De MT 5001 Android GPS voor je Motor

Kijk in de startpost voor de specs.

512 RAM en nu zou het in de ieuwe modellen 1 GB zijn. De mijne is 1 GB nu.
8 GB intern is niet veranderd.
 
Dat zal een reden hebben.
Ik hoop dat ie wel de 1 GB RAM heeft. Mijn Android 6 heeft dit echt wel nodig.
 
Dat zal een reden hebben.
Ik hoop dat ie wel de 1 GB RAM heeft. Mijn Android 6 heeft dit echt wel nodig.

Hi Mr. M,

we hebben op advrider even contact gehad, ik heb ook op het MF een account alleen al een tijje niet gebruikt.

De Excalibur heeft 1GB RAM.
Ik ga deze week de Excalibur lekker uit testen, wacht alleen op een beetje beter weer.

Ik laat spoedig van me horen
 
Hoi,

Welkom terug dan maar :)

We horen het graag. Ik heb afgelopen zondag nog een route gereden van De Kraats in Ede. 2 uurtjes scheuren met de GS/MT5001-Android6 kombi. Was erg leuk en droge route, lekker warme overall aan en knorren maar.
Om te testen plaats ik hem ook regelmatig in de auto.

Die CoPilot app, dat is op abbonnement? Ik zie op hun site weinig over Motorfeatures.
Kun je er ook gpx routes ingooien?

gr Marten
 
Nope, ik ben blijkbaar een van de testers.
Zitten nog wat rare dingen in, bv dat ik geen geluid krijg in de headset, twerwijl deze wel netjes paired en gekoppeld is.
 
Android 4.4.2 houdt volgens mij nog steeds in dat je apps en kaarten niet naar de SD kaart kunt verplaatsen.
8 GB intern geheugen is dan snel vol.

Copilot schijnt wel een waardig alternatief voor TomTom te zijn. Zit ook iets van "kronkelroutes" in heb ik begrepen. Kost in de Playstore 40 Euro. Eenmalig zo te zien.

Mijn Geotel doet het nog prima. Laatst wel wat condens erin. Hogedrukspuit icm met koude nachten en warme zonnige dagen. Maar dat is vanzelf weggegaan en het toestel doet het nog steeds perfect.

Voor het bedrag van deze Gorider heb je met een beetje geluk ook een uitloop model van de TomTom Rider. Ik stel de keuze nog even uit.
 
Android 4.4.2 houdt volgens mij nog steeds in dat je apps en kaarten niet naar de SD kaart kunt verplaatsen.
8 GB intern geheugen is dan snel vol.
....
Met wat moeite gaat dat wel. Alleen bij de TomTom Go app lukte dat niet.

CoPilot kan geen gpx files aan, alleen .trp files. Dus moet je weer gaan converteren (zoals bij iGO) met alle gevolgen van dien.
Ik gebruik TomTom voor asfalt routes en dat gaat net als bij de Rider en dus heel prettig: gewoon een ontvangen (liefst Track) .gpx via de cloud erin jassen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb e.e.a opgezocht:

Routes inladen

de Excalibur XL CoPilot werkt met routebestanden met de extensie .TRP.


Deze kun je dan naar mijn idee gewoon laden na conversie. Het maakt dan niet uit of het origineel een KML, GPX of ander bestand is.

Ik heb nog niet bekeken of het aantal routepunten die Garmin bijvoorbeeld maakt 1 op 1 meegenomen kunnen worden. Ik heb met mijn GoRider Extensa bij de conversie deze altijd terug gebracht omdat het laden van de route anders veel te veel tijd kostte.

Bochtige routes

Dan staat de software standaard ingesteld op "motorcycle Winding Roads".

Binnen deze optie kun je dan ook weer je voorkeur instellen vwb het type weg, snelweg vermijden, hoofdweg vermijden, tolwegen vermijden etc.

Je kunt meerdere profielen kiezen;
Auto, Camper, Motor, Fiets en wandelen.

Ik heb een route gemaakt en je krijgt na het berekenen de keuze uit 3 verschillende route opties. je kunt dan een route optie kiezen door hier op het scherm op de route te
drukken.
Als je dan de simulatie maakt dan zie je dat hij de snelwegen zo veel mogelijk zal vermijden. Bij het oversteken van een rivier bijvoorbeeld zal je wel een stukje snelweg krijgen, maar dat is zo kort mogelijk.

Ik ga vanavond met de auto een stukje rijden om te zien hoe nauwkeurig de GPS werkt.

tot zover
 
Laatst bewerkt:
Ik ben benieuwd.
Verkeersinfo en flitsers?

Route import in CoPilot:


How to import Routes from Google Maps? : CoPilot App Stores

If you are using CoPilot on an Android device, you can import routes from Google Maps directly to CoPilot, following the instructions below:
1. Create your route using Google My Maps (several video guides can be found on the web)
2. Export route in .kml format
3. Download and install a program to convert the file format .kml to .trp, which is compatible with CoPilot (You can find software on-line to do this such as ITN Converter or RouteConverter)
4. Connect your Android device to your computer
5. Copy the .trp files to the folder com.alk.copilot. * / EU / save (where the asterisk replaces the rest of the folder name that changes depending on the version of CoPilot installed)
6. Start CoPilot and go on
7. Select , bottom left, and then click 'Upload' to choose the itinerary
8. Follow or change the route. NOTE: Point 3 might be a little tricky if you are using the software for the first time.
Please use the forum or other resources on the network to share questions and answers on the use of software to convert files of routes. Any assistance in the use of third parties software is beyond the competence and the responsibility of CoPilot Technical Support.
**Google Maps will only accept the input of up to 10 stops**



Interessant om te weten of punten moet bezoeken (krijg je dat herberekenen).
Tracks met veel (2000 of meer) punten zal lastig te converteren worden.
 
life Verkeersinfo lijkt een add-on, ik zal eens aan GoRider vragen of die optie mogelijk is.

Binnen de software wel weer veel optie in het menu waarschuwingen:

Toon snelheidsbeperking-

Wel of geen waarschuwing even bij overschrijding - instellen met hoeveel km je te snel mag rijden voor je de waarschuwing krijgt.

Flitsers

Op basis van de info op de kaarten, optie kun je in en uitschakelen- aangeven vanaf welke afstand je een waarschuwing krijgt.

Kaarten en flitslocaties updaten:


Op de GPS zelf kun je direct nieuwe kaarten en updates plaatsen. Je moet dan verbinding hebben met internet. Via de gratis Maps.me applicatie kun je dan kaarten downloaden. deze zijn dan ook voorzien van de laatst bekende flitslocaties.

Routepunten:

Gorider geeft aan om niet meer dan maximaal 100 waypoints te gebruiken voor optimaal gebruik.

deze info heb ik van de NL handleiding die bij de GPS is meegeleverd.
 
Laatst bewerkt:
Bij Copilot zitten toch gewoon kaarten.
Heb je dan bij Gorider livetime updates?
Dan ga je toch niet de kaarten van Maps.me erbij plaatsen?

Bij de MT5001 zit iGO en men zegt nu livetime updates op de kaarten. Dat was niet zo....

Dit soort dingetjes zijn wel belangrijk, want die 250 komt heel erg in de buurt van sommige TomTom Riders en Garmins. En die hebben allemaal Live time updates en flitsers.

Mijn reden om op Android over te stappen is, dat ik de beste app voor een betreffende activiteit wil hebben.
 
Ok ik heb het even uitgezocht hoe het exact zit.

Kaart updates: op de GPS staan Europese kaarten, wanneer je een wifi verbinding hebt dan kun je via het menu naar "mijn kaarten" gaan. Daar kies je de gewenste kaart en als er een update voor is kun je die downloaden, dat geeft het programma dan aan. Dus voor Europa heb je lifetime updates.

Maps.me Wil je andere kaarten downloaden dan Europa, bijvoorbeeld Noord Amerika dan kun je dat via Maps.me doen.

pfoe was ff zoeken :)
 
Laatst bewerkt:
Ja precies, ik dacht al ... :)

Voor flitslocaties kun heel goed de Flitsmeister App inzetten en die op de achtergrond mee laten draaien.
Dat doe ik bijvoorbeeld als ik Osmand+ draai tbv OffRoad tracks. Flitsers en OSM is ook geen goede combi ;)

EDIT:
Maar je kunt in CoPilot ook de TomTom .ov2 files kwijt, incl. bmp of png iconen.
De flits-files kun je dan ophalen bj bv www.scdb.info (10-tje per jaar abbo)

Mijn voorkeur is Flitsmeister: neemt ook mobiele flitsers mee, veel minder werk en is bovendien gratis.
 
Laatst bewerkt:
CoPilot op de Excalibur is een OEM versie en zal niet worden uitgebreid met de traffic optie, dus flitsmeister en andere apps zullen nodig zijn voor files en mobiele flitsers.

Er komt begin volgende week een firmware update voor de excalibur heb ik begrepen. Zodra ik iets weet zal ik het vermelden.
 
De Android 6 versie gaat er niet komen. Ze krijgen het niet voorelkaar om deze bugvrij op te leveren. Eerlijk gezeg denk ik dat ondanks de 1 GB RAM de snelheid een rol speelt. Hij wordt te traag.

gr Marten
 
Inmiddels staat 4.4.2 er weer op en draait de boel als een zonnetje. Dan merk je toch dat ie van 512 naar 1 GB is gegaan.
Osmand+ en TomTom flitsers ernaast. Wie doet me wat. :)

PS: Flitsmeister gaat niet meer op Android 4.4.2
 
Laatst bewerkt:
Nee, geen sprake van.
Je moet echt wachten tot de opvolger als je dat wilt.
Op dit ogenblik is men bezig een betere GPS module erin te plaatsen (U-bloc of zoeits). Dus men ontwikkelt verder.
 
Ik heb de ontwikkelingen rond de MT 5001 gevolgd en het lijkt wel of de ontwikkeling een beetje stilstaat.

Als je kijkt naar de huidige stand van zaken rond de Android telefoons, vraag ik mij wel wat het nu is van dedicated GPS-kastjes. Rond de €150 koop je een degelijke telefoon met meer dan voldoende opslag, werkgeheugen en processorsnelheid om ieder navigatie programma te draaien en meer. Als je dan ook nog kritisch kijkt naar de stand alone tijd van de accu, heb je ook het knelpunt van het waterproof opladen opgelost. De prijs van navigatiesystemen is in mijn optiek te hoog om een reëel alternatief voor de android telefoon te zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan