Ketting mist rollen

Nsmeijer

Die hard MF'er
6 apr 2015
844
154
Ridderkerk
Mijn ketting liep sinds vandaag opeens niet meer zo soepel en bij controle bleek dat ik meerdere rollen mis. Er zit dan alleen nog de pin waar de rol op zat.
Dat dit niet de bedoeling is snap ik natuurlijk maar totdat mn nieuwe ketting binnen is heb ik mn motor wel nodig, kan ik hier nog verantwoord mee rijden?
 
Je meent dit serieus ?

Dan heb je je positie de TS advies te geven wel verspeelt :+
Was in mijn beginperiode van mijn motorleven :$
Was op bezoek bij een kameraad, en mijn motor maakte de laatste dagen steeds viezer lawaai (knarsen en kraken, en hoe meer dat toenam, hoe meer dat je het zelfs begon te voelen). Daar was toen ook iemand aanwezig die wel wat kende van motoren, en nam een kijkje na mijn uitleg, en toonde me de ketting/tandwielen. Hij zei me nog "ik wil niet weten hoe je voortandwiel eruit ziet!"
Ik antwoorde nog voor de grap "ach, ik zal er nog wel mee thuis geraken!" ... wel ja, thuis ben ik geraakt, maar deed zo vies dat ik de motor daags nadien liet staan, en eerst een ketting/tandwielen set besteld.
Het was een wijze les. Maar rolletjes eruit ... nog nooit meegemaakt ;)
Ligt eraan hoever hij heen is.

Zeker in de off-road wereld is het bepaald niet ongebruikelijk 2 tandwielen voor te gebruiken op 1 ketting/achtertandwiel.
Bij cross motoren kan ik me dat wel best voorstellen ja, ik geloof dat die ketting serieus wat te verwerken krijgen :X
Maar ja, dat hoort erbij :Y
 
Hoe kom je aan zo veel km's?

Ik kom, met rijden in weer en wind, en over de zoutvlaktes* heen, aan 30 á 35d km.
Bij droog weer smeer ik om de 500km, bij nat en gezouten weer afhankelijk van noodzaak.

Vind het op zich niet zo slecht met een setje van ongeveer 135€, maar als ik er het dubbele uit kan halen zonder gekke dingen te moeten doen, graag :t

* ja je weet wel dat ik met zout gestrooide wegen bedoel :+
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Jij draaid je onderboek zeker ook om na 1 week _O- :+

Maar nee ik ben daar geen voorstander van om de tandwielen om te draaien.

Ik lees het al, jij hebt er totaal geen verstand van.
Zal het even uitleggen voordat je in de fout gaat.
Als je je onderbroek omdraait krijg je bruine ballen, daarom beter binnenste buiten doen. O-)



Overigens de bijbehorende ketting miste ook wat rolletjes:
vyz9q8sqmxunl.jpg


Dit was naa een weekendje strand rijden, zeewater en zand..... :X
 

ik heb nog nooit meer dan 10000km met een ketting en tandwielen gedaan :N

ik ben ook niet zo van het spannen en smeren.. :N ....achterlijk gesmeer....gewoon gasgeven en als het begint te krassen of knakken een nieuw setje erop...kost tegenwoordig geen drol meer die zooi..
duss...aan flarden raggen die troep en niet meer over janken....
 
En maar janken dat er APK komt voor motorfietsen _O- _O- _O- _O- _O- _O-

Onzin, ik zie ook auto's die een maand geleden glansrijk door de apk kwamen waarbij de remmen nu ijzer op ijzer zitten.
Waarbij de remlichten knipperen op maat van de richting aanwijzers maar héé, hij heeft apk dus is het veilig.

Als je 60.000 km per jaar op de motor rijd kan het dus zijn dat halverwege je ketting op is, je remblokken versleten je koplamp defect.

Maar hee, je heb apk, dus is het veilig....

|(
 
Onzin, ik zie ook auto's die een maand geleden glansrijk door de apk kwamen waarbij de remmen nu ijzer op ijzer zitten.
Waarbij de remlichten knipperen op maat van de richting aanwijzers maar héé, hij heeft apk dus is het veilig.

Als je 60.000 km per jaar op de motor rijd kan het dus zijn dat halverwege je ketting op is, je remblokken versleten je koplamp defect.

Maar hee, je heb apk, dus is het veilig....

|(


:^

APK is een wassen neus en geeft a-technische consumenten een vals gevoel van veiligheid.
Er zijn serieus mensen die er van overtuigd zijn dat hun auto volledig wordt gecontroleerd en onderhouden bij een APK keuring....
 
Zoals bij elke keuring zullen er vast wel voertuigen door gaan die eigenlijk niet voldoen. Of maar net aan zodat ze er een maand later niet meer aan voldoen. Maar ergens moet je de grens leggen.
Over het algemeen denk ik wel dat het positief bijdraagd aan de veiligheid. Het is in ieder geval een stuk beter dan helemaal nooit (laten) kijken naar een auto.

Een wassen neus vind ik het helemaal niet.
 
Serieus ?
Wat wil je ?
- ketting in je achterwiel en plat gaan
- ketting door je versnellingsbak naar binnen
- ketting die je been sloopt
- of gewoon op de vluchtstrook eindigen omdat de ketting weg is.

Het leven is keuze's maken....
Hmmm die laatste is de minst erge optie.
Gas geven en niet vooruitgaan is een hmmm vreemde ervaring :X :X

En ja ik wist dat hij slecht was maar ja drukte en chaos -O-
 
:^

APK is een wassen neus en geeft a-technische consumenten een vals gevoel van veiligheid.
Er zijn serieus mensen die er van overtuigd zijn dat hun auto volledig wordt gecontroleerd en onderhouden bij een APK keuring....
het beeld van de APK als een wassen neus is net zo'n grote misvatting als denken dat hij dan een volledige beurt krijgt. ik kan me de tijd van voor de APK nog goed herinneren en de uitwassen die je voor die tijd tegenkwam die zijn toch echt verdwenen met de APK. dingen zoals schokbrekers die steunden tegen de motorkap omdat de normale bevestiging helemaal weg gerot was of auto's waar je door de bodem heen keek als je de vloermatten optilde en waar de remmen bediend werden met een touwtje en een klosje hout wat ergens op miraculeuze wijze verbonden was met iets dat ooit moest doorgaan voor de handrem dat kom je toch echt niet meer tegen in het verkeer. En dat de eisen misschien strenger kunnen prima maar het blijft een moment opname en ook monteurs kunnen de toekomst niet zien en de eisen kan je niet laten afhangen van het verwachte gebruik want dan krijg je ongelijkheid en vaagheid. dan zijn de banden van een vertegenwoordiger eigenlijk al afgekeurd als ze nieuw zijn want die halen het nooit tot de volgende APK.
 
De auto's zijn ook een stuk beter geworden ;)

Maar ik ben het met je eens dat het bijdraagt aan de veiligheid, alleen niet zoveel als sommigen denken.
 
Serieus ?
Wat wil je ?
- ketting in je achterwiel en plat gaan
- ketting door je versnellingsbak naar binnen
- ketting die je been sloopt
- of gewoon op de vluchtstrook eindigen omdat de ketting weg is.

Het leven is keuze's maken....

Bovenstaande is niet echt een keuze. Ik zou het eerder een kansspel noemen. Je hebt op bovenstaande dingen een kans maar je weet nooit zeker wanneer je prijs valt.
 
De APK is een momentopname en de regelgeving is zo dat het voertuig aan de minimale eisen voldoet. Het afgegeven certificaat is een jaar geldig. De consument maakt er zelf van dat hij er weer een jaar tegen kan. Onderhoud staat los daaarvan daar gaan ze wel vanuit dat dezelde punten een jaar of 20000km mee zou kunnen.
 
Een stuk verantwoordelijkheid over de staat van je voertuig en dat wil men gecontroleerd hebben.
Zeker, de ergste wrakken zullen verdwijnen maar om gelijk APK APK te gaan roepen bij het zien van een ketting in slechte staat.
Ga ik straks weer 30-50 euro betalen omdat een ander z'n zooi niet voor elkaar heeft.
Maar als die apk erdoor gedrukt wordt gaat het niet om de veiligheid maar ook om het geld. Hetzelfde als bij mij dus, goh.
En bij de km vreters zul je die versleten kettingen en banden zonder profiel blijven zien, tot zover de veiligheid. Want de apk is pas over 4 maanden en het regent niet dus voorlopig kan ik nog ff profielloos doorrijden. :?
 
Mijn ervaring is dat de gebruikte motoren in Duitsland, over het algemeen in een betere conditie verkeren dan in Nederland.En dat is niet te wijten aan de hogere onderhouds-discipline van de mensen zelf.

Duitsers zijn sowieso zuiniger op hun auto's en motoren, dat heeft weinig met de TUV te maken, ook daar zie je ze net voor de TUV even andere banden en uitlaten of wat dan ook wisselen...
Bij de TUV mag je b.v. alleen maar eingetragen bandenmaat gebruiken, thuisgekomen gaan er gewoon weer andere velgen op...
 
Duitsers zijn sowieso zuiniger op hun auto's en motoren, dat heeft weinig met de TUV te maken, ook daar zie je ze net voor de TUV even andere banden en uitlaten of wat dan ook wisselen...
Bij de TUV mag je b.v. alleen maar eingetragen bandenmaat gebruiken, thuisgekomen gaan er gewoon weer andere velgen op...

De gemiddelde Duitser gaat al helemaal uit zijn dak voor een boete van 10 euro, laat staan bij uitsluiting van verzekering, wanneer het voertuig niet meer aan de technische voorschriften voldoet. Uitzonderingen vind je overal, en dat zal ook altijd wel zo blijven.
Ik zie wel een verband tussen de TÜV en onderhoud van voertuigen.

Over en weer heb ik voertuigen tussen Duitsland en Nederland in en uitgevoerd, en de RDW ten opzichte van TÜV is gewoon een wassen neus. Over de APK nog maar te zwijgen.
Dus over de APK op motorfietsen heb ik ook zo mijn twijfels, maar dat heeft meer te maken met de uitvoering ervan.
 
Laatst bewerkt:
Dus omdat we in Nederland geen APK hebben mag je met ondeugdelijke remmerij, gladde banden, verrotte vering of lekkende uitlaten etc rondrijden?

Misschien moeten er dan meer controles plaats gaan vinden waar ze ook motoren op ondeugdelijkheid gaan controleren?
Probleem is alleen wel dat je dan een fiks bedrag* neer moet leggen als ze je op een "apk-afkeurpuntje" snappen.

*=fikse bedragen bij ondeugdelijke puntjes
 
Terug
Bovenaan Onderaan