Grote Yamaha XT660Z Ténéré topic Deel 11

Deze vraag zal al wel 1000 keer gesteld zijn:

Heeft de tenere vergelijkbare rijeigenschappen als de xt660r 2004:
Offroad
Road
Fuel verbruik
Onderhoudt kosten.

Ik heb ze beide staan hier dus kan aardig vergelijken:

Offroad: Tenere (= xt660Z) is lomper in het terrein maar je hebt wat meer contact met de motor, zadel is hoger en boller, je benen klemmen meer om de motor. Verder is de Z ruim 25kg zwaarder dus lastiger op te rapen :+
Ik vind de Z fijner offroad maar dat hangt ook een beetje van je fysiek af. Ik ben 1.86m bij 100kg en kan de Z wel redelijk baas. Mijn vriendin is een stuk kleiner en gelukkig ook veel lichter dus die rijdt liever offroad op de R. De Z heeft ook een iets betere voorvork trouwens.

Road: de R is echt een hooligan motor, veel makkelijker in de bocht te prakken en plat gooien gaat ook beter. De Z is echter een betere reismotor voor langere afstanden qua zit en bagagemogelijkheden. Z heeft betere remmen en grotere tankinhoud Z:23L - R:15L.

Brandstof. R is iets zuiniger maar beide verbruiken erg weinig brandstof.

Onderhoudskosten zijn vergelijkbaar. Z heeft dubbele schijf dus blokken/schijven vervangen pakt iets duurder uit maar dat is op de levensduur van zo'n motor te verwaarlozen.

axzg3o.jpg


Als ik opnieuw moest kiezen zou ik denk ik voor een R gaan en een setje supermotard wielen van de XT660X erbij kopen. De uitlaat omhoog brengen en misschien zelfs een andere voorvork monteren. Dat is bij de Z ook het overwegen waard...
 
Ik heb ze beide staan hier dus kan aardig vergelijken:

Offroad: Tenere (= xt660Z) is lomper in het terrein maar je hebt wat meer contact met de motor, zadel is hoger en boller, je benen klemmen meer om de motor. Verder is de Z ruim 25kg zwaarder dus lastiger op te rapen :+
Ik vind de Z fijner offroad maar dat hangt ook een beetje van je fysiek af. Ik ben 1.86m bij 100kg en kan de Z wel redelijk baas. Mijn vriendin is een stuk kleiner en gelukkig ook veel lichter dus die rijdt liever offroad op de R. De Z heeft ook een iets betere voorvork trouwens.

Road: de R is echt een hooligan motor, veel makkelijker in de bocht te prakken en plat gooien gaat ook beter. De Z is echter een betere reismotor voor langere afstanden qua zit en bagagemogelijkheden. Z heeft betere remmen en grotere tankinhoud Z:23L - R:15L.

Brandstof. R is iets zuiniger maar beide verbruiken erg weinig brandstof.

Onderhoudskosten zijn vergelijkbaar. Z heeft dubbele schijf dus blokken/schijven vervangen pakt iets duurder uit maar dat is op de levensduur van zo'n motor te verwaarlozen.

[afbeelding]

Als ik opnieuw moest kiezen zou ik denk ik voor een R gaan en een setje supermotard wielen van de XT660X erbij kopen. De uitlaat omhoog brengen en misschien zelfs een andere voorvork monteren. Dat is bij de Z ook het overwegen waard...


Bedankt voor de heldere informatie. Ik ga zaterdag kijken voor een xt660x nog specifieke punten om op te letten.
 
Ik heb ze beide staan hier dus kan aardig vergelijken:

Offroad: Tenere (= xt660Z) is lomper in het terrein maar je hebt wat meer contact met de motor, zadel is hoger en boller, je benen klemmen meer om de motor. Verder is de Z ruim 25kg zwaarder dus lastiger op te rapen :+
Ik vind de Z fijner offroad maar dat hangt ook een beetje van je fysiek af. Ik ben 1.86m bij 100kg en kan de Z wel redelijk baas. Mijn vriendin is een stuk kleiner en gelukkig ook veel lichter dus die rijdt liever offroad op de R. De Z heeft ook een iets betere voorvork trouwens.

Road: de R is echt een hooligan motor, veel makkelijker in de bocht te prakken en plat gooien gaat ook beter. De Z is echter een betere reismotor voor langere afstanden qua zit en bagagemogelijkheden. Z heeft betere remmen en grotere tankinhoud Z:23L - R:15L.

Brandstof. R is iets zuiniger maar beide verbruiken erg weinig brandstof.

Onderhoudskosten zijn vergelijkbaar. Z heeft dubbele schijf dus blokken/schijven vervangen pakt iets duurder uit maar dat is op de levensduur van zo'n motor te verwaarlozen.

[afbeelding]

Als ik opnieuw moest kiezen zou ik denk ik voor een R gaan en een setje supermotard wielen van de XT660X erbij kopen. De uitlaat omhoog brengen en misschien zelfs een andere voorvork monteren. Dat is bij de Z ook het overwegen waard...

Grappig, ik heb een R gehad en ben daarna overgestapt op een Z.
De R heeft zeker zijn pluspunten voor mij, maar als ik opnieuw moest kiezen zou ik denk voor de Z gaan. :+
Maar dan in een andere kleur.


Bedankt voor de heldere informatie. Ik ga zaterdag kijken voor een xt660x nog specifieke punten om op te letten.

Kijk en vraag voor een X ook even in het XTX topic. Qua rijden vind ik dat wel een echt andere motor dan de R en Z.
 
Laatst bewerkt:
Ik krijg op de verkoop van mijn uitlaat nu al meerdere vragen of deze passen op een Tenere met abs. Nou ben ik er niet 100% van overtuigd, maar er is toch geen verschil in uitlaat tussen de abs en de niet abs Tenere?
 
Met de presentatie van de KTM 790 enduro denk ik dat Yamaha de boot gaat missen.
Ik vind die ktm 790 er anders best lomp uitzien, itt zijn voorgangers.
Geen idee wat het gewicht verschil gaat zijn tussen de 2 machines. Maar om nou bij voorbaat de Yam kansloos te achten is mij te vroeg.
 
Ik vind die ktm 790 er anders best lomp uitzien, itt zijn voorgangers.
Geen idee wat het gewicht verschil gaat zijn tussen de 2 machines. Maar om nou bij voorbaat de Yam kansloos te achten is mij te vroeg.
Ik verwacht dat de KTM wel wat lichter zal zijn en meer vermogen heeft.
Ik vind het ook twee motoren voor verschillende doelgroepen. KTM is meestal net wat meer hardcore.
Ook een reden om voor een Yamaha te kiezen. :P
 

Een van de potentiele kopers heeft het nagevraagd bij de dealer. Heeft niks met de pasvorm te maken, die is gewoon gelijk. Het probleem zit hem in het mogelijk heter worden van een andere uitlaat, warmte die mogelijk door zou kunnen stralen naar de abs-pomp of leidingen en daardoor de werking zouden kunnen beïnvloeden. Lijkt me persoonlijk een beetje ver gezocht, zal wel weer iets met aansprakelijkheid te maken hebben.

Hoe dan ook, de uitlaat is verkocht.
 
KTM is ook wel iets duurder... De 690 eencilinders zaten altijd boven de €10.000 dus dan is het niet te verwachten dat de 790 daar onder duikt.
 
Laatst bewerkt:
Een van de potentiele kopers heeft het nagevraagd bij de dealer. Heeft niks met de pasvorm te maken, die is gewoon gelijk. Het probleem zit hem in het mogelijk heter worden van een andere uitlaat, warmte die mogelijk door zou kunnen stralen naar de abs-pomp of leidingen en daardoor de werking zouden kunnen beïnvloeden. Lijkt me persoonlijk een beetje ver gezocht, zal wel weer iets met aansprakelijkheid te maken hebben.

Hoe dan ook, de uitlaat is verkocht.
Ik heb dus de abs versie en bij een dubbele uitlaat loopt er rechts een remslang zorgwekkend dicht langs de uitlaat. Zelf heb ik zins kort dubbele leovince uitlaat en heb de rem slang iets verplaatst en een hitte reflecterende hoes omheen gemaakt
 
Het probleem zou zich dus alleen voordoen bij een dubbele uitlaat? Zou dus voor enkele uitlaten sowieso geen probleem moeten zijn aangezien die links zitten.
 
Ik heb nog een Exan slip-on demper liggen inclusief montagemateriaal en dergelijke. Het betreft de X-Oval uitvoering. Indien interesse graag een PM sturen aangezien ik nu geen foto's paraat heb.

Vraagprijs: 175,- excl verzenden
 
de voorkant is erg zenuwachtig bij mij. ik dacht eerst een gevolg van dalende temperaturen + k60 maar toen ik eergisteren 's nachts naar huis reed zag ik de schaduw van het voorwiel nogal wat bewegen (en niet alleen rond) alsof er een slag in het wiel zit :? -O- morgen maar eens de experts ernaar laten kijken want dit kan niet goed wezen |(
 
de voorkant is erg zenuwachtig bij mij. ik dacht eerst een gevolg van dalende temperaturen + k60 maar toen ik eergisteren 's nachts naar huis reed zag ik de schaduw van het voorwiel nogal wat bewegen (en niet alleen rond) alsof er een slag in het wiel zit :? -O- morgen maar eens de experts ernaar laten kijken want dit kan niet goed wezen |(

Lager uitgelopen?
 
Voor de liefhebber Aangeboden zgan. Wilbers schokdemper met in/uit regelbare demping,
en hydraulische veervoorspanning,ideaal voor zware bagage en/of passagier
Rij zelf met identieke maar zonder veervoorspanning,veert/dempt voortreffelijk
zowel on/allroad maar ook het echte offroad werk
Tevens nog een setje Wilbers progessieve Vvorkveren,is ook al verbetering tov de originele slappe spiraaltjes.
full
 
de voorkant is erg zenuwachtig bij mij. ik dacht eerst een gevolg van dalende temperaturen + k60 maar toen ik eergisteren 's nachts naar huis reed zag ik de schaduw van het voorwiel nogal wat bewegen (en niet alleen rond) alsof er een slag in het wiel zit :? -O- morgen maar eens de experts ernaar laten kijken want dit kan niet goed wezen |(
lagers, wiel krom, band niet goed gebalanceerd, uitlijning voorvork, ...?
 
Terug
Bovenaan Onderaan