Opstandige borgpen achterrem

JvL74

Die hard MF'er
27 apr 2014
365
1
Lisse
Iemand tips hoe ik deze borgpen los krijg?
Hij zit EN vast en is nogal kaput gedraaid

full

full

full

full

(Sv1000 uit 2003 dus...)
 
Je hebt best veel ruimte om er een goede griptang op te zetten lijkt me?

Dus niet op de kop, maar op het deel waar de blokken over glijden?
Dat zou ik zeker niet doen, als dat beschadigd, en dat gebeurd met een griptang, schuift de boel niet meer goed.
Gleufje beetje bijwerken met een drempel en dan een slagschroeverdraaier, is dat geen optie? Eventueel de boel nog een beetje warm stoken met beleid.
 
1) klauw terug op je vork
2) dat kapot gedraaide schroefkopje is niet je pen maar het borgkapje voor je pen!
Je pen heeft een inbuskop en die zit achter je borgkapje.
3) zet een platte schroevendraaier van de juiste maat op het schroefkopje en geef er eens een klap op met de hamer. Probeer hem dan nog eens los te draaien door een schroevendraaier klem te zetten tussen je borgkapje en je knie en dan met een waterpomptang het kapje los te draaien. (links om he, is gewone draad).
Los draaien van de pen met een griptang heeft geen zin want die loopt vast op het kapje.
Kapje kost een drol en is overal te koop. Glij pen kost ook haast niets.

Succes
 
1) klauw terug op je vork
2) dat kapot gedraaide schroefkopje is niet je pen maar het borgkapje voor je pen!
Je pen heeft een inbuskop en die zit achter je borgkapje.
3) zet een platte schroevendraaier van de juiste maat op het schroefkopje en geef er eens een klap op met de hamer. Probeer hem dan nog eens los te draaien door een schroevendraaier klem te zetten tussen je borgkapje en je knie en dan met een waterpomptang het kapje los te draaien. (links om he, is gewone draad).
Los draaien van de pen met een griptang heeft geen zin want die loopt vast op het kapje.
Kapje kost een drol en is overal te koop. Glij pen kost ook haast niets.

Succes

Neem aan dat je bedoeld dat ik met de waterpomptang de schroevendraaier ronddraai? Als een hefboom-functie?
 
Dat zou ik zeker niet doen, als dat beschadigd, en dat gebeurd met een griptang, schuift de boel niet meer goed.
Gleufje beetje bijwerken met een drempel en dan een slagschroeverdraaier, is dat geen optie? Eventueel de boel nog een beetje warm stoken met beleid.

Daarna het pinnetje wel vervangen natuurlijk ;)

Maar al achterhaald doordat er blijkbaar een los kapje voorzit. Dus dan heb je er niks aan.
 
Deze borg kapjes hebben de neiging erg vast te gaan zitten. Een slagschroevendraaier is eigenlijk de enige goede optie, om deze dop er goed uit te krijgen. Gebruik een passende brede bit en met 1 of 2 tikken komt hij los. Met geweld draaien, geeft alleen maar risico, dat de boel stuk wordt getrokken.

De truc van de slagschroevendraaier is de tik gecombineerd met een draaiende beweging. Die 8 of 10 euro die zo'n ding kost is welbesteed geld, dat vaker bruikbaar is en veel kapotgedraaide onderdelen scheelt.
 
Deze borg kapjes hebben de neiging erg vast te gaan zitten. Een slagschroevendraaier is eigenlijk de enige goede optie, om deze dop er goed uit te krijgen. Gebruik een passende brede bit en met 1 of 2 tikken komt hij los. Met geweld draaien, geeft alleen maar risico, dat de boel stuk wordt getrokken.

De truc van de slagschroevendraaier is de tik gecombineerd met een draaiende beweging. Die 8 of 10 euro die zo'n ding kost is welbesteed geld, dat vaker bruikbaar is en veel kapotgedraaide onderdelen scheelt.
Inderdaad,en ondersteun de klauw achter de pen op een stevig stuk hout zodat je er een flinke mep kan op geven.
Dus niet op kloppen met klauw op de motor gemonteerd!
 
Hamertje tik al geprobeerd zonder resultaat....
Slagschroevendraaier helaas niet in mijn bezit. Zijn die duur?

Nu maar weer alles teruggezet.

Sowieso lijkt het erop dat je schroevendraaiers 'bij elkaar geraapt' zijn en niet echt kwalitatief hoogstaand, als ik naar de foto's kijk.

Met middelmatig of slecht gereedschap, zeker bij schroevendraaiers, is het vervelend sleutelen.
Dit soort dopjes gaan prima los, met een goed passende schroevendraaier. Past eea net niet...dan ga je uitschieten en gaan er dingen kapot. Tip: geef een paar tentjes uit aan de 4/5/6 belangrijkste maten en geniet van jarenlang probleemloos sleutelen.


Zoals het er nu bij ligt zou ik de remklauw vastzetten en zo'n goedkope schroevendraaier gebruiken om 'm rond te tikken tegen 1 zijde van de sleuf. Dat dopje is toch al kapot en de kans op succes is erg groot.
 
Terug
Bovenaan Onderaan