KTM Super Duke 1290 GT : The Beast onder de GT's

Ik heb een proefrit gemaakt op de SDGT, en ik vind dat je daarop toch ook nog wel wat naar voren geleund zit. In ieder geval tot wat ik gewend ben. Hij is compact in de lengte, maar de zit is toch wel redelijk hoog. Voor mij is dat geen probleem (bijna 190), maar als je wat korter bent misschien lastig.Ben 1.82m en bevalt me super .
had hem een jaar terug al moeten kopen..

Het maakt mij ook terughoudend om nu een nieuwe SDGT aan te schaffen, misschien moet ik eens naar een 2e hands kijken, die ik dan t.z.t. eventueel kan omruilen. Weet ik gelijk of hij mij bevalt. Want zo'n proefrit is natuurlijk maar een heel korte ervaring...
Als je twijfelt ga je gewoon op meerdere motors proefrijden en waarschijnlijk koop je dan toch de gt.
 
Laatst bewerkt:
Huren voor een dag? Dat heb ik gedaan. Bij Goedhart. 500 km rijden en je weet alles wat je weten wilt. Vorige week stonden er drie 2e-handsen beneden.
Dat is misschien een idee ja, maar dan meer richting het voorjaar, of ik moet ook de verlichting goed willen testen. ;)

Die 3 staan er al een tijdje (op 1 er van heb ik de proefrit gedaan) en ze zijn bijna net zo duur als een nieuwe...
 
Die 3 staan er al een tijdje (op 1 er van heb ik de proefrit gedaan) en ze zijn bijna net zo duur als een nieuwe...

Proefrijden in het donker is niks natuurlijk. Maar als de weersverwachtingen goed zijn? Er zit handvatverwarming op. ;)

Als ik het goed gezien heb zaten de prijzen van die dingen rond de 16k. En een nieuwe heb je nu voor 18k. Ja, dan zou ik idd voor een nieuwe gaan. Maar je kan toch eventueel een bod doen? Zeggen dat je hem voor 15k wilt hebben?

De mijne kostte 23k, trouwens. Inclusief 2k korting. Maar die is dan ook verre van standaard.
 
Laatst bewerkt:
Ik koop nooit een motor met het idee om hem een jaar later weer op te doeken. Voor mij is het gewoon hobby. Als je zo'n ding koopt en daarbij de restwaarde belangrijk vindt, dan komt er maar één brommer in aanmerking: de BMW GS1200. Daar pas je vermoedelijk ook beter op. Tenminste, ik hoor nooit klachten van die tienduizenden die erop rondrijden.

Welke goodies mis je dan precies?
Een motor koop ik ook niet met het idee hem snel weer te verkopen. Daarom ben ik ook bereid een nieuwe motor te kopen (afschrijving) zodat ik het nieuwste van het nieuwste heb en er langere tijd mee vooruit kan.

Ik vind het dan ook een beetje onverkoopbaar van KTM dat ze op de nieuwe Duke 790 wel alle nieuwigheden hebben, maar op het 2x zo dure topmodel in de range niet. Als je een BMW 7-serie van een ton koopt vind je het ook niet grappig dat een instapper 3-serie meer features en mogelijkheden heeft (stel ik me zo voor, ik heb de ervaring niet :) ). Ik snap de 1290 SuperAdventure T ook niet, kan me niet voorstellen dat er nog mensen zijn die dat ding bestellen.

Wat ik graag zou zien op de 1290 SuperDuke GT is :
- TFT scherm
- Cruisecontrol aan de correcte kant
- Quickshifter down

Kwestie van gebruik maken van armaturen, schermen en andere onderdelen die ze toch al produceren voor de 1290 SuperDuke en 1290SA. Ik zie geen reden om daar een jaar op te moeten wachten, anders dan de portemonnee van KTM.

Heb je dat allemaal per se nodig? Nee, natuurlijk niet, motoren bestaan al decennia zonder. Maargoed, het is tegenwoordig beschikbaar, zelfs standaard. Dan zie ik ook geen reden om het niet te willen hebben.
 
Een motor koop ik ook niet met het idee hem snel weer te verkopen. Daarom ben ik ook bereid een nieuwe motor te kopen (afschrijving) zodat ik het nieuwste van het nieuwste heb en er langere tijd mee vooruit kan.

Ik vind het dan ook een beetje onverkoopbaar van KTM dat ze op de nieuwe Duke 790 wel alle nieuwigheden hebben, maar op het 2x zo dure topmodel in de range niet. Als je een BMW 7-serie van een ton koopt vind je het ook niet grappig dat een instapper 3-serie meer features en mogelijkheden heeft (stel ik me zo voor, ik heb de ervaring niet :) ). Ik snap de 1290 SuperAdventure T ook niet, kan me niet voorstellen dat er nog mensen zijn die dat ding bestellen.

Wat ik graag zou zien op de 1290 SuperDuke GT is :
- TFT scherm
- Cruisecontrol aan de correcte kant
- Quickshifter down

Kwestie van gebruik maken van armaturen, schermen en andere onderdelen die ze toch al produceren voor de 1290 SuperDuke en 1290SA. Ik zie geen reden om daar een jaar op te moeten wachten, anders dan de portemonnee van KTM.

Heb je dat allemaal per se nodig? Nee, natuurlijk niet, motoren bestaan al decennia zonder. Maargoed, het is tegenwoordig beschikbaar, zelfs standaard. Dan zie ik ook geen reden om het niet te willen hebben.
Ik zou die dingen ook allemaal graag erop willen hebben, maar dan zou ik daar ongeveer €2800 extra voor moeten betalen, dat is het me dan ook weer niet waard.
Bovendien heb ik al die jaren ook zonder al die dingen gedaan, dus ik ga er toch al op vooruit :)
Soms kun je ook blij zijn met wat minder. Maar als die dikke korting van de inruilbonus niet was geweest, dan had ik er zeker anders over gedacht.
 
Wat ik graag zou zien op de 1290 SuperDuke GT is :
- TFT scherm
- Cruisecontrol aan de correcte kant
- Quickshifter down

Kwestie van gebruik maken van armaturen, schermen en andere onderdelen die ze toch al produceren voor de 1290 SuperDuke en 1290SA. Ik zie geen reden om daar een jaar op te moeten wachten, anders dan de portemonnee van KTM.

In principe heb je gelijk maar toch vind ik dit lijstje betrekkelijk. Het TFT-scherm is idd een prachtig ding. Maar ik vind de cockpit die er nu op zit net zo mooi. Het past perfect bij de motor, werkt vlekkeloos en alles wat ik tijdens het rijden zou willen weten staat erop. Als de brommmer uit staat is die TFT gewoon een grote, zwarte rechthoekige plaat op je stuur. Dan is ie oerlelijk. Samengevat: een kwestie van smaak. En over smaak valt niet te twisten. De cruisecontrol dan. Ik heb er veel gebruik van gemaakt. Ideaal op lange snelwegritten. Links is idd handiger maar ach, met de rechterhand lukt het me ook. Ik lig er niet zo wakker van. Geldt ook voor de quickshifter. Een subliem ding. Maar down doet ie het idd niet. Terugschakelen met tussengas is voor mij een automatisme en heb ik al die jaren nooit als een probleem ervaren. Sterker, juist dat tussengas geven vind ik leuk. Prachtige brul uit die uitlaat! Overigens, het overkomt me met enige regelmaat dat ik per ongeluk terugschakel zonder koppeling. Raad eens wat: dat blok vreet het zonder een krimp te geven!

Gegarandeerd: al deze zaken zullen op de nieuwe SDGT terecht komen. Net als LED-verlichting en nog verder verbeterde electronica. Ik denk: model 2019. Maar wil je daar op wachten? Wat die LED betreft, die heb ik zelf ingebouwd. Net als een lithium accu. En nog wat andere aanpassingen. Als je precies wilt weten wat, onderin dit bericht vindt je de hele lijst. Dus dat 2019-model wordt voor voor mij misschien wel een achteruitgang. :]
 
Laatst bewerkt:
Overigens, het overkomt me met enige regelmaat dat ik per ongeluk terugschakel zonder koppeling. Raad eens wat: dat blok vreet het zonder een krimp te geven!
Herkenbaar _O-

Toen ik m'n proefrit maakte op de SDGT wist ik niet of de QS in beide richtingen werkte, maar bijna elke keer lukte het me gewoon om terug te schakelen zonder de koppeling te gebruiken :Y
Pas toen ik weer terugkwam en vroeg of de QS in beide richtingen werkte kwam ik erachter dat dat eigenlijk niet het geval is.

By the way: wat voor LED lampie heb jij erin gezet?
Wat zit er origineel in? H7? H4?
 
Laatst bewerkt:
By the way: wat voor LED lampie heb jij erin gezet?
Wat zit er origineel in? H7? H4?

Een cyclops H4. Zie hier.

Cyclops-H4-800x600.jpg
 
Laatst bewerkt:
Is er iets heel erg bijzonder aan de KTM dat je daarom deze hebt besteld?

De inbouwruimte. Een LED-lamp moet gekoeld worden. Ik had eerst een HiLox-LED met aluminium koelstrips. Maar met die strips zat de lamp zo klem dat de hoogteverstelling (draaiknop) niet meer goed werkte. De Cyclops gebruikt een ventilator voor de koeling. De Cyclops vraagt relatief weinig ruimte en past uitstekend. Ook de aparte voeding en de Canbus-weerstanden vinden beter een plek in het frame van de KTM (waar de hele Tupperware-voorkant op vastzit). Tenslotte is de lichtopbrengst van de Cyclops erg hoog (7000 Lumen). Dus heb ik de HiLox op Marktplaats verkocht en vervangen door de Cyclops.

Op AliExpress vindt je LEDs die goedkoper zijn maar ik twijfel aan de kwaliteit van die dingen. Ik heb een sloot geld uitgegeven voor een geweldige brommer, dan ga ik niet zitten beknibbelen op een belangrijk veiligheids-feature zoals goed licht.

De Cyclops heeft het nu zo'n 15.000 km keurig gedaan. Als ik kijk naar de aantallen auto's die netjes voor me opzij gaan als ze mijn lamp in hun achteruitkijkspiegeltje zien, dan heeft het ding zijn nut ruimschoots bewezen. Blijkbaar is de lamp erg opvallend (misschien heb ik hem ietsje te hoog afgesteld staan }) ). Dat moet ook. Vooral op tweebaanswegen met tegemoetkomend verkeer. Je zal ze de kost moeten geven, de figuren die gewoon naar links afslaan zonder je te zien. Met die Cyclops word ik gezien!

*O*

Inmiddels levert HiLox ook een lamp met ventilator. Die zou je ook kunnen overwegen. Kwalitatief is HiLox ook erg goed. Zie hier.
 
Laatst bewerkt:
Inbouwdiepte en koeling is idd lastig met die dingen.

Het voordeel van de laatste modellen is dat die Philips LUXEON Z ES LED's gebruiken, die geven het beste licht(beeld) en worden minder warm. Dus dan is een ventilator misschien geen noodzaak meer in een afgesloten koplampunit.
 
Laatst bewerkt:
Die gaat ook gewoon passen op de SDR toch lijkt me?
Ik heb een tijdje gereden met Led maar kreeg toen steeds 'low beam light' error in het menu. Daar heb je met deze geen last van dus?

Dat is nog maar de vraag. Je moet behalve de lamp ook een voeding en de Canbus-weerstanden kwijt. De GT heeft een stuurkuip met een ophangsysteem. Daar past dat spul mooi in. Maar op de SDR zou het puzzelen kunnen worden. De error krijg je als je de Canbus-weerstanden weglaat. Dan "ziet" de ECU de lamp niet en "denkt" ie dat ie stuk is met die foutmelding als gevolg. De weerstanden voorkomen dat.
 
Laatst bewerkt:
Dat is nog maar de vraag. Je moet behalve de lamp ook een voeding en de Canbus-weerstanden kwijt. De GT heeft een stuurkuip met een ophangsysteem. Daar past dat spul mooi in. Maar op de SDR zou het puzzelen kunnen worden. De error krijg je als je de Canbus-weerstanden weglaat. Dan "ziet" de ECU de lamp niet en "denkt" ie dat ie stuk is met die foutmelding als gevolg. De weerstanden voorkomen dat.

EH ja, daar heb je een punt. De SDR is zo naakt als maar kan wat dat betreft.

Toch is op deze link:
Cyclops LED koplamp H4 (KTM1290 Super Duke GT)

De afbeelding van een SDR en niet van een GT:
Cyclops%20CIL-LEDMD-SD-GT-800x600.jpg


Anyway, ik zoek denk ik wel gewoon een xenon look lampje. Ik vond het wel mooi dat het licht dezelfde kleur had als de ledstrips erboven. Thanks!

Ze horen je toch wel aankomen op de KTM ;)
 
Ik heb hier de nieuwe kleurstellingen van de SDGT op m'n GSM.

Als iemand deze hier wil plaatsen..... stuur me maar ff een PB-tje met een GSM-nummer
 
Je hebt een PB
thanks voor de info .
daarom ook waarschijnlijk 3 maanden moeten wachten op de koffers.

gelijk een vraagje .
onder de tellers zat stroom en volgens mij is dat geen canbus dus geen storingen?
Wil de navi erop aansluiten namelijk.
 
Laatst bewerkt:
onder de tellers zat stroom en volgens mij is dat geen canbus dus geen storingen?
Wil de navi erop aansluiten namelijk.

Dat kan. Het is een plug voor een sigarettenaansteker. Maar er zit daar ook ergens een accessoiredraad. Die kan je ook gebruiken. Extra accessoires aansluiten geven nooit een error binnen Canbus. Alleen in de ECU geregistreerde componenten die uitvallen. Zoals lampen die stuk gaan.
 
Dat kan. Het is een plug voor een sigarettenaansteker. Maar er zit daar ook ergens een accessoiredraad. Die kan je ook gebruiken. Extra accessoires aansluiten geven nooit een error binnen Canbus. Alleen in de ECU geregistreerde componenten die uitvallen. Zoals lampen die stuk gaan.
thanks :)
 
Dat kan. Het is een plug voor een sigarettenaansteker. Maar er zit daar ook ergens een accessoiredraad. Die kan je ook gebruiken. Extra accessoires aansluiten geven nooit een error binnen Canbus. Alleen in de ECU geregistreerde componenten die uitvallen. Zoals lampen die stuk gaan.
Die accessoiredraad, is die 5 of 12 Volt?
 
Terug
Bovenaan Onderaan