Verspanen, draaien, frezen, ervaringen en vragen topic

scheffers

MF veteraan
7 jul 2003
16.037
85
Ik geloof dat er ooit eens een topic als dit was. Maar kan het met geen mogelijkheid meer vinden.

Zijn vast meer verspaners hier.....
full
 
Collega "hobbyverspaners", dit topic maar eens toegevoegd aan mijn favorieten :t

Ik heb een HBM BF16 vario thuis staan, waar ik een 50 mm vlakfrees voor heb gekocht:
MT2 M10 Shank 50mm Face End Mill Cutter + 10pcs Carbide Insert APMT1604 CNC Mill | eBay

Past perfect, werkt perfect, maar ik moet zeggen dat hij nogal herrie maakt. Dan heb ik het niet over de frees zelf, maar over de "tandwielkast" van de BF16. "Maximum mantelfreescapaciteit" is 63mm, waar ik natuurlijk onder zit, maar een mantelfrees heeft over het algemeen natuurlijk meer snijvlakken (8 of meer), dan de 4 van mijn vlakfrees, hetgeen een onrustiger verloop geeft voor zo ver ik heb opgelet vroeger op school.

Ik frees met ongeveer 800 rpm, waarmee ik op een snijsnelheid van ongeveer 125 m/min uit kom, wat volgens mij niet overdreven is voor aluminium met wisselplaten. Ik heb al wat getest met de hoeveelheid materiaal die ik afneem, alsook de voedingssnelheid, maar dat maakt weinig verschil. Het freesresultaat is trouwens naar wens, dus dat is het probleem niet, maar ik wil natuurlijk de machine wel heel houden :+

Heeft er iemand een tip? Of vraag ik gewoon teveel van mijn machine? Ik ga sowieso al eens de bovenkant open maken om te kijken of er niet iets anders aan de hand is + de tandwielen te smeren.


Je vraagt te veel van de machine.
En je moet nog opletten ook want er zitten een paar kunststof tandwielen in.(tenminste bij degene die ik heb gehad)
Ik zelf had dat binnen een week kapot gekregen.
 
Je vraagt te veel van de machine.
En je moet nog opletten ook want er zitten een paar kunststof tandwielen in.(tenminste bij degene die ik heb gehad)
Ik zelf had dat binnen een week kapot gekregen.
Nog eens proberen op een lager toerental dan. Want blokjes vlakken met een frees van 10mm, dat schiet niet op :p Of anders een mantelfrees, dat gaat misschien beter..
 
Even vraagje voor de kenners hier.
Welk aluminium is het beste te anodiseren.Heb nu al diverse keren wat weggebracht maar resultaat is zeer verschillend.Diverse busje en spacertjes zwart laten anodiseren en wat andere onderdelen en resultaat is van bedroevend slecht tot waanzinnig mooi.
Probleem is dat ik nooit weet van welk aluminium iets gemaakt is dus kan zo’n bedrijf ook daarover niets vertellen.
Nu net weer wat opgehaald wat zwart moest worden,oppervlak is wel glad maar zwart is blauwachtig en je ziet wat glinsterende ondergrond waar het zwart niet goed pakt.
Wie kan het mij vertellen?
 
In principe zou het ene 5083 hetzelfde moeten zijn als het andere, maar je weet niet waar het ene vandaan komt en wat ze daar doen om het te maken, minimale verschillen kun je dus altijd hebben die invloed kunnen hebben. Maar over het algemeen mag dit niet al te veel uit maken als je dit van een betrouwbare partij haalt.
Bewerking gaat vooral om de oppervlakte, of dit gepolijst, geborsteld, geslepen etc is... je ziet namelijk ALLES zoals je weet bij anodiseren..
 
In principe zou het ene 5083 hetzelfde moeten zijn als het andere, maar je weet niet waar het ene vandaan komt en wat ze daar doen om het te maken, minimale verschillen kun je dus altijd hebben die invloed kunnen hebben. Maar over het algemeen mag dit niet al te veel uit maken als je dit van een betrouwbare partij haalt.
Bewerking gaat vooral om de oppervlakte, of dit gepolijst, geborsteld, geslepen etc is... je ziet namelijk ALLES zoals je weet bij anodiseren..

Oke,wat oppervlakte betreft begrijp ik.Dacht eigenlijk dat 7075 het mooiste zou zijn om te anodiseren maar ik heb van horen en net gelezen te hebben dat dat helemaal niet zo is.
Het wordt wel behoorlijk wat gebruikt met fabricage van aftermarket onderdelen voor motorfietsen en dat ziet er altijd gelikt uit als het gekleurd is.
Die 6082,is dat spul wel geschikt om bijvoorbeeld wielspacers en dergelijke van te maken?
 
Laatst bewerkt:
klopt 7075 is minder geschikt voor anodiseren.
6082 is mooi spul, goed verkrijgbaar en prima eigenschappen voor veel motorgelateerde zaken, ik werk er het meeste mee. Heb ook wat 7022 liggen, maar komt maar weinig voor dat ik dat nodig heb..
 
Past perfect, werkt perfect, maar ik moet zeggen dat hij nogal herrie maakt.
Heeft er iemand een tip? Of vraag ik gewoon teveel van mijn machine? Ik ga sowieso al eens de bovenkant open maken om te kijken of er niet iets anders aan de hand is + de tandwielen te smeren.

Het rammelen komt omdat de frees steeds wel verspaand en dan weer niet. Oplossing kan zijn door een frees met meer snijkanten te nemen. Wat ik veel doe is de frees uit het midden zetten zodat de snijkant per tand langer is en er zo voor zorgt dat altijd minimaal 1 snijkant bezig is.

work_examples.jpg


Plaatje rechts onderaan

En ik zou ook een paar licht metaal snij plaatjes bestellen, bijvoorbeeld : APKT1604PDFR
 
Laatst bewerkt:
Het rammelen komt omdat de frees steeds wel verspaand en dan weer niet. Oplossing kan zijn door een frees met meer snijkanten te nemen. Wat ik veel doe is de frees uit het midden zetten zodat de snijkant per tand langer is en er zo voor zorgt dat altijd minimaal 1 snijkant bezig is.

[afbeelding]

Plaatje rechts onderaan

En ik zou ook een paar licht metaal snij plaatjes bestellen, bijvoorbeeld : APKT1604PDFR
Bedankt voor de tip :t Heb gisteren nog wat getest:
- Meer voeding = beter, anders blijven er stukjes allemaal plakken op het bewerkingsoppervlak
- Iets hoger toerental (850-900) = beter
- Conventioneel frezen = beter
- "Climb milling" = minder, zoals te verwachten met zo'n lichte freesmachine

Snijplaajtes die er nu op zitten zijn "ongecoat" maar lijken inderdaad beter geschikt voor staal, zal wel met de spaanbreker te maken hebben enzo gok ik? Ga ook maar eens een setje andere kopen dan :t
 
Bedankt voor de tip :t Heb gisteren nog wat getest:
- Meer voeding = beter, anders blijven er stukjes allemaal plakken op het bewerkingsoppervlak
- Iets hoger toerental (850-900) = beter
- Conventioneel frezen = beter
- "Climb milling" = minder, zoals te verwachten met zo'n lichte freesmachine

Snijplaajtes die er nu op zitten zijn "ongecoat" maar lijken inderdaad beter geschikt voor staal, zal wel met de spaanbreker te maken hebben enzo gok ik? Ga ook maar eens een setje andere kopen dan :t

Ervan uitgaande dat je ook plaatjes gebruikt die voor aluminium zijn zou ik flink omhoog gaan met het toerental.
 
Terug
Bovenaan Onderaan