1978 Honda CB400T Scrambler

tomsta1488

MF'er
11 nov 2017
36
0
Honda CB400T

Dag motor-fanaten,

Sinds kort ben ik eigenaar van een CB400 uit 1978 die als basis moet dienen voor mijn hobby Scrambler project.There are no rules!
Om zo veel mogelijk info en bevindingen te delen heb ik besloten het project hier een beetje bij te houden. Tips en vragen zijn uiteraard welkom! Hoe de motor er precies uit komt te zien en wat ik er precies aan ga doen, moet zich gaandeweg nog een beetje vormen.

De Honda liep tijdens de eerste proefrit bijzonder goed. Het enige punt is het volgende:de motor valt uit bij warme motor. Hij bleek niet lekker stationair te blijven lopen.
Ik verwacht dat dit met de air cut off valves in de carburateurs te maken zou kunnen hebben. Daarnaast moet ik sowieso even alles controleren op vuil en lekkages etc. De luchtmembranen ga ik in elk geval vervangen.

Andere plannen.:

Stuur: (scrambler handlebars met andere handvatten)
Zadel: Bratstyle
2 andere analoge klokken
Spaakwielen of de comstars zwart spuiten
stoefhoezen om voorvorkdempers
Andere koplamp
Cleanere look, door luchtfilter te verwijderen en een kleinere accu + elektra weg te werken
Iets van een seathoop (beugel) met aparte, of geïntegreerde achterlichtunit.
Carburateurs reinigen en controleren
De motor goed aan het lopen krijgen in combinatie met de nieuwe luchtfilters.

100% origineel uit 1978 en vanaf JAN 2018 BELASTINGVRIJ 8-) . Haast zonde om de haakse slijper in te zetten MAAR HET GAAT TOCH GEBEUREN :Y })
GOPR7193_1510250168788_high.jpg


169146042_3_big.jpg


Ik vind de tank er nog bijzonder strak uit zien. Waarschijnlijk laat ik hem origineel.
GOPR7203_1510250168788_high.jpg


Deze carburateurs gaan er vanaf voor: reiniging, vervanging van de luchtinlaten op de cilinders (je kunt zien dat ze ooit met een rood spul zijn aangesmeerd) en de openluchtfilters plaatsen.
GOPR7207_1510250168788_high.jpg


Elke carburateur heeft achter dat ronde klepje een vacuum luchtafsluitklepje. Die ga ik vervangen.
GOPR7202_1510250168788_high.jpg

Hier zijn de carburateurs al los en worden de klepjes vervangen(zoek op Air cut off valve)Bijv. op Ebay voor de beste prijzen. Tevens even de carburateurs schoonmaken, nu ze toch gedemonteerd zijn. Gelukkig bleven alle pakkingen heel.

GOPR7218_1510250168788_high.jpg

Nieuwe klepjes monteren!
GOPR7217_1510250168788_high.jpg


Wat ik niet had verwacht, is dat het hele achterwiel er uit moet om dat gigantische luchtfilterhuis te kunnen verwijderen.
Het ruimt wel lekker op!!! :)
GOPR7223_1510250168788_high.jpg


Deze comstar wielen gaan waarschijnlijk zwart gespoten worden. Of ze maken plaats voor spaakvelgen. Dat is een beetje afhankelijk van hoe veel er tegenwoordig voor mooie spaakwielen wordt gevraagd.€€€€€€€
GOPR7225_1510250168788_high.jpg


Nu komt misschien het lastigste gedeelte. Door het verwijderen van de originele luchtfilter + bijbehorende luchtkelkjes, beïnvloed je de luchttoevoer behoorlijk. Met open luchtfilters wordt er waarschijnlijk veel te veel lucht turbulent aangezogen en ontkom je niet aan een stuk grotere sproeiers, omdat de motor anders veel te arm gaat lopen. Dit met alle gevolgen van dien. Nou vind ik veel op het internet over sproeier-afstellingen, maar ik wil eerst eens proberen of ik de luchttoevoer met open luchtfilters alsnog hetzelfde kan krijgen als origineel. Dit wordt een experimentje, dus ik ben benieuwd wat de uitkomst is.

Mijn idee is om de originele zwarte kelkjes te immiteren met een ander pijpje, zodat er een laminaire (rechte) luchtstroom ontstaat. Waarschijnlijk zuigen open pod-filters dan echter alsnog veel meer lucht aan dan origineel. In mijn ogen moet je die luchttoevoer weer kunnen beperken door een stuk van het oppervlak van de filter te blokkeren. Dat is in elk geval het eerste idee. Het blokkeren van de luchttoevoer ga ik denk ik proefsgewijs met wat tape doen en de kelkjes namaken heb ik gedaan door een aluminium buis 60x5 af te draaien in de draaibank zodat hij aan de ene kant over de carburateur past, en aan de andere kant in de 54mm luchtfilters past.

GOPR7226_1510250168788_high.jpg

Dit pijpje (worden er 2 in totaal) is natuurlijk super blits *O* . Maar iets vergelijkbaars is ook met ander materiaal te maken.
GOPR7230_1510250168788_high.jpg

Even passen voor het eerst. Zo iets moet het worden(ja die filter zit nog scheef op de foto, maar past er wel keurig op :P ):
GOPR7228_1510250168788_high.jpg


De mechanische tekening van het pijpje vind je hier onder. De maat 15 mag best wat minder, en de 54 diameter links, mag eigenlijk wel 55 zijn. Anders past hij niet lekker over het randje op de carb. Beetje schuren en doen, afhankelijk van hoe strak het pijpje uit de draaibank komt.
Schermafbeelding_2017-11-11_om_02.41.15.png


Zo, dat was hem weer voor vandaag! :W
 
Laatst bewerkt:
Lekker druk bezig al, niet om 3 uur 's nachts denk ik? :+ of woon je in een ander werelddeel

Die dingen lopen als een zonnetje, hebben 3 kleppen per zuiger, balansmechanisme, CDI, Redline bij 10,5k ofzo...

Ze zijn alleen wel log en beetje traag maarja...

Je kan ook proberen de luchtfilters af te plakken met tape, maar weet zelf niet hoeveel zin dat heeft.


P.S. mocht je dat voorspatbord ook gaan verzagen - het is jouw motor I know - wil je dan wellicht een ruil overwegen? Mijn voorspatbord was met de koop al verzaagd, dan heb ik em liever origineel _O-
 
In de gaten gaan houden... want dit ziet er veel belovend uit :Y



En als deze motor met 40 jaar belastingvrij wordt, zal het wel Nederland zijn ;)
 
Ja, dit is gewoon in Nederland en ja ik ben een nachtdier :D.
Het voor en achterspatbord liggen er al af. Ik weet niet goed wat voor spatbord er op moet komen, maar hij moet wel kleiner worden (wel netjes gemaakt ).Kawakarel, doe anders ff een PM met wat info en fotos). Alle originele onderdelen zijn nog aanwezig.
 
Ja, dit is gewoon in Nederland en ja ik ben een nachtdier :D.
Het voor en achterspatbord liggen er al af. Ik weet niet goed wat voor spatbord er op moet komen, maar hij moet wel kleiner worden (wel netjes gemaakt ).Kawakarel, doe anders ff een PM met wat info en fotos). Alle originele onderdelen zijn nog aanwezig.
full
 
Als ik het goed zie heb je een cb400t en geen cb400n. Technische basis zal niet veel anders zijn, het body work wel.

Succes met het project.
 
CB400 T inderdaad. Ook een vijfbak?

Geweldig soepele motortjes en heel betrouwbaar. Ik heb momenteel een CM400T en heb ook een CB400N gehad. De N heeft een vierkantere tank, dubbele schijfremmen en een zesbak.

Op deze motoren moeten ook zwarte comstars passen van een CM400. Die zijn ook zonder binnenband.
 
Laatst bewerkt:
Wat ook wel helpt met pod filters is om filters van K&N te monteren. Die zijn 10 keer zo duur en 100 keer beter.
Vaak hoef je dan niet eens de sproeiers te vervangen, zeker niet als je zorgt dat de lucht er ook beter uit kan.
Met meer open uitlaten dus.
Tenminste zo werkte het altijd bij mijn XS750 yamaha's.
 
Jullie hebben inderdaad gelijk. Het is geen CB400N. Ik moet trouwens zeggen dat hij met een enkele schijf bijzonder goed remt voor een motor van 40 jaar oud. Wat die luchtfilters betreft, ik ga even kijken hoe het gaat met deze goedkope filtertjes
 
Laatst bewerkt:
Ja, dit is gewoon in Nederland en ja ik ben een nachtdier :D.
Het voor en achterspatbord liggen er al af. Ik weet niet goed wat voor spatbord er op moet komen, maar hij moet wel kleiner worden (wel netjes gemaakt ).Kawakarel, doe anders ff een PM met wat info en fotos). Alle originele onderdelen zijn nog aanwezig.

PM'etje sent :t
 
Kan iemand mij vertellen waar ik precies naar moet zoeken als ik geschikte spaakvelgen wil hebben die onder de CB400 passen? Denk aan velgmaat, geschikte motoren waar ze vanaf kunnen komen en passen op cb400 etc?
 
Vroeg mij al af wanneer de eerste opmerkingen zouden binnen komen, titel ook meteen maar even aangepast.
 
Tankie blank maken en dan blanke lak erover of retro martini striping als je hem wit houdt.
 
Yes, een kleine update:

Eens verder gegaan met het strippen van de bike. Sommige onderdelen zijn voor de leeftijd nog bijzonder mooi. Beetje wezen poetsen op wat dingen en dat scheelt al een stuk. Ook komt er een alu-poets set aan, waarmee hopelijk de aluminium onderdelen weer gaan glimmen als een gek. Iemand daar trouwens nog tips voor? Het poetsen van aluminium?
Het idee van de spaakvelgen is voor nu even van de baan i.v.m. het feit dat ik niks leuks kon vinden voor een normale prijs. Ik geef voor nu, eerst maar eens de comstar-velgen een nieuw likje hoogglans zwart + blanke lak. Hier wat pics!

Een goede laklaag valt of staat met de juiste voorbereiding. Gelukkig is zo'n velg van 40 jaar oud helemaal niet vies of vettig....
GOPR7245_1511036857472_high.jpg


Voor Dasty
GOPR7251_1511036857472_high.jpg


Na Dasty
GOPR7252_1511036857472_high.jpg

Er komt waarschijnlijk ook nog een plaatje " Na poetsen " . Net zoals voor het hele blok!

Spatbord is nog best strak!
GOPR7266_1511036857472_high.jpg


Voor:
GOPR7273_1511036857472_high.jpg

Primer:
GOPR7279_1511036857472_high.jpg

Hoogglans zwart:
GOPR7299_1511299709667_high.jpg


Ook wat meer spul aan de voorkant gedemonteerd om wat zicht te krijgen op de elektra etc.. Ook kan ik zo even het nieuw binnengekomen Scrambler/Tracker-stuur proberen.
GOPR7303_1511299709667_high.jpg


De zogenaamde "Shorty einddempers" zijn ook binnen.. Het feit dat je er van voor tot achter doorheen kunt kijken, geeft waarschijnlijk aan dat de "dempende functie" niet zo aanwezig zal zijn :Y
GOPR7238_1510250168788_high.jpg


Ff losjes er op geschoven voor het idee.
Oja, Heeft iemand ervaring met het verwijderen van de uitlaatcollector/tussenverbinding tussen de 2 uitlaten? Ik denk dat het qua prestaties het best is om hem er tussen te houden. Maar zonder staat het misschien wel mooier. Ik vraag me af wat voor gevolgen het heeft voor de motorloop als je hem er tussenuit haalt?
GOPR7239_1510250168788_high.jpg


Qua houding verandert er door dit stuur zo te zien weinig ten opzichte van de originele, maar ik vind het wel vetter 8-)

GOPR7305_1511299709667_high.jpg


Zo, nu is het weer even wachten op wat pakketjes uit het buitenland:

* Zadel
* Stofhoezen schokbrekers voorkant
* Handvatten
* Exhaust heat wrap
* Koplamp
* Knipperlichten

P.s. weet iemand met zekerheid te zeggen wat de toerentaller-verhouding is van de CB400T 1978? Ik geloof dat er 1:4 en 1:7 varianten beschikbaar zijn.
:W
 
Nice! Zadel binnen en ik heb nu beide afgedraaide aluminium buizen om de luchtfilters op te monteren klaar!

DSC02988.jpg

8-)
DSC03043.jpg


Deze zijn nu schoongemaakt en krijgen een nieuwe laklaag. Ik denk dat ik ook die oliekeerringen ga bestellen om ze preventief te vervangen. Deze kosten maar een paar euro, en nu heb ik toch alles los liggen
DSC03003.jpg


Dit moeten doorgaan voor "demper"
DSC03031.jpg

Geloof je het zelf :P

DSC03030.jpg

Strip 'n' Rip
DSC03016.jpg

DSC03023.jpg


Het meeste ligt er af
DSC03033.jpg


Dit moet nog een flinke poetsbeurt krijgen, maar geeft al een aardig idee
DSC03037.jpg


Het hele blok moet nog grondig gepolijst worden
:Y
DSC03013.jpg


DSC03039.jpg


Voor een low budget oplossing best goed geslaagd
:]
DSC03009.jpg

:t
 
Lekker bezig!

Die dempers doen idd helemaal niets, ik had ze op mn LTD305 en heb er ringen in gelast, omdat ze helemaal open waren en er ook open luchtfilters op kwamen was dat de oplossing om hem ook fatsoenlijk te laten lopen. Ik heb er ook nog even fatsoenlijk demperwol om gewikkeld, dat standaard spul is ook niks.

Ik blijf het volgen, leuk!
 
Goed bezig, mooi zadeltje ook. Die dempers hebben wel een db killer nodig, zonder is gewoon te luid. Benieuwd hoe hij loopt met je filter oplossing.
 
Ik heb 2 DB-killers besteld. Samen met wat extra dempingswol komt dat vast goed qua geluid. Zodra de motor loopt met de nieuwe uitlaten zal ik een filmpje uploaden. Er zijn ook weer wat spullen binnengekomen. Helaas bleek het glas van de koplamp gebroken te zijn :(. Er wordt gelukkig een nieuwe opgestuurd.

Koplamp
DSC03045.jpg


Bar-end mirrors!
DSC03046.jpg


Zadel
DSC03055.jpg


Straks komt nog een vrij grote uitdaging, namelijk een mooie verbinding maken tussen een nieuwe seat hoop(loop) en het gezette frame-deel achteraan. De meeste projecten die ik zie op internet, zijn van motoren met een frame dat geheel uit buis bestaat. Deze CB400 heeft een gezet framedeel aan de achterkant, dus daar moet nog iets moois voor verzonnen worden.

DSC03050.jpg
 
Zo! Van 't weekend eens verder gegaan om te kijken hoe de seat hoop (ronde zadelbeugel) er uit moet komen te zien. Daarvoor moest ik zeker weten waar het zadel precies gemonteerd gaat worden. Na wat heen en weer schuiven met het zadel kwam ik er helaas achter dat het ik het zadel niet mooi tegen de tank aangesloten kreeg.

DSC03069.jpg


Deze draadeinden en een gedeelte van het kunststof zitten in de weg |(

DSC03092.jpg


Na even passen en meten dus toch maar besloten om de zaag d'r in te zetten. Omdat er een paar nietjes verwijderd moesten worden, heb ik er nog even wat extra spijkerjes bij in getackt.

DSC03097.jpg


En dat wierp zijn vruchten af! Nu is het zadel netjes over het beugeltje waar de tank op rust te schuiven. Ook even het wiel er onder gerold om een idee van het totaalplaatje te krijgen 8-)

DSC03102.jpg


DSC03098.jpg


Nu de uiteindelijke plek van het zadel vastgesteld is, heb ik op karton een lijn getrokken om het zadel. Op basis daarvan, kun je heel mooi met een rolmaat gaan meten hoe breed/lang die ronde beugel moet worden.

DSC03103.jpg


De enige beugel die verwijderd moest worden om het zadel netjes op het frame te laten rusten, was de meest achterste. De middelste beugel raakt toevallig nét de onderkant van het zadel

DSC03079.jpg


Daarnaast nog wat toebehoren van de wielen in de lak gezet

DSC03063.jpg


DSC03076.jpg


DSC03078.jpg


Zo ook de voorvorken. Daarvoor ook de stofhoezen (harmonica-rubbers) ontvangen via de post. Nieuwe oliekeerringen zijn ook nog onderweg. Die vervang ik maar preventief, nu toch alles los ligt

DSC03104.jpg

:W
 
Terug
Bovenaan Onderaan