Het grote Suzuki XF650 'Freewind' Topic (Deel 1)

Over een maandje heb ik twee jaar mijn A2 rijbewijs op zak. Zit nog te dubben om de Freewind eerder van de hand te doen en dan een fiets te kopen met meer vermogen zoals een FZS600, of de Freewind wat langer te houden en dan sparen voor een fatsoenlijke motor met ABS, à la GSF650SA of FZ6 Fazer S2.
🤔 Tough choice!

Eerst mijn volledig A zien te scoren natuurlijk!

Foto's volgen morgen 8-)
:+
 
Als je blij bent met je freewind, waarom hou je 'm dan niet en koop je er een tweede bij :P
Het is immers:
Het ideale aantal motoren in je garage is n+1, waarbij n het huidige aantal motoren is die je bezit :+

Eigenlijk heb ik spijt dat ik m'n kapotte Freewind van hand heb gedaan. Kon er nog een supermoto van bouwen als ik het blokje heb gereviseerd, dan had ik nog iets te doen :')
 
Als je blij bent met je freewind, waarom hou je 'm dan niet en koop je er een tweede bij :P
Het is immers:Eigenlijk heb ik spijt dat ik m'n kapotte Freewind van hand heb gedaan. Kon er nog een supermoto van bouwen als ik het blokje heb gereviseerd, dan had ik nog iets te doen :')
1. Geld. '(
2. Ruimte, er staan al 3 andere nu. :9
3. Ik heb bij de Freewind nooit echt een Woah-factor gehad, dat mis ik wel een beetje.
 
Laatst bewerkt:

_O- uitstellen is ook een talent :+

full


De voetsteunen zijn een stuk groter en zilver gespoten, het schakelen is even wennen maar voelt wel veel beter *O* *O* *O*


full

De lampen gemonteerd op de bovenste valbeugel. Zit netjes zo :Y

full

En de verlichting *O* *O*

Die twee stralen zijn de verstralers bij het beetje licht dat de koplamp geeft
Zelfs op alleen de verstralers is best aardig te rijden al mis je wel een beetje zicht op de berm.
 
1. Geld. '(
2. Ruimte, er staan al 3 andere nu. :9
3. Ik heb bij de Freewind nooit echt een Woah-factor gehad, dat mis ik wel een beetje.

Ik heb hetzelfde dilemma (gehad), al wil ik zelf graag overstappen op een supermoto of in ieder geval iets lichters.
Maar mijn freewind heeft op het moment 72000km gelopen en slaat nog geen slag over.
Alleen is die niks meer waard, dus rij hem gewoon helemaal op en zie dan verder.
A behalen heb ik ook maar uitgesteld, die supermoto's staan toch allemaal met 10Kw op kenteken :+

Een freewind brengt niet echt veel op voor zover ik weet :X (ligt ook erg aan je kilometerstand)

Misschien een keer huren of proefritje maken om te vergelijken? :] :]
 
_O- uitstellen is ook een talent :+

[afbeelding]

De voetsteunen zijn een stuk groter en zilver gespoten, het schakelen is even wennen maar voelt wel veel beter *O* *O* *O*


[afbeelding]
De lampen gemonteerd op de bovenste valbeugel. Zit netjes zo :Y

[afbeelding]
En de verlichting *O* *O*

Die twee stralen zijn de verstralers bij het beetje licht dat de koplamp geeft
Zelfs op alleen de verstralers is best aardig te rijden al mis je wel een beetje zicht op de berm.
Dat verlicht best wel goed! Voetsteuntjes zien er ook echt gruwelijk vet uit. De doorgaans tamme Freewind ziet er meteen een tikkie stoerder uit.
 
Ik heb hetzelfde dilemma (gehad), al wil ik zelf graag overstappen op een supermoto of in ieder geval iets lichters.
Maar mijn freewind heeft op het moment 72000km gelopen en slaat nog geen slag over.
Alleen is die niks meer waard, dus rij hem gewoon helemaal op en zie dan verder.
A behalen heb ik ook maar uitgesteld, die supermoto's staan toch allemaal met 10Kw op kenteken :+

Een freewind brengt niet echt veel op voor zover ik weet :X (ligt ook erg aan je kilometerstand)

Misschien een keer huren of proefritje maken om te vergelijken? :] :]
In jouw geval snap ik het helemaal dat je volledig A uitstelt, ik wil juist graag iets zwaarders zowel in vermogen en ietjes in gewicht (zal helpen met stabiliteit op de snelweg gok ik).
Dat laatste zou ik wel willen, maar de meesten motoren die ik juist wil testen kan ik hier niet in de buurt vinden... :N

De V-strom 650 van mijn pa staat iig ook klaar voor gebruik. Mag daar ook wel even op rond tuffen totdat ik iets leuks vind.

Mijn Freewind heeft nu net 27500*km gelopen, niet zo gek veel dus.

Ik weet het nog niet. -O-
 
Laatst bewerkt:
In jouw geval snap ik het helemaal dat je volledig A uitstelt, ik wil juist graag iets zwaarders zowel in vermogen en ietjes in gewicht (zal helpen met stabiliteit op de snelweg gok ik).
Dat laatste zou ik wel willen, maar de meesten motoren die ik juist wil testen kan ik hier niet in de buurt vinden... :N

De V-strom 650 van mijn pa staat iig ook klaar voor gebruik. Mag daar ook wel even op rond tuffen totdat ik iets leuks vind.

Mijn Freewind heeft nu net 26500km gelopen, niet zo gek veel dus.

Ik weet het nog niet. -O-

Oh dat is wel heel weinig inderdaad!
Heeft ie zo lang stil gestaan?

Voor op de snelweg zal een lagere zwaardere motor een zeker helpen, de gs500 die ik eerst had reed ook een stuk stabieler op de snelweg.

Succes met je keuze :Y
 
Zo, kijk ik eens even niet op dit topic, en zijn er weer veel berichtjes geplaatst *D
Zwaarder gewicht helpt inderdaad met snelweg, kan er van meespreken :) Veel minder gewiebel in zijwinden met de NC dan de XF.
26k is inderdaad niet zo veel voor een XFje, mijne had er al 28 toen ik hem kocht :)

Zou je de kant opgaan naar sport of blijf je bij allroad?

@Lerris: Mooi dat je lampjes het naar behoren doen, en gruwelijk mooie stepjes heb je daar :9~
 
Oh dat is wel heel weinig inderdaad!
Heeft ie zo lang stil gestaan?

Voor op de snelweg zal een lagere zwaardere motor een zeker helpen, de gs500 die ik eerst had reed ook een stuk stabieler op de snelweg.

Succes met je keuze :Y
Geen idee eigenlijk. Vorige eigenaar heeft er gewoon niet veel mee gereden denk ik, volgens de verkoper was het een plezierfiets voor erbij.
Ikzelf heb er ook nog geen 5dkm op gezet in meer dan een jaar tijd. :X
 
Zo, kijk ik eens even niet op dit topic, en zijn er weer veel berichtjes geplaatst *D
Zwaarder gewicht helpt inderdaad met snelweg, kan er van meespreken :) Veel minder gewiebel in zijwinden met de NC dan de XF.
26k is inderdaad niet zo veel voor een XFje, mijne had er al 28 toen ik hem kocht :)

Zou je de kant opgaan naar sport of blijf je bij allroad?

@Lerris: Mooi dat je lampjes het naar behoren doen, en gruwelijk mooie stepjes heb je daar :9~~
Meer richting standaard/sport-tour. Echter als ik het geld had zou ik zo een Tracer 700/900 halen. :9~
Ik zit toch niet helemaal lekker op de XF, ik betrap mijzelf er vaak op dat ik op de overgang van het bestuurdersdeel en het passagiersdeel zit en dan iets naar voren leun.
 
Laatst bewerkt:
Zo, kijk ik eens even niet op dit topic, en zijn er weer veel berichtjes geplaatst *D
Zwaarder gewicht helpt inderdaad met snelweg, kan er van meespreken :) Veel minder gewiebel in zijwinden met de NC dan de XF.
26k is inderdaad niet zo veel voor een XFje, mijne had er al 28 toen ik hem kocht :)

Zou je de kant opgaan naar sport of blijf je bij allroad?

@Lerris: Mooi dat je lampjes het naar behoren doen, en gruwelijk mooie stepjes heb je daar :9~~

Bedankt!
Achteraf gezien waren lampjes met alleen groot licht wel een betere keus. Dat dimlicht is alleen minder licht maar niet verder naar beneden gericht. Dus dat voegt niks toe. |(

Meer richting standaard/sport-tour. Echter als ik het geld had zou ik zo een Tracer 700/900 halen. :9~
Ik zit toch niet helemaal lekker op de XF, ik betrap mijzelf er vaak op dat ik op de overgang van het bestuurdersdeel en het passagiersdeel zit en dan iets naar voren leun.

Ik zit vaak ook zo. Verder naar voren zit niet echt fijn, al is het wel goed voor het betere stuurwerk :] .
Stuurverhogers helpen dan wel om wat rechterop te kunnen blijven zitten.

Die tracers zijn wel mooie fietsen ja :9~ :9~
 
Bedankt!
Achteraf gezien waren lampjes met alleen groot licht wel een betere keus. Dat dimlicht is alleen minder licht maar niet verder naar beneden gericht. Dus dat voegt niks toe. |(
Kan je altijd nog upgraden, de knop heb je in ieder geval al. :Y
Ik zit vaak ook zo. Verder naar voren zit niet echt fijn, al is het wel goed voor het betere stuurwerk :] .
Stuurverhogers helpen dan wel om wat rechterop te kunnen blijven zitten.

Die tracers zijn wel mooie fietsen ja :9~ :9~~
Goed om te weten!
:Y
 
Voor mensen die het niet weten/wisten (waaronder ik):
I'm assuming that you already know that on these bikes you should NEVER touch the throttle when starting? That causes premature ignition and it pushes back against the starter, running it backwards slightly and reversing the current which could conceivably confuse your instruments.....
Vandaar dat ik weleens had dat mijn trip resette. :X
 
Donderdag bezig geweest om het dashboard paneel te vervangen, wat een gek*t.
Ik had mijn power-outlet onder de tank door geleid, de tank en al die andere panelen moesten er dus af komen om de outlet te verwijderen. Enkele dagen daarvoor had ik 'm nog helemaal vol gegooid met E95, best zwaar zo'n volle tank! :$
Ook waren mijn rubberen windscherm moeren "op" en moesten er nieuwe komen, 2 daagjes wachten op de post en Freewilly kon weer helemaal in elkaar gezet worden.
Paneeltjes komen nu niet meer los van elkaar, althans op stadssnelheden niet, op de snelweg moet ik nog testen maar daar had ik geen zin in vandaag.
*O*
 
Heren en dames,

Een poos geleden mijn Freewind verkocht en heb nog een doos met overgebleven onderdelen in de schuur staan. Misschien kan ik er nog iemand blij mee maken? Het meeste is wel opknap spul.

Voor foto's even op marktplaats zoeken Suzuki Freewind XF650 onderdelen

- Voorspatbord rood (met scheurtje)
- Voorspatbord zilver grijs (klein krasje)
- Zijkappen Rood (links gescheurt, is te lijmen)
- Subframe beugel achterframe rood, goede staat
- Koffer rek duo beugel grijs (kras links)
- Valbeugels (hebben klap gehad en daarom ophanging gescheurt, lassen?)
- Spiegels
- Stuurgewichten
- Tankkappen groenblauw, links met kras
- Voetsteunen, links kromme ophanging
 
Heren en dames,

Een poos geleden mijn Freewind verkocht en heb nog een doos met overgebleven onderdelen in de schuur staan. Misschien kan ik er nog iemand blij mee maken? Het meeste is wel opknap spul.

Voor foto's even op marktplaats zoeken Suzuki Freewind XF650 onderdelen

- Voorspatbord rood (met scheurtje)
- Voorspatbord zilver grijs (klein krasje)
- Zijkappen Rood (links gescheurt, is te lijmen)
- Subframe beugel achterframe rood, goede staat
- Koffer rek duo beugel grijs (kras links)
- Valbeugels (hebben klap gehad en daarom ophanging gescheurt, lassen?)
- Spiegels
- Stuurgewichten
- Tankkappen groenblauw, links met kras
- Voetsteunen, links kromme ophanging

Succes! :Y

Dat zijn de originele spiegels van de freewind. Trillen deze (net als de aftermarket spiegels die op mijn freewind zitten) boven de 5000 toeren?
 
Hey allemaal,

Net eigenaar geworden van een Freewind, aangekocht voor woon-werk verkeer en om gewoon voor de deur te hebben staan.

Ik heb een BMW r80gs van 1983 die ik gebruik voor reizen en plezier ritjes, maar die ik niet thuis kan parkeren wegens appartement.

Voorlopig nog maar een paar 100km mee gereden, maar de motor bevalt me zeker!

Er staan nu 16.000 km's op de teller. Er zat al een topkoffer bij, crashbars, middenbok en heated grips.
Vorige eigenaar heeft er nog verse olie op gedaan en heb de hele onderhoudsgeschiedenis er bij gekregen.
Dit weekend ga ik wel nieuwe bougies steken, nieuwe lucht en olie filter steken, nieuwe remblokjes, ketting smeren en kleppen afstellen. Heb ook het hogere Ermax scherm besteld om de snelweg iets aangenamer te maken.

Hoop hier nog veel bij te leren van mede eigenaars :)

PS: foto's volgen!
 
Hey allemaal,

Net eigenaar geworden van een Freewind, aangekocht voor woon-werk verkeer en om gewoon voor de deur te hebben staan.

Ik heb een BMW r80gs van 1983 die ik gebruik voor reizen en plezier ritjes, maar die ik niet thuis kan parkeren wegens appartement.

Voorlopig nog maar een paar 100km mee gereden, maar de motor bevalt me zeker!

Er staan nu 16.000 km's op de teller. Er zat al een topkoffer bij, crashbars, middenbok en heated grips.
Vorige eigenaar heeft er nog verse olie op gedaan en heb de hele onderhoudsgeschiedenis er bij gekregen.
Dit weekend ga ik wel nieuwe bougies steken, nieuwe lucht en olie filter steken, nieuwe remblokjes, ketting smeren en kleppen afstellen. Heb ook het hogere Ermax scherm besteld om de snelweg iets aangenamer te maken.

Hoop hier nog veel bij te leren van mede eigenaars :)

PS: foto's volgen!
Welkom! *O*

Een hoger windscherm kan nadelig zijn, ik kan er over meepraten. Er zit namelijk een verhoogd scherm op die van mij en ik heb nu wel veel meer turbulentie op de helm, er is mee te leven maar heel prettig is het ook niet. Voordeel is wel dat de Freewind er beter uitziet dan met dat gare bruine ruitje. 8-)

Voor kleppen stellen staat een hele mooie How-To van Vetpriester op het forum: Kleppen stellen Suzuki XF650 Freewind.
Laat ook even weten hoe dat gaat, ik zit zelf namelijk nog te dubben om dat zelf te doen binnenkort. :)
 
Mijn achterremschijf is zo goed als op, zitten echt diepe groeven in. :(
Iemand ervaring met dit vervangen?
Ik ben namelijk een setje van EBC tegengekomen met schijf en nieuwe blokjes voor ~70 euro.
 
Die schijven zijn echt vervelend om te verwijderen :')
Ik heb één keer geprobeerd die eraf te halen, en heb geen enkele beweging in de inbussen gekregen, eerder de koppen doorgedraaid.
Misschien hitte + kruipolie + slagmoersleutel zou helpen?
 
Die schijven zijn echt vervelend om te verwijderen :')
Ik heb één keer geprobeerd die eraf te halen, en heb geen enkele beweging in de inbussen gekregen, eerder de koppen doorgedraaid.
Misschien hitte + kruipolie + slagmoersleutel zou helpen?
-O-
Ik kan ook geen enkele tutorial vinden die over het vervangen van die schijf gaat (op een DR650), kom alleen filmpjes tegen over How to replace your brake pads. :')

Had laatst wel ergens gehoord dat op die inbussen tikken met een hamer de Loctite kan verbreken en dat ze dan makkelijker te verwijderen zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan