Dick Mann replica

Omdat dit straks een echt race monster gaat worden kan hier geen normale olie in...
En het oog wil uiteraard ook wat.
full
 
Ondertussen word er ook nog een beetje gesleuteld/gefabriceerd en ingekocht.
Een tijdje terug heb ik een 2e blok gekocht wat samen met mijn 2 frames/zadels etc. 2 bijna even ver opgeleverde fietsen betekend.
Die heb ik volledig gedemonteerd en alle bouten/moeren/ringen heb ik voorbereid voor de verzinker. Ik had voor de oliedruk-meter al een NOS aansluiting maar als ik toch 2 fietsen opbouw en spullen laat verzinken kan ik hier ook beter wat extra van maken.
full

full

full


Ook heb ik een afstandsbus voor het originele achterwiel gekocht.
Je hebt er niets aan maar leuk om te hebben is het wel.

full

full


En tot slot heb ik een originele schakelaar gevonden waar ON en OFF op staat ipv HL en OFF zoals bij de normale CB's. Er zit nog wel wat werk aan maar dat geeft niet.
(de eerste foto's zijn van een NOS onderdeel wat ik toendertijd ben misgelopen)

full

full

full
 
Van het weekend heb ik de krukas voorzichtig onder handen genomen.
De rotor met vrijloop en start-tandwiel heb ik er afgehaald en hier komt later de originele race rotor voor terug.
De loopvlakken zagen er nog goed genoeg uit en om dat in de toekomst zo te houden wil ik de oliekanalen zo schoon mogelijk houden.
Door de centrifugaal krachten slingeren alle kleine delen in de olie naar het uiteinde het kanaal vlak onder de ingeperste kogel, hier verzamelt dit net zo lang totdat dit voor het big-end komt.

Kortom tijd om de kogel weg te halen en het kanaal op te schonen.
(later tap ik hier schroefdraad in en zet ik hier een binnenzeskant-schroef in)

full

full

full


De rotzooi die in de kanalen zat was keihard en niet met een tandarts haakje te verwijderen.
Nadat ik er de accuboormachine en een boortje op los liet was het snel geklaard, per kanaal zat er snel 12mm rotzooi in.

full

full

full
 
Er komt nog wat meer NOS spul aan als het goed is.
Op de een of andere manier heb ik soms nog wel eens geluk met het vinden van de originele onderdelen.
 
Ik blijf het een vet project vinden :}

Maar even uit interesse... Is een schroefdraad op die plek niet een risico voor scheurvorming in je krukas op de lange duur? Je maakt tenslotte flink wat kerfjes in je krukas met schroefdraad. Al ga ik er van uit dat je daar al over hebt nagedacht ;-)

Later,

Loek
 
De meest vooraanstaande tuners en racers binnen de SOHC 750 wereld gebruiken dit bijna allemaal. De wisselende krachten op die plek van de krukas vallen relatief gezien mee qua grootte dus zal kerfwerking en een vermoeiingsbreuk hierdoor in mijn ogen erg meevallen. (ook heb ik van de echt snelle heren nog geen klachten gezien dus is het een beproefd concept)

Ik zit er nog over te denken de kruk zelf wat af te draaien en te polijsten. Daarna moet deze iig gebalanceerd worden wat ik zelf niet kan/wil.
Of ik dit ook echt ga doen weet ik niet, hangt een beetje af van de prijs van het balanceren vs een al kant en klaar gedane krukas.
 
Kijk dat dacht ik al een beproefd recept is altijd goed :t en wat betreft balanceren... is ingewikkelde kost, zijn nog wel wat verschillende meningen over als ik het goed gelezen heb. Best bij een ervaren iemand laten doen die juist met jouw soort krukas ervaring heeft.
 
Via een ander forum werd ik benaderd met de vraag of ik NOS originele nokkenas kettingen voor de CR750 wou bemachtigen. Dat was uiteraard een no-brainer :D

full

full
 
Er is weer genoeg reden voor een update
Dit is het laatste type CR750 nokkenasketting spanner en past alleen maar op de laatste versie CR750 cilinder en met allerhande ander speciaal spul. Het cilinderblok had ik al liggen, met zoals hierboven te zien valt een extra nokkenasketting en wat ander klein grut.
Kortom ik kan over een tijdje kiezen welk type CR750 spannersysteem ik wil gebruiken want de eerste heb ik ook liggen...

full

full

full
 
Laatst bewerkt:
Gister was ik bij Rene van Maanen om wat kleine onderdelen op te halen en voor pas en meetwerk met het laatste type nokkenas ketting span systeem.
Ik kon me niet echt beheersen en heb toen ook dit onderdeel maar mee genomen om bij mij op de plank te leggen, nu heb ik echt bijna alle types liggen.

full

full

full
 
Laatst bewerkt:
tering..wat machtig interessant weer.... gebeurt me zo vaak dat ik in een vrij uurtje wat zit te neuzen hier en dan weer een verborgen juweeltje ontdek...

volgmodus aan.
 
Bedankt voor het compliment, binnen een paar weken hoop ik weer een leuke update te hebben. Het is nog even afwachten of deze deal ook echt doorgaat...
 
Een paar weken terug kwamen een paar puntlasmoeren binnen in M6 en M8.
Deze had ik besteld in verweggistan en zijn om een aantal onderdelen net dat beetje meer fabrieksorigineel eruit te laten zien.
Om deze te lassen heb je op je puntlasapparaat eigenlijk een speciaal opzet stuk nodig (a 250,- per maat) wat mij een beetje te gek was, kortom eerst maar eens zonder proberen.

Op de voorgrond de moeren zoals ik ze binnen heb gekregen.
In het midden de moeren op de plaats maar nog niet gelast en achteraan de moeren vastgelast.
Door het puntlassen ontstaat op de 4 "uitsteeksels" kortsluiting en dus warmte, je drukt deze dus feitelijk plat het materiaal in.

[afbeelding]

Helaas zaten deze niet goed genoeg vast, 1 tikje met een hamer en ze waren weer los.
Ondertussen heb ik bijna alle standen op het lasapparaat gehad maar zonder echt succes.
De volgende 3 zaten wel heeeeeeel erg vast.

[afbeelding]

Hier zie je dezelfde moeren maar dan op een NOS onderdeel zitten:

[afbeelding]

Mocht ik de instellingen goed hebben wou ik een stuk of wat van deze en andere "simpele" onderdelen namaken.
Lukt het niet ach, dan zijn we weer wat kennis en een voorbeeld voor mijn studenten rijker.

Wil je wat advies ik hoor je graag puntlassen komt best nauw zeker met behandelde delen zoals moeren etc. :W :t
 
Met het puntlassen wil ik later nog eens verder gaan.
Het puntlasapparaat op school is onlangs gereviseerd dus kan ik als het goed is de drukkracht, aantal cycli, vermogen en tijd wel juist instellen. Als het dan nog niet wil kom ik er op terug.

Ondertussen bij mij in de garage wel weer een aantal dingen kunnen doen zoals de rubbers van de primary drive vervangen. Deze rubbers absorberen de klappen bij een veranderend toerental en verliezen hun elasticiteit bij veroudering.

Uiteraard zijn de lagers ook vaak aan vervanging toe en dus beginnen we met die te verwijderen om ze dan later te vervangen.

full

full

full


De koppen van de klinknagels heb ik bijna helemaal los geboord door een iets kleinere diameter boor dan de nagel zelf te gebruiken. Met een centerpons sla je de kop er dan af terwijl de klinknagel zelf door het onderdeel heen gaat.

full

full

full
 
Laatst bewerkt:
Niets dan respect voor dit vakmanschap! Ik ben net gestart met mijn eigen project, maar zo ver als dit ga ik er niet mee hoor. Wat een klus, ik zag dat je er al 10 jaar mee bezig bent.
 
Bedankt voor het compliment!
Het is inderdaad al een eeuwigheid geleden dat ik hiermee begonnen ben en hoe verder ik erin duik hoe langer het duurt en hoger mijn standaard wordt.

Dit komt ook mede door de onvoorspelbare tijd waarin een onderdeel beschikbaar komt en het prijskaartje wat eraan hangt. Daarnaast sport ik ook landelijk op hoog niveau wat een investering in tijd en geld met zich mee brengt, kortom in gespendeerde manuren valt het mee maar de jaren verstrijken wel snel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan