Schotland zomer 2018

Spukkie

Die hard MF'er
16 nov 2016
358
195
Belfeld
Na deze zomer mijn eerste solo tour gemaakt te hebben wil ik komende zomer een 8-9 dagen naar schotland.
Hebben jullie tips, do's and don'ts voor me?

Solo is leuk, maar niet zo gezellig en alles is een stuk duurder als je in je uppie wil overnachten, overtocht etc. Dus evt zoek ik nog mede reisgenoten tzt.
 
Ik zou zeggen bekijk het grote Schotland topic en/of ga naar Schotlandforum.nl.
Danny :W :]
 
Gevonden danny, tks. Maar alles is natuurlijk welkom, en als we alles alleen maar in oude topics moeten opzoeken dan blijft er weinig te praten over toch? 😁
 
Als je op Newcastle vaart, is Durham een hele mooi stad, en is Alnwick Castle aan te raden voor een bezoek.
Daarnaast in Schotland zelf; Isle of Skye is natuurlijk prachtig. Westkust is mooier dan de oostkust.
 
Het aantal tankstations in de hooglanden was toen ik er kwam was erg beperkt. Tank dus wat vaker dan in Nederland. En niet eerst uitkijken naar een goedkoop tankstation of pas uitkijken als je op reserve bent gegaan.
En ga er ook maar van uit dat de tankstations, die je je GPS toont niet allemaal meer bestaan.
EgbertO
 
Nog wel 2 tips mbt Skye.

Met de boot naar Skye, vanuit Mallaigh naar Armadalle is een leuk boottochtje, de route naar Mallaigh is namelijk erg mooi. Het is wel verstandig om een dag van tevoren de boot te reserveren (kan telefonisch). Wij hadden dit gedaan, naar aanleiding van een tip, en konden mooi de boot op. Veel motorrijders die aankwamen rijden konden niet meer mee en moesten omrijden.

Op Skye is de doodlopende weg B8083 naar Elgol erg mooi. Pas wel op voor de vele loslopende schapen. En de midgets........(Vizier dicht) :+
 
Het aantal tankstations in de hooglanden was toen ik er kwam was erg beperkt. Tank dus wat vaker dan in Nederland. En niet eerst uitkijken naar een goedkoop tankstation of pas uitkijken als je op reserve bent gegaan.
En ga er ook maar van uit dat de tankstations, die je je GPS toont niet allemaal meer bestaan.
EgbertO
Ah dankje dat is zeker een goede tip:)
 
Nog wel 2 tips mbt Skye.

Met de boot naar Skye, vanuit Mallaigh naar Armadalle is een leuk boottochtje, de route naar Mallaigh is namelijk erg mooi. Het is wel verstandig om een dag van tevoren de boot te reserveren (kan telefonisch). Wij hadden dit gedaan, naar aanleiding van een tip, en konden mooi de boot op. Veel motorrijders die aankwamen rijden konden niet meer mee en moesten omrijden.

Op Skye is de doodlopende weg B8083 naar Elgol erg mooi. Pas wel op voor de vele loslopende schapen. En de midgets........(Vizier dicht) :+

Ja de tip vd boot reserveren was me ook al gegeven...die kon idd weer omkeren en omrijden.
 
Zelf heb ik schotland met de auto verkend maar ook dat was al prachtig. Isle of sky is prachtig, als je mazzel hebt met het weer is het 1 van de mooiste stukjes aarde die ik heb gezien. Je kan een rondje rijden en ik geloof dat velen een voorkeur hebben voor een bepaalde rijrichting. Wij hebben hem "met de klok mee" gedaan.

Hoger dan inverness ben ik niet geweest en vond het vanaf daar ook minder boeiend worden. Kouder, naaldbossen.. het stuk ten zuiden van loch ness (cairngorms) is kaler en vond ik persoonlijk mooier. Inverness zelf stelt weinig voor.

De westkant is inderdaad mooier dan de oostkant en waar je ook rijdt: het is er prachtig. Edinburgh is een leuke historische stad, glasgow vond ik als mid twintiger leuker in het weekend. De inwoners van glasgow zijn wat ordinairder en erg gezellig.

Verder: lekker rustig aan doen, go with the flow. Op toeristische trekpleisters na (vaak ook gewoon de moeite waard om te zien) is het overal lekker rustig.

Als je schotland hebt gehad en "the UK" bevalt je dan kan ik Wales aanraden. Dat heb ik afgelopen jaar wèl met de motor gedaan. Divers, leuk, gezellig en geen andere hollamders gezien :)
 
Ik ben vorig jaar met de auto door Schotland gegaan, top en sluit me aan bij eerder genoemde tips. Ik zou graag met de motor gaan volgend jaar, lijkt me leuk om met een paar rijders samen te gaan
 
Schotland is schitterend, hoogtepunt is de Applecrospass *O*
+1, afgelopen zomer gedaan en een echt hoogtepunt (Bealach na Ba).

Skye is wel echt extreem druk qua verkeer en heb ik minder van genoten omdat ik op de fiets was. Het weer was toen ook niet om naar huis te schrijven (of juist wel, het kwam 3 dagen non-stop met bakken uit de hemel). Het eilandje heeft wel de mooiste plaatjes opgeleverd.

Verdere mooie plaatsen/omgevingen in de buurt zijn:
- Loch Lomond
- Glencoe / Fort William
- Applecross (Moet je geweest zijn!)
- Shieldag/Torridon
- Breamar
- Loch Ness
- Edinburgh

Ligt allemaal redelijk in de buurt.

Dit was mijn route ongeveer. Volgende keer met de boot vanuit Newcastle i.p.v. Harwich (of vanuit Hull en dan via het Engelse Richmond wat ook prachtig is). Boek de boot zo vroeg mogelijk! Het verschil tussen een bootreisje buiten het hoogseizoen en tijdens de zomer is ca. ~€100 en €500+. Hoe voller de boot hoe duurder. Er zijn wel leuke aanbiedingen/acties wanneer je 7 dagen gaat (8 of langer niet volgens mij).

Q-eNPc444fBvayyT2d4WYkKIrjkVWFxwWyNKhU659Uw-1775x2048.jpg


Bereid je in ieder geval voor op regen!
 
Laatst bewerkt:
Hoeft niet hoor, het kan best meevallen! Heb twee jaar geleden rond begin september de West-Highland-Way gehiked door de Schotse Hooglanden, 1 dag van de 8 een klein beetje regen gehad! De rest heerlijk zonnig 8-)
 
Hoger dan inverness ben ik niet geweest en vond het vanaf daar ook minder boeiend worden. Kouder, naaldbossen.. het stuk ten zuiden van loch ness (cairngorms) is kaler en vond ik persoonlijk mooier. Inverness zelf stelt weinig voor.

Tja, smaken verschillen natuurlijk. De Cairngorms zijn erg mooi, maar wij vonden de Highlands zelf zeker ook prachtig.

ach en Inverness is best een bezoekje waard hoor.

Tip; beklim de Ben Nevis en bewandel de Glenn Nevis bij Fort William

De westkant is inderdaad mooier dan de oostkant en waar je ook rijdt: het is er prachtig.

Eensch

Edinburgh is een leuke historische stad, glasgow vond ik als mid twintiger leuker in het weekend. De inwoners van glasgow zijn wat ordinairder en erg gezellig.

Wij huurden ons buscampertje in Glasgow, daarna er maar snel vertrokken, veel te grote stad (vonden wij dan hé)

Verder: lekker rustig aan doen, go with the flow. Op toeristische trekpleisters na (vaak ook gewoon de moeite waard om te zien) is het overal lekker rustig.

Als je schotland hebt gehad en "the UK" bevalt je dan kan ik Wales aanraden. Dat heb ik afgelopen jaar wèl met de motor gedaan. Divers, leuk, gezellig en geen andere hollamders gezien :)

Mensen in de UK zijn zeker op het platteland vaak erg chill is onze ervaring, of je nu in Ierland, Engeland of Schotland zit. De Schotten zijn soms wat ruiger (of zo zien ze er uit)
De grote steden mijden wij zelf altijd een beetje.

Loch Ness zijn we langs gereden, maar niet gestopt, veel te toeristisch, en wat is er nu eigenlijk te zien? Een groot meer.

full

full

full
 
Laatst bewerkt:
Nou ik heb de hotels geboekt *O* , nu nog kijken naar de boot voor leuke kortingen of wachten tot motoplus in februari weer kortingsactie heeft.willen donderdag 10 mei op de boot en 19 mei op de boot terug om op 1 e pinksterdag terug te komen en om op 2 e pinksterdag nog rustdag te hebben!

eerste 2 nachten in Lake District 11 en 12 mei ,Meadowdore Cafe B&B in Coniston.
ga ik route maken vanaf new castle langs Hadrians wall...en hardknottpass en mosedale etc...


daarna 1 nacht in Doune vlakbij Doune Castle (van outlander,zijn we fan van die serie)Woodland Hotel.

Dan 3 nachten in het Benleva Hotel in Drumnadrochit centraal gelegen om alle kanten op te kunnen,wat routes betreft.

bedoeling is isle of sky,glencoe,apllecros oban ullapool ben en gel nevis,glenfinnan viaduct etc etc en filmlocaties te bezoeken en die dus in mijn routes (proberen) te frotten hihihihihi..
Willen wel niet meer als 300 km per dag op een uitzondering na van drumnadrochit naar Edingburgh met omleiding zon 320 ....

Dan van Edinburgh naar New castle via Alnwick castle


Dan via route langs wat locties van outlander naar Edinburgh voor 2 nachten....

Tja nu nog genoeg te doen heb zoveel to see op mijn lijstjes staan hopelijk krijg ik alles inmijn routes,zo niet dna maakt me dat niet uit...belangrijkste is dat ik lake distrikt,glencoe en isle of sky en applecross en hardknotpass en en en en......ik hou er even mee op ... :]

hoe ook ook over het weer en links rijden blijf twijfelen ik wil er al zolang heen,als we nu niet gaan komt er mischine niks meer van ;)
*O* de voorpret van routes maken en alles uitzoeken kan beginnen *D
 
*O*

Oost kant van Loch Ness ligt een schitterende weg die erg rustig is. Deze zou ik daar nemen.

Lake district is ook schitterend, slecht asfalt maar erg mooi.

Ach en het weer, ik heb het er altijd mooi gehad, motorrijders zijn niet vies van een buitje. Daarnaast zijn het vaak de mensen die er nog nooit zijn geweest die over regen beginnen, soort van borrelpraat.
 
En boot is ook geboekt...


Wilde wachtem op motoplus korting in februari of zo...maar is ook 15 % meestal.
En nu ook 15 % vroegboekkorting.
En meestal hoe vroeger hoe goedkoper...

Zo slaap lekker..
 
Terug
Bovenaan Onderaan