Yamaha MT 09 2016 Dark Side deel 2

Inmiddels al een poosje aan het meelezen. Ik heb dit najaar mijn FJR1300 verkocht om van het voorjaar weer over te stappen naar iets sportiever. Ik heb de hele tijd de mt10 in gedachten gehad, maar begin nu te twijfelen. Nieuwe MT09SP of tweedehands MT10 die zal dan ongeveer de prijs hebben van de mt09 nieuw. Waar zit het verschil in de motors. Gebruik motor 1x motorvakantie in het jaar en verder fun gebruik. MT10 heb ik wel op proef gereden. De MT09 niet omdat ik dit toen niet als een optie zag. Voor de fjr1300 een fazer 1000 gereden ongveer 10jaar. Hier veel plezier aan beleefd. Is de mt09 hier een beetje mee te vergelijken. Iemand hier wat ervaring.........
Mt10 is een naked voor mensen die graag sportief rijden op hoge snelheden (120+).
Daarmee bedoel ik dat de mt10 stabieler is op snelheid en trager stuurt op normale snelheden dan een mt09.
De mt10 begint pas echt leuk te worden vanaf 120-140, dan kan je het vermogen redelijk kwijt en stuurt hij stabiel.
De mt09 stuurt al leuk vanaf het begin en stuurt goed tot 180-200km/h, daarboven wordt hij nogal nerveus. (Is op te lossen met een ohlins achterschokdemper of een ander goed merk, en de vering goed afstellen op de bestuurder)
Ik stond ook voor dezelfde keuze: mt-10 2017 vs mt09 2017.
Ik koos de mt09 op basis van zijn handling op normale snelheden en de mogelijkheid om de motor tot zijn uiterste te kunnen gebruiken.
Het verbruik is ook een groot verschil tussen de 2, mt09=5.8L gemiddeld, mt10=8l gemiddeld. (Met mijn rijstijl)
 
\
Goh, heb de mijne ook bij de dealer gekocht. Grinnik :]

Oh oké, omdat je het over 'onderhandelen' hebt.

Inmiddels al een poosje aan het meelezen. Ik heb dit najaar mijn FJR1300 verkocht om van het voorjaar weer over te stappen naar iets sportiever. Ik heb de hele tijd de mt10 in gedachten gehad, maar begin nu te twijfelen. Nieuwe MT09SP of tweedehands MT10 die zal dan ongeveer de prijs hebben van de mt09 nieuw. Waar zit het verschil in de motors. Gebruik motor 1x motorvakantie in het jaar en verder fun gebruik. MT10 heb ik wel op proef gereden. De MT09 niet omdat ik dit toen niet als een optie zag. Voor de fjr1300 een fazer 1000 gereden ongveer 10jaar. Hier veel plezier aan beleefd. Is de mt09 hier een beetje mee te vergelijken. Iemand hier wat ervaring.........

Ik weet niet precies wat je met fun bedoelt, maar in het geval dat je vrijwel alleen op de lokale dijk te vinden bent, daar voortdurend je rijbewijs aan het riskeren bent en bij elk van die dag het niet erg vind om weer aan de pomp te hangen zou ik je de MT10 adviseren. Elk ander, MT09.
 
Laatst bewerkt:
Oké, als ik het zo begrijp, dan is een mt09 een goede keuze en met de sp versie is dat probleem met de achtershock ook weg:-) En hoef je je ook minder zorgen te maken over de km op een tank. Dank je voor de tot nu gegeven antwoorden.
 
Mt10 is een naked voor mensen die graag sportief rijden op hoge snelheden (120+).
Daarmee bedoel ik dat de mt10 stabieler is op snelheid en trager stuurt op normale snelheden dan een mt09.
De mt10 begint pas echt leuk te worden vanaf 120-140, dan kan je het vermogen redelijk kwijt en stuurt hij stabiel.
De mt09 stuurt al leuk vanaf het begin en stuurt goed tot 180-200km/h, daarboven wordt hij nogal nerveus. (Is op te lossen met een ohlins achterschokdemper of een ander goed merk, en de vering goed afstellen op de bestuurder)
Ik stond ook voor dezelfde keuze: mt-10 2017 vs mt09 2017.
Ik koos de mt09 op basis van zijn handling op normale snelheden en de mogelijkheid om de motor tot zijn uiterste te kunnen gebruiken.
Het verbruik is ook een groot verschil tussen de 2, mt09=5.8L gemiddeld, mt10=8l gemiddeld. (Met mijn rijstijl)

Verkeerde post...
 
Laatst bewerkt:
Oké, als ik het zo begrijp, dan is een mt09 een goede keuze en met de sp versie is dat probleem met de achtershock ook weg:-) En hoef je je ook minder zorgen te maken over de km op een tank. Dank je voor de tot nu gegeven antwoorden.

Misschien niet heel onbelangrijk als je er mee op vakantie wil; de zit van de MT-10 is een stuk ruimer dan die van de MT-09. Voor korte fun ritjes is dat geen issue maar van de lange zit wel...
 
Dus een week weg geeft problemen omdat de motor kleiner is? Het comfort zadel ziet er toch oke uit.Topkoffer voor zo'n week erop, dan moet het toch prima gaan. Overigens nooif een duo passagier. Volgens mij gaat dat ook niet lekker op een mt10.
 
Dus een week weg geeft problemen omdat de motor kleiner is? Het comfort zadel ziet er toch oke uit.Topkoffer voor zo'n week erop, dan moet het toch prima gaan. Overigens nooif een duo passagier. Volgens mij gaat dat ook niet lekker op een mt10.

Het zadel van de MT-09 is gewoon veel smaller dan de MT-10 dus minder zit-oppervlakte. Het is maar een tip; het is aan jou er wel of niet iets van te vinden...
 
Laatst bewerkt:
Misschien niet heel onbelangrijk als je er mee op vakantie wil; de zit van de MT-10 is een stuk ruimer dan die van de MT-09. Voor korte fun ritjes is dat geen issue maar van de lange zit wel...

Redelijk veel lange ritten gedaan op mijn originele 2014 mt 09 met alleen een lekkere dikke Akra eronder :)
3 weken terug nog 2 dagen Duitsland gedaan 1100 km.
Nergens last van behalve de grijns die ik niet van mijn gezicht af kreeg :)
 
Dit maakt het niet makkelijker. Ik denk dat ik er pas een beeld bij kan vormen als ik ook de mt09 heb gereden. Dan heb ik de vergelijking. De mt10 stuurde in iedergeval goed :-). Iemand een idee hoe de mt09 zich verhoud tegen een fazer 1000?
 
Niet tegen een Fazer naar wel tegen een Z1000. Misschien kwa topvermogen meer maar in het speelgebied voelt de MT 09 een stuk krachtiger. Precies waar een naked goed in moet zijn. Niet de 250 kunnen halen vind ik een stuk minder belangrijk dan de weg er naar toe. Kort gezegd het stuk lagere gewicht,makkelijker sturen en pittige karakter van de 3 cilinder geeft een hele andere rij ervaring
 
"Ome DAVE " . Ben jij van plan om je MT 10 ( bjr. 2017 ? ) in te ruilen. En dan moet het een MT 09 SP worden ? Dan lever je zo'n 1e jaar wel aardig veel geld in . Of denk je dat dat nog wel meevalt ?
 
"Ome DAVE " . Ben jij van plan om je MT 10 ( bjr. 2017 ? ) in te ruilen. En dan moet het een MT 09 SP worden ? Dan lever je zo'n 1e jaar wel aardig veel geld in . Of denk je dat dat nog wel meevalt ?
Neuh. Dat zal niet meevallen, maar dat is dan maar zo. Meest gunstige is na 3 jaar. Meest ongunstige is het eerste jaar. Ik ben nog even onder voorbehoud van de proefrit, maar als hij is zoals ik verwacht mogen ze mijn MT10 houden en rijd ik met die 09SP naar huis.
 
Ik begrijp het. Heb ook een mt 10 ( BJ. 17 ) Daarvoor 1 jaar een MT 09 TRACER . Beviel toch niet. Te allroadachtig. Wel degelijk gecharmeerd van het blok. De punten die je over de MT 10 zegt , herken ik.Ik vond de MT 09 soepeler rijden . Ik ben er nog niet uit. Weer inruilen na 1 jaar !?
 
Ik begrijp het. Heb ook een mt 10 ( BJ. 17 ) Daarvoor 1 jaar een MT 09 TRACER . Beviel toch niet. Te allroadachtig. Wel degelijk gecharmeerd van het blok. De punten die je over de MT 10 zegt , herken ik.Ik vond de MT 09 soepeler rijden . Ik ben er nog niet uit. Weer inruilen na 1 jaar !?
Haha, ik ben er bang voor maat. Ik ben in elk geval wel blij dat ik niet de enige ben die zich er zo over voelt. :t
 
Jullie maken me nu wel nieuwsgierig hoe die mt09 rijd. Ik ben namelijk bang dat ik op vakantie niet mee kom met de Fjr1300 en bking van mijn vrienden.
Al zou dat zo zijn dan is dat in elk geval maar 1x per jaar *O*

Als je een fjr1300 niet bijhoudt met een mt-09 ligt het toch echt aan jezelf en niet aan de motor })

Dit. En met een Bking moet je misschien niet willen mee komen.
 
Laatst bewerkt:
Hoe zat dat ook alweer met de gasrespons & mapping op het 2014 model? Die kon je door Yamaha opnieuw laten flashen om dat ''jerky'' er uit te krijgen toch?
 
Al zou dat zo zijn dan is dat in elk geval maar 1x per jaar *O*Dit. En met een Bking moet je misschien niet willen mee komen.

Nou, ik denk dat je in bochten aanmerkelijk sneller en wendbaarder bent dan een Bking. Natuurlijk zal die Bking het op rechte stukken, eenmaal in de toeren, het winnen but who cares. Beide machines zijn sowieso niet geschikt om aanhoudend boven de 150 kmh te rijden, niet omdat de motoren het niet aankunnen, dat kunnen ze beiden wel maar als berijder is dat bij langdurige inzet hoogst onprettig en maar voor weinigen hun nekspieren weg gelegd.
 
Laatst bewerkt:
Hoe zat dat ook alweer met de gasrespons & mapping op het 2014 model? Die kon je door Yamaha opnieuw laten flashen om dat ''jerky'' er uit te krijgen toch?
Ja,ik heb er ook de mapping van een 2015 laten in zetten.
Die van een 2016 zou nog beter zijn,maar dat gaat blijkbaar niet. -O-
En een O2 controller verbetert het nog meer. :t
 
Ja,ik heb er ook de mapping van een 2015 laten in zetten.
Die van een 2016 zou nog beter zijn,maar dat gaat blijkbaar niet. -O-
En een O2 controller verbetert het nog meer. :t

:t

Ik heb zo'n o2 controller en het helpt zeker! Een powercommander met juiste tune is wel nog beter, maar dat kost ook een pak meer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan