Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Denk je dat de Hoogovens alleen staal voor civiele toepassingen leveren?

Om even semi terug te sturen naar on topic: Hoogovens is erg goed in batterijen/electrisch staal.
Al sinds de jaren 60 hofleverancier van Duracell.
Daarnaast mikken ze voornamelijk op auto-onderdelen staal, daar zit op het moment de beste marge, hoeveel daarvan in wapens komt? Geen idee. Zitten PSA, VAG en BMW in wapens? Dan zal er via via wel wat in terecht komen.
 
Om het even positief te bekijken: als de electrische motoren van Kalasjnikov net zo betrouwbaar en duurzaam zullen zijn als hun wapen dan zitten we uiteindelijk tóch goed.
By the way, ik kan het niet goed zien op het plaatje, is de eindoverbrenging nu een ketting of een riem?
 
Om het even positief te bekijken: als de electrische motoren van Kalasjnikov net zo betrouwbaar en duurzaam zullen zijn als hun wapen dan zitten we uiteindelijk tóch goed.
By the way, ik kan het niet goed zien op het plaatje, is de eindoverbrenging nu een ketting of een riem?
Ketting.
De schietgeweren zijn niet zozeer betrouwbaar. Ze zijn zo goed omdat je ze gruwelijk kan mishandelen, verwaarlozen door een 10 jarige kan laten opbouwen. Dat kan je wel duurzaam noemen, je krijgt ze altijd weer aan de praat. Hopelijk staat deze motor niet zo vaak aan de kant waar je hem met een steen en duct tape weer kan repareren.
 
Die Kalashnikov zullen we hopelijk (?) niet snel tegenkomen, hij is bedoeld voor de russische politie en het leger.




Verhaaltje over de stalling van de elektrische motorfiets.

Sinds gisteren heb ik een andere werkplek, in een ander groot gebouw bij dezelfde baas. Ik had een perfecte stalling voor de motor en nu moest ik dus een nieuwe plek zien te vinden.

Ik had een oogje op de ondergrondse rijwielstalling, met helling; die is letterlijk om de hoek. Daar binnen echter hangt een groot bord: “Verboden voor motorfietsen en brommers”, met daarbij een dreigement dat wegslepen op eigen kosten gebeurt. Fijn.

Nu vroeg ik mij dus af waaróm dat verbod er is. Heeft dat te maken met brandgevaarlijke brandstof, heeft het te maken met schadelijke uitlaatgassen die motorfietsen en brommers doorgaans aan boord hebben of produceren ?

Ik heb het nagevraagd bij een collega, hij weet meer over dit soort zaken en heeft meer connecties.
Vandaag kreeg ik al antwoord, de site manager geeft (mij) toestemming om een elektrische motor te parkeren in de rijwielstalling. Blijkbaar zijn dus toch die brandstof of uitlaatgassen de reden, voordeel dus voor de brandstofloze en uitstootvrije elektrische motorfiets.

Mooi, dat is één.

Nu is er ook nog een veiligheidscoördinator die er iets van moet vinden, dat is dezelfde man die destijds toen ik de Vectrix op proef had klaagde over stroomdiefstal...
Verder hangt het bord er nog, maar daar kan ik zelf eventueel een verwijzing op plakken; ik wacht het nog even af voor ik de Zero er daadwerkelijk parkeer.

Wordt dus vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Die Kalashnikov zullen we hopelijk (?) niet snel tegenkomen, hij is bedoeld voor de russische politie en het leger.




Verhaaltje over de stalling van de elektrische motorfiets.

Sinds gisteren heb ik een andere werkplek, in een ander groot gebouw bij dezelfde baas. Ik had een perfecte stalling voor de motor en nu moest ik dus een nieuwe plek zien te vinden.

Ik had een oogje op de ondergrondse rijwielstalling, met helling; die is letterlijk om de hoek. Daar binnen echter hangt een groot bord: “Verboden voor motorfietsen en brommers”, met daarbij een dreigement dat wegslepen op eigen kosten gebeurt. Fijn.

Nu vroeg ik mij dus af waaróm dat verbod er is. Heeft dat te maken met brandgevaarlijke brandstof, heeft het te maken met schadelijke uitlaatgassen die motorfietsen en brommers doorgaans aan boord hebben of produceren ?

Ik heb het nagevraagd bij een collega, hij weet meer over dit soort zaken en heeft meer connecties.
Vandaag kreeg ik al antwoord, de site manager geeft (mij) toestemming om een elektrische motor te parkeren in de rijwielstalling. Blijkbaar zijn dus toch die brandstof of uitlaatgassen de reden, voordeel dus voor de brandstofloze en uitstootvrije elektrische motorfiets.

Mooi, dat is één.

Nu is er ook nog een veiligheidscoördinator die er iets van moet vinden, dat is dezelfde man die destijds toen ik de Vectrix op proef had klaagde over stroomdiefstal...
Verder hangt het bord er nog, maar daar kan ik zelf eventueel een verwijzing op plakken; ik wacht het nog even af voor ik de Zero er daadwerkelijk parkeer.

Wordt dus vervolgd.



Nog geen elektra motor maar wel zo situatie.
Ik mocht mijn brandstof motor niet in de overdekte/inpandige fietsen stalling zetten, rede was inderdaad brandgevaar, brandstof dampen en eventueel stank overlast dus er zijn meer bedrijven waar het niet mag. Motor staat nu in de overdekte auto garage onder het pand.
Bij ons zijn ze trouwens wel flink met elektrisch rijden bezig ze hebben overal laad palen neer gezet die je mag gebruiken met een pasje van de zaak, klanten kunnen ook gratis hun auto laden voor de deur op speciale laad plekken.
Helaas voor mij moet ik nog even wachten om over te stappen naar elektrisch heb net een nieuwe motor aangeschaft vond de elektrische motoren nog net niet genoeg ontwikkeld en prijs was wat aan de hoge kant voor mij.
 
De boodschap is goed, het verhaal rammelt.


Het is niet voor niets dat diesel in het verdomhoekje zit, een diesel heeft een hoger rendement dan een benzinemotor, dat komt (even kort door de bocht) door de hogere compressie en door de betere verbranding.
Die verbranding is zo goed dat niet alleen de brandstof verbrandt, de stikstof in de lucht verbrandt ook, dat geeft die NOx verbindingen en dat wil men juist níet. De diesel gaat nu dus ten onder aan zijn eigen succes...

De vraag over hoe het nu zit met benzineauto’s; nou benzinemotoren hebben (over het algemeen) een lager rendement, gebruiken meer brandstof per kilometer en stoten dus ook meer CO2 uit per kilometer vergeleken met diesel.


Het verhaal legt heel erg de nadruk op de schoonste verbrandingsmotor en de smerigste kolencentrale. Dat die smerige bruinkool kolencentrale dan toch nog schoner blijkt zegt genoeg lijkt me.

De realiteit is immers net andersom.

Zelf rijd ik op zonnestroom en de diesel waarmee ik laatst meeliftte was de smerigste die ik ooit meegemaakt heb. Dat was een bedrijfsbus, die rijdt nooit verder dan circa een kilometer. Telkens koude starts en nooit warmdraaien, funest voor een diesel. De collega die ermee reed vertelde dat ie elke zes weken wel problemen had met het roetfilter, dat ding walmde, niet te geloven. En het stonk... heel verschrikkelijk. Mensen hielden ons aan om te waarschuwen voor die rook.

Tja, dan denk ik bij mezelf, wie koopt er dan ook een turbodiesel als je alleen maar korte stukjes rijdt van een paar honderd meter. Maar dit is wel de realiteit.
 
Laatst bewerkt:
Ook daar komt rap verandering in, ik was laatst op een mobiliteitsbeurs en daar worden steeds meer elektrische werkbussen aangeboden met een hele interessante ROI.

Trouwens ook even de kuip op een filmpje gezet:
 
Laatst bewerkt:
full.png
 
Zojuist heb ik ook even de app gekoppeld, ik kreeg een software update aangeboden maar die laat ik (voorlopig) voor wat ie is, ik ben er altijd huiverig voor.
Niet dat alles goed werkt, hij rijdt nu wel prima.



Inmiddels heb ik ook al uitslag over het parkeren in de ondergrondse rijwielstalling die verboden is voor motoren en bromfietsen. Ik wilde weten waaróm dat verbod er is, misschien geldt het immers niet voor mijn Zero.

Wel, de veiligheidscoördinator heeft geen bezwaar; de stalling blijft verboden voor conventionele motoren en brommers maar ik mag er straks gewoon in met de Zero. Die heeft geen brandstof en geeft geen uitstoot.

Er moet nu alleen nog een aangepaste tekst op het verbodsbord komen en dan mag ik er gewoon parkeren.
 
De kelder van H12?
Daar zijn een jaar of 15 geleden een heel rijtje motoren afgebrand omdat er een motor met kortsluiting stond. Brandstof of emissie was niet de reden voor het afsluiten van die stalling.
Het gekke, inconsequente is dat de stalling van H11 altijd open gebleven is.
Maar goed, je hebt nu een mooie plek. Zit er ook stroom?
 
Zoiets kwam mij ter ore... Dat zijn vast geen elektrische motoren geweest.

Maar waar het is doet er helemaal niet toe, het gaat mij er om dat er met een elektrische motor letterijk deuren open gaan die voor andere motoren gesloten blijven.
 
Dat was laatst ook interessant bij de RAI, wou naar binnen rijden om te laden tijdens mijn bezoek kwam er zo'n parkeerharry moeilijk doen.
 
Begrijp me niet verkeerd, ik ben pro-electra, maar grote accu's zijn allesbehalve (brand)veilig.
Dus als de veiligheidsman denkt "mooi, geen benzine" dan kan hij wel een opfriscursusje gebruiken :X
Anders gezegd: ik ben blij dat Samsung geen e-motoren bouwt :P
 
Ik weet heus dat batterijen kunnen fikken maar er wordt ook altijd heel erg de nadruk op gelegd.

Er hoeft maar ergens ter wereld een elektrische auto in brand te hebben gestaan of de kranten staan er vol van.
Ook als het helemaal niet aan de elektrische auto te wijten was maar dat vertellen ze er dan niet bij.
 
Zoiets kwam mij ter ore... Dat zijn vast geen elektrische motoren geweest.

Maar waar het is doet er helemaal niet toe, het gaat mij er om dat er met een elektrische motor letterijk deuren open gaan die voor andere motoren gesloten blijven.
Nee, het was een BMW R100 uit de jaren '80
 
De soap met de rijwielstalling is nog niet voorbij....

Ik mocht dus stickers op het bord plakken zodat duidelijk wordt dat er een uitzondering is voor elektrische motoren en brommers en dan was het geregeld, dan mocht ik er parkeren.

Nu kan ik veel zelf maar een stickerapparaat heb ik niet, vandaar dat ik vanmiddag bij een collega was die zo’n ding heeft staan.
Op dat kantoor hadden onlangs ook gesproken over de toegang tot de kelder en er was bepaald dat zelfs elektrische fietsen er niet in mogen, vanwege vermeend brandgevaar. Maar dat staat dus níet op het waarschuwingsbord.

De timing vind ik dan wel bijzonder, precies op het moment dat ik toestemming krijg bepaalt iemand anders dat het juist níet mag. Tja, wie heeft nu gelijk... Dat gaan we vast nog zien.
Toeval ook dat ik juist op dát kantoor kwam, voor hetzelfde geld had ik de sticker elders laten maken en er gewoon op geplakt.
Het maakt me niet uit hoor, het is vooral vermakelijk maar ik wil nu wél weten hoe het zit.

En dan nog zo’n staaltje timing. Juist deze week staat in een artikeltje in ons online bedrijfskrantje dat elektrische fietsen juist wél worden toegelaten tot de stalling, voertuigen met brandstof moeten elders parkeren vanwege... brandgevaar. ;)

We zijn een commercieel bedrijf maar soms lijkt het of er meer ambtenaren zitten dan bij het rijk.

Wordt ongetwijfeld vervolgd, tenzij jullie het zat zijn.
 
Nee, vooral doorgaan, een leuke soap!
Ik ben fietsenmaker geweest, en heb nog nooit gehoord van een e-bike die spontaan in brand vloog. Dus die "ambtenaren" bij jou zijn mooi gestoord!
Doei,
Doudou
 
hebben veel elektriche fietsen ook, is een elekta fiets ook niet moeilijk te duwen als je er naast staat i.v.m aandrijving direct op de motor?
Nee totaal niet, geen "gas" geen weerstand, net zo makkelijk als iedere andere motor. In ieder geval de Zero dan.

"PARK ASSISTANT
Energica motorcycles are equipped with a “PARK ASSISTANT” in order to facilitate parking and maneuvers on slopes or into rush traffic.
The VCU limits both the speed and the torque of the vehicle. The PARK ASSISTANT works back and forth (reverse mode) with maximum speed 1.74 miles/hour (mph) and maximum torque 50Nm.
Push “START” for 2 seconds to enter the “PARK ASSISTANT” mode. Further quick push of “START” button, will switch from forward to reverse mode to assist in tough maneuvers and if stuck in the middle of traffic.
Pushing the “START” button for at least 1s when the motorcycle is still will get it back to normal speed. "

Hmm
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan