[[[ ══ Suzuki GS500 Topic #29 ══ ]]]

Ik vind €650 nog stevig aan de prijs gezien de staat. Maar goed het is een GS500 dus dat is alvast winst he :P
 
Ik heb ook eens uit interesse op marktplaats rond gekeken, en er zit wel duidelijk een prijsverschil op tussen België en Nederland.
Zolang als het me die helicoils in orde komt ben ik gelukkig met de aankoop. :p
 
Beste allemaal,
Sinds een jaar ben ik in het gelukkige bezit van een GS500.
Vandaag het hele zooitje eens uit elkaar gehaald (tank eraf, luchtfilter eruit, boel goed schoongemaakt daar onder).
Daarna alles weer in elkaar.
Probleem is nu alleen dat de topsnelheid niet echt meer is zoals die was voordat ik met mijn twee linkerhanden begon te klooien. Bij 130/140 stopt de naald, terwijl dit eerst zo 160/170 was.
Ik heb al gekeken of ik misschien geen benzine verlies/lek, maar dat is niet het geval.
Nu heb ik wel de koppelingskabel strakker gezet (via de hendel aan het stuur) en de speling op het schakelpookje opgelost. Weet niet of dit effect kan hebben?
Niet dat topsnelheid alles is, maar ik mis dus ook gewoon een dot vermogen.
Iemand een suggestie?
 
Volgens haynes wel...
Het gekke is dat ‘ie onderin en halverwege de toerenrange gewoon keurig oppakt.
Zelfs beter dan eerst..maar langzaam vloeit de power weg.
Hij gaat niet stotteren of uitvallen of iets anders geks.
Maar bovenin toeren heeft ‘ie minder dan dat hoort.
 
Behalve olie verbruik, maar daar kom je meestal naar een aantal km's pas achter, en dat is exemplaar afhankelijk. Ik heb bij bijna 70.000km bijna geen olieverbruik, maar heb ook mensen gesproken met de helft op de klok die wel last hadden van olieverbruik.

Ik meld me met het olie verbruik :-), is nog niet drastisch,maar volgens sommige stinkt het hok wel als er een lange tijd op de snelweg is gereden.

Vorige week Procycle terug in gedaan en nu weer in de gaten houden. Kroon-olie wil ik sowieso niet meer hebben.

3x gehad en alle keren meer olie verbruik dan met bijvoorbeeld Procycle 10w40.
 
Laatst bewerkt:
Beste allemaal,
Sinds een jaar ben ik in het gelukkige bezit van een GS500.
Vandaag het hele zooitje eens uit elkaar gehaald (tank eraf, luchtfilter eruit, boel goed schoongemaakt daar onder).
Daarna alles weer in elkaar.
Probleem is nu alleen dat de topsnelheid niet echt meer is zoals die was voordat ik met mijn twee linkerhanden begon te klooien. Bij 130/140 stopt de naald, terwijl dit eerst zo 160/170 was.
Ik heb al gekeken of ik misschien geen benzine verlies/lek, maar dat is niet het geval.
Nu heb ik wel de koppelingskabel strakker gezet (via de hendel aan het stuur) en de speling op het schakelpookje opgelost. Weet niet of dit effect kan hebben?
Niet dat topsnelheid alles is, maar ik mis dus ook gewoon een dot vermogen.
Iemand een suggestie?

Koppelingskabel te strak gezet?
 
Daar zal ik vandaag ook nog eens naar kijken!

Zorg dat je een klein stukje vrij hebt als je de koppeling in knijpt. Een cm ongeveer moet de koppelingshendel kunnen bewegen zonder het mechanisme te bewegen.

Behalve olie verbruik, maar daar kom je meestal naar een aantal km's pas achter, en dat is exemplaar afhankelijk. Ik heb bij bijna 70.000km bijna geen olieverbruik, maar heb ook mensen gesproken met de helft op de klok die wel last hadden van olieverbruik.

Ik meld me met het olie verbruik :-), is nog niet drastisch,maar volgens sommige stinkt het hok wel als er een lange tijd op de snelweg is gereden.

Vorige week Procycle terug in gedaan en nu weer in de gaten houden. Kroon-olie wil ik sowieso niet meer hebben.

3x gehad en alle keren meer olie verbruik dan met bijvoorbeeld Procycle 10w40.

En volgens mij heb jij er veel minder km's op staan dan mij (ik zit bijna op de 70.000km).
 
Vandaag weer een ritje gemaakt sinds ik de remmerij samen met mijn kameraad aangepakt heb. De originele remmerij is eraf gehaald en niet meer gemonteerd!

Allereerst een adapterplaatje laten maken en natuurlijk een andere remklauw gekocht. Deze uiteraard eerst compleet schoonmaken....

hCGD9HP.jpg


Ik heb de rechter remklauw van een GSXR600 uit 1998. Dat remt een behoorlijke enorme bult ten opzichte van de standaard klauw van de GS. Ook gelijk gebruik gemaakt van de situatie en stalen remleidingen gemonteerd. *D

pCuVZZl.jpg


Ja, ik weet het... hij is echt... ehm... Ranzig :9

PEWbUua.jpg


Verder een nieuwe teller besteld nadat ik tot de conclusie kwam dat zowel mijn kilometer teller als mijn toeren teller aan het schommelen waren... Vrij irritant :+

wng4K5j.jpg


2J6TpOW.jpg


Werkt perfect en eindelijk weer stabiele toeren en snelheid :}

Verder is de motor een tijdje geleden ook nog op de testbank geweest. Geen dipjes meer en pakt op over het hele toerenbereik!

voor de geintereseerden ;)
 
Laatst bewerkt:
Kilometerstand maakt bij de oude Gs'jes niet zo veel uit. Meestal hebben ze het originele blok er niet eens in. _O-
- Mijn frame (1989) heeft een 1992 blok
- Electric zen frame (1995) heeft een 1997 blok
- Andere maat zen frame (1989) heeft een 1994 blok

@Manur: Als je oude carbs hebt met een redelijk botte naald (OEM 120 sproeier) kan je eerder kleiner gaan. Mijn Dipstick loopt met open systeem en loopt perfect op 114 sproeiers *O*

*Heb je echter een modernere carb met 'gladere' naalden is 126 the way to go (OEM 122.5 sproeier)

m15mgYf.jpg


@Veringguys: OEM vering vanaf 1992 heeft meer demping dan het eerdere model. Op het moment draai ik 1989 (slappere) vering met 15W olie. Dat is prima te doen voor sportief rijden! *D Ik ga er zelf nog een setje 1992 veren inzetten op de 15w olie als upgrade.

@Vering en remguys: Mocht je 2 schijven willen, begin niet aan de SV ;) iets met tellerwerk enzo. Een GSX600F (pre 1999) velg en telleropnemer is hetzelfde als die van de GS. Mocht je toch 2 schijven willen hebben kun je de stuurstem van de GS laten stampen in het T-stuk van een GSX600F. Oftewel een volledige front end swap. Meer info daarover, of andere frontswaps kun je googlen of vinden op het internationale GS forum: GSTwin. #moeite

Offfffffffff... een triumph rem past er ook prima onder :Y

xHHxFv3.jpg


Kwf1cSq.jpg
 
We hebben beide gewoon de normale remcilinder gebruikt. Dat is ook meer dan genoeg hoor! Als je er een grotere in gaat zetten dan denk ik dat je een stoppie machine gemaakt hebt. Als je hem met de standaard remcilinder volledig in kwijt gaat je dat al gebeuren namelijk.... :+

Voor de plaatjes heb ik wel een template. Als je een pb stuurt zal ik je hem even sturen. Eventueel kan ik ook kijken of het bedrijf waar ik ze heb laten maken nog eentje wil laten maken :t
 
We hebben beide gewoon de normale remcilinder gebruikt. Dat is ook meer dan genoeg hoor! Als je er een grotere in gaat zetten dan denk ik dat je een stoppie machine gemaakt hebt. Als je hem met de standaard remcilinder volledig in kwijt gaat je dat al gebeuren namelijk.... :+

Voor de plaatjes heb ik wel een template. Als je een pb stuurt zal ik je hem even sturen. Eventueel kan ik ook kijken of het bedrijf waar ik ze heb laten maken nog eentje wil laten maken :t

Je hebt een PB-tje ;)
 
Zeker als je overgaat op een stalen remleiding, dan haal je al heel wat flex uit het systeem. De originele rempomp is nog steeds niet tegen het handvat aan te krijgen :Y

Edit: Derp spelfout...
 
Laatst bewerkt:
Kilometerstand maakt bij de oude Gs'jes niet zo veel uit. Meestal hebben ze het originele blok er niet eens in. _O-
- Mijn frame (1989) heeft een 1992 blok
- Electric zen frame (1995) heeft een 1997 blok
- Andere maat zen frame (1989) heeft een 1994 blok

Hoe check jij uit welk jaar het blok komt?
 
pjGE6bR.png


Voor zover ik weet moeten frame en bloknummer hetzelfde zijn. Dus dan kun je met bovenstaande afbeelding +- ongeveer bekijken hoe oud je blok is :]
 
Een Kleine How-To:

Sta je met je GS’je niet graag stil op de snelweg? Heb je vacuümkraan problemen? De oplossing is hier! *O*

Het probleem is dat het blok niet voldoende vacuüm geeft om het rubberen membraan naar achteren te zuigen. Dan krijgt je motortje niet voldoende benzine, met alle stress van dien :N

De reparatie is uitermate simpel! Achter het membraan zit een veertje die weerstand biedt aan het membraan en ervoor zorgt dat de vacuümkraan geen benzine levert zonder vacuüm. Dit veertje is echter te sterk. Door 1 spoel van het veertje te verwijderen (niet meer) haal je een stuk van deze weerstand af. Dit is voldoende voor jouw GS’je om het membraan weer naar achteren te kunnen zuigen. Hierdoor kun je zowel van ON als van RES weer gebruik maken, terwijl de kraan bij uitstaande motor wel afsluit. De ON-stand zal dan ongeveer bestaan uit 220 kilometer.

Als je dan toch de kraan open hebt… Kan hij ook gelijk schoongemaakt worden (scotchbright doet wonderen) ;)

Iy1ChxM.jpg


Ben je benieuwd of de kraan goed functioneert na jouw mod? Zet de kraan op RES en probeer maar eens te blazen door de RES-poort. Vervolgens door te zuigen aan de vacuüm poort kun je controleren dat het membraan werkt.

*Disclaimer: mocht je rechterpols nog zwaarder zijn dan die van mij, kan het weleens minder zijn.

*Tried and Tested. Ik heb deze op mod ca. 18 augustus gemaakt op Dipstick (Koosnaampje van mijn GS'je :$ ) zonder problemen. Deze mod is op succesvolle (en dezelfde) wijze toegepast op 2 andere Gs'jes.
 
Laatst bewerkt:
IK heb helemaal geen last van dat gehaper op de snelweg, maakt niet uit hoe hard ik ga.

Heb je dat wel, gewoon het kraantje op PRI zetten en niet aan gaan rommelen.
 
IK heb helemaal geen last van dat gehaper op de snelweg, maakt niet uit hoe hard ik ga.

Heb je dat wel, gewoon het kraantje op PRI zetten en niet aan gaan rommelen.

Vind zijn oplossing structureler. Mis wel het gedeelte van de pakking, zet je de kraan weer zonder pakking in elkaar?
 
Je kunt er ook een nieuw kraantje op zetten. Kost ook de kop niet. Als je rekening moet houden met een budget dan is het wel een goede. Zo kun je tenminste door rijden.

Heb je ook gecheckt of het kraantje nog goed afsluit?
 
@Daan: ik vind het een beetje jammer om een kraan te hebben die eigenlijk geen functie heeft. Moet bij mij gewoon goed werken :).

@Roy: In principe is de pakking die er tussen zit overbodig. Immers het membraan sluit de kraan al perfect af. Ik zelf rij zonder pakking ertussen. Electric heeft de pakking er nog wel tussen. Maakt verder geen verschil.

@Clank: Geen lekkage, zoals het hoort. Dit kun je gelijk na het schoonmaken testen door op de diverse poorten te blazen. Immers als er geen lucht ontsnapt... Blijft de benzine er ook in.

Als je toch er vanuit gaat dat je een nieuw kraantje koopt. Heb je helemaal niks te verliezen! :Y
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan