan wel geen HRC fiets, maar kleurt er wel mooi bij toch?
full
 
Laatst bewerkt:
Heb in motorplaza en dergelijke zaken talloze helmen gepast, van dikke Shoei's, naar Arai's en top segment van HJC (allemaal minstens 600-700 euro), waar ik er nu al twee van heb gekocht echter is de FG-17.. kosten: 180€ :)

Al die dure helmen hebben mij tot nu toe niet zoveel comfort geboden als dit 'budget helmpje', en qua veiligheid voldoen ze- en zijn ze allemaal gekeurd volgens dezelfde normen :)
 
Laatst bewerkt:
Tja, om nou te zeggen dat zo'n hele dure veel veiliger is...
FG-17 vs. RX-7V... is bepaald niet 4x zo veilig, wel ongeveer 4x zo duur. Ben ik wel benieuwd of die dan 4x zo confortabel is. :)
 
Tja, om nou te zeggen dat zo'n hele dure veel veiliger is...
FG-17 vs. RX-7V... is bepaald niet 4x zo veilig, wel ongeveer 4x zo duur. Ben ik wel benieuwd of die dan 4x zo confortabel is. :)

Als je een keer in het experience center van Arai bent geweest weet je waar het verschil zit.

De duurdere helmen (en zeker een Arai) kunnen probleemloos meerdere impacten op 1 punt verwerken terwijl dat bij de goedkopere merken over het algemeen niet zo is. Dit is ook geen eis bij de typegoedkeuring....
 
Heb een AGV-K5 gehad (rond de 300 eurie dus geen hele dure?), was daar niet zo blij mee omdat die barstte na een paar maanden:
20170202_171159-w.jpg

20170202_171225_w.jpg

20170202_171213_w.jpg


En dat was de 2e, want de eerste had het al bij aankomst.

Omgeruild voor een Scorpion Exo 1200 Air Alias:
scorpion-exo-1200-air-alias-integralhelm-39047_2.jpg


Zit comfortabeler ook dan de AGV in mijn geval.
 
Laatst bewerkt:
Oi, da's niet best. Zelfs bij een Aldi-helmpje mag je verwachten dat deze intact blijft zolang je er niet mee valt. :X
 
Als je een keer in het experience center van Arai bent geweest weet je waar het verschil zit.

De duurdere helmen (en zeker een Arai) kunnen probleemloos meerdere impacten op 1 punt verwerken terwijl dat bij de goedkopere merken over het algemeen niet zo is. Dit is ook geen eis bij de typegoedkeuring....


Hoelang werk je al bij Arai?
 
Hoelang werk je al bij Arai?

Niet! Maar heb zelf diverse helmen getest (ahum......) en ook genoeg crashes van heel dichtbij meegemaakt op het circuit om te durven concluderen dat er heeeel veel verschil zit tussen het ene merk goedgekeurde helm en het andere merk. En ja, dat hangt vrijwel altijd samen met de prijs......
 
Ik heb niet een ontzettend dure helm maar het is wel mijn duurste tot nu toe, toch dik over de 400 euro:
X-lite X-403
Veiligheid weet je natuurlijk nooit zeker, maar qua pasvorm, afwerking en kwaliteit merk je het verschil met een goedkopere helm echt wel! En ook fijn dat ik met mijn babyhoofdje een mooie kleine buitenschaal heb, en niet zo'n waterhoofdmodel.

Ik zou de fabrikanten wel een suggestie willen doen.
In de tijd dat ik paardreed, waren net de mooie, dure caps in opkomst.
Fabrikant Casco had toen een regeling: als je viel binnen 3 jaar na aankoop kon je tegen inlevering van je oude, beschadigde cap, voor de helft van de prijs een nieuwe kopen.
Dit om te voorkomen dat je uit zuinigheid bleef doorrijden met je cap die immers niet meer beschermt.

Zouden helmfabrikanten ook moeten doen!
 
Laatst bewerkt:
Je bent een week of twee aan het wennen en daarna wil je geen andere sluiting meer, een DD sluiting zit altijd precies goed. Met een kliksysteem irriteer ik me ook onder het rijden vaak aan een te los danwel te strak kinbandje.

Rij nu een paar jaar met zo'n sluiting en vast- en loshalen gaat nu ook met een hand. :+

Dat loshalen lukt mij ook wel, na 13 jaar woonwerk met een helm met DD-sluiting.

Maar vastmaken met een enkele hand, daar zie ik graag ff een filmpje van van je. ;)
 
Ik heb niet een ontzettend dure helm maar het is wel mijn duurste tot nu toe, toch dik over de 400 euro:
X-lite X-403


Ik zou de fabrikanten wel een suggestie willen doen.
In de tijd dat ik paardreed, waren net de mooie, dure caps in opkomst.
Fabrikant Casco had toen een regeling: als je viel binnen 3 jaar na aankoop kon je tegen inlevering van je oude, beschadigde cap, voor de helft van de prijs een nieuwe kopen.
Dit om te voorkomen dat je uit zuinigheid bleef doorrijden met je cap die immers niet meer beschermt.

Zouden helmfabrikanten ook moeten doen!

Schuberth doet dit
 
Dat loshalen lukt mij ook wel, na 13 jaar woonwerk met een helm met DD-sluiting.

Maar vastmaken met een enkele hand, daar zie ik graag ff een filmpje van van je. ;)
Niet helemaal loshalen, helm op je hoofd zetten, riempje trekken? :)
 
Heb in motorplaza en dergelijke zaken talloze helmen gepast, van dikke Shoei's, naar Arai's en top segment van HJC (allemaal minstens 600-700 euro), waar ik er nu al twee van heb gekocht echter is de FG-17.. kosten: 180€ :)

Al die dure helmen hebben mij tot nu toe niet zoveel comfort geboden als dit 'budget helmpje', en qua veiligheid voldoen ze- en zijn ze allemaal gekeurd volgens dezelfde normen :)
Een veiligheidsnorm is natuurlijk een minimum. Niemand zal verbieden om een helm veiliger te maken dan de minimum norm.
 
Bij Lidl of Praxis hebben ze ook motorhelmen. Maar daar waag ik me niet aan.Voor die prijs kan het wel met E-keur goedgekeurd zijn,maar vertrouwen...?
 
En die norm zal vast niet worden gebaseerd op luchtfietserij, of denk jij van wel?

Een norm is een politiek compromis. Er spelen allerlei belangen bij, allereerst natuurlijk die van de fabrikanten. Maar ook de keuringsinstituten hebben geen belang bij het verbeteren van een norm want dan moeten ze nieuwe testapparatuur aanschaffen terwijl hun oude het nog doet.

Ergens in dit hele spel is er wel het belang van de consument maar dat wordt via zoveel lagen vertegenwoordigd dat dat niet voorop staat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan